[SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » do 17 mar 2022, 21:00

De werken zijn gegund voor de bouw van de 24 kilometer lange zuidoostelijke bypass van Košice, bestaande uit de R2 en R4. Dit is waarschijnlijk wel het belangrijkste contract dat dit jaar gegund zal worden in Slowakije.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door twee filialen van Eurovia. De werkzaamheden kosten € 132,6 miljoen ex btw en moeten in 36 maanden zijn voltooid. Een 3,5 kilometer lang deel is reeds in gebruik (onderdeel van de R4). De kosten worden enigszins gedrukt doordat beide uiteinden van de R4 bij Košice al zijn voorbereid op doortrekking, aan de oostkant ligt de complete aansluiting plus viaducten bij de weg I/19 er al en ook de zuidelijke aansluiting bij de I/17 kan zonder extra aanpassingen worden doorgetrokken.

Het tracé voert rond de enorme fabriek van U.S. Steel, waar meer dan 10.000 mensen werken.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 jun 2022, 17:50

De afgelopen dagen ben ik in Slowakije geweest, het was mijn eerste bezoek aan dit land.

Mijn indruk: wat een mooi land! De bergen zijn duidelijk hoger dan in Tsjechië, en dan bedoel ik niet per sé de Hoge Tatra, ook elders zijn de bergen hoger wat het toch meer een Alpien gevoel geeft. Ik ben in het noorden en oosten van Slowakije geweest (ik weet dat het zuidwesten vlakker is). Ik stak de grens vanaf Polen over bij de D3, vervolgens tot Žilina gereden, daarna de D1 oostwaarts tot de Hoge Tatra bij Poprad. En vandaag verder tot net voorbij Košice en dan bij Milhosť de grens met Hongarije over.

De kwaliteit van de wegen is wisselend. Het is over het algemeen goed tot acceptabel, maar her en der kom je ook wel wat slechtere stukken tegen, de kwaliteit van de D1 ten westen van Poprad viel mij ook wel wat tegen, nogal hobbelig en 6 keer korte werkzaamheden over een afstand van nog geen 60 kilometer.

Wat mij ook opviel is dat Slowaken vrijwel allemaal in moderne auto's rijden. Het beeld dat je 10 of 15 jaar geleden had van rokende rammelbakken klopt echt totaal niet meer, denk zelfs dat een gemiddelde Slowaak een betere auto heeft dan in Nederland, want je ziet eigenlijk geen A/B-segmenters. Het zijn ook veel dikke stations, sedans en SUVs die je ziet rijden, niet sporadisch, maar continu en overal. Jaren 90 auto's heb ik eigenlijk niet meer gezien, het oudste wat ik zoal zag rijden waren veelal Skoda's van begin jaren 2000, zeg maar de eerste series die destijds ook in Nederland verkocht zijn.

Desondanks kan je wel zien dat Slowakije op bepaalde punten armer dan Tsjechië is, met name in het oosten van Slowakije waar je ook wel plaatsen hebt met veel Roma.

De benzine deed vrijwel overal rond € 1,91 - 1,95 en er zat ook niet veel verschil tussen snelweg en elders.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 jul 2022, 12:26

De weg I/75 gaat rond Šaľa over 12 kilometer verlegd worden. Dit is een relatief groot project, inclusief een brug over de Váh.

Sinds men de NDS heeft opgericht voor de bouw van autosnelwegen en expresswegen is er in Slowakije eigenlijk nagenoeg geen geld meer voor de upgrade van de reguliere hoofdwegen, dit in tegenstelling tot Tsjechië. Dit soort projecten zijn daarom nogal zeldzaam geworden. Bijna het volledige wegenbudget gaat naar de autosnelwegen en expresswegen.

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 01 jul 2022, 12:55

Ligt dat ook niet aan de prioritering? Autosnelwegen en expresswegen hebben toch zeker wel de hoogste prioriteit de aankomende jaren. Als dat een beetje afgerond is, zal men zeer meer op de hoofdwegen gaan richten verwacht ik.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 jul 2022, 19:32

Wat beelden van de D3 tussen Skalité en Čadca, in het uiterste noordwesten van Slowakije.

