[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » vr 26 nov 2021, 19:54

Er wordt weer een kruispunt van de lange Slavonska Avenija in Zagreb ongelijkvloers gemaakt.

Situatie nu (Satellietfoto van Google) https://www.google.nl/maps/@45.8001754, ... a=!3m1!1e3

Situatie na ombouw:
Afbeelding

Nog lang niet alle kruispunten zijn ongelijkvloers en nog niet alles staat in de planning, maar zo wordt er wel langzamerhand een route met minder obstakels mogelijk door het zuidelijke deel van Zagreb.

De Slavonska Avenija (verder westwaarts overgaand in de Zagrebačka en Ljubljanska Avenija) is een oost-westverbinding en verbindt de knooppunten Ivanja Reka en Jankomir met elkaar. Ooit was dit deel van de Joegoslavische weg van eenheid en broederschap voordat de bypass om Zagreb werd aangelegd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » za 04 dec 2021, 20:09

Zagreb, 1964. Alle windrichtingen zijn hier vertegenwoordigd.
Afbeelding

Dit is nu het centrale (en autovrije) plein Trg Bana Josipa Jelačića https://www.google.nl/maps/@45.8130361, ... 312!8i6656
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door waldo79 » za 04 dec 2021, 20:10

Nu was er destijds veel minder snelverkeer op de weg, maar dat lettertype is nogal iel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Pino » za 04 dec 2021, 22:54

^^ Het doet nogal denken aan oudere Duitse borden. Dat kon toen duidelijk nog uit. Joegoslavië is kennelijk pas later de Italiaanse stijl gaan gebruiken.

Overigens opvallend dat Autoput staat genoemd voor de richting Ljubljana, niet voor Beograd. De weg naar die laatste stad was er nog niet goed aan toe?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » zo 05 dec 2021, 9:16

Die was in 1950 al klaar.

Maar misschien moet je Autoput als ‘losse’ bestemming lezen, zonder koppeling met een van de genoemde steden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » za 18 dec 2021, 11:28

De D8 bij Omiš:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door waldo79 » za 18 dec 2021, 11:31

:wow: Dat wordt een huzarenstukje.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Hajo » za 18 dec 2021, 14:30

:schrikreactie: Dat kun je wel zeggen, ja!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » za 18 dec 2021, 17:02

Het is er knullig ingetekend, maar zou het er ongeveer uit moeten gaan zien

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » za 18 dec 2021, 23:15

Zou het echt een boogbrug worden met een hoge boog? Meestal zie je bij dit type boogbruggen dat het juist een boogbrug met een hooggelegen dek is (de boog dus onder de brug). Maar wellicht is er gekozen voor een hogere boog om nog het idee van zicht vanuit het dorp onder de brug door te creëeren of zo.

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Tarzan » di 21 dec 2021, 1:01

Mooi uitzicht als je de tunnel uitkomt
...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » ma 27 dec 2021, 11:35

Er zal een vierde rijstrook worden aangelegd op de A3 tussen afrit Lipovac en de grensovergang met Servië. Nu al kan het voorkomen dat lange rijen vrachtwagens tot aan of zelfs voorbij de afrit Lipovac staan.
Die vierde rijstrook zal dan ook enkel bedoeld zijn voor vrachtverkeer, net als nu al het geval is voor de meest rechterrijstrook (waar al eens een vluchtstrook voor is opgeofferd). Zo wordt er een extra buffer gecreëerd.

Locatie op Streetview https://goo.gl/maps/RZScxtur1KeTnQdL9
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » vr 14 jan 2022, 14:19

Vorig jaar is er een volkstelling geweest en vandaag zijn de eerste resultaten bekend gemaakt.
Kort gezegd: Het land loopt leeg. De bevolking is met bijna 400.000 mensen gekrompen tot ruim 3,8 miljoen en dat waren er ruim 4,2 miljoen in 2011, dan kom je al gauw in de buurt van een krimp van bijna 10%. Zagreb telt nu 770.000 inwoners, dat was bijna 800.000 in 2011.

Een verfijning van de resultaten heb ik nog niet gezien maar ik ga er maar bijna van uit dat er veel jongere mensen het land hebben verlaten op zoek naar een betere toekomst. Dat beeld is sowieso wel aanwezig op de Balkan: “Demografische aardbevingen” waarbij de jongeren massaal wegtrekken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » vr 14 jan 2022, 14:46

Dit is wel een best groot probleem in Zuidoost-Europa. Dankzij het EU-lidmaatschap vertrekt de meest belangrijke generatie naar het buitenland voor werk. Dit zijn de mensen die vaak het best zijn opgeleid en de komende decennia de meeste belastingen zouden gaan betalen. Dit effect is ook in landen als Roemenië, Bulgarije, Hongarije en Polen heel groot.

Naar mijn idee is dit in Slovenië en Tsjechië minder omdat ze daar al langer een wat betere levensstandaard hadden en er dus minder reden is om massaal het land te verlaten voor werk. Aan de andere kant vertrekken jonge mensen ook massaal uit landen als Griekenland, Italië, Spanje & Portugal, die landen worden van oudsher toch wel gezien als hoger ontwikkeld dan de Balkan, maar het voorkomt zo'n vertrek niet.

Een deel vertrekt alleen voor korte tijd en keert weer terug, maar er is ook wel een omvangrijke groep die zich permanent in West-Europa vestigt. Ik ken ook twee Roemeense stellen die beiden hoogopgeleid zijn en goed betaald werk hebben in Oostenrijk en Duitsland, die keren niet terug.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » vr 14 jan 2022, 14:54

Mijn neef heef ook langere tijd op veel plekken in het buitenland gewerkt. Van het naburige Servië tot uiteindelijk Oman.

En toch is hij uiteindelijk teruggekeerd naar Kroatië om een gezinnetje te stichten.

Maar dat zijn uitzonderingen, in mijn familie daar zijn er genoeg vertrokken naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk om daar geld voor de familie te verdienen om de achterblijvers een goede levensstandaard te geven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door mavas » vr 14 jan 2022, 15:01

Wat is dan de voornaamste reden dat mensen wegtrekken? Is de welvaart/levensstandaard dan niet zo hoog in Kroatië?
Van wat ik heb gezien rijdend en op locaties vond ik het allemaal prima om in te leven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Vinny » vr 14 jan 2022, 15:25

De salarissen zullen wel laag zijn. Als je hetzelfde beroep over de grens kunt uitoefenen en daar vier keer zoveel mee verdient dan is de keuze snel gemaakt. Zelfs als de kosten voor levensonderhoud ook wat hoger liggen: onder de streep hou je meestal meer geld over in een 'rijker' land.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » vr 14 jan 2022, 17:10

Het gemiddelde maandsalaris was in 2020 was 9216 Kuna, ongeveer 1225 Euro. En dat met een prijspeil dat aardig lijkt op dat van ons.
mavas schreef: vr 14 jan 2022, 15:01 Wat is dan de voornaamste reden dat mensen wegtrekken? Is de welvaart/levensstandaard dan niet zo hoog in Kroatië?
Van wat ik heb gezien rijdend en op locaties vond ik het allemaal prima om in te leven.
Behalve het lage salaris (in West-Europa kun je 2 tot 3 keer zoveel verdienen) speelt ook de hoge werkloosheid een rol, die was in 2020 7,2%. Dat lijkt weinig, maar er is veel seizoenswerkloosheid: In de zomer valt er genoeg tijdelijk werk te vinden aan de toch wel rijkere kust, maar in de winter is het niks. Laat staan in het binnenland waar amper toeristen komen en waar men over het algemeen echt wel armer is. Staat tegenover dat het leven daar weer iets goedkoper is.

Plus de corruptie die er toch ook nog wel meer dan genoeg is. Daar hebben de Kroaten een woord voor dat zich niet zo goed laat vertalen: Uhljebistan:
What the hell was an uhljeb?

At first glance, it seemed to be a combination of 'u', meaning in, and 'hljeb', a form of the Serbian word for 'bread' (actually hleb). So 'in bread', although a secondary meaning of 'inbred' came to mind when I finally got the hang of what was going on. I took to Facebook for enlightenment from Croatian friends, and perhaps the best explanation I received was this, to describe the corresponding verb 'uhljebiti' and noun 'uhljebništvo':

Uhljebiti - to be fucked around by lazy and incompetent timeservers and dogsbodies appointed to positions in which they hold no qualifications or experience. Uhljebništvo - the act of appointment/employment of such a person to continue to behave in the manner and affect others with it - with an added point that there is no direct english translation because it is so scarcely seen in Western Europe.

(Definition update - an altertnative definition offered by a reader of this artcle - I would have some objections on the definition of "uhljebiti" since in my vocabulary it means "to get/give someone a position, rather than a real job, position that noone needs but you, in order to get a salary and all benefits associated with it")
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » zo 16 jan 2022, 16:40

De Pelješacbrug is open!

Althans, volgens Google. :) Ook ik krijg een route rit via de brug als ik een route zoek van Dubrovnik naar bv Split en Zageb.

Deze screenshot komt van een nieuwssite.
SPOILER: TOON

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Tarzan » do 27 jan 2022, 14:28

Hmm grappig, ik krijg nog steeds de route via Neum te zien :yes:
...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door marcel » ma 31 jan 2022, 8:19

Ik heb het even opgezocht: de brug is inderdaad per ongeluk zonder attribuut 'in bouw' toegevoegd. Toen het in de media kwam is het intern gemeld en binnen een dag opgelost.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » di 01 feb 2022, 15:27

De kenmerkende VZP Plitvice op de A3 rond Zagreb gaat op de schop. Deze bestaat nu ruim 40 jaar en is hopeloos verouderd. Het motel gaat tegen de vlakte (kon niet vinden of dat ook geldt voor de loopbrug), en er komen ook bewaakte parkeerplaatsen voor vrachtwagens.


