(Turbo-)rotondes

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 11 jun 2005, 15:29

ViaHaaren schreef:De rotondes zullen het verkeer zo erg hinderen dat ze binnen de kortste keren helemaal vast zullen staan.
Dat lijkt me sterk. Mooie eigenschap van rotondes is nu juist dat ze zelf vrijwel onmogelijk vast kunnen lopen. Er kan natuurlijk wel een file vóór de rotonde onstaan, maar ook dat lijkt me sterk. Het betreft veelal rotondes in 2x2-stukken. De rotondes worden dan natuurlijk ook meerstrooks (toch?), hopelijk als turborotondes. Deze kunnen het verkeer volgens mij behoorlijk goed hebben.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 11 jun 2005, 15:34

Er zit natuurlijk een maximale capaciteit aan een turbo-rotonde, een ongelijkvloerse kruising kan die capaciteit makkelijk voorbij gaan (of misschien zelfs verdubbelen).

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 11 jun 2005, 15:36

mavas schreef:Er zit natuurlijk een maximale capaciteit aan een turbo-rotonde, een ongelijkvloerse kruising kan die capaciteit makkelijk voorbij gaan (of misschien zelfs verdubbelen).
Natuurlijk zit er een max. capaciteit aan, maar ik denk dat die groot genoeg is. Een 2x2-weg heeft zelf natuurlijk ook een bep. max. cap.
En evt. verbreed je de rotonde (plus een stukje weg ervoor en erna) tot 2x3?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 11 jun 2005, 15:38

Wicher schreef:En evt. verbreed je de rotonde (plus een stukje weg ervoor en erna) tot 2x3?
Nee, beste Matthijs, dan wordt de rotonde veel te onoverzichtelijk en dus verkeersonveilig. Van de week nog een item over gezien op RTL4 over de turborotonde tussen de N306 en N302. Daar was onduidelijkheid over de belijning.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 11 jun 2005, 15:43

ViaHaaren schreef:
Wicher schreef:En evt. verbreed je de rotonde (plus een stukje weg ervoor en erna) tot 2x3?
Nee, beste Matthijs, dan wordt de rotonde veel te onoverzichtelijk en dus verkeersonveilig. Van de week nog een item over gezien op RTL4 over de turborotonde tussen de N306 en N302. Daar was onduidelijkheid over de belijning.
:!: :!: :!: Een 3-strooks rotonde bedoel je dan Matthijs?!?! Dat heb ik nou nog nooit gezien in Nederland, en dat lijkt mij echt te erg. In Frankrijk ben ik er een keer een 3(of misschien zelfs 4)-strooks rotonde tegen gekomen. Nou, dat wil je niet meemaken, echt ongeloofelijk vaag en in mijn ogen gevaarlijk!

ViaHaaren: is dat nog ergens te bekijken?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 11 jun 2005, 15:44

Misschien als je zoekt bij Editie NL. Daar was het volgens mij een onderwerp van.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 11 jun 2005, 15:44

Beste René, het probleem bij de Turbo-Rotonde van de N302 en N306 was omdat de belijning als onderbroken streep was aangelegd, zodat de mensen in de war raakten. Als je die had doorgetrokken of een klein muurtje had gemaakt, is er niks aan de hand.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 11 jun 2005, 15:47

Ik heb het sowieso over turborotondes dan. Volgens mij zijn die mits goed uitgevoerd prima duidelijk. Of ze ook met 3 stroken 'leverbaar' zijn weet ik echter even niet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 jun 2005, 15:47

4 strooks rotonde? Dan moet je eerst 3 rondjes rijden totdat je een keer aan de binnen/buitenkant bent. Nee, een 2strooks rotonde lijkt mij wel genoeg. Bovendien lijkt me zo'n 4strooks rotonde nogal chaotisch, iedereen verwisselt van rijbaan, of niemand durft naar de 3e of 4e strook te gaan. Ook lekker als je zo'n ding tegenkomt met je rijexamen...

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 11 jun 2005, 15:51

Chrizz schreef:4 strooks rotonde? Dan moet je eerst 3 rondjes rijden totdat je een keer aan de binnen/buitenkant bent. Nee, een 2strooks rotonde lijkt mij wel genoeg. Bovendien lijkt me zo'n 4strooks rotonde nogal chaotisch, iedereen verwisselt van rijbaan, of niemand durft naar de 3e of 4e strook te gaan. Ook lekker als je zo'n ding tegenkomt met je rijexamen...
Sowieso ging het vooralsnog nog vooral over 3-strooksrotondes. 4-strooks lijkt me ook wat teveel van het goede. Dan moet er echt een VRI-bij.
En nogmaals het gaat om turborotondes: wisselen van strook is daarbij niet mogelijk. Voor de rotonde wordt voorgesorteerd, waarna je over een vaste strook over de rotonde wordt geleidt. Wisselen van strook na het voorsorteren is niet mogelijk.