De D3 is deels aangelegd als een enkelbaans weg, formeel een half profiel snelweg, daarom ook het nummer D3. Dit deel is in 2017 geopend. Het 2x2 deel tot in Čadca is in 2020 geopend.

Gezien het geringe verkeersaanbod leek mij de uitbouw tot enkelbaans weg wel te rechtvaardigen. Aan Poolse kant is de S1 ook enkelbaans vanaf Żywiec en heeft ook nog een ontbrekende schakel.

1. Dit Slowaakse bord staat nog in Polen.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 01 by European Roads, on Flickr

2. Welkom in Slowakije.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 04 by European Roads, on Flickr

3. Mooi landschap.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 06 by European Roads, on Flickr

4. Afstanden.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 07 by European Roads, on Flickr

5. Er zijn hier over een vrij groot stuk geen aansluitingen. De D3 heeft hier diverse viaducten (waaronder de hoogste van Slowakije) en een aantal tunnels.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 14 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 15 by European Roads, on Flickr

7. Afritnummering is kennelijk aangepast.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 19 by European Roads, on Flickr

8. 50 de tunnel in omdat er direct na de tunnel een gemene S-bocht zit bij de overgang op het 2x2 profiel.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 21 by European Roads, on Flickr

9. De afrit Svrčinovec is op viaducten gebouwd. Dit is eigenlijk een knooppunt, voorbereid op de R5 naar Tsjechië.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 22 by European Roads, on Flickr

10. Daarna 2x2.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 25 by European Roads, on Flickr

11. Čadca is een klein stadje met 23.000 inwoners.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 28 by European Roads, on Flickr

12. Dit is allemaal gloednieuw.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 31 by European Roads, on Flickr

13. Lekker veel geluidsschermen.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 33 by European Roads, on Flickr

14. Einde van de D3. Die gaat hier over op de weg I/11, die al relatief hoogwaardig uitgebouwd was over een verbeterd tracé.
Afbeelding
D3 Skalité - Čadca 37 by European Roads, on Flickr

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 06 jul 2022, 21:13

Die D3 staat al een tijdje op mijn lijstje. Prachtige wegen liggen er in Slowakije.

Ik verbaas me er eigenlijk over dat Bratislava hier nog helemaal niet aangegeven staat. Ik zou dat wel verwachten als supernetwerkdoel ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 06 jul 2022, 21:14

Poah, dat lettertype "TERN" ziet er dramatisch uit. Zulke smalle letters met zo'n kleine spatiëring :shutup: Hoe ervoer je dat tijdens het rijden?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 jul 2022, 21:19

mavas schreef: wo 06 jul 2022, 21:13 Ik verbaas me er eigenlijk over dat Bratislava hier nog helemaal niet aangegeven staat. Ik zou dat wel verwachten als supernetwerkdoel ;)
Bratislava staat wel aangegeven op de Poolse S1 vanaf Bielsko-Biała. Maar in Slowakije ontbreekt het, wel opmerkelijk inderdaad. Žilina is in beide landen de (logische) control city.
Snelwegfreak schreef: wo 06 jul 2022, 21:14 Poah, dat lettertype "TERN" ziet er dramatisch uit. Zulke smalle letters met zo'n kleine spatiëring :shutup: Hoe ervoer je dat tijdens het rijden?
Ja ik vind dat TERN niet een geweldig lettertype. Het is wellicht beter dan het Poolse lettertype, maar het is best wel klein en smal. Het is niet zo dat je er compleet door zal verdwalen, maar ik begreep de halleluja-verhalen erachter niet. Er was een tijd terug ergens op Skyscrapercity iemand die daar een soort expert op leek te zijn over hoe TERN van allerlei onderzochte lettertypen het beste leesbaar zou zijn. Ik kon dat toch niet bevestigen. Als je in die regio de beste bewegwijzering/lettertype moet aanwijzen dan is dat nog eerder Tsjechië met ALL CAPS.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 06 jul 2022, 21:48

^^ Rene had toch eens uitgelegd dat in een theoretische benadering TERN inderdaad hoog scoorde, maar dat dat wat anders is dan de praktische toepassing van een lettertype (klok-en-klepel-alert).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 jul 2022, 21:51

Waar TERN denk ik wel in slaagt is om letters herkenbaar te maken. De a, o en e zijn goed te onderscheiden (zeker vergeleken met Polen) en de i en l zijn ook goed te onderscheiden. Maar als geheel vind ik het toch niet zo'n mooie combinatie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 jul 2022, 13:11

Bewegwijzering met het lettertype Grotesk. Dit is in 2016 vervangen door TERN.
Afbeelding
I-11 Kysucké Nové Mesto 01 by European Roads, on Flickr

Dit is TERN.
Afbeelding
D3 Žilina 01 by European Roads, on Flickr

Een stukje D3 langs de stad Žilina. Dit is in 2017 geopend als westelijke bypass van Žilina en het bestaat vrijwel volledig uit kunstwerken: de 2,2 kilometer lange tunnel Považský Chlmec en een viaduct over het stuwmeer van de rivier de Váh. Het sluit aan op een ouder deel uit 2007 dat oorspronkelijk een onderdeel van de D1 was.

1. Splitsing D3 en I/11.
Afbeelding
D3 Žilina 03 by European Roads, on Flickr

2. De 2218 meter lange tunnel Považský Chlmec.
Afbeelding
D3 Žilina 04 by European Roads, on Flickr

3. Brug over het stuwmeer van de Váh.
Afbeelding
D3 Žilina 05 by European Roads, on Flickr

4. Daarna draait de D3 naar wat vroeger de D1 was. Een infra-rijke corridor, met de D3, de weg I/61 en een spoorlijn op de oever van de Váh gepropt.
Afbeelding
D3 Žilina 07 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
D3 Žilina 08 by European Roads, on Flickr

6. Knooppunt Žilina. De werknaam was Hričovské Podhradie.
Afbeelding
D3 Žilina 09 by European Roads, on Flickr

7. Het knooppunt heeft meerdere flyovers en een viaduct dat een bocht van 180 graden maakt.
Afbeelding
D3 Žilina 15 by European Roads, on Flickr

8. Je kan hier via de U-turn ook weer de D3 richting Žilina op. Op dit punt rij je eigenlijk van Žilina weg.
Afbeelding
D3 Žilina 17 by European Roads, on Flickr

Van Belle Jean Marc
zandpaadje

Re: Spelling Slovakije Slowakije

Bericht door Van Belle Jean Marc » ma 11 jul 2022, 11:59

:denk:
Sjef schreef: vr 10 jun 2005, 19:00 Waarom noemen onze Vlaamse vrienden Slowakije eigenlijk Slovakije? Volgens 'Van Dale' is de spelling met een "w" namelijk de enige juiste...
Beide spellingen zijn aanvaard, en op https://vrttaal.net/taaladvies-spelling ... 20gangbaar. zie je dat ook.

Maar erachter zit het feit dat voor een ‘a’ een w dikwijls blijft in het Duits en voor een ‘o’ de ‘w’ dikwijls een klankverschuiving geeft. Neem Volkswagen in het Nederlands waar Wolkvagen heel iets anders wordt. De ‘w’ bestaat zelfs nuer in het cyrillisch dus noch Bulgaars en Russisch ook waar het soms met een у of ъ moet opgelost worden om te schrijven.

In het origineel ческая ‘tsjeskaja’ staat echter dezelfde vorm als bij ons in ‘techniek’ voorkomt en die verwijst wellicht naar Bohem(i)ers, dat een slechte reputatie heeft maar ooit technisch alles herstelde dat maar kon gemaakt worden.

Officieel is de herkomst niet gekend.

Slov heeft dan weer meerdere betekenissen waaronder ‘woord’ maar ook ‘spreeksel/spraak’ maar kan ook geconnecteerd zijn aan Yougoslavia of Zuid Slavische landen. Slaaf of slaven vindt ook zijn oorsprong daar als gedeporteerde mensen (van daar).