Daarnaast moeten in de komende jaren 33 VZP's aan de A3 worden aangepakt, zowel de 'eenvoudige' (enkel parkeerplaatsen), als de VZP's met voorzieningen, waarvan ook hier geldt dat er een paar hopeloos verouderd zijn. Een paar zullen sluiten, een paar worden nieuw gebouwd en een paar ooit gesloten zullen worden heropend na nieuwbouw. Een lijstje heb ik nog niet gezien.

VZP Plitvice (Streetview)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Coen Tunnel » di 01 feb 2022, 19:10

Jammer, als je foto's van het gebouw bekijkt, zowel van binnen als van buiten, dan ademt het jaren '70-Joegoslavië-nostalgie.

Vorig jaar was ik op zoek naar een hotel bij Zagreb, vlak bij de snelweg (omdat ik op doorreis was). Ik heb nog gekeken naar Plitvice, vooral vanwege de nostalgie, maar hun website gaf weliswaar een tarief voor eenpersoonsbezetting van een tweepersoonskamer, maar dat kon ik via de website niet boeken, alleen de volle prijs voor twee personen. Ik had geen zin om er verder achteraan te gaan en ben uiteindelijk bij de Best Western terecht gekomen, die aan het begin van de A11 ligt.

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Tarzan » vr 04 feb 2022, 15:30

In Rijeka is een tijdje geleden begonnen met de aanleg van een 3 km lange rijksweg met de aanduiding D403 van het Škurinje knooppunt naar de haven van Rijeka. Onderdeel hiervan is de bouw van een tunnel. De tunnelbuis is erdorheen ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het plan:
Afbeelding
...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Willem » vr 04 feb 2022, 16:00

Palance schreef: di 01 feb 2022, 15:27 De kenmerkende VZP Plitvice op de A3 rond Zagreb gaat op de schop. Deze bestaat nu ruim 40 jaar en is hopeloos verouderd. Het motel gaat tegen de vlakte (kon niet vinden of dat ook geldt voor de loopbrug), en er komen ook bewaakte parkeerplaatsen voor vrachtwagens.


Daarnaast moeten in de komende jaren 33 VZP's aan de A3 worden aangepakt, zowel de 'eenvoudige' (enkel parkeerplaatsen), als de VZP's met voorzieningen, waarvan ook hier geldt dat er een paar hopeloos verouderd zijn. Een paar zullen sluiten, een paar worden nieuw gebouwd en een paar ooit gesloten zullen worden heropend na nieuwbouw. Een lijstje heb ik nog niet gezien.

VZP Plitvice (Streetview)
Afbeelding
Volledig terecht. Tijdens een verblijf in Kroatië heb ik daar wel eens stop gemaakt en daar toen veel spijt van gekregen...

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Tachi » ma 07 feb 2022, 21:58

Als kind vond ik het destijds een van de modernste constructies. Jaren later ben ik er voor het laatst in september 2001 geweest.
Het was toen grijs regenachtig weer. In de loopbrug was het een grote groezelige droefenis. Daar ging mijn jeugdherinnering. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 feb 2022, 23:11

Het is trouwens ook één van de weinige VZP's die een camping heeft: https://www.motel-plitvice.hr/?l=en

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » do 24 feb 2022, 17:45

Afgelopen week is begonnen met de 2e fase van de aanleg van de brza cesta tussen de A3 en de nieuwe brug over de Sava (grens met Bosnië-Herzegovina, dat was fase 1). Die tweede fase loopt van de brug naar Novi Varoš. Het wordt een 2x2 en deze fase omvat ook de bouw van het grenscomplex en een brug over het kanaal “Strug”.
Kosten liggen rond de 50 miljoen Euro, de lengte bedraagt 4 kilometer.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » za 19 mar 2022, 19:26

Omiš

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » zo 20 mar 2022, 15:51

Het ministerie van infrastructuur heeft eind 2021 een nieuwe lijst gepubliceerd met daarop de namen en nummers van afritten van de snelwegen.

Een aantal wegen heeft een (gedeeltelijke) nieuwe afritnummering gekregen. Dat is voornamelijk bedoeld om de a-tjes en b-tjes weg te werken en reeds voorziene afritten (in aanbouw of in de planning) alvast mee te nemen. Eventuele afritten die later worden toegevoegd zullen dan weer een suffix a (of misschien zelfs b) gaan krijgen.

De A3 bijvoorbeeld telt nu bv 3 afritten met een a als suffix en 1 met een b als suffix, (allen bij Zagreb gelegen). Ook de A1 heeft er drie.

Daarnaast worden enkele afritten hernoemd naar logischere namen. Daar vallen ook enkele knooppunten onder die van naam veranderen:

Jankomir (A2xA3) wordt nu Zagreb zapad (west)
Ivanja Reka (A3xA4) wordt nu Zagreb istok (oost)
Matulji (A7xA8) wordt nu Učka
Kanfanar (A8xA9) wordt nu Rovinj

De wijzigingen zijn officieel al ingegaan, maar de wegbeheerders krijgen tot 31 december 2022 de tijd om de bewegwijzering aan te passen aan de nieuwe namen en afritnummers
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie