[S] Zweden - Sverige

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Snelwegfreak » za 16 mar 2024, 11:59

Zo zie je maar weer: assumption is the mother of all fuckups.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 mar 2024, 17:52

Er is een projectbesluit vastgesteld voor de upgrade van de E4 tussen Kongberget en Gnarp, dat is 22 kilometer van de E4 tussen Hudiksvall en Sundsvall, momenteel is dit het meest laagwaardige deel van de E4 tussen die steden, het is een standaard gelijkvloerse weg met kruispunten en erfaansluitingen.

De nieuwe weg wordt 2+1 met enkele stukken 2+2. In eerdere plannen zou 12 kilometer als nieuw tracé worden aangelegd, maar het huidige plan voorziet dat vrijwel de volledige 22 kilometer over een nieuw tracé wordt aangelegd.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=61. ... 942/17.227

De bouwstart is voorzien in 2028.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 mar 2024, 9:42

Met Pasen is er weer een inhaalverbod op het 2+1 deel van de E4 ten noorden van Gävle, tot aan Tönnebro, een traject van 46 kilometer.

Pasen is schijnbaar de meest intense reisperiode van het jaar in Zweden, waarbij iedereen tegelijk op pad gaat, meer nog dan in de zomer en met kerst. Sinds 2013 hebben ze op de E4 ten noorden van Gävle dit inhaalverbod tijdens Pasen. Het idee is dat 2+1 zinvol is, maar boven een bepaalde intensiteit er meer filevorming ontstaat door het telkens samenvoegend verkeer. De gemiddelde intensiteit op dit stuk E4 is niet heel hoog. De autosnelweg van de E4 eindigt ook ter hoogte van Gävle.

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 25 mar 2024, 10:12

Ik had tot gisteren nooit van Gävle gehoord. Toen was er op TV een onderzoek over de vondst van cocaïne en heroïne in het rioolwater. Leeuwarden scoorde daarin hoger dan bv Amsterdam, maar de absolute topper was Gävle. :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 mar 2024, 10:18

^^ Het zat in het jaren '80 bordspel "Een reis door Europa", dus ik kende het. Helemaal platgespeeld dat spel toen ik klein was ;)
Chris schreef: ma 25 mar 2024, 9:42 Pasen is schijnbaar de meest intense reisperiode van het jaar in Zweden, waarbij iedereen tegelijk op pad gaat, meer nog dan in de zomer en met kerst. Sinds 2013 hebben ze op de E4 ten noorden van Gävle dit inhaalverbod tijdens Pasen. Het idee is dat 2+1 zinvol is, maar boven een bepaalde intensiteit er meer filevorming ontstaat door het telkens samenvoegend verkeer. De gemiddelde intensiteit op dit stuk E4 is niet heel hoog. De autosnelweg van de E4 eindigt ook ter hoogte van Gävle.
Als ik het goed begrijp, is het voornaamste verschil tussen kerst en pasen dat iedereen met pasen zo ongeveer dezelfde kant uit gaat. Namelijk de natuur in, en dan kijkt men vanuit Stockholm toch al snel naar het noorden -bijvoorbeeld skieën in de regio van Are. Rond kerst is de verkeersdruk veel meer verdeeld, en pakken zeker de 2x2-hoofdwegen vanuit Stockholm naar het zuiden en westen een flink deel van het verkeer op.

Anyway, "inhaalverbod" vind ik een wat aparte naam voor het feitelijk 1+1 maken van de weg c.q. afkruisen van de inhaalstroken. Ik kan het principe hoe dan ook goed plaatsen. Je ziet het ook wel wanneer je op een weg als de Duitse A61 even een stukje 2x3 hebt (meestal op een helling) en het verder druk is. Dan ontstaat toch een soort van sprint over de linkerstrook om zoveel mogelijk mensen in te halen en is het aan het einde van de 2x3 ook weer dringen om weer in het 2x2-gareel te kunnen komen. Niet anders op Duitse 2+1-wegen. Daarvoor zullen op de rechterstrook onvermijdelijk mensen op hun rem moeten gaan staan, en we weten tot wat voor kettingreacties dat soort remmen kan leiden op een weg die op verzadigingspunt zit. Kun je beter achter elkaar aan blijven tuffen over één rijstrook.

