Sjef schreef: ↑vr 10 jun 2005, 19:00
Waarom noemen onze Vlaamse vrienden Slowakije eigenlijk
Slovakije? Volgens 'Van Dale' is de spelling met een "w" namelijk de enige juiste...
Beide spellingen zijn aanvaard, en op
https://vrttaal.net/taaladvies-spelling ... 20gangbaar. zie je dat ook.
Maar erachter zit het feit dat voor een ‘a’ een w dikwijls blijft in het Duits en voor een ‘o’ de ‘w’ dikwijls een klankverschuiving geeft. Neem Volkswagen in het Nederlands waar Wolkvagen heel iets anders wordt. De ‘w’ bestaat zelfs nuer in het cyrillisch dus noch Bulgaars en Russisch ook waar het soms met een у of ъ moet opgelost worden om te schrijven.
In het origineel ческая ‘tsjeskaja’ staat echter dezelfde vorm als bij ons in ‘techniek’ voorkomt en die verwijst wellicht naar Bohem(i)ers, dat een slechte reputatie heeft maar ooit technisch alles herstelde dat maar kon gemaakt worden.
Officieel is de herkomst niet gekend.
Slov heeft dan weer meerdere betekenissen waaronder ‘woord’ maar ook ‘spreeksel/spraak’ maar kan ook geconnecteerd zijn aan Yougoslavia of Zuid Slavische landen. Slaaf of slaven vindt ook zijn oorsprong daar als gedeporteerde mensen (van daar).
Dus de ‘v’ is correcter dan de verzachte ‘w’.
Meestal hebben de Vlamingen gelijk als het op woordenschat aankomt, qua grammatica koos men in 1953 om de Nederlanders dan weer meer te volgen…
PS: On topic: Ik ga nu van Hamburg richting Noord Makedonia met een camionette onder 3,5 ton en zocht hier even naar prijzen van vignetten en ga dus twee uren langer rijden omdat ik een jaarvignet heb van Oostenrijk en een maandvignet van Hongarije en door Oostenrijk naar Hongarije nog altijd 25 eur goedkoper blijft dan door Tsjechië en Slovakije. Maar Slovenia is voor mij de duurste weg qua autostradevignet. Zal dit nog betaalbaar zijn in 2030 om te rijden? Open vraag… We zien wel (zei de blinde man). +je
1. als jij het niet doet, doe in het wel
2. als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen
3. eenzijdigheid is gemakkelijk. Tweezijdigheid is de moeilijke weg, maar de mooiste!