[IND] India
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [IND] India
Vandaag is dan de 9 kilometer lange Rohtang Tunnel / Atal Tunnel geopend. De tunnel is onderdeel van NH 3 naar Ladakh in het noorden van India (zoals hiervoor besproken). Het is 's werelds langste tunnel op meer dan 3000 meter hoogte. De bouw heeft 10 jaar geduurd.

-
- Moderator
De laatste 10 jaar is een groot deel van de bestaande national highways naar 2x2 rijstroken verbreed. Dit zijn vaak semi-ongelijkvloerse wegen, maar geen echte autosnelwegen.
India loopt qua autosnelwegen enorm achter op China, formeel is maar iets meer dan 2.000 kilometer weg in India een autosnelweg te noemen. De laatste paar jaar zijn echter een aantal grote snelwegprojecten gestart, dit zijn geen verdubbelingen van de oude hoofdweg, maar geheel nieuwe 'greenfield' expressways.
De Mumbai - Nagpur Expressway (700 kilometer) moet in mei 2022 gereed zijn en grote delen zijn inmiddels zichtbaar op satellietbeelden, alleen bij Mumbai zelf is de route bijna nergens nog zichtbaar.
Ik heb een track gemaakt van het tracé in Google Earth. Het westelijkste deel in de ruime omgeving van Mumbai tot bij Nashik is meer een schatting op basis van plankaarten.

India loopt qua autosnelwegen enorm achter op China, formeel is maar iets meer dan 2.000 kilometer weg in India een autosnelweg te noemen. De laatste paar jaar zijn echter een aantal grote snelwegprojecten gestart, dit zijn geen verdubbelingen van de oude hoofdweg, maar geheel nieuwe 'greenfield' expressways.
De Mumbai - Nagpur Expressway (700 kilometer) moet in mei 2022 gereed zijn en grote delen zijn inmiddels zichtbaar op satellietbeelden, alleen bij Mumbai zelf is de route bijna nergens nog zichtbaar.
Ik heb een track gemaakt van het tracé in Google Earth. Het westelijkste deel in de ruime omgeving van Mumbai tot bij Nashik is meer een schatting op basis van plankaarten.

-
- 2x4 autosnelweg
Er zit een behoorlijk hoogteverschil tussen de kust en het heuvelachtige midden van een paar honderd meter. De westkant tussen Mumbai en Nashik zal het lastigst en duurst zijn om aan te leggen, als de helling hier ook steil is (zoals iig zuidelijker wel met veel haarspeldwegen op de helling). Misschien dat er daarom nog weinig te zien is. Wellicht bouwt men wat viaducten en tunnels en volgt de weg (jaren) later). Men bouwt meestal wel op Duitse snelheid.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x5 autosnelweg
Heb eigenlijk geen idee van de geografie van India. Als de wereldsituatie het enigszins toelaat toch maar eens bezoeken.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- autoweg
Mijn eerste verre reis was naar India, nu bijna 20 jaar geleden. In een redelijk rap tempo (maar wel bijna 6 weken de tijd voor gehad) diverse streken gezien in het noorden (voornamelijk de bekende bezienswaardigheden) maar ook een week of 3 in het zuiden geweest. Heel veel indrukken opgedaan. Toch heb ik het gevoel slechts een beetje aan het oppervlak te hebben gekrabbeld. Enerzijds zou ik graag nog eens teruggaan om meer van het land te zien, en wellicht ook verschillen met 20 jaar terug te zien. Anderzijds was ik destijds blij weer terug thuis te zijn na 6 weken en aan vakantie toe. Dus een beetje haat-liefde verhouding. Desalniettemin heb ik nog heel veel andere plekken op de Bucket list staan, dus of India er ooit nog van komt, weet ik niet. Maar ik sluit het zeker niet uit. Het is echt wel een super indrukwekkend land.
-
- expressweg
Zou ik zeker doen. En vooral met de trein reizen. Moet er ook weer eens heen (want alleen lijn Calcutta - Rajasthan en daarboven tot Kasjmir), maar ja... er is nog zoveel meer. Maar India is een land dat je gevoeld, geroken, geproefd moet hebben.
-
- 2x4 autosnelweg
Dat ruiken is meestal geen probleem, zeker bij de grote steden. Vuilnisbranden (plastic, rubber), rottend fruit, rottend vlees, pislucht, rioollucht (ook in de meren) en een paar specerijen
Het reizen (tenzij je vaak een vliegtuig neemt) is erg traag en vermoeiend voor zo'n groot land, zowel per auto (of bus) als per trein. Toen ik er zelf woonde (Bangalore) heb ik eigenlijk meer van Maleisië en Oman gezien dan van India (had ook met werk te maken) ....