Het betekent natuurlijk eigenlijk dat de E4 ten noorden van Gävle op de lijst zou moeten voor uitbouw naar 2x2. Het feit dat je een paar dagen per jaar dit soort maatregelen nodig hebt, is vermoedelijk niet voldoende rechtvaardiging, maar 2x2 is uiteindelijk ook veiliger doordat je ook op dagen met voldoende doorstroming niet zo die onrust van de inhaalstrook krijgt. Verkeer verdeelt zich op een veel natuurlijker wijze. En het kan de regio net wat sneller bereikbaar maken, terwijl de uitbouw zelf geen miljardenproject zou moeten zijn. Het feit dat je door uitgestrekte bossen gaat en dat er weinig kunstwerken liggen helpt dan wel. Ik geloof dat pleidooien van die strekking ook wel circuleren, maar dat er geen concrete plannen liggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 mar 2024, 10:35

Tönnebro is de splitsing met de riksväg 83. Ten noorden daarvan is ook 2+1 rijstroken, maar daar wordt de maatregel niet noodzakelijk geacht blijkbaar. Ik denk dat het niet alleen ski-verkeer is, maar ook mensen die hun huisje voor het eerst na de winter weer bezoeken.

De riksväg 83 vangt blijkbaar veel van dat verkeer op, richting Bollnäs, Ljusdal en Sveg. Een gebied met veel meren en riveren (en natuurlijk heel veel bos).

Gävle is overigens de 13e stad van Zweden. Het haalt wel eens het internationale nieuws met de Gävle goat, een mega grote geit die met kerst van hooi gebouwd wordt en traditioneel voortijdig in de brand gestoken wordt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 mar 2024, 10:45

^^ Het is zeker niet alleen skiën; voor Åre zou je ook tot Sundsvall op de E4 moeten blijven en dat stuk E4 is niet echt geraakt. Overigens begrijp ik dat naar Åre vanuit Stockholm de nachttrein ideaal is.

Je zit rond Gävle/Tönnebro een 200 kilometer ten noorden van Stockholm, kortom ideale afstand voor een zomerhuisje ergens in de natuur. Als je het gebied rond Rv83 zo ziet, kan ik me voorstellen dat veel mensen bij Tönnebro afslaan, maar ik denk ook dat veel valt in de categorie dat het verkeer in de provincie Gävleborg op een heel natuurlijke wijze langzaam uitdunt omdat steeds meer mensen hun bestemming naderen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 mar 2024, 11:05

Gävle is wel merkbaar de overgang naar de echte wildernis. De autosnelweg eindigt bij Gävle, daarna heb je ook bijna geen kruisende wegen en dorpen meer over een behoorlijke afstand. Mark heeft wel eens gezegd dat de frequentie van treinen ten noorden van Gävle ook substantieel lager is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 mar 2024, 11:54

^^ Mooi te zien in de bevolkingsdichtheid inderdaad. Bij Gävle rijd je de bush in. Je komt daar ook in een gebied waar de afstanden echt groot worden. De 200 kilometer naar Stockholm die ik noemde maakt het vanaf Gävle zelf allemaal nog redelijk behapbaar: voor een weekendtrip, maar bijvoorbeeld ook voor een zakelijke afspraak. Wil je vliegen, dan zit je ook nog eens aan de goede kant van Arlanda.

Vanuit Sundsvall en Umeå wordt dat een heel ander verhaal; qua treinen zit je daar al eerder in de hoek van nachttreinen naar de bewoonde wereld dan in iets van regelmatige diensten. En dan zit je in Umeå nog niet eens halverwege het echte noorden (al ben ik wel eens getuige geweest van een discussie tussen collega's in Stockholm waar dan één dame uit Umeå tussen zat - nou, die sprak ook over zichzelf al als Bijna Finland).

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 25 mar 2024, 12:41

Gävle zelf lijkt me nog een best flinke stad te zijn qua omvang.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 mar 2024, 12:49

Het heeft tegen de 80.000 inwoners. De stad zat decennia rond 70.000 inwoners maar Zweden heeft nogal forse immigratie gehad de laatste 15 jaar waardoor veel steden best wel gegroeid zijn.

