[SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Vinny » wo 13 okt 2021, 8:57

Wouter N14 schreef: di 12 okt 2021, 20:06 ^^ Goed om te weten hoe je moet rijden voor Haven-Haven en Centrum-Centrum :facepalm:
Pristav is het Slowaaks voor haven. Niet iedere Nederlander kent dat woord.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 okt 2021, 9:01

Dat maakt het juist zo overbodig...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 okt 2021, 10:00

Aan de andere kant: een symbool als enige object op de bewegwijzering is wellicht ook weer wat kaal.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 10:09

^^
Inderdaad, als de haven geen specifieke naam heeft zou ik er ook gewoon "Haven 'plaatsnaam' " bijzitten. Centrum met een centrumsymbool bij vind ik al helemaal ok. Het is één van de minst zeggende symbolen waar je de mensen toch wel regelmatig aan moet herinneren wat het juist wil zeggen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 okt 2021, 10:10

Als je ze wat groter uitvoert en als er maar één van is (één haven in dit geval), kan dat prima. Zoals ze hier doen:

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 10:12

^^
Nog een goede oplossing, zo kan men het formaat van de voorwegwijzer nog beperken en kan men de volledige beschrijving gebruiken aan de splitsing zelf.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 okt 2021, 10:19

Wimpie25 schreef: wo 13 okt 2021, 10:09Centrum met een centrumsymbool bij vind ik al helemaal ok. Het is één van de minst zeggende symbolen waar je de mensen toch wel regelmatig aan moet herinneren wat het juist wil zeggen.
Rechtsaf voor de schietbaan ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 10:39

^^
Alle gekheid op een stokje, dat was vroeger ook het eerste waar ik aan dacht :mrgreen:

Zou het niet logischer zijn om op zo'n locatie bv het bibeko-symbool te gebruiken? Of is dat te complex om buiten de context op bewegwijzering te gebruiken?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 13 okt 2021, 10:48

^^ Wat is volgens jou het bibeko-symbool?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 11:11

Dit

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 okt 2021, 11:18

Krijgen we straks in Nederland ook, helaas: https://www.hrgroep.nl/Nieuws/Nieuwe_komborden_EU.html

Maar goed: dit pictogram op de bewegwijzering is denk ik wel een stap te ver. Het heeft ook een heel andere betekenis dan het centrumpictogram. Bebeouwde kom =/= centrum. Bij elke afrit rijd je (waarschijnlijk) de bebouwde kom in, maar niet bij elke afrit rijd je (direct) richting het centrum.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 13 okt 2021, 11:27

^^
Is dat al officieel?! :schrikreactie: Heb ik in Duitsland of Oostenrijk nog niks over gezien en/of gelezen. Dat teken zie je weliswaar in diverse Europese landen, maar nog lang niet overal. Deels vind ik het ook weer niet zo'n raar idee. Soms is het best even lastig als je niet precies weet waar de bebouwde kom begint, en/of waar deze eindigd. In Georgië heeft me dat zelfs een keer een prent gekost. :twisted:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 11:42

^^
Goed dat men dat verder gaat uitrollen in meer europese landen. Ik heb het in Nederland altijd moeilijk gevonden om precies te weten waar de bebouwde kom begint. Het is daar nogal een onduidelijke situatie bij momenten, gemeentegrenzen en komgrenzen staan er hetzelfde aangegeven.

Maar inderdaad, het symbool is waarschijnlijk te complex om zo op bewegwijzering te gebruiken. In België komt het centrum en de kom meestal wel overeen. Het eerste is niet strak afgelijnd en volgt vaker de grenzen van de bebouwde kom.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 13 okt 2021, 12:04

^^ Zeker eens met dat laatste. Het centrumsymbool zou ik zelf graag ook hier terug zien. Tuurlijk, het is iets dat enige gewenning vergt, maar dat vergt maar een heel korte overgangsfase. Het is praktisch (als je dan Centrum kunt weglaten als tekst) en op zich niet cryptischer dan veel andere symbolen op de borden.

Grappig dat Nederland jou wat verwart met bebouwde kommen. Gemeentegrenzen staan in beginsel niet aangegeven, dus alles met het bord in de gebruikelijke stijl is een komgrens. Als het dat niet is, is het bord wit. Dit is een punt waar juist België mij dan weer wat verwart. Maar goed, dat geeft dan op zich wel een rechtvaardiging voor een vorm van Europese harmonisatie. Al staat deze stijl met niet aan.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 12:09

^^
In België is het redelijk eenvoudig, vooral omdat de opmaak van de grensborden zo verschilt. Nederland heeft de neiging alles in blauw te doen, wat een keuze is die wel consequent wordt gevolgd voor zover ik kan zien. Eens je het gewend bent, mis je het wel echt als gemeentegrenzen niet meer worden aangegeven. Bij ons, bebouwde kommen: wit met zwart, gemeentegrenzen: geel met rood.

Wat Slovakije betreft, volgens Streetview lijkt men daar meer de Nederlandse gedachte te volgen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 okt 2021, 12:16

Hoe meer foto's er zijn van deze nieuwe borden, hoe meer duidelijk wordt wat een dramatisch lettertype TERN is. Het is een erg smal, dun lettertype met een krappe spatiëring en schreefletters, zoals de i, l en I. Als je dit af zet tegen RWS Ee of Dd, valt het écht door de mand. Ook DIN is dan vele malen beter. Jammer dat ze dat niet hebben overgenomen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 okt 2021, 12:20

Er is een studie naar gedaan waaruit bleek dat TERN beter leesbaar zou zijn dan DIN en RWS: https://visys.pro/wp-content/uploads/20 ... _final.pdf

Echter ik ben het wel met je eens dat op het oog TERN minder lijkt, te smal / iel, serif-achtige stijlelementen en het smalle schrift en spatiëring zorgt ervoor dat het op een groot bord wat meer verzinkt. Een beetje hetzelfde probleem als ANWB Uu.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 12:48

^^
Interessant document, het geeft wel aan dat er serieus onderzoek aan vooraf gegaan is. Op zich vind ik TERN een degelijk lettertype. Je hebt er zoals bij Frutiger op het zicht ook meerdere uitvoeringen van. Smaller en breder.

Oostenrijk
Afbeelding

Slovakijke
Afbeelding

Frutiger

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 13 okt 2021, 12:51

^^ Dat onderzoek ziet alleen op DRIPs. En da’s toch echt een heel ander verhaal dan vaste bewegwijzering. DRIPs in TERN vind ik best, borden niet - redenen hierboven al genoemd. Meen ook dat TERN primair was ontworpen voor DRIPs.
Wimpie25 schreef: wo 13 okt 2021, 12:09 In België is het redelijk eenvoudig, vooral omdat de opmaak van de grensborden zo verschilt. Nederland heeft de neiging alles in blauw te doen, wat een keuze is die wel consequent wordt gevolgd voor zover ik kan zien. Eens je het gewend bent, mis je het wel echt als gemeentegrenzen niet meer worden aangegeven. Bij ons, bebouwde kommen: wit met zwart, gemeentegrenzen: geel met rood.
En daar moet ik dus altijd weer even nadenken wat nu wat is. Hoewel de situatie het natuurlijk ook vaak direct duidelijk maakt. Nederland hoef je eigenlijk alleen maar wit op blauw te onthouden. Dat is een bebouwde kom. Al het andere komt sowieso maar weinig voor en wat er dan staat, is blauw op wit.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 13:02

^^
Vandaard dat we destijds als één van de eersten permanent zijn overgeschakeld op het komsymbool. Om net dat verschil duidelijk te maken, goed dat NL nu volgt, ik had alleen de borden volledig wit gemaakt ipv een zwart pictogram in een wit vlak op een blauw bord :)
Pino schreef: wo 13 okt 2021, 12:51 ^^ Dat onderzoek ziet alleen op DRIPs. En da’s toch echt een heel ander verhaal dan vaste bewegwijzering. DRIPs in TERN vind ik best, borden niet - redenen hierboven al genoemd. Meen ook dat TERN primair was ontworpen voor DRIPs.
Klopt, bij ons wordt TERN al op DRIP's gebruikt, ik zie de rest van de signalisatie nog volgen. Ik zie in het onderzoek wel duidelijk volgende boodschap terugkomen;
DOC schreef: Testing the proposed EU traffic typeface prototype "Tern" (for
application on VMS and ordinary road signage) for dicriminability of
characters in comparison to 3 well reputed examples and give
recommendations.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 13 okt 2021, 13:33

Wimpie25 schreef: wo 13 okt 2021, 13:02 Vandaard dat we destijds als één van de eersten permanent zijn overgeschakeld op het komsymbool.
Mijn gevoel was altijd dat Belgische taalperikelen daar ook wel een rolletje in speelden: kon je bepaalde zaken tactisch in het midden laten en daardoor de kosten van meertalige borden en vandalisme op borden in de (vermeend) verkeerde taal besparen ;)

Allan C
stadsweg

Bericht door Allan C » wo 13 okt 2021, 13:58

Update photo of the D1 at Prešov. And we can see the (mini) suspended bridge.
(photo not mine)
Location: https://www.openstreetmap.org/?mlat=49. ... 06/21.2048

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

The (mini) suspended bridge.
Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 okt 2021, 16:01

De berichten over de Belgische komborden zijn afgesplitst: viewtopic.php?t=22519&f=12 M.v.g. het moderatorenteam.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 okt 2021, 16:37

Op 28 oktober opent de D1 langs de stad Prešov voor het verkeer. De bouw heeft in totaal 4,5 jaar geduurd en omvat een 2,4 kilometer lange tunnel.

Prešov is de derde stad van Slowakije en de grootste stad die nog geen snelwegbypass had. De bypass ligt aan de westkant van Prešov, voor verkeer vanaf het westen naar het zuiden, dit is de doorgaande route van de D1 naar Košice.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 okt 2021, 13:12

Vandaag opent dan de 8 kilometer D1 langs Prešov voor het verkeer. Het omvat een complex knooppunt/afrit met de R4 aan de westkant van Prešov, een 2,4 kilometer lange tunnel en een viaduct nabij de aansluiting Prešov-Zuid.

Prešov-West (D1/R4)
Afbeelding

Prešov-West (D1/R4)
Afbeelding

Afbeelding

Prešov-Zuid
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 28 okt 2021, 14:35

^^
Dat ziet er indrukwekkend uit! :)
Chris schreef: di 05 okt 2021, 13:59Dit is volgens mij de richtlijn van 2009, dat was dacht ik de eerste vernieuwing sinds het Tsjechoslowaakse systeem en toen is ook afritnummering ingevoerd.
Heb het nog eens even nagekeken. Dat schijnt inderdaad zo te kloppen. Men heeft toen in 2009 juist het één en ander van Oostenrijk afgekeken. Inmiddels lijkt het met de nieuwe catalogus aan borden heel veel op Duitsland, alleen dan in een groen-blauw jasje gestoken. Wat dat betreft heeft men de boel in een paar jaar tijd wel meerdere keren flink veranderd. Eerst met een wat meer Oostenrijks design, dan het nieuwe lettertype TERN en nu dus het meer "Duitse" design. Hopelijk komt er nu snel wat regelmaat in het land. Ik vond het in 2013, 2015 en vooral 2018 al flink afwisselend, van het nog oude Tsjechoslowaakse systeem tot het systeem van 2009, met vaak nog het oude, maar soms ook al met het nieuwe TERN lettertype. Kortom: Een flinke onrustige mengelmoes, met van alles.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 13 nov 2021, 12:54

Men heeft besloten om de D4 bij Bratislava toch open te stellen door het knooppunt met de D1. Alleen kan je vanaf de D4 niet de D1 bereiken (en andersom).

Vannacht is daarom het 2,5 kilometer lange deel geopende tussen Ivanka pri Dunaji en Vajnory (zie kaart).

Ik heb nog niet eerder een PPS gezien waarbij het in zoveel verschillende fases is opengesteld. Kenmerkend aan PPS / DBFM contracten is juist dat het in één keer wordt aangelegd en geopend. De 28 kilometer D4 is uiteindelijk in 7 fases geopend in 2020 en 2021

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 13 nov 2021, 13:12

Toch verrassend dat ze dit hebben opengesteld. Ik dacht dat er protesten waren en vrees voor sluipverkeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 feb 2022, 22:04

Een update van de R4 langs de noordkant van de stad Prešov.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 mar 2022, 19:49

De voortgang aan de D1 tussen Žilina en Martin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding