[S] Zweden - Sverige

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door mavas »

Alles zo lezende lijkt me de huidige situatie handhaven beter dan investeren in een halve oplossing.
Het idee was om voor minder dan 100 miljoen SEK (€ 9 miljoen) 30 kilometer van de E14 tussen Ånge en Bräcke veiliger te maken.
Was het zo onveilig dan? Zijn hier veel ernstige ongevallen gebeurd? Alleen als die vraag beantwoord wordt kun je eigenlijk pas iets zinnigs zeggen of nut en noodzaak van een aanpassing.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Met de lange rechte stukken en vrij lage intensiteiten zou je het niet verwachten. Maar de Vision Zero-filosofie is zo sterk gefocust op weginrichting en het voorkomen van frontale botsingen met hogere snelheid dat het aantal daadwerkelijke ongevallen minder belangrijk is. Het idee dat, áls er een frontale botsing plaatsvindt, deze voorkomen had kunnen worden met andere weginrichting is al genoeg voor een ingreep.

En nu kan ik grote delen van die focus op weginrichting wel volgen, maar in dunbevolkte gebieden met lage verkeersintensiteiten loopt die wel tegen grenzen aan.
Hajo schreef: ma 20 jan 2025, 21:51 Er ligt een brede vluchtstrook naast. Zou 2x2 met middengeleider hier passen? Misschien met een kleine verbreding?
Dat is wellicht te krap, maar 2+1 kan hier makkelijk uit. Alleen ik vermoed dat er ook stukken zijn die ruim smaller zijn, waar je dus geen 2+1 van kunt raken zonder verbreding. En dat zou dan die lange stukken 1+1 opleveren.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Växjö wordt een nieuw knooppunt gebouwd tussen de rijkswegen 25, 27 en 29. De 25 vormt straks de doorgaande route met 100 km/h, de 27 en 29 splitsen hier naar het zuiden vanaf.

Oorspronkelijk was dit een grote rotonde. De bouw begon in januari 2024 en het knooppunt moet in 2026 gereed zijn.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De bouw van het laatste stuk autosnelweg van de E4 bij Ljungby. Hier wordt de bestaande 2+1 weg gereconstrueerd tot een volwaardige autosnelweg. Van de oorspronkelijk 32 kilometer 2+1 is nu nog de laatste 7 kilometer in uitvoering. Het moet midden 2025 gereed zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Nog even dus en dan is Stockholm volledig over snelwegen met de rest van Europa verbonden.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Dat stuk 2+1 was een beetje vreemd maar leverde verder geen oponthoud op.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Zweedse regering heeft vandaag een aantal formele bouwstartbesluiten genomen voor infrastructuurprojecten.

Een groot deel zijn spoorprojecten in Noord-Zweden. Er wordt gezegd dat dit strategisch is, om een alternatieve exportroute te creëren die niet via de Oostzee gaat.

* bouw van Norrbotniabanan (Dåva–Skellefteå). Spoorlijn langs de Botnische Golf, in totaliteit 270 kilometer van Umeå tot Luleå, er is nu bouwgoedkeuring verleend voor circa 100 kilometer. De bestaande spoorlijn naar Noord-Zweden ligt een stuk verder landinwaarts. De reistijd moet gehalveerd worden. Het gehele project omvat 250 kunstwerken en 550 kilometer wegen. Norrbotniabanen wordt aangelegd als een hogesnelheidslijn die geschikt is voor goederentreinen met een totaalgewicht van 1.600 ton. Via de oude lijn is dat 1.100 ton.

* Malmbanan, dit is de spoorlijn die hoofdzakelijk voor het transport van ijzererts naar Narvik wordt gebruikt, maar ook door een aantal reizigerstreinen wordt gebruikt. Het gaat vooral om operationele verbeteringen, met langere passeersporen.

* E22 rondweg van Söderköping. Dit is de enige noemenswaardige bebouwde kom op de 555 kilometer lange wegverbinding die van Malmö naar Norrköping verloopt. De huidige E22 kent ook een basculebrug over het Götakanaal, hier komt een aquaduct, volgens mij de eerste van Zweden.

* Verbeteringen aan spoorwegen in de streek Bergslagen in Midden-Zweden. Dit gebied kent veel kleine industriestadjes. Dit heet 'Godsstråket genom Bergslagen' en omvat een goederenspoorlijn die ook wat reizigerstreinen verwerkt. Het is grotendeels enkelsporig.

* Verbeteringen aan Dalabanan, een 265 kilometer lange spoorlijn van Uppsala naar Mora. Deze lijn is geëlektrificeerd, maar grotendeels enkelsporig. Valt deels samen met het project in Bergslagen.

* Upgrade 2+1 van een niet al te lang stuk E4 tussen Umeå en Skellefteå langs de Botnische Golf.

* Een project dat heet: Järnvågen i Göteborg med överdäckning av E45. Dit is een stuk E45 dat ze willen overkappen ten westen van de Götatunnel in Göteborg.

* Het knooppunt Ljungarum van de E4 in Jönköping mag plantechnisch opgestart worden. Hier ligt een klaverblad dat niet matcht met de huidige verkeersstromen. Verkeer op de E4 moet afslaan terwijl het knooppunt is gebouwd op de hoofdstroom naar het centrum van Jönköping (jaren '60 verkeersplanning).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De rondweg van Söderköping omvat 10,2 kilometer 2+1 weg met 100 km/h. Een klein stuk krijgt 2x2 rijstroken (ter hoogte van het aquaduct).

Het aquaduct onder het Göta Kanal krijgt een gesloten deel van 52 meter lang. Volgens mij is dit het eerste aquaduct van Zweden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
riiga
dorpsstraat

Bericht door riiga »

Chris schreef: wo 12 feb 2025, 13:25 Volgens mij is dit het eerste aquaduct van Zweden.
Nee, er zijn al twee aquaducten in Östergötland. Dit wordt het derde.
Ljungsbro
Borensberg

Het enige andere aquaduct dat ik ken is in Håverud
I tend to write in English, but feel free to reply in Dutch.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vandaag waren er twee grote kettingbotsingen in Midden-Zweden, namelijk op de E4 ten noorden van Uppsala en de E18 ten noordwesten van Stockholm. Er moesten meer dan 100 mensen naar het ziekenhuis. Bij de crash op de E18 waren 95 auto's betrokken.

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Eind vorig jaar is een nieuw rustpunt langs de nieuwe E10 bij Kiruna geopend. Dit is onderaan een skihelling.

Afbeelding
riiga
dorpsstraat

Bericht door riiga »

I tend to write in English, but feel free to reply in Dutch.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De E4 heeft ten zuiden van Granna een dalviaduct. Daar zijn er niet zo veel van in Zweden.

Afbeelding
ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron »

Afbeelding
Lente op de E4 langs het Vättern meer
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb bijna alle autosnelwegen in Zweden gereden en dat vond ik wel het meest bijzondere deel.
ronny forgeron
verkeersader

Afbeelding
De F993 in de buurt van het toeristenplaatsje Gränna, bekend om de Polkagris oftewel zuurstokken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Recente foto's van de upgrade van de E4 tot autosnelweg bij Ljungby. Dit deel is 7 kilometer lang en de oplevering is deze zomer gepland, wellicht al in juni.

Het is het laatste stuk ontbrekende autosnelweg tussen Malmö en Stockholm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

ronny forgeron schreef: ma 21 apr 2025, 16:10 Afbeelding
Lente op de E4 langs het Vättern meer
Zie ik hier kilometrering, 16,5? Toen ik er was (2011) was dat er nog nauwelijks, en zeker niet op dat stuk.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Kan weinig anders zijn denk ik! Roept dan ook weer de vraag op welk systeem hier is gebruikt om te kilometreren. Wat is het nulpunt van deze 16,5? Is (het snelwegdeel van) de E4 dan qua kilometerwaarden in verschillende secties gehakt, en komen die nog op de een of andere manier terug op de bordjes?
ronny forgeron
verkeersader

Het 16,5km bordje staat noordelijk van het knooppunt Jönköping waar ik eind oktober 1969 stond te liften op de oprit vanuit Jönköping. Het klaverblad was er toen al, maar alleen in noordelijke richting bestond een autosnelweg langs het meer.
https://www.fijen.se/wordpress/2022/02/ ... husqvarna/
Volgens deze info is de weg in 3 fases aangelegd, 1960, 1964 en 1972
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In mei of juni begint de bouw van 15 kilometer 2+1 van de E4 tussen Gumboda en Grimsmark, dat is zo'n 60 kilometer ten noorden van Umeå. Het is een vervolg van een deel tussen Sikeå en Gumboda dat in 2023 werd opgeleverd.

Kaartje. Die gele lijn is het tracé van de geplande Norrbotniabanan, nieuwe spoorlijn naar Noord-Zweden voor hogesnelheidstreinen en goederentreinen. Grotendeels enkelsporig dacht ik.
Afbeelding

Het dwarsprofiel van 2+1. Een verhardingsbreedte van 14 meter. Bij 14 meter is de referentiesnelheid 110 km/h. Bij 13 meter is dat 100 km/h.
Afbeelding

Wat men nog zegt over het toepassen van barriers: standaard N2, bij bruggen H2. Er staat ook specifiek over de middengeleider: och mitträcket ska utformas med balkräckestyp. Daar wordt dus wel hard voorgeschreven dat het een 'balkbarrier' moet zijn, en dus geen cable barrier. Sinds 2022 worden cable barriers in Zweden niet meer standaard toegepast, maar het lijkt er nu op dat het helemaal niet meer toegepast wordt bij dit soort wegen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is besloten om de oostelijke corridor van de E4 bij Skellefteå verder uit te werken tot een exact tracé.

Er waren 4 alternatieven door of langs Skellefteå, waarbij gekozen is voor een oostelijke corridor dicht langs de stad. Een nog veel oostelijker route verder van Skellefteå af is daarmee afgevallen, evenals de bestaande corridor en een westelijke rondweg.

De voornaamste keuze die nu nog gemaakt moet worden, is of de E4 over of onder de spoorlijn Norrbotniabanan moet gaan. Norrbotniabanan is een nieuwe hogesnelheidslijn die de meer landinwaarts gelegen en bochtige spoorweg moet vervangen. Norrbotniabanan is 270 kilometer lang tussen Umeå en Luleå.

Skellefteå telt 35.000 inwoners (80.000 in de gemeente) en is één van de laatste paar grotere plaatsen waar de E4 nog door een bebouwde kom gaat. Andere plaatsen in Noord-Zweden zoals Umeå, Piteå en Luleå zijn gebypasst.

Zuidelijker zijn er nog plaatsen te bypassen zoals Härnösand en Örnsköldsvik.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het werk aan de E18 tussen Hallstahammar en Köping is vrijwel voltooid. Vandaag is de vernieuwde rijbaan met 2 rijstroken richting westen in gebruik genomen tussen Morgendal en Strö (Köping), zo'n 9 kilometer. Gelijktijdig gaat de rijbaan richting oosten nog dicht voor een periode van circa een week om het laatste asfaltwerk uit te voeren. Daarna is de E18 doorgaand een autosnelweg vanaf Örebro tot Stockholm.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Het werk is gisteren al opgeleverd, sneller dan verwacht.

Hiermee is er nu een 214 kilometer lang stuk autosnelweg tussen Örebro en Stockholm.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb een video gemaakt van de passage van de E4 door Stockholm. Je kan de nieuwe toegang naar de Stockholm bypass bij Kungens Kurva goed zien, die al min of meer gereed is. De bypass begint vanaf de middenberm van de E4.

Link
brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus »

^^^ ik zie steeds een inhaalverbod op de meest linkerstrook? Of geldt dit voor alle stroken? Zie die zelfs op de portaalborden er nog bovenop?

Weet iemand dit? In Nederland is toch sowieso een inhaalverbod via die rijstrook voor voertuigen langer dan 6 meter(?).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De groene borden in een fors deel van de video lijken zo vaal dat het onderscheid met blauw bijna niet meer te zien is. Is dat lichtval of iets van de video, of werkt dat live net zo? Op de Essingeleden is het kleuronderscheid duidelijker, maar dat lijken inwendig verlichte LED-borden?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Een paar jaar geleden was ik in Stockholm en ik vond het kleurverschil juist erg duidelijk in de praktijk. De intern verlichte LED borden zijn ook heel prettig leesbaar, alleen op de foto zie je vaak wat losse pixels. Zeker op enige afstand.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Is ook mijn ervaring, al heb ik in Zweden niet meer dan een paarhonderd kilometer gereden. Juist daarom was ik wel getriggerd door wat ik in de video zag. Iets met het tijdstip van de dag wellicht?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het groen is wel wat valer dan de borden die ik in de video heb gezet, het zit dichter op het blauwe dan de borden die ik in de video heb geëdit.

Het ligt wel een beetje op welk apparaat en met welke resolutie je een video bekijkt, vanwege compressie ziet het er soms iets anders uit. Ik zie vaak best een groot verschil tussen mijn telefoon, mijn TV op 2.7K of 4K en op mijn kleinere TV op 1080p. '

In Zweden heb je bijna altijd groene begroeiing als achtergrond buiten de steden, ik vind de groene wegwijzers wel wat wegvallen ten opzichte van blauwe wegwijzers.