Moderator: Moderatoren
Niet alleen het Slowaaks zelf (Slovenskej), maar ook talen als het Frans (Slovakie) en het Engels (Slovakia) gebruiken de v. De "w" in Slowakije komt daarentegen uit het Duits. Je kunt je voorstellen dat men zich in het Vlaams taalgebruik enigszins heeft laten inspireren door het Frans dan wel de internationaal wat gangbaardere v.Sjef schreef:Waarom noemen onze Vlaamse vrienden Slowakije eigenlijk Slovakije? Volgens 'Van Dale' is de spelling met een "w" namelijk de enige juiste...
Tja ... ben jurist, geen Neerlandicus.Meneer Aart schreef:Maar Pino (...voel me net Meneer Aart nu :P...), waarom gebruikt men in het Nederlands dan wel de "v" in Slovenië?
Oostenrijkse naam.Wicher schreef:Dat is volgens mij weer een ander verhaal: Krakau is de Duitse naam van Krakow.
Das juist het gekke van Duitsland, want in Mecklenburg-Vorpommern ligt het stadtje Krakow am See. Ten zuiden van Rostock aan de A19Wicher schreef:Dat is volgens mij weer een ander verhaal: Krakau is de Duitse naam van Krakow.CborG schreef:Die laatste foto is vet!
Ik spreek krakow trouwens uit als krakau hoor
De Duitse naam van Wroclaw ('Vrotsjwaf') is als ik me niet vergis Breslau.
In het Duits moet je -ow wel als -au uitspreken. Diverse haltes van de U-bahn in Oost-Berlijn hebben ook nog een stationsnaam die eindigt op -ow. Men spreke die dus uit als -au. Maar in Polen dus als -oef. Om het de Nederlander makkelijk te makenwant in Mecklenburg-Vorpommern ligt het stadtje Krakow am See.
Durf niet te zeggen, of dat een algemene Duitse uitspraakregel is. Bedenk jezelf dat grote stukken van het huidige Oost-Duitsland, waaronder Berlijn, tot een jaar of 500 geleden slavisch waren (d.w.z. er werd een slavische taal gesproken). Die streken zijn pas later verduitst, waarbij volgens goed Duitse methode natuurlijk alles wat nog maar enigszins herinnerde aan het verleden hardhandig is weggewerkt.Vinny schreef:In het Duits moet je -ow wel als -au uitspreken. Diverse haltes van de U-bahn in Oost-Berlijn hebben ook nog een stationsnaam die eindigt op -ow. Men spreke die dus uit als -au.