[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance »

Ik heb ooit een boek gekocht van eind jaren 80 waarin wegenprojecten, tunnels en bruggen in Kroatië beschreven staan.

Daar komt deze naam niet in voor. Er wordt wel gesproken over een brug bij Jablanac, dat ligt zuidelijker dan Starigrad, maar toch heb ik het idee als ik op de foto's afga dat het om dezelfde brug zou moeten gaan.

Als dat zo is, dan is deze uit 1952.

Afbeelding

In de beschrijving staat dat er 8 bogen zijn van 16 meter breed.
Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Chris schreef: vr 05 dec 2025, 22:23De D8 bij Starigrad, tegenover Rab. De 'Balinski most'.
De locatie gevonden: Streetview

Op dit punt langs de kustweg zie je Goli Otok en in de nevel (warm zeewater) Rab. Krk zie je pas veel noordelijker.

De hele kustweg is een Magistrale, de oude weg is in de jaren vijftig van de vorige eeuw verbeterd. Dit viaduct is één van de vele bochtafsnijdingen.
De oorspronkelijke weg ligt met name in de dorpen en stadjes direct langs het water, maar daar tussen scherp omhoog en omlaag met net zulke scherpe bochten erin.
Voor het idee: op de oude weg was gemiddeld 30 km/u al heel snel, op een Magistrale 60-70 km/u.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Jablan schreef: zo 07 dec 2025, 13:38Op dit punt langs de kustweg zie je Goli Otok en in de nevel (warm zeewater) Rab. Krk zie je pas veel noordelijker.
Krk kan je vanaf hier ook zien. Hier zie je Prvić met daarachter Krk. De afstand is circa 20 kilometer.

Afbeelding
D8 Balinski most 07 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is aardige voortgang aan de verdubbeling van de twee grote dalviaducten van de A9 op Istrië.

Limska Draga:
Afbeelding

Mirna:
Afbeelding
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Hm… die tweede dalbrug ziet eruit alsof er met een ingraving en wat duikers prima de afstand overbrugd had kunnen worden alleen zou je dan wat steilere hellingen krijgen van 5% of meer
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik heb daar eens naar gezocht. Een duidelijk antwoord kon ik niet vinden, maar ik vermoed dat het te maken heeft met de slappe ondergrond. Ik vond een artikel uit 2004 waarin gesproken wordt over de bouw van de pilaren en de lastige ondergrond.

Het artikel (inclusief tekeningen) is hier te vinden. Wel in het Kroatisch, maar er is een korte Engelstalige samenvatting waar de fundering ook benoemd wordt.
WEST LEG OF THE "ISTRIAN Y" AND THE BRIDGE OVER THE MIRNA
RIVER
The Istrian Y project, a significant portion of the system of modern Croatian
motorways and semi-motorways, is being built by the French concessionary
Bouygues. The eastern leg and most of the southern leg have been built so far. A
part of the western leg is currently under construction and all most be
completed by the end of the year 2006. Although Istrian Y is being built as a
semi-motorway, it will be converted into the full motorway once the traffic
reaches an economically profitable level. The most difficult portion of the
section is the bridge or viaduct across the Mirna river valley. The main problem
with this bridge are very unstable sand formations. This is why the bridge deck
is built on twenty very slender piers founded on deep piles, and the bridge
girders are made of structural steel elements. This steel structure is launched
from one and the other sides of this bridge measuring 1365 m in total length. It
is expected that the bridge will be completed and opened to traffic by the end of
this year.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De brug is ook wat hoger dan je wellicht zou denken, een talud zou 30 tot 40 meter hoog moeten worden. Grondverzet is erg duur dus op zo'n schaal is een brug al snel goedkoper.

Volgens Google Earth heeft het dal daar deels een ligging onder zeeniveau (tot -4 meter geeft het aan). Is dat zo? Ik dacht dat dit een tijdje terug ook al eens ter sprake kwam.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dat hadden we 3 pagina’s terug inderdaad besproken, maar een officieel document over de exacte ‘diepte’ heb ik ook sindsdien nooit gezien.

Ik vond nog wel deze foto uit een artikel uit 2020 dat ging over overstromingen van de Mirna. Het is niet heel goed te zien, maar de pijlers staan onder water, en dus een eventuele snelweg door dit dal ook.

Afbeelding
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Palance schreef: zo 28 dec 2025, 17:47Ik vond een artikel uit 2004 waarin gesproken wordt over de bouw van de pilaren en de lastige ondergrond.
Het artikel (inclusief tekeningen) is hier te vinden. Wel in het Kroatisch, maar er is een korte Engelstalige samenvatting waar de fundering ook benoemd wordt.
Dank je. Uit het artikel:

Het gaat hier om diepe grindafzettingen die een diepte van 120 m bereiken. De pijlers zijn gefundeerd in moerassige grond waarvan het grondwater een mengsel van zeewater bevat, en ze rusten op ingedreven stalen palen met een maximale lengte van 61,5 m. Per pijlerlocatie zijn 16 palen gepland en voor corrosiebescherming is kathodische bescherming toegepast.

Als je het landschap bekijkt, kun je er zo op komen: hier was ooit een gletsjer, de vallei is gevuld met afzettingen daarvan. Gecombineerd met indringend zeewater heeft dat een zilt moeras opgeleverd, dat in de 17e eeuw is drooggelegd. Sindsdien zijn er 3 Mirna's: het kanaal en zowel aan de noord- als zuidzijde een beek.

Voor zo'n bouwwerk is deze ondergrond niet stabiel genoeg. Er zijn 17 pijlers met heipalen, de rest staat direct op rotsgrond.
De brug loopt van zuid naar noord iets af, aan de zuidzijde zit het hoogste punt (boven de grond), in het midden de langste ondergrondse palen.

Schijn bedriegt hier: de vallei ligt onder zeeniveau. Bescherming bieden de dijken langs de gekanaliseerde Mirna en bij zee een korte dijk (bij de overgang van landbouwgrond naar zee, inclusief een gemaal).

Aanvulling: het hoogwater van 2020 is een gevolg van achterstallig onderhoud aan de waterhuishouding. De Mirna is niet overstroomd, er is zoveel regen gevallen, dat het op de weilanden bleef staan en niet kon worden afgevoerd, omdat alles was dichtgegroeid en verstopt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik reed een stuk de Ž5126 op om te kijken of er mooi uitzicht was. Het was niet zo steil als ik had gedacht. Dit is net ten zuiden van Senj. Je hebt er ook uitzicht op Krk.

Afbeelding
Sveti Juraj 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Sveti Juraj 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Sveti Juraj 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Sveti Juraj 07 by European Roads, on Flickr