[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 03 dec 2005, 18:47

Ik vind het wegennet, de snelwegen van Kroatie, er erg netjes uit zien. Ziet er heel verzorgd uit en dan komt er ook nog eens bij dat het er niet zo druk is als hier.

Mooie wegen en mooie foto's :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 04 dec 2005, 12:37

bas1984 schreef:Ik vind het wegennet, de snelwegen van Kroatie, er erg netjes uit zien. Ziet er heel verzorgd uit en dan komt er ook nog eens bij dat het er niet zo druk is als hier.

Mooie wegen en mooie foto's :D
Niet druk? Nu wellicht niet, maar kom er eens kijken in het hoogseizoen: Wachttijden gegarandeerd (zowel voor de grenzen, als voor de tolstations)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » do 08 dec 2005, 10:05

Palance schreef:
bas1984 schreef:Ik vind het wegennet, de snelwegen van Kroatie, er erg netjes uit zien. Ziet er heel verzorgd uit en dan komt er ook nog eens bij dat het er niet zo druk is als hier.

Mooie wegen en mooie foto's :D
Niet druk? Nu wellicht niet, maar kom er eens kijken in het hoogseizoen: Wachttijden gegarandeerd (zowel voor de grenzen, als voor de tolstations)
Dat valt op de A2 (Slovenië-Zagreb) en de A3 (Zagreb-Servië) nog heel hard mee hoor... ik heb nooit langer dan 5 minuten voor een tolstation moeten wachten.

Hoe het richting de Adriatische kust is durf ik je niet te zeggen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 08 dec 2005, 10:12

De wegen naar de Adriatische kust lopen gauw vol. Ik lees elke zomer in de Kroatische media wel verhalen over lange files en wachttijden.

De A3 wordt ook steeds drukker. De betrekkingen tussen Kroatië en Servië normaliseren steeds verder, en met name sinds de landen visumplicht voor elkaars burgers hebben afgeschaft is er weer meer lokaal grensoverschrijdend verkeer. Ook vindt steeds meer internaitonaal vrachtverkeer de 'oude' weg weer terug (ipv. het omrijden over Hongarije en Roemenië).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 08 dec 2005, 11:20

Klopt. Van de zomer hebben wij over het stukje tussen Koper en de Kroatische grens (OK, dat is dus nog Slovenië) een uurtje of vier gedaan. Stukje van een kilometer of 10. Op de terugweg was het in Kroatië voor de Sloveense grens hetzelfde verhaal.

In de vakantie zijn wij echter ook naar Nationaal Park Plitvicemeren geweest, nabij de Bosnische grens. Daarvoor hebben wij vanuit Pula de B9, B8, A6 en A1 gepakt.

De B9 en B8 zijn ongelijkvloerse autowegen, waarbij de nieuwe delen zijn voorbereid op verbreding naar 2x2 (viaducten, uitgehakt cunet in de rotsen). Op deze wegen is de bewegwijzering blauw.

Aan de A6 wordt hard gewerkt. Er zijn nog stukken die verbreed worden en sommige tunnels krijgen een tweede buis.

Delen van de A1 richting Zadar, Sibenik en Split waren net opgeleverd zag er perfect uit. Hier was de bewegwijzering groen. Voor het onderliggend wegennet gebruikt men de kleur geel. Op de nieuwe borden gebruikt men een open pijlpunt, op de oudere staat een dichte pijlpunt.

Overigens reden wij terug van de Plitvicemeren (een prachtig gebied, mag je niet missen) een andere route. Wij namen de N1 (E71) richting Karlovac. Hier allemaal sporen van de oorlog (dichtgetimmerde huizen, kogelgaten in de muren), maar de weg was goed. Ten oosten van Karlovac is een oprit naar de A1, maar als je naar Rijeka wilt, wordt je daar niet langs geleid. Men stuurt je via binnenwegen naar een oprit die nabij het knooppunt A1-A6 ligt, kilometers buiten Karlovac. Wij hadden beter op onze eigen intuïtie kunnen vertrouwen en gewoon Zagreb moeten volgen, want dit duurde verschrikkelijk lang over een aardedonkere weg.

Maar verder waren de wegen en bewegwijzering in Kroatië top. :blauweduim:
Rainier

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 08 dec 2005, 17:18

Mooie foto's. De wegen zien er daar zeer goed uit.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » di 13 dec 2005, 15:56

Ook ik ben op vakantie geweest met me familie daaro in Kroatië, hier wat foto's van een tolbrug die daar geopend is. Is vlakbij Novigrad (Citenova) / Porec (Parenzo)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de tolpoortjes (was volgens mij €0,50 om te betalen).

Afbeelding
Afbeelding

Ziet er erg mooi uit daar.. ze doen goed hun best die Kroaten!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 13 dec 2005, 16:12

Mooie foto's!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 13 dec 2005, 16:40

A35-racer schreef:
Palance schreef:
bas1984 schreef:Ik vind het wegennet, de snelwegen van Kroatie, er erg netjes uit zien. Ziet er heel verzorgd uit en dan komt er ook nog eens bij dat het er niet zo druk is als hier.

Mooie wegen en mooie foto's :D
Niet druk? Nu wellicht niet, maar kom er eens kijken in het hoogseizoen: Wachttijden gegarandeerd (zowel voor de grenzen, als voor de tolstations)
Dat valt op de A2 (Slovenië-Zagreb) en de A3 (Zagreb-Servië) nog heel hard mee hoor... ik heb nooit langer dan 5 minuten voor een tolstation moeten wachten.

Hoe het richting de Adriatische kust is durf ik je niet te zeggen.
's Zomers in Slovenië een keer twee uur moeten wachten voor het tolstation op de A2 Ljubljana-Karawanken. Op de heenreis was dat al ruim een uur. Voor die lullige euro tol (omgerekend, het was toen in 2000 2 D-mark).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 13 dec 2005, 17:50

Nette brug en tolpoortjes! :)

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » vr 23 dec 2005, 0:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 23 dec 2005, 14:32

Erg mooie foto's en de wegen zien er goed uit. Het is te hopen dat die wegen goed onderhouden worden. De tolpoortjes zien er ook mooi uit. Ze doen daar goed hun best voor een goede infrastructuur.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 11 mar 2006, 15:54

Ik zie nu op de ANWB kaart 2006 dat de A1 vanaf Zagreb helemaal af is tot aan Split. Verder zou deze doorgetrokken moeten worden tot aan de Montenegrijnse grens ten zuidoosten van Dubrovnik. Dat betekend dat Bosnië-Herzegovina ook een stukje gaat meepikken van deze snelweg.

Verder is het mij onduidelijk over de status van sommige wegen, zoals de A8 en A9 in Istrië, die stonden op de kaart als autosnelwegen, echter nu als expresswegen.

Ook staat de oude 4 (A3) vlak voor de Servische grens (33km) als in aanleg als autosnelweg.

Zou er nog een verbinding van Osijek komen naar andere snelwegen? Osijek telt 115.000 inwoners, en is de grootste stad van Kroatië wat nog niet met het snelwegennet is verbonden.

Snel uitrekenen leert dat Kroatië nu 1090km aan snelwegen telt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 11 mar 2006, 16:01

Chrizz schreef:Ik zie nu op de ANWB kaart 2006 dat de A1 vanaf Zagreb helemaal af is tot aan Split. Verder zou deze doorgetrokken moeten worden tot aan de Montenegrijnse grens ten zuidoosten van Dubrovnik. Dat betekend dat Bosnië-Herzegovina ook een stukje gaat meepikken van deze snelweg.
Dat is inderdaad de bedoeling. Maar het tracé ligt nog niet vast. Er komt ook een knooppunt met een snelweg die Bosnië inloopt die het wegnummer A10 meekrijgt. Dat knooppunt tussen de A1 en de A10 zou dan overigens in Kroatisch gebied komen te liggen.

Chrizz schreef:Verder is het mij onduidelijk over de status van sommige wegen, zoals de A8 en A9 in Istrië, die stonden op de kaart als autosnelwegen, echter nu als expresswegen.
Het zijn een soort expresswegen, zie
http://www.bina-istra.hr/html_en/Ipsilon_promet.htm

Chrizz schreef:Ook staat de oude 4 (A3) vlak voor de Servische grens (33km) als in aanleg als autosnelweg.
Die is, voor zover ik weet, bijna gereed.
Chrizz schreef:Zou er nog een verbinding van Osijek komen naar andere snelwegen? Osijek telt 115.000 inwoners, en is de grootste stad van Kroatië wat nog niet met het snelwegennet is verbonden.
Ja, de A5. Die moet lopen vanuit Budapest, via Osijek naar de A3, en dan door Bosnië-Herzegovina (via Sarajevo en Mostar) om er in Kroatië als de A10 weer uit te komen. Momenteel wordt er alleen in Bosnië (tussen Sarajevo en Zenica) aan een snelweg gewerkt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 11 mar 2006, 16:27

Palance, eerste bericht dit topic schreef: Helaas heb ik zelf nog niet over de nieuwe snelwegen langs de kusten kunnen rijden (wellicht dat ik volgend jaar die kant op ga).
Ga je soms nog naar Kroatië?

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » za 11 mar 2006, 20:20

Chrizz schreef:Verder is het mij onduidelijk over de status van sommige wegen, zoals de A8 en A9 in Istrië, die stonden op de kaart als autosnelwegen, echter nu als expresswegen.
Deze wegen worden verbreed naar normale snelwegen, als er minimaal gemiddeld 10.000 voertuigen per dag rijden, gedurende een heel jaar. Dit zal met het toenemende toerisme, waarschijnlijk binnen afzienbare tijd gebeuren.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 12 mar 2006, 13:13

Mark schreef:
Palance, eerste bericht dit topic schreef: Helaas heb ik zelf nog niet over de nieuwe snelwegen langs de kusten kunnen rijden (wellicht dat ik volgend jaar die kant op ga).
Ga je soms nog naar Kroatië?
In ieder geval niet dit voorjaar. Misschien dit najaar, maar dat hangt van meer factoren af. En anders een jaartje later.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Dj-Micky
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 20:52
Locatie: Lucerne - My Home.

Bericht door Dj-Micky » zo 12 mar 2006, 14:32

hey wow..
good pictures..!
i am croatian ... and i think i dont know too much about my streets :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 12 mar 2006, 16:52

Dj-Micky schreef:hey wow..
good pictures..!
i am croatian ... and i think i dont know too much about my streets :D
If you have more pics, please post them.

(BTW: I'm half Bosnian :) )
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Dj-Micky
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 20:52
Locatie: Lucerne - My Home.

Bericht door Dj-Micky » zo 12 mar 2006, 23:26

hm i dont know from where ..
on http://www.hak.hr and http://www.hac.hr you can see more informations but i think you know that.
i must take more pictures from croatia on the next tour.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 13 mar 2006, 10:06

Dj-Micky schreef: i must take more pictures from croatia on the next tour.
Indeed :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Dj-Micky
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 20:52
Locatie: Lucerne - My Home.

Bericht door Dj-Micky » ma 13 mar 2006, 23:10

hmm.. on the first site i saw this site

http://www.pismorad.hr/katalog.asp?katid=3&str=1

what about buying a speed plate or something and hang on like a poster

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 17 mar 2006, 9:40

Stukje snelweg in Kroatië.

2+1 op één rijbaan.
Klik hier

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 03 apr 2006, 7:42

A1 Zagreb-Split:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

A6 Zagreb-Rijeka:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
A4 Zagreb-Goričan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 03 apr 2006, 8:57

Waarom op sommige stukken gele belijning :?:

http://www.konstruktor-split.hr/Portals ... 2001_1.JPG

Waarom steekt die nieuwe tunnelbuis een stuk naar voren :?:

Verder mooie foto's :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 03 apr 2006, 10:09

Die afwisselend witte en gele belijning valt mij ook erg op. Maar die signalering ziet er erg mooi uit! :)

Die tunnelbuis moet misschien nog overstort worden met zand zodat de hap uit de berg verdwenen is? :dontknow:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 03 apr 2006, 10:59

Mooie foto's

Een paradijs voor snelwegliefhebbers die nieuwe A1 :D

wat mij opvalt is de snelheidsbeperking van 100 terwijl er niemand op de weg is, of komt dit door die brug?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 03 apr 2006, 11:36

ViaHaaren schreef:Die afwisselend witte en gele belijning valt mij ook erg op.
Heb het ook wel in andere landen gezien, maar ik weet niet meer welke: witte scheidingen tussen de rijstroken en gele lijnen aan de buitenkant. :?:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 03 apr 2006, 12:25

... Israël bijvoorbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 03 apr 2006, 13:44

Werkelijk schitterend. Het is dat ik voor dit jaar al plannen heb voor zuidwest Frankrijk, maar misschien volgend jaar wel de Dalmatische kust ofzo. Nu een stuk bereikbaarder! Je kan bijna geheel over autosnelwegen daarheen!

Plaats reactie