De Hoge Tatra is een vrij compact gebergte. Er zijn wegen omheen, maar geen wegverbindingen of passen door het gebergte. D1 Štrba - Tatry 02 by European Roads, on Flickr
De zuidelijke Karpaten in Roemenië zijn wel bijna net zo hoog, maar het oogt in Slowakije inderdaad wat meer Alpien. Maar in Roemenië heb je weer hoge bergpassen door het gebergte, wat in Slowakije ontbreekt.
Wellicht de meest spectaculaire weg van Slowakije, de II/534 van Poprad naar Starý Smokovec. Je rijdt een eind door open gebied recht op de Hoge Tatra af.
Chris schreef: ↑vr 05 aug 2022, 12:03
De zuidelijke Karpaten in Roemenië zijn wel bijna net zo hoog, maar het oogt in Slowakije inderdaad wat meer Alpien. Maar in Roemenië heb je weer hoge bergpassen door het gebergte, wat in Slowakije ontbreekt.
Dat is dan wel weer een groot pluspunt vanuit wegenforum-perspectief
Roemenië stond al op het lijstje hier, wellicht volgend jaar maar eens echt werk van maken icm met een Slowakijetrip. Daar zijn we wel al meermaals geweest, bij wijze van uitstapjes vanuit Zuid-Polen. Nu willen we er een week gaan wildkamperen.
Overigens complimenten voor je vele en mooie fotorepo's
De D1 in de regio Spiš, dit is ten oosten van de Tatra en ten westen van de tunnel Branisko. Het bekendste van deze regio is Spišský hrad, een kasteel dat ook vanaf de D1 goed te zien is.
9. De reden is de 5 kilometer lange tunnel Branisko, geopend in 2003 en momenteel nog de langste wegtunnel van Slowakije. Het is wel gepland om de tunnel te verdubbelen, maar ik heb er de laatste jaren weinig over gelezen. D1 Ivachnová - Poprad - Prešov - Košice - Bidovce 97 by European Roads, on Flickr
Er zullen maar weinig toeristen voorbij Poprad en Levoča komen denk ik, terwijl het landschap nog steeds interessant is. ik had graag Levoča willen zien, dat schijnt een mooie ommuurde stad te zijn maar het is er niet van gekomen.
Ik ben gisteren op de nieuwe D4 geweest rondom Bratislava. De weg moet uiteindelijk de ring van Bratislava compleet maken maar is nu pas voor zo'n 75% af. Hieronder een aantal GoPro stills van de weg:
1. We beginnen bij I/502. Dit is het tijdelijke begin van de D4.
2. Slowakije heeft een tijdje lopen stoeien met een mislukte kopie van het Oostenrijkse systeem. Daar zijn ze van af gestapt door middel van een betere kopie van het Duitse systeem te gebruiken. Alleen jammer dat er TERN op wordt gebruikt. DIN had beter geweest.
3. Linkse uitsmijter naar de D4. Bijzondere oprit zo.
4. Tijdelijke begin van de D4. Hier is nog een boel afgeplakt omdat het knooppunt met de D1 nog niet klaar is.
5. Direct beginnen de geluidsschermen. Je zit eigenlijk vrij weinig van het landschap.
6. Afrit 27. Afritnummer gaat hier per kilometer en niet opvolgend per afrit.
7. Veel is nog afgeplakt hier. Tevens een 4-cijferig wegnummer op de bewegwijzering. Dat is vrij zeldzaam.
8.
9. Uitsmijter afrit 27.
10. Afritaankondiging. Knooppunt Bratislava-Vychod zit onder de groene tape.
11. DwiSta voor het toekomstige knooppunt.
12.
13. De groene tape was op?
14. Toekomstig knooppunt met de D1 en een vorkbord voor de volgende afrit.
15. Uitsmijter afrit Senec
16.
17.
18. De weg is over het algemeen nog niet druk. Er zijn wat pechhavens aanwezig en volop signalering.
19. Afritaankondiging afrit 18
20. Vorkbord
21. Servicebord
22. Uitsmijter afrit 18
23. Aankondiging vzp
24. Aankondiging afrit 13. Vuil op de ruit begon parten te spelen helaas met het zonlicht.
25.
26.
27.
28. Knooppunten hebben ook in Slowakije, afritnummers.
29. Nieuwe VZP met weegpunt
30. Zelfs op de VZP staan signaalgevers. Beetje apart te noemen.
31. Knooppunt met de R7
32. Uitsmijter naar de R7
33.
34.
35.
Brug over de Donau. Staan wat rare masten in het midden...
36. Bruin toeristisch bord
37. Aankondiging Bratislava-Jarovce
38.
39.
40.
41.
42. En hier ga ik terug de D2 op. Einde fotorapportage.
Wat beelden van de D1 tussen de tunnel Branisko en Prešov. Dit deel is vanaf 2010 geopend en meteen met 2x2 rijstroken aangelegd vanaf de tunnel Branisko. Het vrij indrukwekkende knooppunt Prešov-West is in oktober 2021 geopend, dit sluit aan op de nieuwe bypass van Prešov.
Chris schreef: ↑vr 19 aug 2022, 16:22
3. Het was mij niet echt duidelijk wat deze borden betekenen. Ze zijn in aanvulling op de reguliere bewegwijzering.
Zo te zien is dat nog een kopie van het Oostenrijkse systeem waarbij dat rechter deel volgens mij fungeert als servicebord.
7. Het einde van de D1. Er zijn wel plannen om de D1 te verlengen, er is nog één Slowaakse plaats van betekenis voor de Oekraïense grens, namelijk Michalovce. Dit is ook het oostelijkste punt dat ik tot nu toe met de auto ben geweest. D1 Ivachnová - Poprad - Prešov - Košice - Bidovce 146 by European Roads, on Flickr
Berichtdoor SnarfFlevoland » ma 19 sep 2022, 10:00
Inderdaad een erg fraaie weg die iets 'Amerikaans' aan doet met die vele reclameborden en brede wegsegment. Heb hier in 2013, 2015 en 2018 de nodige keren gereden met onderkomen in de directe omgeving.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
De nieuwe D4 maar eens op beeld gezet tijdens mijn vakantie. Een moderne weg die verder niet heel interessant is omdat het volgekwakt staat met geluidsschermen.
Link
marcel schreef: ↑ma 01 aug 2022, 16:50
Heb je er meer gezien?
Het lijkt erop dat bij de vernieuwing van de bewegwijzering de 4-cijferige nummers op de borden komen. Ik heb er nog voor je op de foto weten te zetten. Tevens viel mij op dat de route 66 redelijk nieuwe kilometerpaaltjes had. En ook de bruggen in dit gedeelte genummerd zijn als: wegnummer-volgnummer.
Blijkbaar liep route 66 eerst vanaf Lysa Polana (grens met Polen) richting Kezmarok. Ik baseer dit op de wandelkaart uit 2018 en de aanwezigheid van het Route 66-bord op de foto. Tegenwoordig begint deze aan de grens met Polen, waar de Poolse DK49 aansluit.
Tegenvallend nieuws van de D1 in Noord-Slowakije. Twee cruciale trajecten zijn opnieuw vertraagd.
Het wegvak Hubová - Ivachnová (langs Ružomberok) is opnieuw vertraagd. Dit deel is al 8,5 jaar in aanbouw maar de einddatum schuift steeds op. Een groot probleem was de tunnel Čebrať, waar tijdens de uitvoering bleek dat het ontwerp en locatie niet haalbaar was vanwege bodemcondities. Dat moest dus allemaal overnieuw en dat is een grote ontwerpopgave in een al lastige conditie.
Dit deel is vertraagd tot de tweede helft van 2024, dus een bouwtijd van 10 - 10,5 jaar.
Het wegvak Lietavská Lúčka - Dubná Skala omvat het cruciale deel tussen Žilina en Martin. Dit omvat de langste tunnel van Slowakije, de tunnel Višňové (7,5 kilometer). Dit was één van de vele mislukte Italiaanse projecten van Salini Impregilo. Het had in 2019 moeten worden geopend maar het ontwerp moest aangepast worden nadat bleek dat er 3,5 keer zoveel beton nodig was als Salini oorspronkelijk had ontworpen.
Dit deel is vertraagd tot eind 2024. De bouwtijd is dan ook 10,5 jaar.
IQ[] schreef: ↑vr 23 sep 2022, 16:44
Blijkbaar liep route 66 eerst vanaf Lysa Polana (grens met Polen) richting Kezmarok. Ik baseer dit op de wandelkaart uit 2018 en de aanwezigheid van het Route 66-bord op de foto. Tegenwoordig begint deze aan de grens met Polen, waar de Poolse DK49 aansluit.
De I/66 liep oorspronkelijk niet verder noordelijk dan de bergpas Pusté Pole (ten zuiden van Poprad). Bij de hernummering van 2016 is de I/66 helemaal tot de Poolse grens verlengd, over wat vroeger de I/67 was.