Rit door België en Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Wouter N14 schreef:Dat laatste standpunt zou dus betekenen dat je wél Antwerpen-Anvers wilt in NL. Want in Vlaanderen is Frans ook gangbaar.
Nee, dat gaat me te ver. Aan beide kanten van de grens is de taal gewoon Nederlands, dus dan hoeft er geen Anvers bij.
Wouter N14 schreef:Ook maak ik hier uit op dat je dus ook Keulen-Köln, Aken-Aachen en Kleef-Kleve zou willen gebruiken (want de taal is anders en de Nederlandse vertaling is ingeburgerd (i.t.t. Osnabrugge).
Ik vind Duitsland in deze discussie erg lastig. Veel mensen (o.a. ik) gebruiken altijd de Duitse namen voor Aken en Keulen, maar er zijn genoeg mensen die wel de Nederlandse variant gebruiken. Ik kan me voorstellen dat je het wel zou moeten doen.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Rien schreef:= Het gebrek aan middelen (minder en minder personeel, en een zeer klein budget besteed aan de signalisatie) heeft ertoe bijgedragen dat de beheerders op het terrein voor de meest eenvoudige oplossingen kiezen. Nochtans is een operatie aan de gang om de signalisatie van het 'réseau à grand gabarit' (= de belangrijkste Waalse verkeersassen) gelijk te schakelen. De verbetering van het geheel van de signalisatie is bestudeerd, maar kan niet worden geconcretiseerd op korte termijn, omwille van de hierboven aangehaalde redenen.

Uitzondering is de E411 in Waals-Brabant: daar hebben Christiaan, Frits en ik een toen aan de gang zijnde vernieuwingsronde van de snelwegbewegwijzering vastgesteld. Lichtbakken worden opgeruimd en vervangen door retroreflecterende exemplaren. Wij waren van mening dat men hiertoe beter niet besloten had, want die nieuwe borden zijn ontzettend klein en de vermeldingen zijn quasi onleesbaar. :(
En die borden in Waals-Brabant volgen de "oude" Belgische stijl en niet die borden in de omgeving van Tournai? Dat roept in ieder geval bij mij de vraag op of die laatste stijl wel de gezochte uniformiteit op het Waalse wegennet is. Misschien eerder een ongepast eigen initiatief van de provincie Henegouwen die juist afwijkt van de richtlijnen van de Waalse gemeenschap.

Wat ik op zich jammer zou vinden, want die bewegwijzering op de A8 is zo slecht nog niet.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Wouter N14 schreef:Dit bord zou wat informatiever zijn als de afritnaam was toegevoegd
http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/161/ ... %20A2.html
Franse afritten hebben formeel geen afritnaam meer, dus die is weggehaald. Ze hebben alleen nog een nummer. Desalniettemin ben ik het met je eens dat het praktisch zou zijn om iets van een naam te vermelden.
Als het goed is altijd. Maar op oudere borden (pre-1995) werd nog gewerkt met de tekst "sortie" in plaats van een symbool en die tekst verdween nog wel eens op borden met minder ruimte, zoals het eerste hierboven genoemde bord.
Dat groene vlak betekent dus niet dat het via een autosnelweg leidt? Want dat andere groene vlak heeft nog een symbool.
http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/161/ ... 20A23.html
Het groene duidt op belangrijkere doelen op het OWN. Een snelwegsymbool ervóór laat zien dat je voor die doelen in een later stadium nog over de snelweg gaat. De afrit zelf leidt je dus het OWN op. Alle vier doelen zijn grandes destinations. Voor Roubaix en Villeneuve hoef je de snelweg niet meer op; voor Gent en Tourcoing wel.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Dank voor de uitleg! Alleen vind ik die laatste gedachte, van belangrijke OWN-bestemmingen, wel wat ver gezocht. Prima om met kleuren onderscheid te maken tussen verschillende niveaus van wegen, maar voor verschillende niveaus van bestemmingen lijkt mij dit onnodig ingewikkeld.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik ook. Voorstanders van de Franse kleurcode groen zullen aanvoeren dat het gebruik daarvan je in staat stelt om tussen de stapels "witte" doelen op een bord snel de echt belangrijke doorgaande bestemming te vinden. Dat effect heeft het inderdaad, maar ik zou menen dat op een belangrijke doorgaande weg alleen belangrijke doorgaande bestemmingen op de rechtdoorborden moeten staan en dat er dus helemaal geen plaats zou moeten zijn voor dat lokale grut. Wat mij betreft gebruik je één kleur voor snelwegen en één voor het OWN en houdt je alles snel vindbaar door het aantal doelen beperkt te houden.
Rien
verkeersader

Bericht door Rien »

Pino schreef:En die borden in Waals-Brabant volgen de "oude" Belgische stijl en niet die borden in de omgeving van Tournai? Dat roept in ieder geval bij mij de vraag op of die laatste stijl wel de gezochte uniformiteit op het Waalse wegennet is. Misschien eerder een ongepast eigen initiatief van de provincie Henegouwen die juist afwijkt van de richtlijnen van de Waalse gemeenschap.
Nee hoor, dit is de nieuwe Waalse bewegwijzering die is voortgevloeid uit de hierboven aangehaalde bestudering.

Overigens, ze is in de provincie Luik ook al op lichtbakken toegepast, weliswaar niet systematisch:
- E42 Verviers-Trier, afrit 16 Lommersweiler: 1000 m-bord
- E40 Aken-Luik, afrit 37 Herve: 0 m-bord

E411 richting Luxemburg, nabij Louvain-la-Neuve:
Afbeelding

Mits goede uitvoering staan de basisprincipes mij ook wel aan. De uitvoering laat, zoals zo vaak, te wensen over: te lage en te kleine borden. Je ziet op de achtergrond dat de uithouders voor de lichtbakken werden opgeruimd toen wij er passeerden (april 2007).
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Da's op zich positief, maar ik ben het met je eens wat betreft de uitvoering. Teveel gepruts op de kleine ruimte, en waarom moeten doelen als Louvain-la-Neuve-sud en Corroy-le-Grand eigenlijk in zwart-op-wit en cursief?
Rien
verkeersader

Bericht door Rien »

Doorgaans worden volgende principes gehanteerd:
- wit op blauw voor gemeenten en (deel)gemeenten (dit waren gemeenten vóór de fusie van 1977);
- zwart op wit voor de rest: gehuchten, lokale doelen als 'Centrum' enz.*

Louvain-la-Neuve is een universiteitsstad die op het grondgebied van de gemeente Ottignies uit de grond is gestampt na de splitsing van de K.U.Leuven in een Nederlandstalige en een Franstalige universiteit. De stad is deel blijven uitmaken van de gemeente Ottignies (die vanaf de fusie Ottignies-Louvain-la-Neuve heette). Is nooit een aparte gemeente geweest, dus zwart op wit. In Wallonië heeft men bovendien besloten namen van deelgemeenten en witte doelen in cursief te zetten - heel dwaze maatregel, want de gewone weggebruiker merkt het verschil toch niet.

Corroy-le-Grand was vóór 1977 wél een aparte gemeente (nu deelgemeente van Chaumont-Gistoux). Maar aangezien het hier om de afritnaam gaat - de naam staat immers op het witte paneel onderaan - staat het in zwart op wit en cursief.

Simple comme bonjour. Maar ze maken er echt een zooitje van.

* Wanneer aan de vermelding 'Centrum' de naam van een gemeente of deelgemeente voorafgaat, dan staat dit alles in het wit op een blauwe achtergrond. vb. 'Hasselt-Centrum'.
Riva
autoweg

Bericht door Riva »

Frits schreef:
Wouter N14 schreef:Dat laatste standpunt zou dus betekenen dat je wél Antwerpen-Anvers wilt in NL. Want in Vlaanderen is Frans ook gangbaar.
Nee, dat gaat me te ver. Aan beide kanten van de grens is de taal gewoon Nederlands, dus dan hoeft er geen Anvers bij.
Wouter N14 schreef:Ook maak ik hier uit op dat je dus ook Keulen-Köln, Aken-Aachen en Kleef-Kleve zou willen gebruiken (want de taal is anders en de Nederlandse vertaling is ingeburgerd (i.t.t. Osnabrugge).
Ik vind Duitsland in deze discussie erg lastig. Veel mensen (o.a. ik) gebruiken altijd de Duitse namen voor Aken en Keulen, maar er zijn genoeg mensen die wel de Nederlandse variant gebruiken. Ik kan me voorstellen dat je het wel zou moeten doen.
Deze discussie is al vaak gevoerd, maar mijn standpunt blijft dat je voor die paar namen best tweetaligheid kunt gebruiken. De volgende (praktische) redenen maken dit ook mogelijk:
- de namen van de betreffende steden zijn allemaal kort
- de grensoverschrijdende wegen zijn vaak niet druk
- er staan weinig bestemmingen op de borden

De steden waar het om gaat zijn: Keulen, Kleef, Aken, Luik en Brussel.
Brussel is eigenlijk niet nodig op de A2, omdat je daarvoor net zo goed (of beter) de A76 ruichting Antwerpen kunt nemen.
Bremen, Meppen, Münster, Leer, Hannover, Oberhausen, Duisburg, Goch, Mönchengladbach en Koblenz hebben geen (gangbare) Nederlandse vertaling. De vertalingen van Düsseldorf en Osnabrück worden ook nooit meer gebruikt. Kaldenkirchen en Herungen horen m.i. niet op snelwegen thuis.

