Onder het mom: wij gebruiken niet meer dan wij nodig hebben... De ene keer zie je de pijl links van de doelen en de andere keer weer rechts. Zit daar iets van een systeem in?
Hoe voelde dat nou, om zo'n hele rit achteruit te rijden? .
Even serieus: was de rit goed? Wie heeft eigenlijk de foto's genomen en hoe? (achterom gezeten, of een filmpje met screenshots of iets anders). Mooie foto's uit een aparte hoek
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Er zit een systeem in. Op nulborden in de berm staat de pijl altijd rechts en heeft het bord schuine rand. Op alle andere borden staat de pijl links. Op portaalborden betekent een pijl links dat het een rijstrook is die zich af gaat splitsen.
Ik heb zelf de foto's genomen vanaf de achterbank van de bus. Ik moest me wel steeds omdraaien. De rit zelf was prima, alleen een beetje lang. Helaas zijn de foto's tussen Jönköping en Helsingborg over de E4 mislukt vanwege de regen (je kon geen barst meer zien vanuit de achterruit) en de E6/E20 de andere kant op naar Göteborg had ik een lage accuspanning (weinig foto's gemaakt om de batterij te sparen).
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
Weet je zeker dat je in Zweden zat? Op sommige foto's leek het wel of je in Nederland zat. Overigens zie ik dat om sommige plekken de vluchtstrook ruimte moest maken voor een extra rijstrook. Komt dat in Zweden meer voor?
Dat zijn klimstroken. Zweden staat er niet echt bekend om, maar her en der zijn nog vrij forse hellingen. Op de E6 ten noorden van Helsingborg zit ook nog een flinke knaap.
Chris schreef: Dat zijn klimstroken. Zweden staat er niet echt bekend om, maar her en der zijn nog vrij forse hellingen. Op de E6 ten noorden van Helsingborg zit ook nog een flinke knaap.
Ik dacht eerst dat het misschien spitsstroken waren. Die klimstroken had ik in Zweden inderdaad niet verwacht.
Ik blijf het vreemd vinden dat ze Helsingborg gebruiken in plaats van Malmo bij Stockholm.
Malmo is bijna 3 keer zo groot en geeft duidelijk Skane in zijn geheel weer.
Mooie foto's inderdaad. Zweedse niet-E-wegen komen niet zo vaak langs op de foto, dus goed om een keer te zien. Maarreh, je vraagt je wel af waarom ze de E20 over tweebaanswegen van Göteborg naar Stockholm laten lopen en niet via Rv40. Zeker nu op laatstgenoemde route steeds meer upgrades komen.
@Snelwegenkenner,
Om de redenen die je noemt zou Malmö een geloofwaardig doel zijn voor de E4. Maar er zijn ook duidelijke argumenten tegen, met name het feit dat Malmö niet aan de E4 ligt. Ik kan dus wel met de gemaakte keuze leven. Je kunt hoe dan ook niet zeggen dat Helsingborg een einddoel is met het belang van een Pools grensdorp.
De E4 leidt naar de veerhaven van Helsingborg, waar je dus op de veerpont naar Helsingör (DK) kan overstappen. Malmö is nog zeker 40 km verder. Wat dat betreft is het een logische doelkeuze. Bovendien, zelfs al zou je het argument aanhalen dat de route via de Öresundbrug sneller is; die brug ligt pas tien jaar daar. Denk maar niet dat ze intussen alle borden hebben vervangen.
Dit wilde ik even kwijt. Laten we nu verder gaan met de rest van de foto's. Er vielen mij een aantal dingen op:
De wegnummers staan hier op het asfalt gemarkeerd:
Maffe Zweden. Ze hebben zelfs zwevende pijlen!
Regelmatig wordt er een klimstrook aangelegd hier
Apart: we zitten nu al een flink eind op de RV27/40 en toch is het wegnummer niet op de wegwijzers te bekennen.
Pas de volgende afrit staan ze pas:
In de rest van Zweden heten afritten Traffikplats <...> . Hier rond Göteborg is het <...>motet
Ook hier wegwerkzaamheden. De weg gaat van 2x2 naar 1x2.
Hier is het dan 2+1:
Dit soort lichttorens kom je vaak tegen op Zweedse snelwegafritten.
Dubbele invoegstrook?
"Ja, daar is het vliegveld..." Dat ze daar een apart bord voor gebruiken...
Onderweg in Zweden zie regelmatig regioborden (Kommun).
Een vrachtwageninspectieplaats:
Typisch Zweeds: Vakwerkvelichtingspalen:
Binnen steden zijn afritborden wel eens wit:
RV180 gaat hier naar het OWN, en wordt ten onrechte in een groene achtergrond weergegeven:
Aparte middenbermbeveiliging...
Landschappelijk is het een prachtige weg!
Ah, jammer, hier eindigd al de snelweg! Echter rijdt de weg erna ook prima door...
Wegweizer! RV40 staat hier in een groene achtergrond ipv een blauwe:
Dit wegdek is gloedje nieuw!
Ik vraag mij af wat die gele borden betekenen. Zijn dat soms buurtschappen? Rechtdoor staat alleen het wegnummer aangegeven, wat gebruikelijk is in Zweden.
Routebevestigingsbordje:
Komt vaak voor op het Zweedse OWN: afstandenborden. Erg handig!
