[S] Zweden - Sverige

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Palance »

Een indirecte verwijzing naar het vervolg van je wegnummer bij een omleiding, neem ik aan?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Afbeelding
Road number sign for traffic diversion

En drie keer raden wat dit betekent...
Afbeelding :puh2:

Bron: Wikipedia.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Wouter N14 schreef: En drie keer raden wat dit betekent...
Afbeelding :puh2:

Bron: Wikipedia.
Loslopende zeehonden
Afbeelding
Wouter N14
Moderator

:rofl2: Goed bedacht, maar helaas niet goed: "Deaf persons crossing or in the vicinity of the road" :)
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Oh, ik dacht eerst dat het een waarschuwingsbord was voor loslopende radioactieve varkens of zo... :nuts:
Wouter N14
Moderator

We kunnen dus (met een gerust hart?) stellen dat niet alleen in Nederland een symboolziekte heerst. Of is dit een variant van symboolpolitiek? :?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Frederikshavn (Denemarken) aangegeven in Göteborg, Zweden
Afbeelding
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Als ik het me goed herinner ('t is al weer wat jaren geleden dat ik er was) staat ook Kiel (Duitsland) op deze wijze aangegeven. Was leuk geweest als de (inmiddels al weer lang opgeheven) veerdienst naar IJmuiden wel succesvol was geweest, dan hadden we daar leuke wegwijzer met Nederlands doel kunnen fotograferen ;)
Ties
autoweg

Bericht door Ties »

Wouter N14 schreef:En drie keer raden wat dit betekent... (plaatje)
Zoiets heb je ook met blinde mensen, dan zijn het drie stipjes op een rij o.i.d. :rofl2:
Chris schreef:Frederikshavn (Denemarken) aangegeven in Göteborg, Zweden (foto)
Let eens op dat andere bord op de foto. 'Esperantoplatsen', leuk voor Juerd of Kaaiman ;)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Snelheidsveranderingen in Zweden:
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Erg rustige E4 bij Pitea:
Afbeelding

E4 Örnsköldsvik:
Afbeelding

E4 ten zuiden van Umea:
Afbeelding

E4 vlakbij Härnosand:
Afbeelding

Hangbrug in de E4 (High Coast Bridge)
Afbeelding

E4 ten zuiden van Sundsvall
Afbeelding

Wegrestaurant over de E4 in Gävle
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Moderator-mededeling:Onderwerp over verwarrende exoniemen (bijv. Kopenhagen) is afgesplitst.
Zie deze draad
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Voor wie Zweeds kan:

http://stockholm.city.se/nyheter/2009/0 ... vagtunnel/

Langs de westkant van Stockholm komt een 16 kilometer lange ondergrondse snelweg.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Knooppunt E20/E22 in Malmö
Afbeelding

Deze helling op de E6 ten zuiden van Halmstad geldt als één van de steilste snelwegen van Zweden, en heeft een forse helling waarbij vrachtwagens met 30 omhoog kruipen.
Afbeelding

Zweden heeft veel weg van de Verenigde Staten. Veel uitgestrekte suburbs met vrijstaande huizen, tankstation zijn (bijn) altijd bij afslagen en grote shopping malls.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Seat Ibiza schreef:^^
Als ik het me goed herinner ('t is al weer wat jaren geleden dat ik er was) staat ook Kiel (Duitsland) op deze wijze aangegeven.
Jep:
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

filmpje van de E4 Essingeleden door Stockholm, de drukste snelweg van Zweden.

Opvallend is, dat de signalering zo te zien hetzelfde is als nederland, maar ook 30 kan tonen.
Link
roylabruyere
stadsweg

Bericht door roylabruyere »

Best wel gaaf, zo 30 km/h
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Morgen gaat een belangrijke beslissing genomen worden in Zweden, namelijk de aanleg van de bypass van Stockholm. Momenteel is de E4 de enigste snelweg in de regio Stockholm, de eerste westelijke verbinding loopt 80 kilometer verder, en in Stockholm zelf ben je afhankelijk van een paar bruggen door het centrum. De E4 is dus ernstig overbelast.

De westelijke bypass wordt 21 kilometer lang waarvan 17 kilometer ondergronds.

In 2012 moeten de werkzaamheden starten.

http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyhe ... el=3073583
rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 »

