(foto 2018)
Moderator: Moderatoren

Beetje spelen met de resolutie doet bij mij niet zo veel, maar compressie in je video kan natuurlijk zeker een rol spelen. Naast lichtval. Vergelijk bijvoorbeeld dit paneel op 0:15 eens met het Streetview-beeld uit augustus 2024. Dat laatste geeft een veel duidelijker onderscheid groen-blauw. Iets dat ook dichter zit op wat je zelf in je video had geëdit.Chris schreef: zo 08 jun 2025, 19:17 Het groen is wel wat valer dan de borden die ik in de video heb gezet, het zit dichter op het blauwe dan de borden die ik in de video heb geëdit. Het ligt wel een beetje op welk apparaat en met welke resolutie je een video bekijkt, vanwege compressie ziet het er soms iets anders uit. Ik zie vaak best een groot verschil tussen mijn telefoon, mijn TV op 2.7K of 4K en op mijn kleinere TV op 1080p.
Nou heb je die groene begroeiing natuurlijk op heel veel plaatsen in Europa. Doet me onvermijdelijk denken aan waarom de Britten kozen voor groen voor hun primary roads: Margaret Calvert noemde het "a recessive colour that fits well into the landscape". Maar ik heb wel het idee dat het groen dat ze in Groot-Brittannië en Ierland gebruiken van een wat donkerder soort is waardoor het ietsje beter contrasteert met een groene omgeving. Misschien is het ook zo simpel als dat Zweden eigenlijk niet voldoende bies gebruikt in vergelijking met GB/Ierland, want de biezen op Zweedse borden (groen en blauw) vind ik toch wel behoorlijk minimalistisch.In Zweden heb je bijna altijd groene begroeiing als achtergrond buiten de steden, ik vind de groene wegwijzers wel wat wegvallen ten opzichte van blauwe wegwijzers.

Traffikplats Kropp & Traffikplats Gastelyckan by Sven Engelen, on Flickr

Geldt dat eigenlijk ook voor de aanhangers en trailers?Chris schreef: ma 06 okt 2025, 22:19 https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... ga-fordon/
In Zweden moeten vrachtwagens en andere zware voertuigen van 10 november tot 10 april van winterbanden zijn voorzien. Dit geldt ook voor buitenlandse vrachtwagens.