Ook typisch Zweeds: 2+1 gelijkvloers. Ook dit rijdt lekker door:
Ook hier typische middenbermbeveiliging:
Ook typisch Zweeds: wegwijzers naar Nergenshuizen:
Regiobord gecombineerd met deelstaatbord:
Zweden is zo relaxed, zelfs de chevronborden hebben een vrij rustige kleurencombinatie (blauw-geel). Ook te zien zijn de gebruikelijke handwegwijzers.
Wat je ook vaker ziet in Zweden: bij dubbelnummering plaatst men de doelen vlak voor de splitsing op aparte afstandenborden:
Gevalletje bingokaart. Ook opvallend: deze weg is 2+3 ongelijkvloers, maar nog steeds is dit OWN!
Nog een paar bingokaarten:
Hier maken ze het helemaal bont! Vijf wegnummers, één symbool en geen doelen in de rechtdoorrichting!
Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
Mandelsoft schreef:Bovendien, zelfs al zou je het argument aanhalen dat de route via de Öresundbrug sneller is; die brug ligt pas tien jaar daar. Denk maar niet dat ze intussen alle borden hebben vervangen.
Volgens mij wordt nog steeds wel nagedacht over aanleg van een tweede brug bij Helsingborg. Als die er komt, moet je alles nog een keer terugdraaien ...
Het veer Helsingborg - Helsingör is overigens nog steeds in de vaart. Dat moet bijna wel betekenen dat nog vrij veel weggebruikers gebruikmaken van het veer. Veer en brug hebben ook ongeveer gelijke prijzen. Iemand bekend met de tijd die je moet reserveren voor een overtocht in vergelijking met over de brug rijden? Ik zou vermoeden dat de brug normaal gesproken toch sneller is, maar dat het veer een mooie gelegenheid is voor bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs om even wat rust te pakken.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 17 aug 2011, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino schreef:Het veer Helsingborg - Helsingor is overigens nog steeds in de vaart. Dat moet bijna wel betekenen dat nog vrij veel weggebruikers gebruikmaken van het veer. Veer en brug hebben ook ongeveer gelijke prijzen.
Ik had laatst eens gekeken, maar het verschil kan oplopen tot 15 euro enkele reis in voordeel van het veer.
Mandelsoft schreef:In de rest van Zweden heten afritten Traffikplats <...> . Hier rond Göteborg is het <...>motet
Volgens mij vergelijkbaar met het "Porte de ..." op de Boulevard Périphérique rond Parijs.
@Mandelsoft: Kommun is gewoon een gemeente, niet echt een regio, al hebben ze soms wel een forse oppervlakte
Die gele bordjes verwijzen inderdaad (bijna?) altijd naar een paar verzamelde huizen, meestal kom je dan op een of andere dirt road terecht
Mandelsoft schreef:Ik vraag mij af wat die gele borden betekenen. Zijn dat soms buurtschappen? Rechtdoor staat alleen het wegnummer aangegeven, wat gebruikelijk is in Zweden.
The yellow-red destination signs indicate "Enskild väg" or "Eigen weg" as I think it's called in Dutch. They're usually small roads with no road signs and often lead to small villages. The colour scheme for "Enskild väg" has been around since before the Convention on Road Signs and Signals.
I tend to write in English, but feel free to reply in Dutch.
Er zijn veel 2x1 hoofdverbindingen (autowegen) die een vluchtstrook hebben, deze is bedoeld voor langzaam verkeer, bijvoorbeeld de berg op, maar ook op vlakkere delen. Zo mocht vroeger een combinatie auto+ongeremde aanhanger slechts 40km/u. De vluchtstrook is er dan voor bedoeld dat het langzame verkeer dan kan uitwijken voor sneller verkeer dat wil inhalen. En je kan er uitstekend op fietsen.
My question is: Is it allowed for slower traffic to make use of the hard shoulder to let faster traffic pass? I know this is the custom in Sweden, but what does the Swedish traffic law say on this?
P.S. the "öR.Vö.Vö" is a joke. In the Netherlands the traffic laws are in the RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens). As in Swedish everything sounds like ööö, I added these letters
"12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket.
38 § [...] Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt."
It is allowed for tractors, bikes, mopeds, scooters and such vehicles to use the shoulder. If there is no solid shoulder line (as is usually the case in Sweden) from what I can tell, you are allowed to use the shoulder to let others pass.
It is allowed.
"Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon." If necessary, to ease accesability for other traffic, it is allowed for other vehicles (cars, caravans, trucks, etc.) to temporarily use the shoulder.
and
"Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt." If a vehicle is travelling at a low speed or takes up more space than usual and the road is narrow, bendy or has a not insignificant traffic, the driver shall, to ease passing, reduce his speed and if necessary steer to the side (i.e. use the shoulder) as soon as possible.
I can only interpret this as it being allowed for cars and other vehicles to use the shoulder.
I tend to write in English, but feel free to reply in Dutch.
En een lange serie (370 foto's!) van de E4 tussen Stockholm en Jönköping. Helaas zijn een paar afritten weggevallen omdat het stevig ging regenen en daardoor kon ik geen foto's meer maken vanaf de achterbank: http://picasaweb.google.com/10239142586 ... mJonkoping