Een 185 kilometer lang stuk van de E4 tussen de Högakustenbrug en Umeå.
Dit deel is maar beperkt opgewaardeerd en eigenlijk nergens nog een echte autoweg, alhoewel er wel stukken 2+1 en 100 - 110 km/h zijn. Op dit traject moet je nog door de stad Örnsköldsvik en Umeå zelf heeft wel een bypass maar die heeft een boel rotondes.
In Umeå gaat de E4 met de Kolbäckbrug de Ume Älv of Umeälven over, een vrij grote rivier die vanaf het Scandinavisch Hoogland naar de Botnische Golf stroomt.
Eigenlijk zijn het twee bruggen vanwege een riviereiland. De oostelijke brug is een tuibrug. De brug is tussen 1998 en 2001 aangelegd als onderdeel van de bypass van Umeå. Die bypass is echter vrij laagwaardig, met een serie rotondes in plaats van ongelijkvloers.
De brug is op 5 september 2001 geopend. Pas sinds 2012 loopt de E4 er overheen.
Het is eigenlijk een kleine tuibrug, de overspanning bedraagt circa 50 en 120 meter.
Wat winterse plaatjes van de E10 tussen Kiruna en Abisko, gemaakt 8 februari 2023. De weercondities waren niet optimaal, met name rond de Noorse grens bij Riksgränsen. Zodoende is er niet verder gereden dan de "plaats" Kaisepakte. Ik gebruik de term "plaats" hier vrij ruim. In de praktijk zijn het volgens mij vooral locatie-aanduidingen met niet meer dan paar huizen of gebouwen toebehorende aan de spoorlijn Kiruna - Narvik.
01. Bergfors
02. Torneträsk.
03. Torneträsk.
04. Stenbacken
05. Stenbacken
06. Kaisepakte
07. De E10 terug richting Kiruna. Wederom Kaisepakte met zicht op het meer Torneträsk, welke het zes na grootste van Zweden is.
08. Rensjön
09. Bonusje, de Dübengatan in Kiruna. Recht vooruit is de LKAB-mijn zichtbaar.
De brug over de rivier/water Helga (Kristianstad) blijkt in slechte conditie te zijn en werkzaamheden zijn op 28 aug 2023 begonnen om deze brug te vervangen. De gemeente heeft ook de wens geuit om deze belangrijke verkeersbrug te verhogen, zodat deze ook open kan blijven bij hoogwater.
De E4 bij Umeå. De weg is van opvallend lage standaard, doorgaand verkeer moet over 8 rotondes. Dat zijn wel ruime rotondes, maar Umeå heeft van alle grotere steden in Zweden wel één van de slechtste bypasses. Vooral ook in vergelijking met andere bypasses van de E4 in Noord-Zweden.
Van de Wegenwiki: Ter hoogte van de stad Umeå ging het verkeer oorspronkelijk door het centrum. Dit was een gestroomlijnde route met slechts enkele kruispunten in Umeå, plus een aantal rotondes in de buitenwijken. In de periode 1998-2001 is de zuidelijke rondweg aangelegd, inclusief de Kolbäckbrug over de Ume älv, die op 5 september 2001 werd geopend. De brug was echter pas in 2012 onderdeel van de E4, omdat aan de zuidkant van Umeå nog een afsnijding moest worden gebouwd zodat doorgaand verkeer vloeiend op de oostelijke rondweg uitkomt. Hiermee werd de oostelijke rondweg de voorkeursroute voor doorgaand E4 verkeer. De oude passage door Umeå is daarna gereconstrueerd met meer rotondes.
1. De rotondes aan de oostkant van Umeå. De E12 lift hier op mee, de E12 begint niet in de stad, maar 15 kilometer zuidelijker bij de veerhaven. E4 Umeå - Skellefteå 01 by European Roads, on Flickr
Verder naar Skellefteå. Het verkeersaanbod is ten noorden van Umeå nog weer lager.
1. De E4 is nog best wel voor een groot stuk 2+1, maar geen autoweg. De meeste kruispunten zijn gelijkvloers, maar niet allemaal. E4 Umeå - Skellefteå 11 by European Roads, on Flickr
Dit verklaart wel waarom Zweden deze zomer voor mijn gevoel zo goedkoop was... De Zweedse kroon is al jaren aan het devalueren, wat de laatste paar jaar versneld is.
Ik zie ook vergelijkingen gemaakt worden met een landverzakking bij de in aanbouw zijnde E6 bij Småröd in december 2006. Dit gebeurde 50 kilometer noordelijker.
Naar aanleiding van de aardverschuiving in Rissa in 1978 is een documentaire gemaakt door het Noors Geologisch instituut, ik heb hem op de universiteit met Grondmechanica gezien en gister herbekeken. Ik kan hem zeker aanraden: Link
Edit: nieuwe URL of probeer https://www.youtube.com/watch?v=3q-qfNlEP4A
Laatst gewijzigd door IIVQ op ma 25 sep 2023, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zijn twee omleidingsroutes ingericht. Voor doorgaand verkeer is dit de E45 en riksväg 44, vanaf Göteborg naar Trollhättan en dan naar Uddevalla. Voor regionaal verkeer is er een lokale omleiding.
Dagelijks rijden 20.000 voertuigen over dit stuk E6 dus die hoeveelheid om te leiden verkeer is wel te managen zolang niet alles over die lokale omleidingsroute gaat. Die lokale omleidingsroute is misschien de oude E6. Dit traject van de E6 is in 1991 opengesteld.
Beeld van de bovenkant (beginpunt) van de landverschuiving.
Het wordt omschreven als een 'landfill', maar het lijkt geen vuilstort te zijn, misschien eerder een grondbank of iets dergelijks. Wel is duidelijk dat dit bedrijf significant uitgebreid heeft de laatste jaren.
IIVQ schreef: ↑ma 25 sep 2023, 7:39
Naar aanleiding van de aardverschuiving in Rissa in 1978 is een documentaire gemaakt door het Noors Geologisch instituut, ik heb hem op de universiteit met Grondmechanica gezien en gister herbekeken. Ik kan hem zeker aanraden: Link
Edit: nieuwe URL of probeer https://www.youtube.com/watch?v=3q-qfNlEP4A
Fascinerende documentaire. Een heel groot deel van de Noorse en West-Zweedse bevolking woont dus op dergelijke quick clay, dat zonder waarschuwing vloeibaar kan worden en letterlijk wegstroomt, met alles erop en eraan.
Ik lees dat snelle klei verzakkingen doorgaans van onder naar boven gaan (Rissa 1978 gebeurde ook zo en Ask 2020 ook dacht ik). Hier langs de E6 wordt er over gesproken dat het van boven naar beneden is gezakt door die werkzaamheden op de heuveltop. Misschien dat die werkzaamheden toch een vorm van liquefactie hebben veroorzaakt waardoor de boel vloeibaar werd en naar beneden zakte.
Wat ik ervan begrijp is dat door verlagung van het zoutgehalte (door regen of zoetwaterbeken) en/of door druk de klei vloeibaar wordt. Ik kan me voorstellen dat als daarboven een kuil was waar water ingedrongen is, de klei vloeibaar is geworden, dat heeft druk gegeven op wat er onder zat, en dat op wat er zijwaarts was.
Dat het héél snel is gegaan is te zien aan het autowrak dat een frontale botsing met het omhoog gebarsten asfalt heeft gehad.
In de video die je postte zie je dat ze bij Rissa na de oorspronkelijke liquefactie ook de restanten hebben opgeblazen. Tijdens de explosie zie je het effect dat de grond instant vloeibaar wordt. Misschien hebben ze bij dat bedrijf ook grond opgeblazen met explosies, waardoor je dat effect kan krijgen?
Op 26 september is 20 kilometer van de E4 ten noorden van Ljungby onder snelwegreglementen met 120 km/h in gebruik genomen.
Dit is 20 van de 32 kilometer projectlengte om de E4 rond Ljungby op te waarderen van een 2+1 autoweg naar een 2x2 autosnelweg.
5 kilometer is nog in aanbouw langs de westkant van Ljungby en wordt later dit jaar opgeleverd.
Van 7 kilometer ten zuiden van Ljungby moet de bouw nog starten. Een bouwstart is eind 2023 voorzien en een openstelling in 2025. Daarna is de E4 helemaal autosnelweg van Helsingborg tot Gävle.
De planvastelling is gestart van de E4 tussen Kongberget en Gnarp in Midden-Zweden. Dit is het laatste deel van de E4 ten zuiden van Sundsvall dat nog een conventionele weg is.
Dit traject wordt over een nieuw tracé aangelegd met 2+1 rijstroken. Vanwege de intensiteit van 8.000 voertuigen per dag wordt niet overgegaan op 2x2 rijstroken.
Heeft iemand toevallig een idee of je met een brommobiel de oresondbrug kan rijden? Danwel op aanvraag,danwel via een (brom-) fietspad? Of moet je dan echt de boot vanaf duitsland?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
Ik had iets vernomen over een trein die over deze brug reed? Waar bromfietsers gebruik van konden maken, maar ik weet niet of dat ook geldt voor brommobielen.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.