Ik heb in 2002 een maand rondgereden in Noorwegen en Zweden. Wat mij eigenlijk het meeste opviel waren de volgende dingen. Ongekende rust en op sommige rijkswegen (verder naar het noorden) ligt niet eens asfalt. Heb je gewoon een puinbaan van 100 km of zo. Verder in de Fjorden de rijksweg die op een aantal plaatsen zo smal is dat je elkaar niet eens kan passeren en 1 van de 2 terug kan. Tol kennen ze er niet veel maar op een enkele plek wel. In de fjorden vaak wachten op de pont en dus weinig kilometers op een dag maken. Zeker met een caravan achter de auto heb je best wel wat vermogen nodig want het kan er steil zijn. Nog een ding wat me verder naar het noorden met de oversteek naar de oostkant van Zweden opviel is dat je soms heel lang kan wachten op een tankstation ook op de genummerde wegen. Weet nog dat ik laatste tankstation in Noorwegen tankte en dat de eerst in Zweden na ruim 400 km was. In de noordelijke helft van Zweden was een stad met enige omvang soms wel 300 km rijden en de eerste keer sta je daar als nederlander gek van te kijken, dat is verder dan heel Nederland door, afstanden zijn daar groot en soms uren dat je gewoon niemand ziet op de weg, geeft wel rust. Wat me de eerste keer in Zweden ook verbaasde was het inhalen op de 2baans wegen waarbij je zo ver mogelijk naar rechts "moet" als iemand in wil halen zodat ze in het midden van de weg je in kunnen halen. In de zuidelijke helft is het allemaal wel wat drukker maar geen Nederlandse snelweggedoe met files e.d. Kortom mooi land voor iemand die van rust en ruimte houdt en het niet erg vindt om een paar km meer te rijden
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Chris schreef:Morgen gaat een belangrijke beslissing genomen worden in Zweden, namelijk de aanleg van de bypass van Stockholm.
Wat is de beslissing geworden ?
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Chris schreef:Opvallend is, dat de signalering zo te zien hetzelfde is als nederland, maar ook 30 kan tonen.
Klopt. MTM is Zweden is in feite hetzelfde als MTM in Nederland. Alleen door de beperkte schaalgrootte (alleen Stockholm) en de wens voor technologische doorontwikkelingen waar in Nederland de zaak hopeloos stagneert, is het in de loop der jaren wel iets gaan afwijken van het Nederlandse MTM.
Feder
verkeersader

Bericht door Feder »

IQ[] schreef:
Chris schreef:Morgen gaat een belangrijke beslissing genomen worden in Zweden, namelijk de aanleg van de bypass van Stockholm.
Wat is de beslissing geworden ?
Hij kom'ter. "Regeringen säger ja till den omstridda trafikleden Förbifart Stockholm". Duidelijk genoeg toch? ;) Lees 't hele verhaal op http://www.sr.se/stockholm/nyheter/arki ... el=3074808 .

Een kaartje en meer info over deze bypass: http://www.vv.se/vagarna/Vagprojekt/Sto ... trackning/. En zie ik daar iets wat bij ons helemaal niet mag?! Ik zie ondergrondse op- en afritten! Drommels drommels.

O ja, nog meer Zweedse infrastructuur. In aansluiting op een bericht dat ik plaatste in de 'Deense draad', plaats ik het hier ook maar even.

Er worden in Zweden nogal wat goederen per trein getransporteerd, maar het spoorwegnetwerk is nogal beperkt. Veel enkelsporige trajecten, ontbrekende verbindingen en trajecten die niet gebouwd zijn voor de zware goederentreinen van vandaag. Daarom zijn er grote plannen om het spoorwegnetwerk flink te verbeteren. Enkele in het oog springende plannen (zie kaartje http://www.banverket.se/sv/Amnen/Jarnva ... vagen.aspx ) :

Hogesnelheidsltreinen op dubbelspoor tussen Malmö, Goteborg en Oslo, tussen Malmö, Nässjö en Stockholm en tussen Nässjö en Göteborg. Passagierstreinen kunnen hier circa 250km/u. Het laatst genoemde traject wordt een nieuwe spoorlijn. De overige trajecten worden of verdubbeld, of opgewaardeerd.

Een nieuwe enkelsporige spoorlijn tussen Kalix en Haparanda (grens Finland) voor (vooralsnog) goederentreinen. Deze spoorlijn maakt onderdeel uit van de corridor Zweden-Finland-Rusland.
Een nieuwe enkelsporige spoorlijn tussen Lulea en Umea. Deze is in de planning, maar of ie er komt is nog niet duidelijk. Als ik het met mijn steenkolenzweeds goed heb begrepen is dit plan op de lange baan gezet door geldgebrek (zie http://www.norrbotniabanan.nu/).
Een nieuwe enkelsporige spoorlijn tussen Umea en Nyland (boven Sundsvall), voor zowel passagiers- als goederentreinen. V-max is 250km/u. (zie http://www.botniabanan.se/)
Verdubbeling van de spoorlijn Gävle-Sundsvall (meest overbelaste enkelbaanstraject in Zweden).
Verdubbeling van de spoorlijn Halsberg-Mjölby (boven Nässjö)

Voor wie het boeit; op de site van Banverket (http://www.banverket.se, het Zweedse ProRail) is veel informatie te vinden (voornamelijk in het Zweeds) over spoorlijnen en de plannen daarmee. Maar goed, we zitten hier op een (autosnel)wegenforum, dus om terug te komen op waar dit forum voor bedoeld is: tegelijk met de verdubbeling van de naastgelegen spoorlijn zal de E45 tussen Göteborg en Trollhättan wordt opgewaardeerd tot een 2x2 autosnelweg. Meer info over dit 'combiproject' op http://www22.vv.se/bv_templates/Page____22094.aspx.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik zie ondergrondse op- en afritten! Drommels drommels.
Ondergrondse op- en afritten worden in Nederland gevaarlijk geacht. En dat zijn ze in principe ook omdat het overzicht bij invoegen vaak ontbreekt. In België heb ik ook wel eens verkeerslichten in tunnels gezien.

Een totaal verbod op ondergrondse op- en afritten vind ik zelf niet nodig, maar ik vind wel dat wanneer het niet persé hoeft er beter gezocht kan worden naar een oplossing waarbij het overzicht er wel is.
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Ik zag op een animatiefilm dat de bypass Stockholm (förbifart Stockholm) in ieder geval 2x3 wordt. Lijkt me redelijk robuust.
Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo »

Chris schreef:filmpje van de E4 Essingeleden door Stockholm, de drukste snelweg van Zweden.
Wat netjes dat die mensen in het begin van het filmpje allemaal rechts blijven rijden terwiijl de 2 linker rijstroken helemaal leeg zijn. Ok, er is een doorgetrokken streep, maar daar zouden ze zich in Oekraïne niets van aantrekken.
Sowieso 2 tegenovergestelde landen wat verkeer betreft, Zweden en Oekraïne. Ik weet nog wel dat mijn pa vroeger zenuwachtig werd van een heel lint van auto's achter ons (met caravan) die allemaal niet wilden/durfden in te halen terwijl dat makkelijk kon.
Slava Ukraini 💙💛
Steun Oekraïne www.DeLeeuwKyiv.nl
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Nou in Zweden zijn de nodige verkeersrampen gebeurd op enkelbaans autowegen, omdat veel mensen ten onrechte dachten op een snelweg te rijden. De hoofdwegen worden nu standaard in 1+2 configuratie gebouwd. Voor Zweden is dat wel een geschikte layout, omdat de verkeersintensiteiten een volledige uitbouw tot 2+2 niet rechtvaardigt, terwijl met een 1+2 configuratie er net genoeg ruimte is voor een afscheiding tussen de twee rijbanen.
tsov
verkeersader

Bericht door tsov »

Mooie foto van Essingeleden door Stockholm in 1966 (nog met linksverkeer :) )
Afbeelding
Foto van Wikimedia Commons
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Was de ongebruikte weghelft op het moment dat de foto is gemaakt nog in aanleg, of is die ruimte al gereserveerd voor een toekomstige uitbreiding?
Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo »

De oppositie is het toch nog niet helemaal eens met de aanleg van de gypass. Ze willen een referendum, maar dan wel pas in 2012 :?
===============================================
Opposition calls for Stockholm bypass vote

The Left-Green opposition wants to hold a referendum on the Bypass Stockholm (Förbifart Stockholm) traffic link that will cost the state around 27 billion kronor ($3.75 billion). The three opposition parties want to push through a law change requiring a referendum even if the centre-right majority wins the upcoming election.

"I am presuming that the centre-right politicians will respect what Stockholm residents think in a referendum," Social Democrat leader Mona Sahlin said. Left Party leader Lars Ohly went as far as to threaten to freeze state funds to the project, reported to be earmarked at around 5 billion kronor, if a centre-right controlled Stockholm did not follow a referendum decision to spend the money on public transport instead.

The proposal is part of a broader package of compromises announced by the parties covering infrastructure investments in the Stockholm region. According to their agreement, a referendum would be held on September 23rd 2012. The proposal intends to give Stockholm residents two alternatives - to expand public transport with new rail tracks, metro lines and stations, or to build a north-south motorway route around Stockholm, the so-called Bypass Stockholm. The compromise signals a new retreat by the Social Democrats in Stockholm who have previously stated their intention to push through the bypass in defiance of opposition from the Green and Left parties.

"The slapdash construction continues," Prime Minister Fredrik Reinfeldt said in response to the opposition agreement. "They put inability to work together properly and reach compromises ahead of the Stockholm region's and Sweden's important investments in the future," he said.

The project was given the green light by the centre-right government last September after the completion of an environmental review. Construction of the road is scheduled to commence in 2010 and be completed in approximately eight years. The road link will span 20 kilometres of roadway, 17 kilometres of which will be by tunnel, and will connect the Stockholm region’s southern and northern areas – from Skärholmen, south of Stockholm, to Häggvik in the north – passing to the west of the city and designed to relieve the heavy traffic around Essingeleden.

The bypass project has been heavily criticised on environmental grounds over the years of its planning. Aside from the Green and Left parties, the Swedish Environmental Protection Agency (Naturvårdsverket) is among those critical of the plan, arguing that it would lead to an 80 percent increase in carbon dioxide emissions in the Stockholm region by 2030.
Slava Ukraini 💙💛
Steun Oekraïne www.DeLeeuwKyiv.nl