Voor wie het niet weet, wat plaatjes van turborotondes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het 1e en 3e plaatje betreft een kruising van een 2x2- met een 2x1-weg.
Laatst gewijzigd door Matthijs op za 11 jun 2005, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 11 jun 2005, 15:53

Wicher schreef:Ik heb het sowieso over turborotondes dan. Volgens mij zijn die mits goed uitgevoerd prima duidelijk. Of ze ook met 3 stroken 'leverbaar' zijn weet ik echter even niet.
Oh ja hoor, dat ze prima duidelijk kunnen zijn ben ik het zeker mee eens. Daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden in Zuid-Holland en in Zeeland.
Maar waar het mij eigenlijk om ging, was dat ook al zullen het turbo-rotondes zijn, je met een 2+2 stroomweg de capaciteit denk ik niet aankunt. Zeker als het een grote regionale functie zal hebben, of als omleidingsroute voor de de ring-west.

(Ik ben nog geen verkeerskundige om dat te weten, maar dat lijkt mij best logisch.)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 11 jun 2005, 15:56

Wicher schreef:
Chrizz schreef:4 strooks rotonde? Dan moet je eerst 3 rondjes rijden totdat je een keer aan de binnen/buitenkant bent. Nee, een 2strooks rotonde lijkt mij wel genoeg. Bovendien lijkt me zo'n 4strooks rotonde nogal chaotisch, iedereen verwisselt van rijbaan, of niemand durft naar de 3e of 4e strook te gaan. Ook lekker als je zo'n ding tegenkomt met je rijexamen...
Sowieso ging het vooralsnog nog vooral over 3-strooksrotondes. 4-strooks lijkt me ook wat teveel van het goede. Dan moet er echt een VRI-bij.
Noot bij de 4strooks rotonde: Dat was geen turbo-rotonde, maar een meerstrooksrotonde. Dus er waren geen verhoogde rijbaanscheidingen. Wat er wel was: 5 aansluitende wegen, geen VRI. En dat was bij Fontainebleau.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 jun 2005, 11:03

Op de site van de provincie Zuid-Holland stond ooit een ontwerpvoorstel voor een driestrooks turborotonde als kruising tussen twee 2x2 wegen. Het zag er beter uit dan een gewone kruising tussen 2x2 wegen met verkeerslichten (bijvoorbeeld de afgrijselijke N 201 / N 231 kruising). Bovendien kan het een oplossing zijn voor de aansluitingen van snelwegen op het OWN (N 201/A 4, A 16/A 3), om toch de capaciteit van deze aansluitingen te vergroten.

Maar ja. Het zou wel overzichtelijker moeten zijn dan de rotondes in Utrecht. Anders kan ik mijn rijbewijs uberhaupt vergeten... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sjef

Bericht door Sjef » zo 12 jun 2005, 11:58

Wicher schreef:De rotondes worden dan natuurlijk ook meerstrooks (toch?)
In de regel wel ja.

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » zo 12 jun 2005, 12:21

In tiel ligt nu ook zo'n turborotonde, je moet voor de rotonde voorsorteren; links is voor linksaf en rechtdoor en rechts voor rechtsaf.
Het werkt best goed, alleen is het soms voor vrachtauto's te krap en gaan ze rechts staan om bv linksaf te kunnen.
Laatst gewijzigd door CborG op zo 12 jun 2005, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo kraait den boer z'n haantje

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » zo 12 jun 2005, 12:22

Een driestrooks rotonde bestaat inderdaad en het heeft zelfs een naam:
De rotorotonde!

[/img]

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 12 jun 2005, 18:19

Vinny schreef:Op de site van de provincie Zuid-Holland stond ooit een ontwerpvoorstel voor een driestrooks turborotonde als kruising tussen twee 2x2 wegen. Het zag er beter uit dan een gewone kruising tussen 2x2 wegen met verkeerslichten (bijvoorbeeld de afgrijselijke N 201 / N 231 kruising).
Cool. Zijn daar nog tekeningen van te vinden?
snelwegen op het OWN (N 201/A 4, A 16/A 3), om toch de capaciteit van deze aansluitingen te vergroten.
Ik neem aan dat je de N3 bedoelt?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 jun 2005, 19:48

Cool. Zijn daar nog tekeningen van te vinden?
Kennelijk niet dus. Maar mocht ik ze aantreffen dan zal ik een linkje plaatsen.

En de N 3 was idd. een typo ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » ma 13 jun 2005, 9:41

Turbo rotondes werken over het algemeen prima. Ik hoop alleen dat men niet het geweldige idee krijgt om in NL ook de "magic roundabout" te gaan gebruiken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 13 jun 2005, 10:37

Matt schreef:Turbo rotondes werken over het algemeen prima. Ik hoop alleen dat men niet het geweldige idee krijgt om in NL ook de "magic roundabout" te gaan gebruiken:
Allemachtig! :shock: Alsjeblieft niet!
Donateur Vereniging Wegenforum

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 13 jun 2005, 21:02

Hier heb ik ook geen zin in.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 13 jun 2005, 21:16

En toch: de magic roundabout werkt dus wèl !
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 14 jun 2005, 8:59

Een ongelijkse kruising heeft de voorkeur als er veel doorgaand (ongehinderd) verkeer is. Een rotonde daarentegen is werkt veel beter qua veiligheid en doorstroming als er veel afslaand verkeer is. Op een 6-sprong (Magic roundabout) is een rotonde vrijwel de enige oplossing die nog een beetje doorstoming geeft. De turborotonde maakt simpelweg dat een 2 baans rotonde veiliger wordt en meer capaciteit krijgt. 3 baans rotondes werken in de praktijk alleen maar goed in combinatie met een VRI, waardoor de echte turbovariant m.i. minder zinvol is (rechtsafstroken ala Leenderheide of Joure niet meetellend als turbovariant). Er moeten simpelweg anders in korte afstand teveel van strook worden gewisseld, tenzij de rotonde een supergrote diameter heeft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 14 jun 2005, 16:05

Ik ben een groot tegenstander van rotondes. Op doorgaande wegen houdt het ontzettend op en de capaciteit van een rotonde is minder dan een kruising met verkeerslichten. Turborotondes zijn zelfs gevaarlijk te noemen. Daar gebeuren veel ongelukken.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 14 jun 2005, 16:10

Frits schreef:Ik ben een groot tegenstander van rotondes. Op doorgaande wegen houdt het ontzettend op en de capaciteit van een rotonde is minder dan een kruising met verkeerslichten. Turborotondes zijn zelfs gevaarlijk te noemen. Daar gebeuren veel ongelukken.
Gedeeltelijk mee eens. Rotondes houden doorgaand verkeer idd op, maar om de doorstroming te verbeteren zijn nu net de turborotondes uitgevonden. En je wilde toch niet zeggen dat een VRI beter doorstroomt? Het enige voordeel van VRI's is dat bij de nieuwste exemplaren de hulpdiensten de regeling naar hun hand kunnen zetten en dat scheelt weer in aanrijtijd.

Dat er veel ongelukken gebeuren op turborotondes kan ik alleen maar beamen, maar dat komt ook deels door de slechte inrichting die sommige wegbeheerders toepassen. Maar een ongelijkvloers kruispunt is natuurlijk op alle fronten het beste! :)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 14 jun 2005, 16:17

Altijd nog liever een weg met 10 rotondes dan met 10x verkeerslichten. Dan kun je tenminste nog redelijk doorrijden. Uiteraard nog liever 10 ongelijkvloerse kruisingen, maar dat is niet overal te betalen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 14 jun 2005, 16:18

En je wilde toch niet zeggen dat een VRI beter doorstroomt?
Ehmm... eigenlijk wel. :P

Als ik hier in Houten kijk, staan er alleen files bij de rotondes en niet bij de verkeerslichten. Zelfs de kruising naar de A27 toe die aansluit op de rondweg, kan de massa's verkeer redelijk tot goed verwerken. Vervolgens kom je compleet vast te staan bij de rotondes.
Dat er veel ongelukken gebeuren op turborotondes kan ik alleen maar beamen, maar dat komt ook deels door de slechte inrichting die sommige wegbeheerders toepassen. Maar een ongelijkvloers kruispunt is natuurlijk op alle fronten het beste! :)
Helemaal mee eens. Een neef van mij heeft op een turborotonde op de rondweg van Oldenzaal z'n auto in de poeierd gereden door de onoverzichtelijkheid van deze rotondes. Hij wist niet welke rijstrook hij moest gebruiken. Ik zal daar een keer een foto van maken.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 14 jun 2005, 16:19

Als er een ongeluk op een rotonde gebeurt, gebeurt dat ongluk niet met zo'n grote snelheid. Daarom ben ik voorstander van rotondes. Maar ik ben tegenstander van de magic roundabout het is te ongewikkeld maar als ik het gewend ben dan weet ik dat nou zo net niet.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 14 jun 2005, 16:19

Ds79m schreef:Altijd nog liever een weg met 10 rotondes dan met 10x verkeerslichten. Dan kun je tenminste nog redelijk doorrijden. Uiteraard nog liever 10 ongelijkvloerse kruisingen, maar dat is niet overal te betalen.
Als die 10 verkeerslichten in een groene golf op elkaar worden afgesteld, is het perfect rijden.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 14 jun 2005, 16:20

Frits schreef:Ik ben een groot tegenstander van rotondes. Op doorgaande wegen houdt het ontzettend op en de capaciteit van een rotonde is minder dan een kruising met verkeerslichten. Turborotondes zijn zelfs gevaarlijk te noemen. Daar gebeuren veel ongelukken.
Hangt ervan af waar je een rotonde neerlegt. Een drukke VRI kruising door een rotonde vervangen is vaak vragen om moeilijkheden. Er ontstaan dan al gauw files. De VRI's hebben ook een doseerfunctie. Op grote doorgaande wegen zijn VRI's dan m.i. ook beter. Aan de andere kant: het is bewezen dat rotondes veiliger zijn dan gewone kruisingen.
Donateur Vereniging Wegenforum