Ik kom net terug uit Kroatië, wat een prachtig land met een van de mooiste kustlijnen van Europa! hier een klein reisveslagje
We hebben, als onderdeel van een rondreisje door midden-zuid Europa (Zeg maar N. Italie. Oostenrijk, Slovenië en Kroatie) een week gestaan op camp Medulin in Medulin op het puntje van Istrië. Een Camping dat een compleet schiereiland omvat! (je kan het zien op viamichelin, vlak onder Medulin) Echt enorm.
Lekker eten, nederlanders opgelet: GOEDKOOP!

8 euro voor een bord vol vlees met een halve liter bier ernaast voor 1 tot 1,5 euro. En dat is ook nog eens in de toeristische gebieden
De weg ernaar toe was nog best moeilijk te vinden aangezien de verwijzing naar Slovenië/Kroatië nogal eens zomaar van de borden verdween, na 2x langsrijden en ronddolen door Triest(e) zag ik op een bord ná een afslag een piepklein (slo) schildje op een bord met Capodistria ernaast staan. Daarvoor was ik Koper aan het volgen, nog meer verwarring. Het blijkt dus één en de zelfde stad te zijn maar ik heb de 2 namen nooit naast elkaar op één bord gezien..
Ze zijn rond Triest(e) wel flink bezig met achtbaanachtige viaducten die voor mijn gevoel kris-kras over de stad vliegen, het zal dus hopelijk wel goedkomen met de wegen daar.
Na die chaos in Trieste is het een verademing om over de de sloveense kustsnelweg A1 te rijden, gloedjenieuw, zo zag het eruit iig, en heerlijk heldere bewegwijzering.
Voor Koper moet je snelweg af en ga je via oudere bergwegen met veel haarspeldbochten richting de grens. Na de grens met Kroatië nog een klein stukje bergweg en dan draai je een ongelijkvloerse 2x1 autoweg op die bijna compleet is voorbereid op de 2de rijbaan. De viaducten over de weg hebben allemaal een 2de veld wat er trouwens wel grappig uitziet omdat alleen daar ook de uitgraving breder is gemaakt, voor de rest moet het nog uitgebikt worden.
De weg die je dus gestippeld ziet op Viamichelin is drivable. Er is een klein stukje 2x2 weg, 3-4 km ofzo, maar zonder vluchtstroken. Er zijn geen tankstations langs de weg, die zijn allemaal in aanbouw(!) de Vmax is 100 maar iedereen reed 120-140 dus het schoot aardig op, italiaanse inhaalstrategiëen waarmee mensen ruimte laten in het midden door ver rechts te rijden waardoor er in feite een 3x1 weg ontstaat, erg handig!
Jeetje, heb ik zoveel getypt!!