Dus de ‘v’ is correcter dan de verzachte ‘w’.

Meestal hebben de Vlamingen gelijk als het op woordenschat aankomt, qua grammatica koos men in 1953 om de Nederlanders dan weer meer te volgen…

PS: On topic: Ik ga nu van Hamburg richting Noord Makedonia met een camionette onder 3,5 ton en zocht hier even naar prijzen van vignetten en ga dus twee uren langer rijden omdat ik een jaarvignet heb van Oostenrijk en een maandvignet van Hongarije en door Oostenrijk naar Hongarije nog altijd 25 eur goedkoper blijft dan door Tsjechië en Slovakije. Maar Slovenia is voor mij de duurste weg qua autostradevignet. Zal dit nog betaalbaar zijn in 2030 om te rijden? Open vraag… We zien wel (zei de blinde man). +je
1. als jij het niet doet, doe in het wel
2. als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen
3. eenzijdigheid is gemakkelijk. Tweezijdigheid is de moeilijke weg, maar de mooiste!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 11 jul 2022, 15:01

^^
Ik weet niet waarom je het cyrillisch erbij haalt, want dat wordt in Slovakije/Slowakije niet gebruikt. Ik zou denken: de originele naam voor het land is Slovensko, dus Slovakije ligt daar dichter bij :)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 11 jul 2022, 15:06

Maar de v wordt eerder als w uitgesproken dus dan is Slowakije weer beter (wat dan weer niet matcht met Slovenië waar de v ook als w wordt uitgesproken).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 jul 2022, 15:24

Het is wreemd maar vel vaar!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 11 jul 2022, 15:45

Ja hè, Winny?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 11 jul 2022, 16:20

Als we het toch over Oost-Europese talen en Vinny hebben: Vinnytsja. Spreek je dat ook uit als Winnytsja?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 jul 2022, 12:57

De D1 is in januari 2021 opengesteld langs de zuidkant van de stad Žilina. Dit omvat de 2.275 meter lange tunnel Ovčiarsko. Momenteel maakt er nog amper verkeer van de D1 gebruik omdat de tunnel Višňové nog niet klaar is. Als je de D1 afrijdt kom je op de weg I/64b uit, waarna je de stad Žilina inrijdt via een 2x2 weg en op hetzelfde punt uitkomt als de oude (en bewegwijzerde) route.

1. Het knooppunt D1/D3 ten zuidwesten van Žilina. Doorgaand verkeer naar Prešov wordt dus nog via de D3 naar Žilina bewegwijzerd.
Afbeelding
D1 Žilina 01 by European Roads, on Flickr

2. Nog een oud Grotesk-bordje.
Afbeelding
D1 Žilina 02 by European Roads, on Flickr

3. De tunnel Ovčiarsko.
Afbeelding
D1 Žilina 03 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
D1 Žilina 06 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
D1 Žilina 07 by European Roads, on Flickr

6. Žilina-Juh (zuid). Hier eindigt de D1 momenteel.
Afbeelding
D1 Žilina 09 by European Roads, on Flickr

7. Je gaat na de tunnel direct over de rijbaan van de tegenrichting.
Afbeelding
D1 Žilina 10 by European Roads, on Flickr

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 13 jul 2022, 13:34

Mooie foto's! Slowakije voelt qua landschap en ook qua weginrichting wel best "Oostenrijks" aan, zoals eerder al wel eens opgemerkt. Zeker nu sinds 10-20 jaar de dorpen en steden ook steeds meer gerenoveerd zijn. Slowakije voelt voor mij ook grotendeels "westerser" aan als Tsjechië, zeker in toeristengebieden rondom de Fatra- en Tatragebergtes.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 13 jul 2022, 14:17

^^ Die 'westerse' ervaring had ik niet zo toen ik op een vakantiepark bij Ruzomberok verbleef (Fatrapark). Het park zelf was deels nieuw, maar bij Ruzomberok had ik meer het gevoel van een sfeerloos Oost-Europees industriestadje. De omgeving van het station vond ik nogal vergane glorie. Het is inmiddels wel 11 jaar geleden, dus het kan intussen veranderd zijn :)

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » do 14 jul 2022, 15:27

Chris schreef: wo 13 jul 2022, 12:57 7. Je gaat na de tunnel direct over de rijbaan van de tegenrichting.
Dat kun je wel zeggen, het lijkt me bepaald geen prettige slinger op dit moment?
Ubi volentia est, via est

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 21 jul 2022, 14:49

Aan het einde van de D1 bij Žilina ga je de nieuwe invalsweg I/64b op.