Umeå groeit ook heel snel voor Zweedse begrippen, van 70.000 inwoners in 2000 naar 92.000 nu. En dat is een stad die echt heel erg afgelegen ligt, zowel per weg als trein is de reistijd naar de dichter bevolkte streken eerder een dag dan een paar uur.

De E4 is in Zweden bijna 1.600 kilometer lang, als je vanaf Malmö diezelfde afstand zuidwaarts zou rijden kom je ergens bij Florence uit.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 25 mar 2024, 12:59

^^
Dat is een schaal van "afgelegen" die wij ons in de Lage Landen inderdaad bijna niet kunnen inbeelden. Als ik tegen familie of vrienden uitleg dat een Zweed even ver kan reizen naar het noorden in eigen land, als bijvoorbeeld vanuit Zuid-Zweden richting Milaan of het Gardameer, dan lokt dat altijd verbaasde reacties uit.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op ma 25 mar 2024, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 mar 2024, 13:17

Pino schreef: ma 25 mar 2024, 11:54Vanuit Sundsvall en Umeå wordt dat een heel ander verhaal; qua treinen zit je daar al eerder in de hoek van nachttreinen naar de bewoonde wereld dan in iets van regelmatige diensten. En dan zit je in Umeå nog niet eens halverwege het echte noorden (al ben ik wel eens getuige geweest van een discussie tussen collega's in Stockholm waar dan één dame uit Umeå tussen zat - nou, die sprak ook over zichzelf al als Bijna Finland).
Bij Umeå speelt dan wellicht nog mee dat er een- à tweemaal per dag een veerverbinding met Vaasa is, wat maar vier uurtjes varen is. Die verbinding wordt nogal eens voor korte dag- of weekendtrips gebruikt door mensen van beide zijden. Als je in één dag op en neer kan (hangt een beetje af van de dienstregeling) kost dat maar € 45 retour p.p., dus dat is wel te overzien.
Pino schreef: ma 25 mar 2024, 11:54Vanuit Sundsvall en Umeå wordt dat een heel ander verhaal; qua treinen zit je daar al eerder in de hoek van nachttreinen naar de bewoonde wereld dan in iets van regelmatige diensten.
Het is dan ook niet zo gek dat je vanaf die steden gewoon kan vliegen naar Stockholm, alwaar je aansluiting hebt op vluchten in allerlei andere richtingen.

En dat zijn nog aardig wat vluchten, als ik zo naar de vertrekken kijk zijn er vanaf Umeå morgen 7 vluchten naar Stockholm-Arlanda, 3 naar Stockholm-Bromma, en 2 naar Åre Östersund (vermoedelijk voor wintersporters). Vanaf Sundsvall lijken het maar 1 of 2 vluchten per dag te zijn naar Stockholm-Arlanda, dus daar ligt de frequentie wat lager. Maar Sundsvall is natuurlijk kleiner dan Umeå en ligt dichterbij Stockholm. Je hebt nog de nodige dagtreinen waarmee je in 3,5 uur in Stockholm bent, in totaal zijn er een stuk of 12 rechtstreekse treinen per dag. Dus de trein en de auto zullen vanaf daar nog iets meer een alternatief zijn. Vanaf Umeå zijn er maar 2 rechtstreekse dagtreinen, en 2 nachttreinen. De dagtreinen zijn bijna 6,5 uur onderweg, voor de nachttreinen komt er nog 3 uur bovenop - al is dat uiteraard minder een probleem.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 mar 2024, 14:15

Coen Tunnel schreef: ma 25 mar 2024, 13:17Vanaf Sundsvall lijken het maar 1 of 2 vluchten per dag te zijn naar Stockholm-Arlanda, dus daar ligt de frequentie wat lager. Maar Sundsvall is natuurlijk kleiner dan Umeå en ligt dichterbij Stockholm.
In mijn hoofd was Sundsvall wel wat groter en belangrijker; ik had niet gedacht dat Gävle groter was. Vermoedelijk speelt de bewegwijzering op de E4 daar een rol in. Daar is Sundsvall het enige hoofddoel tussen Stockholm en Haparanda. Als je dat ziet staan als doel op de uitvalswegen van Stockholm, op ruim 300 kilometer, wordt het vanzelf een groot doel in je hoofd. Gävle wordt daar dus overgeslagen als hoofddoel - evenals Umeå bij Sundsvall trouwens, maar zo noordelijk ben ik nooit geweest.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 mar 2024, 14:18

Sundsvall is van oudsher een kruising tussen de E4 en E14.

Gävle heeft die rol pas in 2012 gekregen toen het een kruising tussen de E4 en E16 werd, met het verlengen van de E16 vanuit Oslo.

Dat zal wel de reden zijn dat Sundsvall van oudsher meer prominent wordt aangegeven. Daar komt misschien bij dat Sundsvall wel aardig halverwege Zweden ligt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 mar 2024, 15:41

^^ Het zou nog kunnen teruggaan op de oudere E-nummering. Toen was de E75 Trondheim-Sundsvall de enige oost-west-route die de E4 kruiste tussen Stockholm en Haparanda. Ook geen voorlopers van de E12 (bij Umeå) of E10 (bij Luleå) in die tijd ...

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 25 mar 2024, 17:28

Ik ben de grote kustplaatsen eens afgegaan, en ze delen allemaal wel de eigenschap van een mooi en ruim historisch centrum te hebben, met veel historische gebouwen en brede straten in een rasterpatroon. Maar wat je wel ziet, is dat er eigenlijk bitter weinig te beleven valt in die steden. In het geval van Sundsvall heb je amper horeca.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 mar 2024, 18:30

Voor de horeca moet je sowieso niet echt naar Scandinavië gaan. Dat is duur en ondanks de hogere inkomens daar is het niet zo uitgebreid als in Duitsland, Frankrijk of Zuid-Europa. Ook is het seizoen waar je lekker op een terras kan zitten nog weer korter dan hier.

Bijvoorbeeld in de Alpen heb je overal restaurants of barretjes op bergpassen, zoiets ontbreekt in Scandinavië vrijwel volledig. Mensen gaan daar meer de wildernis in en nemen dan een thermosfles koffie mee. Picknicken is populair.

De meeste plaatsen ten noorden van Stockholm zijn gericht op één soort industrie, met name bosbouw, papier en mijnbouw. Alleen in de wat grotere plaatsen is iets gevarieerder werk te vinden. Zweden is veel meer geïndustrialiseerd dan Noorwegen of Denemarken, maar dit zijn economisch gezien wel eilandjes in de uitgestrekte bossen.

Op de E4 rij je bijvoorbeeld uren door de bossen en elke 100 of 120 kilometer kom je dan door of langs een plaats. Maar ertussen is vrij weinig. Op de E45 is dit nog wat uitgestrekter (minder plaatsen van enige betekenis).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 mar 2024, 21:26

Zelfs op dit tijdstip (21:30 uur) staat er nog behoorlijk wat file op dat stuk E4 ten noorden van Gävle.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 03 apr 2024, 11:12

Een onverwachte sneeuwchaos op de E4 in Zuid-Zweden vannacht. De autosnelweg was op diverse plekken ten noorden en zuiden van Jönköping onbegaanbaar. Ook de Ölandbrug was afgesloten. De omroep SVT heeft een interview met een Nederlandse chauffeur die 7 uur vast heeft gestaan in de file. De NRK bericht zelfs over mensen die meer dan 14 uur vast hebben gestaan.

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 apr 2024, 16:16

Inmiddels is men gestart met het herstel van de fundering van de E6 bij Stenungsund, waar vorig jaar september die grote landverzakking plaats vond.

Er worden twee oplossingen gebruikt, deels een diepe fundering met betonnen palen, en deels foamglas, dat is een soort schuim:

https://www.joostdevree.nl/shtmls/foamglas.shtml

Foamglas is dus waterdicht, luchtdicht en waterdampdicht. Het degenereert niet. Het is grotendeels geproduceerd met gerecycled glas.