Het reizen (tenzij je vaak een vliegtuig neemt) is erg traag en vermoeiend voor zo'n groot land, zowel per auto (of bus) als per trein. Toen ik er zelf woonde (Bangalore) heb ik eigenlijk meer van Maleisië en Oman gezien dan van India (had ook met werk te maken) ....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Moderator
Vandaag is de bouw gestart van de 14.200 meter lange Zoji La Tunnel op de grens van Jammu & Kashmir en Ladakh.
De tunnel gaat onder de 3.528 meter hoge bergpas Zoji La door, op de weg van Srinagar naar Kargil en Leh. Dit moet een wintervaste verbinding geven naar Kargil, een dorpje aan de grens met Pakistan. De tunnel is dan onderdeel van de NH1 (Srinagar - Leh), één van de twee toegangsroutes naar Ladakh zoals onlangs besproken. Dit is één van twee hoge bergpassen naar Leh, oostelijker bevindt zich een nog hogere bergpas.
de locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=34. ... 88/75.4706
Artikel: https://www.hindustantimes.com/india-ne ... 8C4YO.html
De tunnel gaat onder de 3.528 meter hoge bergpas Zoji La door, op de weg van Srinagar naar Kargil en Leh. Dit moet een wintervaste verbinding geven naar Kargil, een dorpje aan de grens met Pakistan. De tunnel is dan onderdeel van de NH1 (Srinagar - Leh), één van de twee toegangsroutes naar Ladakh zoals onlangs besproken. Dit is één van twee hoge bergpassen naar Leh, oostelijker bevindt zich een nog hogere bergpas.
de locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=34. ... 88/75.4706
Artikel: https://www.hindustantimes.com/india-ne ... 8C4YO.html
-
- Moderator
-
- Moderator
Oops: https://timesofindia.indiatimes.com/cit ... 266207.cms
Een aantal liggers stortten bij de bouw van een snelweg in de buurt van Kaithal in Haryana in. De liggers waren net geplaatst toen een pijler inzakte en de boel instortte. Er waren geen gewonden.

Een aantal liggers stortten bij de bouw van een snelweg in de buurt van Kaithal in Haryana in. De liggers waren net geplaatst toen een pijler inzakte en de boel instortte. Er waren geen gewonden.

-
- Moderator

Sources said that soon after the incident, the project officials attempted a coverup and covered the broken pillars with cement mixture from the top and spoil at the base.

Chinees projectje toevallig?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- verkeersader
Beter nu dan over een paar jaar als de weg in gebruik zou zijn geweest.
Volgens mij zijn Chinezen en Indiërs niet de grootste vrienden, dus ik kan me zo voorstellen dat de Chinezen geen / weinig projecten daar hebben.

Volgens mij zijn Chinezen en Indiërs niet de grootste vrienden, dus ik kan me zo voorstellen dat de Chinezen geen / weinig projecten daar hebben.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- Moderator
Weer een instorting bij een in aanbouw zijnde autosnelweg: de Dwarka Expressway tussen Delhi en Gurugram. Je vraagt je af wat de kwaliteit is van de segmenten die niet instorten.

-
- 2x3 autosnelweg
-
- Moderator
Het probleem hoeft niet het kunstwerk zelf te zijn. Als dat apparaat te zwaar is, of verkeerd gemonteerd (balans verkeerd bv.) dat kan de boel ook instorten lijkt mij. Maar heel beste reclame is het niet nee 

-
- Moderator
Deze maand moet de 8,5 kilometer lange Banihal - Qazigund Tunnel openen, een tweebuizige tunnel, onderdeel van de verdubbeling van de National Highway 44 tussen Jammu en Srinagar. Het zou wel eens de langste tweebuizige tunnel van India kunnen zijn.
Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=33. ... 11/75.1789
Het is de derde tunnel op deze locatie:

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=33. ... 11/75.1789
Het is de derde tunnel op deze locatie:

-
- Moderator
Inmiddels zijn grote delen van de 1.350 kilometer lange Delhi - Mumbai Expressway zichtbaar op satellietbeelden in Google Earth, vooral die van eind 2020 en 2021. Ik heb het tracé ingetekend, op enkele trajecten moest ik gokken bij gebrek aan recente beelden (met name Surat - Mumbai en rond Godhra).
Dit is met afstand het grootste snelwegenproject van India tot nu toe. De gehele route wordt als 'greenfield expressway' aangelegd en is dus geen upgrade van een bestaande weg. Een enorm traject van Delhi tot Vadodara wordt aangelegd door een streek waar helemaal geen belangrijke wegen verliepen, dit is duidelijk gericht op lange-afstandsverkeer en niet op regionale ontsluiting, anders zou de route dichter langs steden in de regio verlopen. Bijna alle plaatsen van enige betekenis worden juist op grote afstand gebypasst, behalve waarschijnlijk het zuidelijk deel van Vadodara tot Mumbai.
In 2023 moet de snelweg voltooid zijn. De bouw is in 52 contracten gegund, inmiddels is het grootste deel in aanbouw, delen zijn ook al opgeleverd maar gezien het karakter van de weg door dunner bevolkte streken zonder steden vermoed ik dat de snelweg misschien in zijn geheel of alleen over lange subtrajecten in gebruik genomen gaat worden.

Dit is met afstand het grootste snelwegenproject van India tot nu toe. De gehele route wordt als 'greenfield expressway' aangelegd en is dus geen upgrade van een bestaande weg. Een enorm traject van Delhi tot Vadodara wordt aangelegd door een streek waar helemaal geen belangrijke wegen verliepen, dit is duidelijk gericht op lange-afstandsverkeer en niet op regionale ontsluiting, anders zou de route dichter langs steden in de regio verlopen. Bijna alle plaatsen van enige betekenis worden juist op grote afstand gebypasst, behalve waarschijnlijk het zuidelijk deel van Vadodara tot Mumbai.
In 2023 moet de snelweg voltooid zijn. De bouw is in 52 contracten gegund, inmiddels is het grootste deel in aanbouw, delen zijn ook al opgeleverd maar gezien het karakter van de weg door dunner bevolkte streken zonder steden vermoed ik dat de snelweg misschien in zijn geheel of alleen over lange subtrajecten in gebruik genomen gaat worden.

-
- Moderator
-
- Moderator

-
- Moderator
Momenteel worden miljarden en miljarden dollars uitgegeven om Mumbai uit de gridlock te krijgen. Er zijn 5 metrolijnen in aanbouw en er worden meerdere bruggen rond de kustlijn aangelegd.
De Bandra-Worli Sea Link is in twee fases in 2009-2010 geopend en heeft 2x4 rijstroken.
De Coastal Road is in aanbouw en omvat ook een tunnel onder het zuidwestelijk schiereiland.
De Versova-Bandra Sea Link is in 2019 gegund maar de voortgang is nihil of nul (gegund aan Astaldi...) Dit betreft een 19 kilometer lange brug.
De Mumbai Trans Harbour Link is in aanbouw en wordt waarschijnlijk volgend jaar geopend. Dit betreft een 23 kilometer lange brug, waarvan 16 kilometer over open water.

De Bandra-Worli Sea Link is in twee fases in 2009-2010 geopend en heeft 2x4 rijstroken.
De Coastal Road is in aanbouw en omvat ook een tunnel onder het zuidwestelijk schiereiland.
De Versova-Bandra Sea Link is in 2019 gegund maar de voortgang is nihil of nul (gegund aan Astaldi...) Dit betreft een 19 kilometer lange brug.
De Mumbai Trans Harbour Link is in aanbouw en wordt waarschijnlijk volgend jaar geopend. Dit betreft een 23 kilometer lange brug, waarvan 16 kilometer over open water.

-
- Moderator
Deze maand moet de 340 kilometer lange Purvanchal Expressway in de staat Uttar Pradesh worden geopend. Deze snelweg volgt een nogal onlogische route, zoals wel meer snelwegen in het noorden van India.
Het probleem is kennelijk de geografische spreiding van de bevolking. Uttar Pradesh heeft 200 miljoen inwoners, maar hiervan woont 77% op het platteland. Er zijn dus eigenlijk niet zo veel grotere steden. Dit is nog extremer in de buurstaat Bihar, dat 104 miljoen inwoners telt maar buiten de hoofdstad Patna (2 miljoen) zijn er geen steden groter dan 470.000 inwoners. Bijna 90% van de inwoners van Bihar woont op het platteland.
De dichtheid op het platteland is vrij uniform, aangezien deze staten grotendeels uit laagland bestaan. Maar hoe plan je goede infrastructuur? Welke dorpen krijgen een snelwegaansluiting en welke niet? De snelwegen die de staat Uttar Pradesh aanlegt lijken weinig logisch te zijn. De Purvanchal Expressway begint weliswaar bij de grote stad Lucknow maar meandert (letterlijk) door het platteland zonder andere steden van enige betekenis echt te ontsluiten. In theorie zou het de route Lucknow - Patna kunnen vormen als er ooit een verlenging wordt aangelegd.
Op satellietbeelden is de Purvanchal Expressway te zien. Het tracé lijkt wel door een dronken persoon getekend. Het is veel bochtiger dan andere snelwegen in India. Er is wel eens beweerd dat dit gedaan is zodat mensen niet te hard rijden, dat ze veel scherpe bochten er in gemaakt hebben. Ik vraag mij af of dat dan veel veiliger is...

Het probleem is kennelijk de geografische spreiding van de bevolking. Uttar Pradesh heeft 200 miljoen inwoners, maar hiervan woont 77% op het platteland. Er zijn dus eigenlijk niet zo veel grotere steden. Dit is nog extremer in de buurstaat Bihar, dat 104 miljoen inwoners telt maar buiten de hoofdstad Patna (2 miljoen) zijn er geen steden groter dan 470.000 inwoners. Bijna 90% van de inwoners van Bihar woont op het platteland.
De dichtheid op het platteland is vrij uniform, aangezien deze staten grotendeels uit laagland bestaan. Maar hoe plan je goede infrastructuur? Welke dorpen krijgen een snelwegaansluiting en welke niet? De snelwegen die de staat Uttar Pradesh aanlegt lijken weinig logisch te zijn. De Purvanchal Expressway begint weliswaar bij de grote stad Lucknow maar meandert (letterlijk) door het platteland zonder andere steden van enige betekenis echt te ontsluiten. In theorie zou het de route Lucknow - Patna kunnen vormen als er ooit een verlenging wordt aangelegd.
Op satellietbeelden is de Purvanchal Expressway te zien. Het tracé lijkt wel door een dronken persoon getekend. Het is veel bochtiger dan andere snelwegen in India. Er is wel eens beweerd dat dit gedaan is zodat mensen niet te hard rijden, dat ze veel scherpe bochten er in gemaakt hebben. Ik vraag mij af of dat dan veel veiliger is...

-
- Moderator
De 340 kilometer lange Purvanchal Expressway is bijna gereed, maar de openstelling is toch telkens vertraagd.

-
- 2x2 autosnelweg
Wel een vreemde asmarkering. Op de eerste foto lijken ze aan beide kanten de weg verschillende formaten te hebben...
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Moderator
De Purvanchal Expressway is vandaag geopend. 341 kilometer nieuwe autosnelweg tussen Lucknow en Ghazipur in het oosten van de staat Uttar Pradesh.

-
- 2x2 autosnelweg
In Europa zijn er ook weleens blokkades, maar het blijkt dat een aantal wegen rond Delhi al een jaar geblokkeerd zijn door boerenprotesten:
https://www.hindustantimes.com/cities/d ... 13310.html
(artikel van maart maar het is nu nog steeds aan de gang)
https://www.hindustantimes.com/cities/d ... 13310.html
(artikel van maart maar het is nu nog steeds aan de gang)
-
- Moderator
In de staat Uttar Pradesh moet voor het einde van het jaar de 296 kilometer lange Bundelkhand Expressway worden geopend. Deze lijkt een beetje naar nergens te gaan, het ontsluit het zuiden van de staat maar is op het oog niet echt een belangrijke route. Er liggen ook geen grote steden aan.
Uttar Pradesh is wel enorm dichtbevolkt met 200 miljoen inwoners die ook hoofdzakelijk op het platteland wonen. Daardoor heeft de staat voor 200 miljoen inwoners relatief weinig grote steden. U.P. is ook kennelijk de enige staat die al zelfstandig op grote schaal snelwegen aanlegt. De ontwerpeisen schijnen ook anders te zijn dan die van nationale autosnelwegen. Maar het ontbreekt een beetje aan een coherent nationaal snelwegenplan dus een staat als U.P. begint zelf maar met het bouwen van lange-afstandsroutes.

Uttar Pradesh is wel enorm dichtbevolkt met 200 miljoen inwoners die ook hoofdzakelijk op het platteland wonen. Daardoor heeft de staat voor 200 miljoen inwoners relatief weinig grote steden. U.P. is ook kennelijk de enige staat die al zelfstandig op grote schaal snelwegen aanlegt. De ontwerpeisen schijnen ook anders te zijn dan die van nationale autosnelwegen. Maar het ontbreekt een beetje aan een coherent nationaal snelwegenplan dus een staat als U.P. begint zelf maar met het bouwen van lange-afstandsroutes.

-
- Moderator
In de staat Uttar Pradesh is vandaag de bouw officieel gestart van de eerste fase van de Ganga Expressway. De eerste fase is 594 kilometer lang en verloopt van Meerut naar Prayagraj (voorheen bekend als Allahabad).
Inmiddels zijn er heel wat snelwegprojecten in Uttar Pradesh.

Inmiddels zijn er heel wat snelwegprojecten in Uttar Pradesh.

-
- Moderator
Ambitieuze projecten, hopelijk zet dat wat zoden aan de dijk voor wat betreft verkeersveiligheid.