Chris schreef: vr 17 jul 2026, 21:55In tegenstelling tot veel massa-bestemmingen in Zuid-Europa zoals Spanje, Italië en Griekenland, komen toeristen in Kroatië veel vaker per auto, 90% in zijn geheel en 95% in Istrië. Het is ook het primaire land dat zowel hele grote aantallen toeristen uit de oostelijke EU als de westelijke EU trekt. Maar ze komen dus wel allemaal grotendeels per auto, bijvoorbeeld Polen - Kroatië is ook een aardige vakantiestroom tegenwoordig.
Dat zal ermee te maken hebben dat de meeste toeristen toch vanaf een afstand komen die redelijk te berijden is. Voor de top-10 die genoemd wordt is het alleen vanuit Nederland en het Verenigd Koninkrijk meer dan 1000 km rijden. Voor Duitsland en Polen valt het vanuit het zuiden erg mee en is het in een dag te doen. Wat ook nog meespeelt is dat de kust weliswaar wel wat luchthavens heeft, maar alleen Split en Dubrovnik hebben een luchthaven van enige grootte, Rijka (Krk), Brač en Zadar zijn al een stuk kleiner, en het valt allemaal in het niet met wat je bv. aan de Spaanse kust hebt. Een auto huren is misschien ook niet evident, het openbaar vervoer is beperkter, en veel resorts zijn er ook niet, dus je wil er wel op uit kunnen trekken.
Het overgrote deel van de toeristen gaat naar de Adriatische kust (94%), het binnenland trekt veel minder toeristen, ook Zagreb is niet een hele grote toeristenmagneet. Zagreb had 2,7 miljoen overnachtingen, dat is maar 2,5% van het totale toerisme in Kroatië, en bovendien zijn dit hoofdzakelijk binnenlandse toeristen.
Ik heb het idee dat Plitvice nog wel populair is, maar dat wordt ook vaak als (dag)trip vanaf de kust gedaan. Het is een aardige rit maar ik snap dat mensen het ervoor over hebben.
Chris schreef: za 18 jul 2026, 11:29De verhalen dat Kroatië in het hoogseizoen overpriced is geworden lees je inderdaad vaker. Ik las ook zo'n verhaal in de Engelse versie van het Poolse TVP, dat de Poolse kust populairder wordt, mede omdat Kroatië zo duur is geworden. En de Poolse kust nu met alle nieuwe snelwegen, een stuk sneller bereikbaar dan Kroatië.
De Kroatische kust is ook gewoon druk. En inderdaad veel duurder; 20-25 jaar geleden was het nog lekker goedkoop, maar dat is het al lang niet meer. Een stad als Dubrovnik is sinds Game of Thrones helemaal duur geworden, je betaalt € 40 om op de stadsmuren te wandelen.
Je ziet dat Montenegro ook aardig in opkomst is, wellicht ook deels omdat Kroatië duurder is geworden. Toen ik enkele jaren terug in Montenegro was, was het beduidend goedkoper dan Kroatië, al was Budva ook niet spotgoedkoop meer. En Kotor was toen al enorm druk, ook eind september nog.