jdb2 schreef:Vandaag komt dat omdat de kleine luchthavens geen aantrekkelijk aanbod hebben. Als de lokale luchthavens maatschappijen als Ryanair of Jetair kunnen aantrekken dan zit daar wel potentieel in, vooral voor vakantie of particuliere vluchten.
Met online boekingen kijken mensen in de eerste plaats waar ze de goedkoopste vlucht kunnen krijgen. De laatste keren dat ik een vlucht geboekt heb was via Charleroi en Eindhoven, dus mensen zijn wel degelijk bereid om meer dan 100km naar Charleroi te rijden als ze daar een goedkopere vlucht kunnen krijgen. En ik wist zelfs niet dat Eindhoven een internationale luchthaven had, het kwam toevallig als goedkoopste uit de online boeking, op die manier ontdekken mensen vanzelf andere luchthavens.
Zelfs ik ben afgelopen januari vanaf Charleroi naar Palma de Mallorca gevlogen, met Jetairfly. Het was zoveel goedkoper dan vliegen vanaf Amsterdam of een andere luchthaven. Dan heb ik de ruim drie uur rijden naar Charleroi wel voor over. Zelfs met extra brandstofkosten en de parkeerkosten was de besparing groot, en bovendien waren de vluchttijden erg gunstig.
Daarom dat ik er niet aan twijfel dat de komst van Jetair naar Deurne voor vakantievluchten naar Spanje een succes zal zijn, hoewel dit nog redelijk beperkt is. Qua locatie is Antwerpen gunstiger dan Charleroi. Het is vooral de ligging te dicht bij de stad die een grotere uitbreiding moeilijk maakt.
Nadeel is dat de baan in Antwerpen zo kort is dat Jetairfly alleen met de Embraer E-Jet 190 daar kan vliegen, voor Antwerpen hebben ze speciaal een derde toestel aangeschaft. Mooie vliegtuigen, ik heb er ook mee gereisd op de heenweg van Charleroi naar Palma, maar wel met maar 112 zitplaatsen. Alle andere Jetairfly-toestellen kunnen niet naar Antwerpen vliegen. Er zit door de ligging wel potentieel in Antwerpen, maar alleen voor vluchten met kleinere vliegtuigen. En Jetairfly is tot nu toe de enige airline die de E-Jet's voor vakantievluchten inzet, de meeste airlines hebben daar meestal grotere toestellen voor. Voor bv. Ryanair (uitsluitend Boeing 737-800), Easyjet en Vueling (beide vrijwel uitsluitend Airbus A319 en A320) betekent het dat ze nieuwe kleinere toestellen moeten aanschaffen als ze vanaf Antwerpen zouden willen vliegen. Ik zie dat nog niet gauw gebeuren.