De D8 in de buurt van Makarska. Een spectaculaire kuststrook. Makarska zelf is nogal filegevoelig, het kostte mij bijna een half uur om door deze plaats te komen. Er is geen rondweg.
Het vervolg rechtsaf is de D76, een dwarsverbinding tussen de D8 aan de kust en de A1 in het binnenland, bij Zagvozd.
Dit omvat de 4,2 kilometer lange Sveti Ilijatunnel om door het kustgebergte te komen. De weg is op 8 juli 2013 geopend, en voor de tunnel moest tot 1 januari 2018 tol betaald worden. Het tolstation staat er nog.
De kruising tussen de kustweg D8 en de D39 naar het binnenland. Deze ligt in een bergachtig kustgebied met ruig landschap. Dit is niet ver ten noorden van Baška Voda.
De bypass van Omiš is op 27 mei 2024 geopend. Dit ligt grotendeels in een tunnel, met een brug over de kloof ertussen. Een spectaculaire setting.
Het is vooralsnog vooral een bypass van Omiš richting het binnenland, alhoewel je het ook kan gebruiken om het centrum te vermijden als je doorgaand op de D8 bent, maar dat is wel een beetje een omweg.
In Zagreb is een fietstunnel omgebouwd tot een autotunnel met maar 1 rijstrook. Via elektronische borden wordt de rijrichting geregeld, ‘s ochtends richting zuid, ‘s middags richting noord. Deze opent binnenkort.
Het is het eerste wegvak in Zagreb (en wellicht in Kroatië) met zo’n wisselstrook. Ik vind het een onding, vooral vanwege die knik in het midden met zebrapad.
Tjonge, ik denk niet dat dit lang goed gaat. Er zijn genoeg busjes die hoger zijn dan 2,1 meter en waarvan veel bestuurders de exacte hoogte niet weten.
Behalve dat wordt er in Kroatië over het algemeen veel te hard gereden en wordt er minder nauw omgegaan met verkeersregels. Ik zie dit nog best wel eens problemen geven. Een fietstunnel ombouwen naar autotunnel... ik had het niet gedaan
De tandjes zeg. Hoe verzinnen ze het? Dit is toch wachten voor het verkeerd gaat. En inderdaad, die knik om het voetpad middenin de tunnel te laten kruisen is ook wel... creatief.
Dit lijkt me zelf ook wel een redelijk kansloos ontwerp. Ik kan het me nog wel voorstellen als provisorium, een definitieve oplossing: een autotunnel naast een fietstunnel zal wel erg duur zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
sven_engelen schreef: di 07 jan 2025, 23:12Een fietstunnel ombouwen naar autotunnel... ik had het niet gedaan
Eigenlijk is het andersom. Het was een kleine tunnel voor alle verkeer onder de spoorlijn door. Daarna werd het een tunnel voor fietsers en voetgangers. Waardoor je met de auto tot een uur langer onderweg bent om aan de andere kant van het spoor te geraken. Daarom weer beperkt open voor auto's.
Er is onlangs een verbeterde weg aangelegd naar een heuvelrug in de omgeving met een nieuw parkeerterrein, vanwaar je mooi uitzicht hebt. Primošten 07 by European Roads, on Flickr
Het ligt inderdaad niet in een primaire route. Een erg mooi stukje infrastructuur en ook mooie foto's van Chris. Ik krijg meer en meer zin om nog eens langs Kroatië te reizen van de zomer!
Willem schreef: do 16 jan 2025, 15:04
Was het niet zo dat de A1 via die brug naar Dubrovnik verlengd zou worden?
Nee, dat plan is geschrapt. Een doorgaande snelweg langs de Adriatische kust zal toch door Bosnië en Herzegovina gaan, wat verder in het binnenland. De Wegenwiki schrijft dit erover:
Wegenwiki schreef:De plannen voorzagen een route over een brug naar het schiereiland Pelješac om de Neum-corridor door Bosnië en Herzegovina te vermijden. Deze oplossing was omstreden vanuit Bosnisch oogpunt, omdat Neum de enige plaats van Bosnië is die aan zee ligt, en het de mogelijke toekomstige havenmogelijkheden van Neum beperkt door de doorvaarthoogte van een brug naar Pelješac. De bouw van de Pelješacbrug begon in juli 2018 en de brug opende op 26 juli 2022. De brug telt 2x1 rijstroken met vluchtstroken, maar zal geen onderdeel van de A1 zijn.
Daarna zou de snelweg langs de kust naar de stad Dubrovnik moeten lopen, en vanaf daar naar Montenegro, als onderdeel van de Adriatisch-Ionische snelweg. Het deel ten zuiden van Ploče via Dubrovnik is in augustus 2014 geschrapt ten faveure van een noordelijkere route door Bosnië en Herzegovina. Dit betekent dat Dubrovnik niet direct op het Kroatische snelwegennet aangesloten zal worden. Echter in 2023 werd aangekondigd dat het traject van Doli naar Dubrovnik nog wel aangelegd zou worden, De aanbesteding van twee segmenten begon in januari 2024, 9,0 kilometer tussen Rudine en Slano en 11,5 kilometer tussen Slano en Mravinjac.
De (huidige) D8 langs de kust begin jaren 70. Het huis op de eerste foto is dezelfde als het huis net achter de bomen langs de weg. Dit is net voorbij de plek waar de Pelješac-brug aanlandt en dus ook vlakbij de huidige landsgrens bij de Neum-corridor.
Er is een aannemer geselecteerd om het meest oostelijk deel van de A8 door Matulji bij Rijeka aan te leggen.
Kennelijk valt dit deel net niet helemaal onder de concessie van Bina Istra. Het gaat om een 600 meter lang deel, dat voor € 17,7 miljoen opgewaardeerd gaat worden tot autosnelweg.
Het omvat de bouw van een nieuw viaduct en een ongelijkvloerse aansluiting die de rotonde daar moet vervangen. Die rotonde heeft een tijdelijk karakter, het was oorspronkelijk een T-kruispunt. Het direct ten westen daarvan gelegen viaduct van de lokale weg gaat ook vervangen worden.
Palance schreef: di 07 jan 2025, 21:49
In Zagreb is een fietstunnel omgebouwd tot een autotunnel met maar 1 rijstrook. Via elektronische borden wordt de rijrichting geregeld, ‘s ochtends richting zuid, ‘s middags richting noord. Deze opent binnenkort.
Het is het eerste wegvak in Zagreb (en wellicht in Kroatië) met zo’n wisselstrook. Ik vind het een onding, vooral vanwege die knik in het midden met zebrapad.
Als ik naar de locatie kijk, zou het eigenlijk vooral wat lokaal bestemmingsverkeer moeten zijn wat daar doorheen gaat. Eén kruising westelijker ligt een grotere weg met aansluiting.