Spitsstrook-problematiek

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Spitsstrook-problematiek

Bericht door Chris » vr 03 mar 2006, 9:44

ter hoogte van Everdingen
[!]een (1) afgesloten rijstrook in verband met mist
Wat is dat nou weer dan? :o

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 03 mar 2006, 9:58

@Chrizz: Het schijnt vrij gebruikelijk te zijn om de spitsstrook af te sluiten bij slechte weersomstandigheden. Het lijkt me dat René weet waarom dat zo is :!:

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 03 mar 2006, 11:05

waldo79 schreef:@Chrizz: Het schijnt vrij gebruikelijk te zijn om de spitsstrook af te sluiten bij slechte weersomstandigheden. Het lijkt me dat René weet waarom dat zo is :!:
Matrixborden niet goed zichtbaar? :roll: ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 mar 2006, 11:57

waldo79 schreef:@Chrizz: Het schijnt vrij gebruikelijk te zijn om de spitsstrook af te sluiten bij slechte weersomstandigheden. Het lijkt me dat René weet waarom dat zo is :!:
Spitsstroken zijn meestal hetzij smalle rijstroken hetzij vluchtstroken.

Vluchtstroken: het afsluiten daarvan is normaal al een risico-verhoging. Bij slecht weer (= meer pech of ongevallen, dus meer gebruik vluchtstrook) zal men de risico-verhoging te groot achten.

Smalle rijstroken: vergen normaal gesproken al een verhoogde concentratie. Als dan ook nog het weer slecht wordt (wat weer extra concentratie vereist), is de kans op fouten denk ik te groot. Vandaar waarschijnlijk de afsluiting.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 mar 2006, 12:37

Volgens mij komt het omdat men vanuit het controlecentrum geen zicht heeft op de spitsstrook door de mist. Daardoor kan niet worden gegarandeerd dat de rijstrook obstakel-vrij is en wordt deze niet opgengedaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 03 mar 2006, 12:59

Dat klopt Vincent. En als de strook open is, kan die worden gesloten bij onvoldoende zicht. Want wat als er een ongeval gebeurt en je kunt niet zien wat er aan de hand is ? Een kwestie van verkeersveiligheid dus. Omdat de camera's op de A2 wat verder uit elkaar staan dan elder loopt deze spitsstroken een iets verhoogde kans op mistsluitingen. Maar je praat dan sowieso al over dichte mist.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 03 mar 2006, 17:17

Beetje off-topic: ProRail legde vanmorgen al het treinverkeer van/naar Gouda stil omdat de machinisten vanwege de dichte mist en stuifsneeuw de seinen niet meer konden zien. Ook hier staat veiligheid voorop.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 04 mar 2006, 16:08

Collega's van mij waren gisteren woedend en vol onbegrip dat de spitsstrook gesloten was. Ze kwamen daardoor te laat op het werk. Vervolgens heb ik ze maar uitgelegd waarom die gesloten was. Toen vonden ze het ook wel weer logisch. ;)
De autogordel: een band voor het leven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 04 mar 2006, 16:33

De spitsstrook op de A28 bij Zwolle was ook afgesloten ten tijde van de ernstige sneeuwval. Er reden te weinig auto's om het wegdek een beetje berijdbaar te houden.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Tiesje
stadsweg

Bericht door Tiesje » za 04 mar 2006, 16:54

Coen Tunnel schreef:De spitsstrook op de A28 bij Zwolle was ook afgesloten ten tijde van de ernstige sneeuwval. Er reden te weinig auto's om het wegdek een beetje berijdbaar te houden.
Te weinig auto's? Dat lijkt me sterk met 47 km file ;)

Chris
Moderator

onrustig wegbeeld bij plus en spitsstroken

Bericht door Chris » di 20 jun 2006, 12:36

Na heel vaak over de snelwegen rond Zwolle gereden hebben, waarbij de A28 een plusstrook van 4 kilometer kent, valt het me op dat het wegbeeld zéér onrustig wordt direct na het begin van deze stroken.

Als je vanaf Meppel rijdt, neemt de verkeersdruk niet gigantisch toe vlak voor of vlak na de stroken, maar het aantal strookwisselingen en 100 - 70 - 100 - 80 situatis zijn er aan de lopende band.

Ook lijkt het vrachtverkeer veel dichter op elkaar te rijden bij de plusstroken.
Nu zijn de plusstroken bij Zwolle wel heel erg smal, zodat als ze open zijn, je slechts 80 mag (niet dat iemand zich daaraan houdt).

Ik vind het geheel zeer onoverzichtelijk, vergeleken met het wegvak Nieuwleusen - Ommen. Misschien komt het dat veel mensen het niet prettig vinden om op de smalle strook (2 meter met een vangrail er direct naast) te rijden, en daarom snel weer een strook naar rechts gaan.

Om over het effect op files nog maar niet te spreken, want dat is bijna 0.

Rene
Secretaris

Re: onrustig wegbeeld bij plus en spitsstroken

Bericht door Rene » di 20 jun 2006, 12:55

Chris schreef:de smalle strook (2 meter met een vangrail er direct naast)
De plusstrook zelf is breder (minimaal 2,5 m en 0,3 m redresseerstrook).
De breedtebeperking gaat echter uit van voertuigen van maximaal 2 meter breed.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 20 jun 2006, 16:57

De plusstrook ligt dus links. Zou handig zijn als je dat erbij zou zeggen, voor de minder bekende forummer ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Re: onrustig wegbeeld bij plus en spitsstroken

Bericht door Chris » di 20 jun 2006, 17:19

René schreef:
Chris schreef:de smalle strook (2 meter met een vangrail er direct naast)
De plusstrook zelf is breder (minimaal 2,5 m en 0,3 m redresseerstrook).
De breedtebeperking gaat echter uit van voertuigen van maximaal 2 meter breed.
Volgens de site van de toenmalige wegwerkzaamheden was de strook wel degelijk slechts 2 meter breed, vandaar ook een lagere maximumsnelheid dan gebruikelijk als hij open is. Maarja, ik heb er zelf (nog) geen meetlint over gelegd :)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 20 jun 2006, 18:58

Het is jammer dat er voor plusstroken wordt gekozen i.p.v. normale stroken. Ik snap dat dat procedureel sneller gaat, maar toch is het niet handig. Mijn moeder durft bijvoorbeeld niet op die stroken te rijden, omdat ze smal zijn. En er zijn er vast veel meer die dat niet doen. Daardoor wordt het asfalt niet optimaal benut.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 20 jun 2006, 19:41

Dat wordt het met een extra rijstrook toch ook niet? Dan heb je weer een lege vluchtstrook. :lol:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 21 jun 2006, 20:29

Is het ook niet gewoon wennen aan de breedte van die stroken en het rijgedrag dat daar bijhoort?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 21 jun 2006, 20:42

Voor sommige mensen went zo'n smalle rijstrook met daarnaast een muur nooit ben ik bang.

Afbeelding

zody
expressweg

Spitsstroken misschien vaker open

Bericht door zody » wo 25 okt 2006, 13:38

Eindhovens Dagblad schreef:Spitsstroken misschien vaker open

DEN HAAG (ANP) - Automobilisten kunnen mogelijk vaker gebruikmaken van de spitsstrook. Minister Karla Peijs (Verkeer) laat nagaan of dat mogelijk is, blijkt woensdag uit een brief aan de Tweede Kamer.
Op dit moment kunnen spitsstroken veelal alleen gebruikt worden als er meer dan 3000 auto's per uur langskomen en dan alleen overdag. Sommige spitsstroken zoals op de A2, A27 en A28 in de regio Utrecht zijn echter al vaker overdag open en soms al vroeger vanwege de grotere verkeersdrukte.
Automobilisten trekken zich ook steeds minder iets aan van de rijverboden. De politie heeft daarom spitsteams ingezet. Peijs wil nu laten bekijken of het juridisch en financieel haalbaar is om de wegdelen ook 's nachts en als er minder voertuigen rijden open te stellen. Komend voorjaar zal de minister de Kamer rapporteren over de uitkomst van dit onderzoek.
De eerste spitsstrook in Nederland, op de A28 tussen Den Dolder en De Uithof bij Utrecht, werd in 1996 geopend. Begin 2004 zette Peijs een programma voor wegverbreding op belangrijke fileknelpunten in gang. Maar de aanleg van deze spitsstroken, zoals op de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch over een afstand van 23 kilometer, liep vertraging op door Europese eisen aan de luchtkwaliteit.
Eind 2007 moet bijna de helft van de achterstand zijn weggewerkt. Nieuwe wetgeving, waarmee de Tweede Kamer dinsdag akkoord ging, moet daarvoor soelaas bieden.
Espace de zody 8-)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 25 okt 2006, 17:09

Ofwel we hadden beter een echte rijstrook kunnen leggen waar de vluchtstrook wel gespaard mee bleef?

zody
expressweg

Onderzoek openstelling spitsstrook A1

Bericht door zody » wo 25 okt 2006, 17:35

TC Tubantia schreef:Onderzoek openstelling spitsstrook A1

APELDOORN - Er komt een onderzoek naar het mogelijk verruimen van de openstelling van de spitsstrook langs de A1 tussen Apeldoorn en Deventer.
Minister K. Peijs van Verkeer en Waterstaat zegt dat toe in een brief aan de Tweede Kamer. De uitkomst van het onderzoek moet in het voorjaar van 2007 bekend zijn.
De bewindsvrouw reageert hiermee op vragen van de CDA-kamerfractie. Die vindt dat er sprake moet kunnen zijn van een meer flexibele openstelling omdat er nog vrijwel dagelijks problemen zijn met de doorstroming op de A1, terwijl de spitsstrook op die momenten gesloten blijft. Daarover ontstond verontwaardiging in de politiek na publicaties in deze krant.
Op dit moment gaat de strook open bij meer dan 3000 voertuigen per uur en dan alleen tussen 6.30 en 23.00 uur. Openstelling bij lagere verkeersintensiteit of in de nacht vergt wijziging van het ‘wegaanpassingsbesluit’. Dat gaat gepaard met aanvullende procedures en onderzoeken naar de gevolgen voor het milieu. Peijs gaat bekijken of dat mogelijk is.
Tweede Kamerlid E. van Hijum die de vragen samen met z’n Haaksbergse collega H. van Winsum stelde, is op zich blij met de toezeggingen van de minister. ‘Maar’, voegt hij er aan toe, ‘ik vind het onderzoek veel te lang duren. We gaan nu de herfst en de winter in, traditioneel de drukste periode. Het liefst heb ik dat op zeer korte termijn de spitsstrook vaker opengesteld kan worden.’
Espace de zody 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 okt 2006, 17:37

Inderdaad, nu gaan spitsstroken gewoon naar normale rijstroken, met een stuk minder verkeersveiligheid! Ik dacht dat al die trajectcontroles zo voor de verkeersveiligheid waren?

Die 0,001 toename bij TC's valt in het niet met de enorme afname van veiligheid bij spitsstroken. :roll:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 okt 2006, 17:38

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 okt 2006, 17:39

Nou ga ik zelf de fout in. Graag het nieuwsbericht in dit topic posten.

:slotje_erop: