[S] Zweden - Sverige

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24141
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door harry »

Zo kan het er uitzien:
Afbeelding
(foto 2018)
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24862
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Pino »

Chris schreef: zo 08 jun 2025, 19:17 Het groen is wel wat valer dan de borden die ik in de video heb gezet, het zit dichter op het blauwe dan de borden die ik in de video heb geëdit. Het ligt wel een beetje op welk apparaat en met welke resolutie je een video bekijkt, vanwege compressie ziet het er soms iets anders uit. Ik zie vaak best een groot verschil tussen mijn telefoon, mijn TV op 2.7K of 4K en op mijn kleinere TV op 1080p.
Beetje spelen met de resolutie doet bij mij niet zo veel, maar compressie in je video kan natuurlijk zeker een rol spelen. Naast lichtval. Vergelijk bijvoorbeeld dit paneel op 0:15 eens met het Streetview-beeld uit augustus 2024. Dat laatste geeft een veel duidelijker onderscheid groen-blauw. Iets dat ook dichter zit op wat je zelf in je video had geëdit.
In Zweden heb je bijna altijd groene begroeiing als achtergrond buiten de steden, ik vind de groene wegwijzers wel wat wegvallen ten opzichte van blauwe wegwijzers.
Nou heb je die groene begroeiing natuurlijk op heel veel plaatsen in Europa. Doet me onvermijdelijk denken aan waarom de Britten kozen voor groen voor hun primary roads: Margaret Calvert noemde het "a recessive colour that fits well into the landscape". Maar ik heb wel het idee dat het groen dat ze in Groot-Brittannië en Ierland gebruiken van een wat donkerder soort is waardoor het ietsje beter contrasteert met een groene omgeving. Misschien is het ook zo simpel als dat Zweden eigenlijk niet voldoende bies gebruikt in vergelijking met GB/Ierland, want de biezen op Zweedse borden (groen en blauw) vind ik toch wel behoorlijk minimalistisch.

Verder zuidelijk, in Frankrijk en Zwitserland, lijkt de groene kleur me ook donkerder. In Italië is het groen dan weer valer, maar daar wordt de situatie dan wellicht weer gered door de bies (al hebben die Italiaanse vorkborden op 700 meter natuurlijk nog steeds de nodige structurele problemen). Weet ook niet in hoeverre het gebruik van Diamond Grade-folie hier een rol speelt. In het verlengde daarvan: het effect van Diamond Grade hangt ook weer sterk samen met de manier waarop licht invalt. Dus hoe verder naar het zuiden je komt, des te meer praat je over heel andere hoeken waaronder zonlicht binnenkomt. Dat maakt vergelijking ook moeilijker.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43237
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Vinny »

Die reflecterende laag kan maar één kleur groen zijn ('verkeersgroen'), want alleen die wordt gemaakt door de fabriek blijkbaar. In Zwitserland zie je dat wel mooi terug: de nieuwe groene borden zijn veel lichter groen dan hun voorgangers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris »

Vandaag is de laatste 7 kilometer van de E4 bij Ljungby als autosnelweg met 120 km/h in gebruik genomen. Hiermee is de upgrade van de laatste 32 kilometer 2+1 tot autosnelweg in de regio Ljungby voltooid.

Het project begon al in 2018, en is vanaf 2021 in fases in gebruik genomen, maar de laatste fase werd 2 jaar vertraagd omdat de aannemer failliet ging.

Hiermee is ook de gehele E4 in Zuid-Zweden een continue autosnelweg, over een afstand van 727 kilometer vanaf Helsingborg via Stockholm tot Gävle.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris »

Deze zomer en in de zomer van 2026 wordt Vildmarksvägen (De Wildernisweg) geasfalteerd over een afstand van 50 kilometer.

Vildmarksvägen is een 500 kilometer lange toeristenroute in Noord-Zweden en omvat de hoogst gelegen weg van Zweden. Het hoogste deel ligt op ruim 800 meter en heeft een winterafsluiting.

Omdat het asfaltwerk zo afgelegen is, zal de aannemer een mobiele asfaltcentrale mee nemen waar het gefreesde asfalt ter plekke hergebruikt kan worden in het werk.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris »

In het centrale deel van Zuid-Zweden is vandaag 14 kilometer van de riksväg 40 opgeleverd met 2+1 rijstroken. De gehele weg is heraangelegd op een verbeterd profiel, tussen Nässjö en Eksjö. Dit is ongeveer 40 kilometer ten oosten van Jönköping. Van de oost-westroutes in Zuid-Zweden is de riksväg 40 één van de belangrijkste

Afbeelding
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6765
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Seat Ibiza »

Deze week vindt er een spectaculair transport plaats over Zweedse wegen, namelijk de verplaatsing van de kerk in Kiruna. De kerk wordt op speciale voertuigen van het Nederlandse bedrijf Mammoet gezet en ongeveer 5 km naar het oosten verplaatst. Het is deel van de al langer durende operatie om een groot deel van de stad te verplaatsen i.v.m. de mijnbouw, die de bestaande stad bedreigt.

Zie onder meer dit bericht:
https://www.msn.com/en-us/news/world/hi ... r-AA1KyZyj
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6765
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Vandaag is de verplaatsing gestart. Met een snelheid van 0,5 km/u is de kerk op weg naar de nieuwe plek. De Zweedse tv heeft een livestream, waarop de verplaatsing te volgen is: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... -kyrka-har
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris »

Heel Kiruna kwam kijken.

Afbeelding


In andere steden zou zo'n grote ombouw van de stad politiek niet haalbaar zijn, maar de hele raison d'être van Kiruna zijn die mijnen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4315
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door sven_engelen »

Trafikplats Kropp (Helsingborg E4 & E6) en Gastelyckan (Lund) vanuit de lucht gezien:

AfbeeldingTraffikplats Kropp & Traffikplats Gastelyckan by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingTraffikplats Kropp & Traffikplats Gastelyckan by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingTraffikplats Kropp & Traffikplats Gastelyckan by Sven Engelen, on Flickr
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris »

De afgelopen dagen is zeer veel regen gevallen in delen van Zweden. Het begon op 8 september in Västernorrland / Ångermanland, waar de schade het grootst is. Hier zijn veel duikers weggeslagen, wegen ingestort en is een goederentrein ontspoord bij een instorting van de baan bij Örnsköldsvik.

Zweden heeft nu de hulp van de EU ingeroepen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris »

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... ga-fordon/

In Zweden moeten vrachtwagens en andere zware voertuigen van 10 november tot 10 april van winterbanden zijn voorzien. Dit geldt ook voor buitenlandse vrachtwagens.

Tot nu toe gold die plicht alleen tijdens winterse omstandigheden, maar nu dus in alle omstandigheden in die periode. Voor personenauto's geldt nog wel de regel dat winterbanden alleen verplicht zijn in winterse omstandigheden.

Er gebeuren teveel ongevallen met buitenlandse vrachtwagens die niet voldoende op de winter zijn voorbereid. Deze kritiek komt frequent voor in Scandinavië. In Noorwegen is dit het meest problematisch vanwege het bergachtige terrein, maar in Zweden liggen de verkeersintensiteiten wat hoger.

Wat ook meespeelt is de recentelijke toename van vrachtwagenchauffeurs uit Oost- en Zuid-Azië die nog nooit in de sneeuw hebben gereden.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris »

In de nacht van 10 op 11 oktober wordt de nieuwe aansluiting Lindvreten Södra bij Stockholm geopend. Dit is aan het zuidelijk einde van het Stockholm Bypass / Förbifart project.

Dit is de locatie: https://www.google.com/maps/@59.2657847 ... e3!5m1!1e1

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 22996
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Wouter N14 »

Chris schreef: ma 06 okt 2025, 22:19 https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... ga-fordon/

In Zweden moeten vrachtwagens en andere zware voertuigen van 10 november tot 10 april van winterbanden zijn voorzien. Dit geldt ook voor buitenlandse vrachtwagens.
Geldt dat eigenlijk ook voor de aanhangers en trailers?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris »

Het asfaltwerk aan de toeristenweg Vildmarksvägen is afgerond. Het werk is hiermee in 2 jaar in plaats van de eerder geplande 3 jaar afgerond. Er is 50 kilometer van deze afgelegen en hooggelegen bergroute opnieuw geasfalteerd, ook is de zijweg naar Grundfors voor het eerst verhard.

Voor het werk is een mobiele asfaltmolen gebruikt, omdat asfaltcentrales te ver weg zijn. Men heeft ter plekke het gefreesde materiaal hergebruikt. Dit is technisch niet zo complex, maar vanwege logistieke problemen wordt dit vaak niet direct in het uit te voeren werk hergebruikt. In Nederland hebben deklagen vaak geen 100% recycling, maar tussen 50 en 70%.

Vildmarksvägen wordt gezien als de belangrijkste toeristenweg van Zweden, het voert door de hooglanden nabij de Noorse grens. Elders in Zweden is het hooggebergte relatief slecht toegankelijk per auto. De weg is in 1969 geopend. Bij Stekenjokk is het hoogste punt van het Zweedse verharde wegennet op 876 meter.

Het heeft een wintersluiting en de weg is nu gesloten voor de winter. Het opent op 6 juni 2026 weer.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris »

Gistermiddag is een stuk E12 ingestort, niet ver van de grens met Noorwegen, nabij het gehucht Umfors.

Ze hebben het tijdelijk gerepareerd door het gat vol met gravel te storten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris »

De Zweedse regering heeft de bouw vrijgegeven van grote infrastructuurprojecten voor de periode 2026-2027.

In 2026-2028 volgt de bouwstart van € 14 miljard aan infrastructuurprojecten.

De belangrijkste hiervan is de dwarsverbinding Södertörn, die diagonaal ten zuiden van Stockholm wordt aangelegd om de zuidelijke voorsteden te verbinden zodat niet al het verkeer via het centrum hoeft. Aansluitend hierop is ook de verbreding van een stuk E4 in het zuidwesten van Stockholm naar 2x4 rijstroken vrijgegeven (Fittja - Vårby). Daar komt het knooppunt met die dwarsverbinding.

In de regio Jönköping is de bouw vrijgegeven van 15 kilometer riksväg 25/47 Mullsjö-Slättäng. Dit wordt een 2+1 weg die recentelijk al vanuit Jönköping naar Mullsjö is verlengd. De bouw start circa 2027-2028.

In Värmland is de bouw vrijgegeven voor een upgrade van de E45 tussen Säffle en de E18, specifiek het deel Hammar - Valnäs.

Nabij Sundsvall is de bouw vrijgegeven voor de upgrade van 22 kilometer van de E4 tussen Kongberget en Gnarp. Het wordt een 2+1 weg. Dit is het enige deel van de E4 tussen Hudiksvall en Sundsvall dat nog niet opgewaardeerd is.

In het uiterste zuiden van Zweden is de bouw vrijgegeven van de E65 Svedala - Börringe. Dat is een klein stuk van de route vanuit Malmö naar Ystad.

Ook in Zuid-Zweden is de bouw vrijgegeven van de E22 snelwegupgrade tussen Ronneby en Nättraby, niet ver van Karlskrona.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris »

Dit jaar wordt de middengeleider op de Högakustenbron (Hoge Kustbrug) van de E4 vervangen. Er is nu een cable barrier, dit wordt een balkenbarrier zoals je op veel plekken in Zweden ziet de laatste jaren.

Afbeelding
E4 Sundsvall - Höga Kustenbron 26 by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris »

In Göteborg is een parkeerschip, P-arken genaamd. Het lag vanaf 2017 afgemeerd bij Lilla Bommen, naast de nieuwe Hisingenbrug.

Het schip is in januari verplaatst naar Uddevalla omdat de bouwvergunning was verlopen, men heeft wel de intentie om het schip weer terug te varen naar deze locatie. Het schip heeft 400 parkeerplaatsen.

Göteborg heeft best veel parkeerplaatsen in en rond het centrum maar ze hebben veel negatieve reviews op Google. Ook veel over inbraak. Zowel in garages als terreinen.

Afbeelding

Afbeelding
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6765
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Seat Ibiza »

Chris schreef: di 19 mei 2026, 16:04 Göteborg heeft best veel parkeerplaatsen in en rond het centrum maar ze hebben veel negatieve reviews op Google.
Ik vond Göteborg de grootste tegenvaller qua steden die ik bezocht heb. Ontzettend veel ruimte voor de auto tot midden in het centrum en een gebrek aan ruimte voor langzaam verkeer / groen. Sfeerloze stad. Als je niet beter zou weten, zou je denken dat de stad flink beschadigd is in de Tweede Wereldoorlog. Zweden was echter neutraal.
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11450
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Willem »

^^ Van alle Zweedse plaatsen heeft Malmo vermoedelijk de slechtste naam.

Van de ene passage per auto over de E6 langs Gotoborg kan ik me alleen eindeloze stukken door bossen herinneren waar de Vmac toch slechts 80 was.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43237
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Vinny »

Veel steden in Zweden vind ik tamelijk sfeerloos, vooral de buitenwijken. Stockholm zelf is wel mooi (het centrum) en ik vind Kalmar een schitterende stad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11450
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Willem »

^^ Lund in Skane is ook heel mooi.
Jeff
expressweg
Berichten: 3526
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Jeff »

Ik blijf mij toch verbazen over de ferry tussen Helsingborg (SE) en Helsingor (DK):
Vaart dag en nacht (minimaal 36 vaarten per dag) + er wordt goed gebruik van gemaakt

Is er dan nooit overwogen om over een 4 tot 6 km hier een tunnel of brug aan te leggen (als alternatief van de Oresundsbron ?)
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Hajo »

^^ Daar is wel over nagedacht en diverse opties zijn onderzocht, waarbij een tunnel als de beste optie uit de bus kwam. ZIe ook hier:

https://www.wegenwiki.nl/Helsing%C3%B8r ... verbinding

Sinds 2018 ligt het stil, hoewel af en toe er toch stemmen opgaan die tunnel aan te leggen. Ik verwacht dat de bouw van een tunnel op deze plek pas weer in beeld komt als de Fehrmarnbelt tunnel enkele jaren in gebruik is. Dus vanaf 2040 of zo.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33762
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel »

Het is een duur plan, wat lastig is om in verstedelijkt gebied te bouwen. Waar de Öresundverbinding nog redelijk buiten stedelijk gebied aangelegd kon worden is dat hier wat lastiger. Ook voor locals is de veerboot, die feitelijk van centrum naar centrum vaart, best handig. Een tunnel zou zuidelijker komen te liggen.

De veerdiensten en de oeververbindingen zijn communicerende vaten. Voor doorgaand verkeer zijn de oeververbindingen (Grote Beltbrug en Öresundbrug) een omweg, waar tegenover staat dat er geen wachttijd voor de veerboot is en dat ze 24/7 beschikbaar zijn. Maar waar de Fehmarnbelttunnel voor doorgaand verkeer een aanzienlijke verkorting in afstand gaat betekenen, en een tijdwinst van bijna een uur, is een tunnel van Helsingør naar Helsingborg iets waar misschien nog 20 minuten mee gaat worden gewonnen. Dat is lastiger te rechtvaardigen, zeker ook met een Öresundverbinding die ook nog niet aan zijn maximale capaciteit zit. Die zal ook iets rustiger worden als er een tunnel tussen Helsingør en Helsingborg komt, waardoor de tol daar misschien ook omhoog moet. Maar het kan een stimulans zijn voor de regio, beide kanten van de Sont zijn dichtbevolkt.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24862
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Pino »

^^ Met de bestaande brug is natuurlijk best wel sterk ingezet op het versterken van de band tussen de twee grootste steden in de regio, Kopenhagen en Malmö. Inclusief een internationale luchthaven daar mooi tussenin. Het versterken van de regio Helsingborg/Helsingør is vergeleken daarmee natuurlijk altijd vrij klein grut.

De kosten van een doorlopende autotunnel zorgen er dan denk ik wel voor dat dit plan niet verder genomen zal worden. Tenzij de Öresundbrug op een gegeven moment aan zijn capaciteit zou komen. En als het lokaal handig is, zou een treintunnel misschien een goedkopere en lokaal toch praktische optie geven?
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris »

Het probleem van de H-H verbinding, zoals ze dat noemen, is dat Kopenhagen een spoorknelpunt is (ook na opening van de Femern Belt), maar dat eigenlijk alleen een wegtunnel rendabel is. Bij de Øresund, Femern en Grote Belt hebben ze een kruissubsidie waarbij de inkomsten uit de verkeerstunnel de exploitatieverliezen op de spoortunnels dekken, maar dit schijnt bij de H-H tunnel niet haalbaar te zijn.

De zeestraat is daar kennelijk ook wat ongunstig voor een brug of afzinktunnel, dus dat zou dan een set van boortunnels moeten worden, op een manier die niet voor weg en spoor te combineren valt waardoor er ook geen financiële voordelen zijn te behalen. En het toltarief kan daar geen 70 of 80 euro worden zoals bij de Øresund of Femern.
Nicolaj
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 21 okt 2025, 8:03

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Nicolaj »

Zoals Chris schrijft, is het grootste probleem ten eerste dat alleen een wegverbinding rendabel is, en een treinverbinding niet. Dit zou kruissubsidiëring vereisen, zoals bij de Øresund, de Grote Belt en de Fehmarn, waar het weggedeelte het spoorgedeelte financiert. Dan komen we bij het volgende probleem, namelijk dat Zweden en Denemarken het sterk oneens zijn over welke spoorverbinding het moet worden. Zweden wil een spoorverbinding voor internationale passagiers- en goederentreinen, die dan van Helsingør naar Kopenhagen en verder naar het zuiden zal rijden, hetzij via de bestaande lijn Helsingør-Kopenhagen, hetzij via een nieuwe lijn, mogelijk ten westen van Kopenhagen (in hetzelfde tracé als de overwogen Motorringvej 5). Denemarken is precies het tegenovergestelde. Vanuit Deens perspectief is een spoorverbinding Helsingør-Helsingborg alleen acceptabel als het een regionale treinverbinding wordt, waarbij de huidige regionale trein Kopenhagen-Helsingør wordt doorgetrokken naar Helsingborg, en absoluut geen goederentreinen. De reden waarom internationale treinen en goederentreinen vanuit Deens perspectief worden uitgesloten, is dat de spoorlijn Helsingør-Kopenhagen al zwaar overbelast is. Nieuwe aanleg/capaciteitsuitbreiding, zowel langs de bestaande lijn als een nieuwe lijn ten westen van Kopenhagen, wordt uitgesloten omdat dit waardevolle natuurgebieden zou aantasten in gebieden waar de economische en politieke elite van Denemarken woont.