De I/64b is een 2x2 autoweg die in januari 2021 is geopend, tegelijk met de D1 langs Žilina.

Afbeelding
I-64B Žilina 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
I-64B Žilina 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
I-64B Žilina 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
I-64B Žilina 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
I-64B Žilina 06 by European Roads, on Flickr

Hierna kom je op de oude I/64 uit, die van oudsher al 2x2 rijstroken had.
Afbeelding
I-64B Žilina 08 by European Roads, on Flickr

Mooie wegwijzer met het Grotesk-lettertype. Hier staat Olomouc al aangegeven. Misschien dateert dit bord nog uit de Tsjechoslowaakse tijd?
Afbeelding
I-64B Žilina 09 by European Roads, on Flickr

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 21 jul 2022, 15:19

Chris schreef: do 21 jul 2022, 14:49 Mooie wegwijzer met het Grotesk-lettertype. Hier staat Olomouc al aangegeven. Misschien dateert dit bord nog uit de Tsjechoslowaakse tijd?
SPOILER: TOON

Afbeelding
I-64B Žilina 09 by European Roads, on Flickr
Olomouc staat nog steeds overal in Žilina aangegeven (modern voorbeeld) als vermelding naar de I/10, waar het het hoofddoel is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 jul 2022, 14:15

Het vervolg, de I/18 van Žilina naar Vrútky. Dit traject voert langs de rivier de Váh, door een nauw dal. Dit is één van de drukste hoofdwegen van Slowakije, en waar de bouw van de D1 het meest urgent is. Een groot deel van de route was een zeer dichte stroom verkeer in beide richtingen.

De I/18 heeft soms ook gaten en vervormd wegdek, ik denk dat men groot onderhoud wilde uitstellen tot de D1 op dit traject gereed is, maar de D1 heeft heel wat jaren vertraging opgelopen ondertussen. Een probleem dat wij in Nederland ook steeds meer tegenkomen...

1. De I/18 in Žilina. Hier kom je op de mini-ringweg rond het centrum uit.
Afbeelding
I-18 Žilina - Vrútky 01 by European Roads, on Flickr

2.
Afbeelding
I-18 Žilina - Vrútky 03 by European Roads, on Flickr

3. Het valt op hoe gedateerd het Universal Grotesk lettertype oogt, terwijl dit dus tot 6 jaar geleden nog nieuw geplaatst werd.
Afbeelding
I-18 Žilina - Vrútky 04 by European Roads, on Flickr

4. De I/18 buiten Žilina.
Afbeelding
I-18 Žilina - Vrútky 05 by European Roads, on Flickr

5. Er was een stuk met een inhaalstrook. Wat vrij zinloos was gezien de enorme hoeveelheid verkeer en dat de D1 toch niet veel verder weg is.
Afbeelding
I-18 Žilina - Vrútky 06 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
I-18 Žilina - Vrútky 09 by European Roads, on Flickr

7. De D1 bij Vrútky.
Afbeelding
I-18 Žilina - Vrútky 10 by European Roads, on Flickr

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 22 jul 2022, 14:24

Chris schreef: vr 22 jul 2022, 14:15
3. Het valt op hoe gedateerd het Universal Grotesk lettertype oogt, terwijl dit dus tot 6 jaar geleden nog nieuw geplaatst werd.
Afbeelding
I-18 Žilina - Vrútky 04 by European Roads, on Flickr
Het E-nummer op het rechterpaneel heeft ook zijn langste tijd wel gehad.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 jul 2022, 20:07

Een stuk van de D1 is langs Martin gereed. Dit is het 16 kilometer lange wegvak Dubná Skala - Turany dat in 2015 is geopend.

Dit stuk D1 gaat door de Malá Fatra, een gebergte met toppen tot 1.700 meter. Dat is toch duidelijk anders dan bijvoorbeeld het Sauerland of de Eifel.

1. Bij Dubná Skala rij je de D1 op.
Afbeelding
D1 Martin 01 by European Roads, on Flickr

2. Knooppunt Martin.
Afbeelding
D1 Martin 03 by European Roads, on Flickr

3. Het knooppunt met de R3 richting Žiar nad Hronom. In de toekomst moet dit een transitroute van Polen naar Budapest vormen, maar dat is echt nog een vergezicht.
Afbeelding
D1 Martin 06 by European Roads, on Flickr

4. Een verzorgingsplaats (Odpočívadlo). Dit is een term die in meer Slavische talen gebruikt wordt (bijv. Tsjechisch en Sloveens), maar niet in het Pools.
Afbeelding
D1 Martin 11 by European Roads, on Flickr

5. Mooi rijden hoor.
Afbeelding
D1 Martin 12 by European Roads, on Flickr

6. Rechtuit de berg Stoh (1607 m).
Afbeelding
D1 Martin 14 by European Roads, on Flickr

7. Daarna weer de I/18 op richting Poprad.
Afbeelding
D1 Martin 17 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 26 jul 2022, 20:19

^^ een middelgebergte vergelijkbaar met Zwarte Woud, Vogezen en Jura.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 aug 2022, 15:35

De D1 in het Tatra-gebied.

1. Bij Ivachnová gaat de I/18 over in de D1.
Afbeelding
D1 Ivachnová - Poprad - Prešov - Košice - Bidovce 01 by European Roads, on Flickr

2. Meteen een VZP.
Afbeelding
D1 Ivachnová - Poprad - Prešov - Košice - Bidovce 03 by European Roads, on Flickr

3. De snelweg zelf begint pas iets verderop, zodat langzaam verkeer op de I/18 nog de snelweg kan verlaten.
Afbeelding
D1 Ivachnová - Poprad - Prešov - Košice - Bidovce 06 by European Roads, on Flickr

4. Afstanden.
Afbeelding
D1 Ivachnová - Poprad - Prešov - Košice - Bidovce 07 by European Roads, on Flickr

5. Demänová. Ik wist niet dat het Slowaaks de 'ä' gebruikte.
Afbeelding
D1 Ivachnová - Poprad - Prešov - Košice - Bidovce 13 by European Roads, on Flickr

6. Liptovský Ján, met een wegnummer van 4 cijfers.
Afbeelding
D1 Ivachnová - Poprad - Prešov - Košice - Bidovce 16 by European Roads, on Flickr

7. De most Podtureň. Dit was in 1983 het eerste dalviaduct in Slowakije.
Afbeelding
D1 Ivachnová - Poprad - Prešov - Košice - Bidovce 19 by European Roads, on Flickr

8. Liptovský Hradok. Dit is een vlinderdasknooppunt. Wellicht is dit aangelegd met het oog op toerisme naar de Tatra.
Afbeelding
D1 Ivachnová - Poprad - Prešov - Košice - Bidovce 24 by European Roads, on Flickr

9. De Hoge Tatra strekt zich nog een aardig eindje langs de D1 uit.
Afbeelding
D1 Ivachnová - Poprad - Prešov - Košice - Bidovce 30 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
D1 Ivachnová - Poprad - Prešov - Košice - Bidovce 39 by European Roads, on Flickr

11. Zicht op het bergresort Štrbské Pleso.
Afbeelding
D1 Ivachnová - Poprad - Prešov - Košice - Bidovce 43 by European Roads, on Flickr

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 01 aug 2022, 16:50

Dat 4-cijferige nummer is interessant. Ik had al een voorbeeld op mijn site
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... s/slovakia
maar verder heb ik ze nooit gezien. Heb je er meer gezien?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 01 aug 2022, 18:10

Gaaf hoor. Ik vind de Hoge Tatra een van de mooiste gebergten van Europa, zeker als het zo helder te zien is! :top: