[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Pino »

Jablan schreef: di 24 sep 2024, 15:24 Klopt, Konzum is deel van Agrokor. Alleen gebruikt iedereen Konzum, ook als Agrokor wordt bedoeld. Mea Culpa.
Nee, mijn beroepsdeformatie. Ik heb die reddingsoperatie, die ook wel ergens een link met Nederlandse vennootschappen heeft, ook in mijn werk langs zien komen. En daar werd wel de naam Agrokor gebruikt. Punt was -meer moet het niet worden om deze discussie niet verder off-topic te laten raken- dat je met zulke vrienden nou niet echt een platform hebt om de landbouw in de in de jaren ‘90 ontruimde gebieden een goede impuls te geven.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Krkabrug van de A1 nabij Šibenik. Dit is dus niet de brug naar Krk (bijna dezelfde naam).

Ook dit is een grote betonnen boogbrug, 391 meter lang (het bord geeft 388 meter aan) en een hoofdoverspanning van 204 meter. De boog is 56 meter hoog, het brugdek nog iets hoger.

De Krka is een rivier, maar op dit punt is het eigenlijk al zeewater.

Bij de brug is in beide richtingen van de A1 een verzorgingsplaats met uitzichtspunt. Een voetgangerstunnel verbindt beide kanten, dus als je in één richting stopt, kan je beide uitzichtspunten bereiken.

Afbeelding
Krka Bridge 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Krka Bridge 02 by European Roads, on Flickr

Richting het meer 'Prokljan'. Eigenlijk is dit geen meer, maar een vrijwel geheel omsloten baai van de Adriatische Zee, het heeft een open kanaal met zee.
Afbeelding
Krka Bridge 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Krka Bridge 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Krka Bridge 07 by European Roads, on Flickr

Zicht op Skradin.
Afbeelding
Krka Bridge 08 by European Roads, on Flickr
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Krka is ook bekend vanwege het Nationale Park. En de watervallen, die iets minder bekend/toeristisch zijn dan die van Pltvice maar evenwel de moeite waard.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

De brug in de D8 even verderop lijkt behoorlijk op deze, als ik het me goed herinner.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat klopt, Kroatië heeft best wel veel van dit soort grote boogbruggen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is nu een definitief contract gegund van € 80 miljoen om binnen twee jaar een volledig elektronisch tolsysteem in Kroatië te implementeren. De uitvoerder is een consortium van SkyToll (Slowakije) en TollNet (Tsjechië).

Alle klassieke tolpoorten gaan verdwijnen. Het elektronisch tolsysteem wordt op alle autosnelwegen ingevoerd, dus naast die van Hrvatske Autoceste ook de tolwegen van BINA-Istra en de A2 Zagreb - Macelj, dat een aparte concessie is.

Er wordt gewerkt met een tweeledig systeem, kentekentol voor incidentele gebruikers (zoals toeristen) en de bestaande ENC-transponder voor frequente gebruikers. Het is mij onduidelijk of er tariefdifferentiatie komt tussen beide systemen.

De deadline is 24 maanden, dus het tolsysteem moet uiterlijk september 2026 operationeel zijn. Al zal het slopen van alle tolpoorten waarschijnlijk nog langer gaan duren.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Wimpie25 schreef: di 24 sep 2024, 7:06
Chris schreef: zo 22 sep 2024, 18:53 Ja, anti-tankmijnen en dragon's teeth. Zulke beelden zijn er de afgelopen 3 jaar ook in Oekraïne gezien geweest.
In het Nederlands ook gewoon betonnen drakentanden genoemd ;)
Een heel simpel ezelsbruggetje: In Nederland bestaan haaientanden. Die spuwen geen vuur als je ze negeert :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij Split is er een 2x2 autoweg tussen de A1 bij Dugopolje en de D8 in Split. Deze autoweg heeft bijna 350 meter hoogteverschil bij het binnenrijden van Split.

Ik heb de historie uitgezocht, en dit onderdeel van de D1 is ouder dan ik had verwacht, de bouw is al in 1988 gestart, maar in 1993 vanwege de oorlog gestaakt. Na de Kroatische overwinning in 1995 is de bouw in 1998 hervat en in juni 1999 is de weg geopend. Dit was een enkelbaans 'brza cesta' (autoweg), grotendeels met 2 rijstroken bergopwaarts en 1 bergafwaarts.

Met de opening van de A1 tot Dugopolje in 2004 en de naderende voltooiing van die hele snelweg van Zagreb tot Split werd besloten om de autoweg dan ook te verdubbelen naar 2x2 rijstroken. In 2006 werden al twee delen geopend, bovenop het plateau vanaf Dugopolje tot Grlo, en het lager gelegen deel tussen Majdan en Dračevac (rotonde-aansluiting op de D8). Daarna is in december 2008 begonnen om het middendeel te verdubbelen, wat het meest complex was vanwege de tunnels en bruggen. Uiteindelijk is dit pas in 2014 opgeleverd.

Afbeelding

Ik heb een oude wegverbinding onderlangs deze viaducten gereden om te kijken of er mooie foto's van te maken waren.

Afbeelding
D1 brza cesta Solin - Klis 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D1 brza cesta Solin - Klis 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D1 brza cesta Solin - Klis 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D1 brza cesta Solin - Klis 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D1 brza cesta Solin - Klis 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D1 brza cesta Solin - Klis 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D1 brza cesta Solin - Klis 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D1 brza cesta Solin - Klis 12 by European Roads, on Flickr
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Ik zat op OSM te kijken en vond dit: de Savkina Autocesta. Unfinished Motorway, staat erbij: https://www.openstreetmap.org/#map=17/4 ... /16.189320

Bij Tiškovac Lički is de voorbereiding op een autoweg in het landschap te zien: https://www.google.com/maps/place/23445 ... FQAw%3D%3D

Blijkbaar een heuse SNUP in het grensgebied van Kroatië en Bosnië en Herzegovina, wat ooit een weg van Zagreb naar Split had moeten worden:
https://moto-tour-croatia.com/moto-tour ... i-auto-put

Een korte vertaling:
Het idee om een ​​snelweg aan te leggen tussen Zagreb en Split is sinds het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw in verschillende studievarianten opgedoken. Er werd gekeken naar de kortste variant; Zagreb - Pisarovina - Velika Kladuša - Bihać - Knin - Split over een lengte van 292 km. Het duurde een heel decennium om projectdocumentatie te ontwikkelen en investeringsplannen te maken, zodat de bouw daadwerkelijk in 1970 zou beginnen. Helaas hebben de politieke veranderingen die destijds in Kroatië plaatsvonden met geweld en voor altijd alle activiteiten met betrekking tot die snelweg stopgezet.

De werken die toen van start gingen, vonden plaats op het traject Strmica - Lička Kaldrma, meer bepaald nabij het dorp Lički Tiškovac in de vallei van de Butižnica-rivier . Er werd ongeveer 10 km van het traject aangelegd waarop 2 tunnels en 2 bruggen waren gepland, wat 50 jaar nadat de werkzaamheden waren stopgezet nog steeds zichtbaar is.

Savka Dabčević Kučar, destijds een Kroatische politicus, pleitte vooral voor die snelweg, zodat die spooksnelweg toen Savka's snelweg werd genoemd.
Blijkbaar is dit project dus al in de jaren '70 stil komen te liggen, en nooit meer opgepakt.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A1 Zagreb - Split was oorspronkelijk gepland via Bihać. Van wat ik heb kunnen vinden was dit project eigenlijk volledig klaar om te kunnen starten, maar is het op het laatste moment in 1971 afgeketst omdat de financiering op drijfzand gebaseerd bleek.

Kennelijk hebben ze toch al een deel aangelegd.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Zie ook pagina 33 van deze draad.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In dit document is het tracé van die geplande snelweg op Kroatisch gebied nog ingetekend: Dit is de regio rond Donji Lapac. De rode stippellijnen net links van de Bosnische grens vormen dat tracé.

https://donjilapac.hr/wp-content/upload ... astite.pdf
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De D8 bij Ploče. Een mooi gebied.

Afbeelding
D8 Ploče 01 by European Roads, on Flickr

Net achter die heuvel is de haven van Ploče
Afbeelding
D8 Ploče 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D8 Ploče 03 by European Roads, on Flickr

Kort na Ploče, uitzicht op een parkeerplaats langs de D8
Afbeelding
D8 Ploče 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D8 Ploče 07 by European Roads, on Flickr
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Aan Ploče zelf mis je niks.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

De naam roept mij vooral herinneringen op aan de journaals midden jaren '90, en dat is niet positief. Ik ben alleen langs Ploče gereden en had niet de indruk dat het een heel bijzondere plaats is, het is vooral een strategische havenplaats.

Voor mij was het toen het beginpunt van de Jadranska Magistrala, ik kwam van de A1 af en ging verder naar Dubrovnik, toen (2021) nog via de Neum-corridor. Dat is wel een alleraardigst stuk rijden, zeker verder zuidelijk waar eilanden dichter voor de kust liggen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A3 tot aan Zagreb.

Ik vond het wegdek niet erg goed (slechtste van alle Kroatische snelwegen die ik heb gereden). De bewegwijzering heeft ook wat afwijkende lettertypen her en der.

Afbeelding
A3 Bregana - Lučko 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A3 Bregana - Lučko 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A3 Bregana - Lučko 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A3 Bregana - Lučko 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A3 Bregana - Lučko 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A3 Bregana - Lučko 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A3 Bregana - Lučko 13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A3 Bregana - Lučko 15 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een stukje van de D8, tussen Ploče en Makarska.

1. Uitzicht over het schiereiland Pelješac.
Afbeelding
D8 Jadranska Magistrala 02 by European Roads, on Flickr

2. Karakteriserend voor een groot deel van de D8: erg bochtig. De pieksnelheden liggen veelal net boven de 60 maar je zakt regelmatig tot onder de 50. Op maar een paar plekken kan je 80 als kruissnelheid aanhouden, met name in de regio Zadar, maar dat is hier nog erg ver vandaan.
Afbeelding
D8 Jadranska Magistrala 03 by European Roads, on Flickr

3. Igrane.
Afbeelding
D8 Jadranska Magistrala 06 by European Roads, on Flickr

4. Op de achtergrond ligt het eiland Hvar.
Afbeelding
D8 Jadranska Magistrala 07 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
D8 Jadranska Magistrala 10 by European Roads, on Flickr

6. Deze borden staan langs de hele D8. Ik weet niet of er overal hetzelfde op staat, maar hier staat verboden voor vrachtverkeer op zaterdagen tussen 04:00 en 14:00 en zondagen tussen 12:00 en 23:00. Plus nog wat rond feestdagen.
Afbeelding
D8 Jadranska Magistrala 11 by European Roads, on Flickr

7. Het gebergte gaat hier 1.000 meter omhoog.
Afbeelding
D8 Jadranska Magistrala 13 by European Roads, on Flickr

8. Igrane.
Afbeelding
D8 Jadranska Magistrala 17 by European Roads, on Flickr

9. De kerk van Igrane. Gebouwd in 1752. Er is echter in het dorp ook een kerk uit de 11e eeuw.
Afbeelding
D8 Jadranska Magistrala 18 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
D8 Jadranska Magistrala 19 by European Roads, on Flickr
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

6. Deze borden staan langs de hele D8. Ik weet niet of er overal hetzelfde op staat, maar hier staat verboden voor vrachtverkeer op zaterdagen tussen 04:00 en 14:00 en zondagen tussen 12:00 en 23:00. Plus nog wat rond feestdagen.
Zaterdag van 4.00 tot 14.00
Zondag van 12.00 tot 23.00
Goede Vrijdag en de vooravond van een feestdag (zoals bv kerstavond) 15.00 tot 23.00
De dag ná een feestdag 15.00 tot 23.00

Wettelijk is ook vastgelegd dat deze verboden (die voor diverse D-wegen gelden) ook gelden voor bv bouwverkeer, maar ook leswagens.

Er zijn ook diverse uitzonderingen op. En het geldt in principe alleen van 15 maart - 15 september)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er reed nagenoeg geen vrachtverkeer over de D8 op mijn reis. Heel sporadisch een bakwagen, maar geen grotere vrachtwagens, behalve in Split en Zadar zelf.

De A1 ligt toch redelijk ver landinwaarts en 'achter de bergen', maar op een groot deel van de route lijkt amper industrie en bedrijvigheid aan de kust te zijn, buiten de steden zoals Split, Zadar, Rijeka en Šibenik.

De kust lijkt wel volledig op het toerisme gericht. Iedere keer dat ik booking.com opende zag je overal blauwe stipjes van appartementen die te huur waren, hele dorpen leken wel te huur te zijn. Het was niet moeilijk om iets fatsoenlijks voor rond de 50-60 euro te vinden.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Een ouwetje (ik bedoel het bord :) )

Afbeelding

Dat is nu ongeveer hier.
Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Toen werden wegnummers nog wel aangegeven op de bewegwijzering :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Ja, daar dacht ik ook aan, voormalig Joegoslavië en Zwitserland zijn volgens mij de enigen in Europa waar 50 tot 60 jaar geleden meer wegnummering werd aangegeven dan nu.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Een stukje terug (en trouwens ook verderop) worden wel alle wegnummers aangegeven.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Op en bij de snelweg wel, maar elders kom je ze zelden tegen, al wordt het wel weer langzaam steeds meer.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De huidige A3 bij Nova Gradiška, ergens in de jaren 90 en in 2023.

Afbeelding
3
Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Bij Šibenik. Deze still komt uit een video gemaakt tijdens de oorlog in de jaren 90. De andere printscreen van Google streetview, 2022, zelfde locatie.
Afbeelding

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ook uit een still uit 1991. Lipik, met een verwijzing naar de ‘autoput’.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb een video gemaakt van de A1 tussen de tunnel Sveti Rok en Zadar. Dit is het deel met die grote bochten op de afdaling naar zee bij Maslenica. Er zit meer dan 400 meter hoogteverschil op dit traject.

Ik vond het eerlijk gezegd wat underwhelming, op de kaart ziet het er spectaculairder uit en die 180-graden lus kan je met 80 km/h comfortabel nemen. Er zijn wel wat mooie uitzichten overigens.

Achteraf gezien vond ik het mooiste deel van de A1 het zuidelijkste deel, vanaf Split tot de overgang naar de A10 in de buurt van Ploče.

Link
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

Op de A8 in Spanje heb je op sommige delen ook zulke gave trajecten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een impressie van de D8 tussen Opuzen en Ploče. Het landschap rond Ploče is wel mooi.

Opuzen is een kruising tussen de D8 en D9, en daarmee de E65 en E73 uit Bosnië en Herzegovina.

Afbeelding
D8 Opuzen - Ploče 01 by European Roads, on Flickr

Aansluiting D8/D9 richting de grensovergang Metković naar Mostar en Sarajevo.
Afbeelding
D8 Opuzen - Ploče 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D8 Opuzen - Ploče 04 by European Roads, on Flickr

Brug over de Neretva. Dit is de meest stroomafwaarts gelegen brug over deze rivier, die één van de grotere van de Westelijke Balkan is.
Afbeelding
D8 Opuzen - Ploče 05 by European Roads, on Flickr

Bijna in Ploče.
Afbeelding
D8 Opuzen - Ploče 06 by European Roads, on Flickr

Kruising naar de D425, die een autoweg tussen de A1 en de haven van Ploče vormt. Ik heb deze weg niet gereden, op de heenweg ben ik via Mostar naar het zuiden gereden en op de terugweg heb ik de D8 gevolgd.
Afbeelding
D8 Opuzen - Ploče 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D8 Opuzen - Ploče 09 by European Roads, on Flickr