[S] Zweden - Sverige

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » vr 21 apr 2023, 10:22

De nieuwe Skurubrug van de LV 222 is bijna gereed en opent deze zomer.

De LV 222 is de oostelijke invalsweg van Stockholm en is een autosnelweg.

Locatie: https://www.google.com/maps?ll=59.31427 ... 5&z=17&t=h

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 12 jun 2023, 20:20

Ik heb vandaag een lang stuk E4 gereden, vanaf Helsingborg tot Hudiksvall. Als je de E4 zo afrijdt krijgt je wel wat meer appreciatie voor hoe groot Zweden is. Alleen al vanaf Helsingborg naar Stockholm is een halve dag non-stop rijden. En dan ben je nog maar op een derde van de route.

Bij Ljungby in Zuid-Zweden wordt momenteel de laatste 25 kilometer omgevormd van 2+1 tot autosnelweg 2x2. De oorspronkelijke aannemer was failliet gegaan, waardoor het werk vertraagd is. Het is nu in variabele mate voltooid.

van zuid naar noord:
* de eerste 5-6 km ten zuiden van Ljungby zijn nog geen werkzaamheden gestart
* een paar kilometer langs Ljungby hadden de meest intensieve civiele werkzaamheden aan bruggen en grote duikers. Met enkele fikse omleggingen.
* daarna is er een kilometer of 10 bijna voltooid, daar zijn ze aan het asfalteren. Ik denk dat dit deze zomer nog voltooid zal zijn.
* het noordelijkste deel tussen afritten 82 en 83 is al voltooid, maar ik had nog niet gelezen dat dit voltooid was. Het heeft nog wel een verlaagde maximumsnelheid van ik meen 100 km/h. Na afrit 83 is het weer 120 km/h.

Wat foto's:
SPOILER: TOON

Afbeelding
E4 Ljungby 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Ljungby 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Ljungby 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Ljungby 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Ljungby 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Ljungby 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Ljungby 16 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Ljungby 21 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Ljungby 23 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Ljungby 25 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Ljungby 27 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Ljungby 29 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 jun 2023, 20:12

Ik heb vandaag het tweede deel van de E4 gereden, helemaal tot in Finland.

Het is echt een enorm eind rijden, zelfs nog vanaf Midden-Zweden. Ik ben zowat 10 uur onderweg geweest om van Hudiksvall naar Haparanda te rijden. Haparanda staat ook continu op de afstandsborden vanaf Sundsvall, dus dan ben je langzaam die 600+ kilometer aan het aftellen.

De E4 is na Gävle nog maar zeer beperkt een autosnelweg (paar korte stukken) of een volwaardige autoweg (motortrafikled, ook maar paar stukken). Het overgrote deel is een gelijkvloerse 2+1 weg met een maximumsnelheid van 110 km/h. Er zijn nog enkele trajecten resterend die nog gewoon een conventionele weg zijn, het langste stuk 80 zit tussen Umeå en Skellefteå, en na Kalix aan de noordkant van Botnische Golf zit ook nog een kilometer of 20 met 80 km/h. Verder moet je nog door een aantal kleine steden, meest prominent Härnösand, Örnsköldsvik en Skellefteå. Er zijn echter niet zoals in Duitsland of Frankrijk dorpen op de route. Er is nagenoeg niks buiten een paar grotere plaatsen in de Botnische regio, dus die drie steden zijn dan ook de enige bebouwde kommen (plus Kalix, maar dat is klein).

Wat aan de 2+1 opvalt is dat het nogal wisselt of je bij kruispunten terug moet naar 70 of 80 (vaak met flitspaal) of gewoon met 110 over het kruispunt mag stuiven. Er zijn veel kruispunten naar afgelegen percelen waar waarschijnlijk maar een paar voertuigen per dag vandaan komen. Volledig ongelijkvloers is dan te duur. Je mag overigens ook 110 op de 1-strooks delen.

De vrachtwagens zijn hier overigens bijna allemaal 25 meter lang en 4,5 meter hoog, dus nogal imponerend om op de vrij smalle inhaalstrook in te halen. Ze zijn dus hoger en langer dan in Nederland.

Ik heb overigens maar één keer gezien dat het mobiel bereik weg viel, maar dat was kort. Voor de rest overal 4G.

De Sundvallbrug. Deze brug is in 2014 geopend zodat je niet meer door de stad hoeft. Sundsvall is qua bewegwijzering de belangrijke stad in midden-Zweden, het wordt zowel vanaf Stockholm als Haparanda en Trondheim bewegwijzerd.

Afbeelding
E4 Sundsvall Bridge by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Sundsvall Bridge by European Roads, on Flickr

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 jun 2023, 20:22

Wat aan de 2+1 opvalt is dat het nogal wisselt of je bij kruispunten terug moet naar 70 of 80 (vaak met flitspaal) of gewoon met 110 over het kruispunt mag stuiven. Er zijn veel kruispunten naar afgelegen percelen waar waarschijnlijk maar een paar voertuigen per dag vandaan komen. Volledig ongelijkvloers is dan te duur. Je mag overigens ook 110 op de 1-strooks delen.
Mijn ervaring van andere wegen in Zweden was dat het enkelstrooks gedeelte vaak wel terugging naar 90. Blijkbaar is de E 4 dan toch nog iets hoger in status.

De Sundvallbrug is een mooi ontworpen brug vind ik. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 jun 2023, 22:19

Zweden past kennelijk niet meer standaard een cable barrier toe als middengeleider op 2+1 wegen. Op de E4 viel mij op dat recent aangelegde 2+1 delen geen cable barrier meer hebben, maar een ander type geleiderail (zie foto).

Ik zag ook best veel cable barriers slap hangen of helemaal kapotgereden zijn. Het is blijkbaar zo dat ze snel onherstelbare schade oplopen en dat er daardoor te vaak complete vervanging nodig is. Dit soort werkzaamheden zijn lastig zonder verkeershinder uit te voeren. De nieuwe barrier (foto) zou bij kleine aanrijdingen geen noemenswaardige schade oplopen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 25 jun 2023, 20:21

Zweden staat helemaal vol met flitspalen, behalve op de autosnelwegen, waar er in de regel helemaal geen flitspalen staan. Met uitzondering van enkele trajectcontroles in tunnels in Göteborg en Stockholm. Op de E4 waar het geen snelweg is, staan flitspalen vaak bij gelijkvloerse kruispunten, maar niet op de 2+1 delen.

Het is wel een contrast met Noorwegen, waar op het onderliggend wegennet maar af en toe flitspalen staan, bij lange na niet de mate van Zweden. In Zweden staan op rijkswegen echt extreem veel flitspalen, soms wel elke paar kilometer.

Zowel in Noorwegen als Zweden worden flitspalen van te voren aangegeven. En mijn indruk is dat ze niet bij de allerlaagste maximumsnelheden worden toegepast, maar eerder op 60-70 trajecten, soms bij 50.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 jun 2023, 6:36

Zelf heb ik niet het idee dat de flitspalen actief zijn, ik vermoed dat er maar een paar echt flitsen. Het voordeel is wel dat ze in Zweden gewoon worden aangekondigd en er in navigatiesystemen voor gewaarschuwd (mag) worden. Toen ik daar rondreed kon je gewoon op tijd het gas loslaten. En mijn indruk was ook wel dat ze vooral op gevaarpunten stonden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 jun 2023, 12:38

Wat beelden van de E4 tussen Jönköping en Ödeshög. Landschappelijk gezien is dit wel het mooiste deel van de E4 in Zuid-Zweden. Het voert over de oever van het Vättern, het op één na grootste meer van Zweden.

Het Vättern is maximaal 128 meter diep en heeft een oppervlakte van 1.912 km², het is daarmee het op vijf na grootste meer in Europa. Het is langgerekt, meet ongeveer 120 kilometer van noord naar zuid.

Afbeelding

Afbeelding
E4 Jönköping - Ödeshög 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Jönköping - Ödeshög 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Jönköping - Ödeshög 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Jönköping - Ödeshög 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Jönköping - Ödeshög 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Jönköping - Ödeshög 15 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Jönköping - Ödeshög 18 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Jönköping - Ödeshög 24 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Jönköping - Ödeshög 25 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 03 jul 2023, 19:03

Deze maand openen diverse trajecten van de opgewaardeerde E20 in West-Zweden.

Tussen Vårgårda en Vara openen 2 van de 3 contracten (in groen op de kaart). Dit betreft Vårgårda - Ribbingsberg (nieuw tracé, 8 km) en Ribbingsberg - Eling (2+1, bestaand tracé, 7 km). Ook opent het laatste segment van het blauwe deel Skara - Lundsbrunn (2 km).

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 06 jul 2023, 21:50

In 2004 opende Södra Länken, de zuidelijke ringweg van Stockholm. Dit is grotendeels ondergronds aangelegd met drie ondergrondse knooppunten.

Het westelijk deel is eigenlijk te smal aangelegd, daar rijden bijna 100.000 voertuigen per dag op 2x2 rijstroken. Halverwege ligt het ondergrondse knooppunt met de riksväg 73 die veel verkeer afvangt. De intensiteiten op Södra Länken halveren ongeveer bij dat knooppunt.

Wel bijzonder is dat de bewegwijzering volledig bestaat uit digitale borden. Ik vraag mij af of dit al sinds de opening in 2004 zo is.

Afbeelding
Södra Länken Stockholm 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Södra Länken Stockholm 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Södra Länken Stockholm 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Södra Länken Stockholm 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Södra Länken Stockholm 06 by European Roads, on Flickr

riiga
dorpsstraat

Bericht door riiga » do 06 jul 2023, 22:28

Chris schreef: do 06 jul 2023, 21:50 Wel bijzonder is dat de bewegwijzering volledig bestaat uit digitale borden. Ik vraag mij af of dit al sinds de opening in 2004 zo is.
The digital signs have been installed in recent years, previously they used regular but flippable signs. Looking at Google Street View, it appears they were replaced as recently as 2021. October 2020 with old signs. July 2021 with new signs.
I tend to write in English, but feel free to reply in Dutch.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 jul 2023, 23:48

Die digitale borden geven echt heel veel licht viel me vorig jaar in Stockholm op. Erg duidelijke wegwijzers. Je ziet ze op een aantal plaatsen. Lichtbakken 2.0.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 09 jul 2023, 9:40

Een stuk E4 tussen Ödeshög en Nyköping. Dit deel van de E4 voert meer van west naar oost en passeert door een streek die minder dichtbebost is, met diverse kleine steden.

Opvallend is al die plaatsen met 'Köping' in de naam. Jönköping, Linköping, Norrköping, Nyköping. De naam 'Köping' slaat volgens Wikipedia op een market town. Volgens Wikipedia wordt het woord 'Köping' nauwelijks nog gebruikt (net zoals het Nederlands geen goede term heeft voor plaatsen groter dan een dorp, maar kleiner dan een stad).

Afbeelding

Straaljagers bij Linköping. Deze plaats heeft historie in de vliegtuigindustrie.
Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 02 by European Roads, on Flickr

Linköping N
Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 06 by European Roads, on Flickr

Meer weilanden dan elders in Zweden.
Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 07 by European Roads, on Flickr

Linköping Ö
Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 09 by European Roads, on Flickr

Afrit naar Söderköping.
Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 12 by European Roads, on Flickr

Brug over het Göta Kanal. Dit 190 kilometer lange kanaal is onderdeel van een serie waterwegen van Göteborg aan de westkust tot Söderköping aan de Oostzee.
Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 16 by European Roads, on Flickr

Norrköping S.
Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 18 by European Roads, on Flickr

Norrköping N
Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 26 by European Roads, on Flickr

Splitsing met de riksväg 55 naar steden in het binnenland.
Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 28 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 32 by European Roads, on Flickr

Tuibrugrestaurant.
Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 36 by European Roads, on Flickr

Nyköping.
Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 42 by European Roads, on Flickr

Daarna nog bijna 100 kilometer naar Stockholm. Dat traject voert voornamelijk door dichte bossen.
Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 45 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 09 jul 2023, 11:06

Vinny schreef: do 06 jul 2023, 23:48 Die digitale borden geven echt heel veel licht viel me vorig jaar in Stockholm op. Erg duidelijke wegwijzers. Je ziet ze op een aantal plaatsen. Lichtbakken 2.0.
Je ziet ook in tunnels hoeveel meer licht dat soort moderne LED-dingen kunnen geven. Zeker beter dan oude lichtbakken of extern verlichte panelen. Buiten tunnels heb ik ze nog weinig gezien, maar het verbaast ergens niet ze bij Stockholm te zien. Het is toch een plek waar het licht gedurende een groot deel van het jaar slecht is, en dus is de behoefte groot. Zat een paar weken terug in de Atlanta Express, die parallel aan de E4 loopt. Dan zie je dat er langs de E4 vrij veel vrij fel LED staat, buiten de bewegwijzering…

Ben ergens ook wel benieuwd naar het kostenplaatje ten opzichte van kantelwalspanelen. We kennen ook allemaal de gevallen dat een kantelwalspaneel niet goed staat, maar zonder reparatie niet goed kan worden gezet. Je zou zeggen dat LEDs en van afstand kunnen besturen ook de kans op dat soort situaties verkleint.

Kijk je hier naar oud tegenover nieuw: het valt me op dat de nieuwe digitale panelen wat meer ruimte hebben tussen de regels/doelen; en daarom staan de doelen er wat kleiner op. Er is vast onderzoek gedaan naar leesbaarheid, maar zo op het oog vind ik het allemaal wat klein om ook van een paarhonderd meter te kunnen lezen.

riiga
dorpsstraat

Bericht door riiga » zo 09 jul 2023, 12:14

Chris schreef: zo 09 jul 2023, 9:40 Straaljagers bij Linköping. Deze plaats heeft historie in de vliegtuigindustrie.

Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 02 by European Roads, on Flickr
My hometown! The planes are placed near each motorway exit and are mostly fighter jets produced by Saab (the defense company, not the car manufacturer). Seen here the Saab 29 Tunnan ("het vat") and Saab 32 Lansen ("het lans"). Near Linköping N you have the Saab 105 and Saab Safir. Near Linköping Ö is a Saab 340 passenger plane and past that at the edge of town is the Saab 35 Draken ("het vlieger/het draak") and Saab 37 Viggen ("het bliksemschicht"). Saab's current offering is the second and third generation of the Saab 39 Gripen "het griffioen".
Chris schreef: zo 09 jul 2023, 9:40 Linköping N

Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 06 by European Roads, on Flickr
Bergs slussar is quite impressive, I recommend visiting that if you're in the area and haven't seen it yet. It's 11 locks of Göta Canal, climbing about 30 meters in total. Just a few kilometers away is also one of very few aqueducts in Sweden (not very impressive, but still interesting) and the candy factory of Cloetta, one of Sweden's largest manufacturers of sweets.
Chris schreef: zo 09 jul 2023, 9:40 Linköping Ö

Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 09 by European Roads, on Flickr
This is "my" exit :)
Chris schreef: zo 09 jul 2023, 9:40 Nyköping.

Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 42 by European Roads, on Flickr
As one can tell from the short, narrow and sharp exits, this part of the motorway was built in the 1960s when Sweden still drove on the left side of the road. It's not as appearent these days as the exits have been rebuilt somewhat due to the subpar design, but there's a reason the speed limit is only 90 km/h through there. Some telltale signs from 10 years ago are short onramps like this.
I tend to write in English, but feel free to reply in Dutch.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 09 jul 2023, 13:48

Dit is vlak daarvoor in Nyköping, oogt wel erg smal voor een autosnelweg.

Dit deel is in 1961 geopend als één van de eerste snelwegtrajecten.

Afbeelding
E4 Ödeshög - Nyköping 40 by European Roads, on Flickr

Zweden was best wel vroeg met het bouwen van autosnelwegen, begin jaren '60 werden al best wel wat trajecten geopend. Maar dat tempo werd niet doorgezet buiten de steden, de E4 had tot ver in de jaren '90 nog heel wat stukken enkelbaans ten zuiden van Stockholm. Jönköping - Stockholm was pas in 1999 volledig een autosnelweg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 jul 2023, 19:50

De E4 van Nyköping tot in Stockholm. Dit traject is tussen de jaren '60 en begin jaren '80 aangelegd.

Vanaf Södertälje kom je vrij abrupt in een druk en stedelijk gebied. De E20 komt erbij en Södertälje zelf is ook een redelijk grote plaats met industrie. Vanaf Södertälje tot Stockholm telt de E4 2x3 rijstroken.

Afbeelding

1. Na Nyköping volgt nog een rustig traject tot Södertälje.
Afbeelding
E4 Nyköping - Stockholm 01 by European Roads, on Flickr

2. De grens met de provincie Stockholm en de gemeente Södertälje. Ik kan mij van oudere ANWB gidsen nog herinneren dat uitgelegd werd dat dit bord geen bebouwde komgrens was.
Afbeelding
E4 Nyköping - Stockholm 06 by European Roads, on Flickr

3. Afrit naar Scania in Södertälje.
Afbeelding
E4 Nyköping - Stockholm 10 by European Roads, on Flickr

4. Een kolossale spoorbrug, de Igelsta-brug, geopend in 1995 en de grootste spoorbrug van Scandinavië.
Afbeelding
E4 Nyköping - Stockholm 11 by European Roads, on Flickr

5. Knooppunt met de E20 in Södertälje.
Afbeelding
E4 Nyköping - Stockholm 14 by European Roads, on Flickr

6. De bruggen over het Södertälje-kanaal. Dit zou wel eens de enige beweegbare snelwegbrug van Zweden kunnen zijn. Dit is een hefbrug (eigenlijk een tafelbrug), waarbij de brug omhoog geduwd wordt. De brug kwam in 2016 in het nieuws toen de hele band Viola Beach om het leven kwam omdat ze vanaf de brug reden toen die open stond.
Afbeelding
E4 Nyköping - Stockholm 16 by European Roads, on Flickr

7. Daarna 2x3 rijstroken.
Afbeelding
E4 Nyköping - Stockholm 19 by European Roads, on Flickr

8. Typische verlichting.
Afbeelding
E4 Nyköping - Stockholm 21 by European Roads, on Flickr

9. Kungens Kurva. Dit is het zuidelijk aansluitpunt van de nieuwe ondergrondse bypass van Stockholm die in aanbouw is.
Afbeelding
E4 Nyköping - Stockholm 28 by European Roads, on Flickr

10. Circle K, het nationale tankstation van Scandinavische landen, zo lijkt het.
Afbeelding
E4 Nyköping - Stockholm 30 by European Roads, on Flickr

11. Welkom in Stockholm.
Afbeelding
E4 Nyköping - Stockholm 33 by European Roads, on Flickr

12. Het knooppunt met riksväg 73, Södra Länken. Dit is ook het begin van Essingeleden, de westring van Stockholm. Daarover later meer.
Afbeelding
E4 Nyköping - Stockholm 39 by European Roads, on Flickr

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 14 jul 2023, 20:17

^^ Funfact: Het merk komt ook naar Nederland, aangezien het bedrijf achter CircleK de Nederlandse tankstations van Total heeft overgenomen. Vanaf 2024 moet de boel langzaam omgezet gaan worden.

Verder ook te vinden in de Baltische staten, Polen en nog een rijtje Oostbloklanden

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 jul 2023, 20:23

^^ En Ierland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 jul 2023, 19:34

De E4 door Stockholm. Het grootste deel bestaat uit Essingeleden, een achtstrooks autosnelweg over bruggen langs de westkant van het centrum. Tot de bypass gereed is moet al het verkeer van de hele regio Stockholm op een gegeven moment over dit wegvak, dat daardoor nogal filegevoelig is.

De avondspits lijkt ook nog vroeger te zijn dan in Nederland, het was om 15 uur al behoorlijk druk met filevorming bij knooppunten en op Essingeleden richting zuiden.

Afbeelding
E4 Essingeleden Stockholm 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Essingeleden Stockholm 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Essingeleden Stockholm 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Essingeleden Stockholm 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Essingeleden Stockholm 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Essingeleden Stockholm 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Essingeleden Stockholm 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Essingeleden Stockholm 13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E4 Essingeleden Stockholm 15 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 23 jul 2023, 12:04

De E4 verder door de noordelijke voorsteden van Stockholm, tot de afsplitsing naar het vliegveld Arlanda.

Afbeelding

1.
Afbeelding
E4 Stockholm - Arlanda 02 by European Roads, on Flickr

2. Knooppunt met de E18.
Afbeelding
E4 Stockholm - Arlanda 04 by European Roads, on Flickr

3. Hier is de rijbaan verschoven omdat dit de noordelijke aansluiting van de toekomstige bypass van Stockholm is.
Afbeelding
E4 Stockholm - Arlanda 06 by European Roads, on Flickr

4. Handig geplaatst...
Afbeelding
E4 Stockholm - Arlanda 08 by European Roads, on Flickr

5. Information overload.
Afbeelding
E4 Stockholm - Arlanda 09 by European Roads, on Flickr

6. Hier komt straks de E4 bypass op uit.
Afbeelding
E4 Stockholm - Arlanda 10 by European Roads, on Flickr

7. Je kan noordelijker nog eens doorsteken naar de E18.
Afbeelding
E4 Stockholm - Arlanda 12 by European Roads, on Flickr

8. Hele hoge pijlen.
Afbeelding
E4 Stockholm - Arlanda 14 by European Roads, on Flickr

9. Bij de voorstad Vallentuna versmalt de E4 naar 2x2 rijstroken.
Afbeelding
E4 Stockholm - Arlanda 17 by European Roads, on Flickr

10. Daarna het knooppunt naar de luchthaven Arlanda, dat ongeveer 35 kilometer ten noorden van het centrum van Stockholm ligt.
Afbeelding
E4 Stockholm - Arlanda 24 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 jul 2023, 16:23

Verder ten noorden van Stockholm, tot aan Gävle.

Gävle schijnt cultureel en qua transport een beetje het einde van het bewoonde Zweden te zijn. Noordelijk van Gävle ga je langs de Botnische Golf en dan wordt het snel erg dunbevolkt. Mark vertelde mij dat je aan de spoorfrequenties ook kan zien dat Gävle het eindpunt is van veel treinen. Zo voelde het op de E4 overigens ook. De autosnelweg eindigt bij Gävle, daarna begint het domein van de 2+1 / enkelbaans delen van de E4.

Afbeelding

1. Uppsala is een eigen län (provincie).
Afbeelding
E4 Arlanda - Gävle 01 by European Roads, on Flickr

2. Uppsala is één van de grotere steden van Zweden met 177.000 inwoners.
Afbeelding
E4 Arlanda - Gävle 03 by European Roads, on Flickr

3. Uppsala heeft meerdere afritten aan de E4.
Afbeelding
E4 Arlanda - Gävle 07 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
E4 Arlanda - Gävle 09 by European Roads, on Flickr

5. Forsmark. In 1986 wereldberoemd toen stralingsdectoren de kernramp van Tsjernobyl oppikten en het voor het eerst voor de buitenwereld duidelijk werd wat daar gebeurd was.
Afbeelding
E4 Arlanda - Gävle 12 by European Roads, on Flickr

6. Na Uppsala nog een stuk 120 km/h, volgens mij de noordelijkste 120 in Zweden.
Afbeelding
E4 Arlanda - Gävle 13 by European Roads, on Flickr

7.
Afbeelding
E4 Arlanda - Gävle 21 by European Roads, on Flickr

8. Vanaf Mehedeby 110 km/h. Er stond daar ergens ook een politieauto te flitsen vanuit de middenberm. Werd gemeld door Waze.
Afbeelding
E4 Arlanda - Gävle 24 by European Roads, on Flickr

9. Dragon Gate. Dit is een half voltooid winkelcentrum, hotel en cultureel centrum.
Afbeelding
E4 Arlanda - Gävle 28 by European Roads, on Flickr

10. Gävle heeft meerdere afritten.
Afbeelding
E4 Arlanda - Gävle 31 by European Roads, on Flickr

11. Brugrestaurant.
Afbeelding
E4 Arlanda - Gävle 35 by European Roads, on Flickr

12. Knooppunt met de E16.
Afbeelding
E4 Arlanda - Gävle 37 by European Roads, on Flickr

13. Daarna begint de wildernis.
Afbeelding
E4 Arlanda - Gävle 41 by European Roads, on Flickr

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 29 jul 2023, 22:20

Zijn er de zomer nog bijzonderheden op de E22 tussen Kristianstad en Malmö?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 aug 2023, 21:17

Na Gävle eindigt de autosnelweg van de E4, daarna wordt het gebied dunbevolkte bossen. Een vrij groot deel van de E4 is hier over een nieuw tracé aangelegd als 2+1 weg, en heeft ook nog autoweg-status. Noordelijker wordt de uitbouwstandaard geleidelijk lager, meer gelijkvloers, en uiteindelijk gewoon conventionele kruispunten. Ten zuiden van Sundsvall begint dan de autosnelweg weer.

Afbeelding

1. De afstanden zijn best groot. Nog bijna 200 kilometer tot Sundsvall.
Afbeelding
E4 Gävle - Sundsvall 01 by European Roads, on Flickr

2. De riksväg 83 splitst dan af. Dit is alweer 45 kilometer ten noorden van Gävle.
Afbeelding
E4 Gävle - Sundsvall 07 by European Roads, on Flickr

3. Geen groene, maar blauwe borden, wel 2+1 en 110 km/h.
Afbeelding
E4 Gävle - Sundsvall 09 by European Roads, on Flickr

4. Bijna bij Söderhamn.
Afbeelding
E4 Gävle - Sundsvall 14 by European Roads, on Flickr

5. Söderhamn, aansluiting met de riksväg 50, en weer een straaljager.
Afbeelding
E4 Gävle - Sundsvall 17 by European Roads, on Flickr

6. Meer spectaculairder dan dit wordt het niet ten zuiden van Sundsvall.
Afbeelding
E4 Gävle - Sundsvall 23 by European Roads, on Flickr

7. Grote vrachtwagens.
Afbeelding
E4 Gävle - Sundsvall 30 by European Roads, on Flickr

8. Hudiksvall. Kruising met de riksväg 84 en hier was mijn overnachting.
Afbeelding
E4 Gävle - Sundsvall 35 by European Roads, on Flickr

9. Conventionele kruisingen op het stuk van Hudiksvall naar Sundsvall.
Afbeelding
E4 Gävle - Sundsvall 40 by European Roads, on Flickr

10. Een eindje ten zuiden van Sundsvall begint dan de autosnelweg weer.
Afbeelding
E4 Gävle - Sundsvall 45 by European Roads, on Flickr

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 03 aug 2023, 8:20

Daar reed ik gisteren ook. Wat toevallig.😄
Ik ben alleen bij 83 de weg af gegaan richting Bollnäs. Dat zal wel in de buurt van Riddarkyrka liggen.
Ik denk dat de binnenwegen in deze buurt mooier zijn dan de E4. Helaas regende het wel de hele tijd.
(Foto's komen later.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 aug 2023, 13:57

Door Sundsvall is 30 kilometer van de E4 als autosnelweg uitgevoerd, vanaf Njurundabommen tot Timrå.

Een deel van de autosnelweg is al vrij oud, het deel vanaf de noordkant van Sundsvall tot Timrå opende al in 1980. Het zuidelijk deel opende echter pas in 2014, inclusief de Sundsvallbrug, die een tolbrug is. Ik kreeg onlangs de rekening per post: € 0,78.

1. Ten zuiden van Sundsvall.
Afbeelding
E4 Sundsvall 04 by European Roads, on Flickr

2. Welkom in Sundsvall.
Afbeelding
E4 Sundsvall 10 by European Roads, on Flickr

3. De aansluiting met de E14 naar Trondheim. Hier wisselt de control city van Sundsvall naar Haparanda. Men heeft kennelijk gekozen om meteen helemaal het eindpunt van de E4 in Zweden te bewegwijzeren, en niet diverse steden onderweg. Haparanda staat consistent aangegeven. Mijn indruk is dat de Zweedse bewegwijzering sowieso wel vrij consistent is.
Afbeelding
E4 Sundsvall 11 by European Roads, on Flickr

4. De Sundsvallbrug.
Afbeelding
E4 Sundsvall 14 by European Roads, on Flickr

5. Ik ben even van de snelweg af geweest om wat foto's van de brug te maken.
Afbeelding
E4 Sundsvall 18 by European Roads, on Flickr

6. Afstandenbord. Haparanda is nog echt een fiks eind rijden, zeker omdat je noordelijk van hier niet meer gemiddeld 100 km/h haalt.
Afbeelding
E4 Sundsvall 21 by European Roads, on Flickr

7. Afritnummers.
Afbeelding
E4 Sundsvall 22 by European Roads, on Flickr

8. Timrå N, het einde van de autosnelweg.
Afbeelding
E4 Sundsvall 30 by European Roads, on Flickr

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 11 aug 2023, 13:11

Vorige week zag mijn ritje door Zweden (e.a.) er zo uit:

Afbeelding

Foto's van de route Malmö-Sundsvall (van Chris) zijn al te zien hierboven in dit topic.
Ik had iets minder mooi weer. En ik heb ook hier en daar andere wegen genomen.

Mijn wegenfoto's staan op deze pagina's:
https://wegnummers.nl/sverige/se2023a.html
en
https://wegnummers.nl/sverige/se2023b.html

Uitgelicht:

Afbeelding
"DE" brug op de heenweg.

Afbeelding
Afbeelding
Linköping (Riigastad) heeft een C-ring en een Y-ring.
Kennelijk geeft men de C-ring nog met een extra O aan. Bij de Y-ring doet men dat niet.

Afbeelding
Afritten 30a en 30b op een bijzondere manier op het bord gevrot.

Afbeelding
"Schadebord". Deze foto is gemaakt vanaf het terrein van een Ikea-fabriek. Veel meer dan dat en een vliegveld was er ook niet in deze omgeving.

Afbeelding
Ik vond Oud-Linköping (verplaatste oude gebouwen van de stad) interessanter dan het militaire-luchtvaartmuseum.

Afbeelding
Het centrum van Stockholm. Zo hadden een hoop stadscentra in Nederland er uit kunnen zien als men dat in de jaren 1970 niet had tegengehouden.

Afbeelding
Sveg. Met landmark.

Afbeelding
Kruising E20-E4 met spoorviaduct. Voor betere foto's zie eerder in dit topic. :)

Afbeelding
Op weg naar koninklijk paleis Drottningholm. De structuur links is niet een brugpijler, maar een kerk.

Afbeelding
wegenwiki schreef:De länsväg 265 is een motorväg in Zweden. De weg vormt een noordelijke bypass van Stockholm, tussen de E4 en E18 ten noorden van Sollentuna en ten zuiden van Vallentuna. De weg is 16 kilometer lang.
Afbeelding
Afbeelding
Kijkje van dichterbij op het Chinese hotel/winkelcentrum langs de E4.
Raar dat het hier midden in de rimboe staat. Zou er een spionage-post in zitten?

Afbeelding
Kabels op de E4, van dichtbij. Wegens een korte file is deze foto gemaakt vanuit een stilstaande auto.

Afbeelding
De 305. Het was hier beslist niet zonnig...

Afbeelding
...maar een dag later gelukkig weer wel. Haparanda zou ik op deze reis niet halen.

Afbeelding
622 is een voorbeeld van een wegnummer dat eigenlijk niet op wegwijzers thuishoort. Af en toe komt dat voor.

Afbeelding
Even een wandelingetje voor een foto van dichtbij. De wegen hier zijn heerlijk uitgestorven.

Afbeelding
Het is duidelijk dat de nummers E16 en E45 op verschillende momenten zijn ingevoerd.

Afbeelding
Een tijdelijke splitsing van rijstroken omdat een viaduct niet breed genoeg is.
Hier doet men in Zweden niet heel moeilijk over.

Afbeelding
En "DE" brug op de terugweg. :)
Ik realiseerde me op deze reis dat het deel met de pijlers helemaal in Zweden ligt. De pijlers zijn tevens de hoogste bouwwerken van Zweden.
Laatst gewijzigd door harry op zo 20 aug 2023, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 aug 2023, 18:36

De E4 van Sundsvall tot Högakustenbron, of de Hoge Kust Brug. Dit is een enorme hangbrug, de grootste overspanning in Zweden. Het is de 4e hangbrug van Europa.

Die grote hangbrug is wel een verrassing, want het ligt niet echt in de lijn der verwachtingen dat je nog een brug van dit kaliber oversteekt, vergeleken met de grote waterkruisingen in Denemarken.

1. Bij Timrå eindigt de autosnelweg vanuit Sundsvall en is het nog een stukje 2+1.
Afbeelding
E4 Sundsvall - Höga Kustenbron 01 by European Roads, on Flickr

2. Dit deel verloopt west-oost door een rivierdelta.
Afbeelding
E4 Sundsvall - Höga Kustenbron 05 by European Roads, on Flickr

3. Vervolgens moet het verkeer door Härnosand, dit is de eerste echte bebouwde kom op de route van de E4 vanuit Helsingborg gezien.
Afbeelding
E4 Sundsvall - Höga Kustenbron 11 by European Roads, on Flickr

4. Vanaf het centrum van Härnosand begint dan alweer een ongelijkvloers deel.
Afbeelding
E4 Sundsvall - Höga Kustenbron 12 by European Roads, on Flickr

5. Högakusten doet zijn naam eer aan. Dit is het meest heuvelachtige deel van de hele E4, samen met het stuk langs het Vättern bij Jönköping.
Afbeelding
E4 Sundsvall - Höga Kustenbron 16 by European Roads, on Flickr

6. De riksväg 90 slaat af. De nummers in de 90-serie liggen in Noord-Zweden, ook een indicatie van hoe dun het wegennet hier al is.
Afbeelding
E4 Sundsvall - Höga Kustenbron 19 by European Roads, on Flickr

7. En dan de brug. Indrukwekkend hoor.
Afbeelding
E4 Sundsvall - Höga Kustenbron 21 by European Roads, on Flickr

8. De brug telt 2x2 rijstroken, maar de aansluitende wegvakken niet.
Afbeelding
E4 Sundsvall - Höga Kustenbron 25 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 aug 2023, 21:37

De Hoge Kustbrug is wel zijn eigen post waard. Een echt spektakel qua setting.

Högakustenbron is tussen 1993 en 1997 aangelegd en op 1 december 1997 geopend. Het maakte de route van de E4 een stuk korter. De brug heeft een hoofdoverspanning van 1.210 meter tussen de pylonen en een totale lengte van 1.867 meter.

Afbeelding
Högakustenbron 01 by European Roads, on Flickr

Bij de brug is een hotel en een speeltuin met watervallen en fonteinen voor kinderen.
Afbeelding
Högakustenbron 05 by European Roads, on Flickr

Voorheen ging de E4 helemaal om die baai heen, met kleinere bruggen.
Afbeelding
Högakustenbron 06 by European Roads, on Flickr

Ik ben op een heuvel gelopen om wat uitzicht te hebben.
Afbeelding
Högakustenbron 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Högakustenbron 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Högakustenbron 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Högakustenbron 13 by European Roads, on Flickr

Onder de brug. Dit soort brugdekken zijn aerodynamisch vanwege de wind.
Afbeelding
Högakustenbron 15 by European Roads, on Flickr

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 20 aug 2023, 10:32

Na de nodige upgrades aan de E22 tussen Kristianstad en Karlskrona, dacht ik dus dat alles minimaal 2+1 freeflow zou zijn (na de nodige posts in dit topic).
Dat viel smerig tegen :nothanks:

Echter staan er wel borden dat de boel in 2026 wel zover moet zijn. Ook tussen Lund en Kristianstad moet "iets" worden opgeleverd in 2026