Dus ik ben het met Frits eens dat tweetaligheid voor die paar steden de beste oplossing is, al noem ik Keulen altijd gewoon Keulen en niet Köln...
Rainier
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Riva schreef:al noem ik Keulen altijd gewoon Keulen en niet Köln...
In Groningen zeggen we Keuln. Dan maakt het dus niet uit hoe je dat spelt. :)
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

En in het zuidoosten zegt men vaak "Kulle", een beetje ertussenin dus.

De vertalingen van de Duitse plaatsen vallen in Nederland toch wel een beetje onder de categorie Maastricht-Maestricht. Die vind ik eigenlijk niet nodig. De enige plaats waar in Nederland een vertaling op zijn plaats zou kunnen zijn vind ik Liège (Luik). Als er al een vertaling bij moet, dan graag wel in de vorm Liège (Luik) en niet Liège-Luik of Luik (Liège). De originele naam is toch het meest pragmatisch en een verbindingsstreepje doet vermoeden dat het een deel van de plaats betreft.
Nadeel is dan dat bij Kerensheide (zoals nu ook) inconsequentie ontstaat: waarom wel Liège (Luik) en niet Aachen (Aken). Vermeld je dan Aachen (Aken) dan wordt het op de A76 ook Aachen (Aken) Köln (Keulen). Dat vind ik dan weer te veel van het goede, alhoewel alleen Liège een beetje gebruiksonvriendelijk is.
Vandaar, een misschien wat gekunstelde oplossing: alleen op Kerensheide voor beide een exoniem tussen haakjes, verder alleen voor Liège.

Maar Nederland heeft een behoorlijke luxe-positie in die zin met zo weinig sterk afwijkende exoniemen vlak over de grens. In België is de uitdaging een stuk groter.
In hoeverre is bijvoorbeeld Aix-La-Chapelle de gangbare naam? Is de naam "Aachen" in Wallonië en Frankrijk ook gebruikelijk? Als dat laatste niet zo is, dan gaat men dus redelijk ver door het exoniem op de meeste plaatsen niet te vermelden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Man die Belgen moeten toch echt eens leren 1) Portaalborden te plaatsen en 2) Borden niet in de jungle zetten.
R4
expressweg

Bericht door R4 »

In regel worden portaalborden enkel geplaatst bij aansluitingen tussen snelwegen onderling en bij aansluitingen van snelwegen met expresswegen. Daarop bestaan wel uitzonderingen, afhankelijk van de plaatselijke situatie.
Bij elke afrit een portaal gaan plaatsen is duur en vaak ook helemaal niet nodig, aangezien het soms de aandacht afleidt van het verkeer.

Van die jungle...ja, zo kom je er inderdaad nog wel een paar tegen. :) Maar het is al verbeterd en het zal nog verbeteren.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij 3 rijstroken en/of complexe situaties dan normale afritten zouden portaalborden wel handig zijn.

Bij elke afrit is ook weer niet nodig inderdaad.

Maar doordat zoveel borden onleesbaar zijn door de begroeiing, lijkt het misschien of er meer noodzaak is voor portaalborden.
Rien
verkeersader

Bericht door Rien »

Dat er zoveel hoge beplanting is in de middenberm en de zijbermen, vind ik geen slechte zaak (geluidshinder en risico op verblinding beperken, de snelweg camoufleren in het landschap), maar het onderhoud schiet weer tekort. Vooral het Waals Gewest moet dringend zijn groendienst eens aan het werk zetten.
R4 schreef:Bij elke afrit een portaal gaan plaatsen is duur en vaak ook helemaal niet nodig, aangezien het soms de aandacht afleidt van het verkeer.
Ik ga akkoord met Chris! Er moeten mijns inziens meer portaalborden - of meer algemeen: hoge bewegwijzering - geplaatst worden, en dit niet alleen vanwege de dichte begroeiing. Leiden te kleine (vork)borden in de zijbermen de aandacht niet méér af dan goed zichtbare hoge bewegwijzering (panelen op masten, uithouders en portalen)? Volgens mij wel, zeker op snelwegen met 2x3 rijstroken en op complexe aansluitingen! (Zoveel portalen als in Nederland zijn natuurlijk ook weer niet nodig.)

Vlaanderen probeert tegenwoordig aan dit gebrek te voldoen door lage bewegwijzering te herhalen in de middenberm.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Rien schreef:Zoveel portalen als in Nederland zijn natuurlijk ook weer niet nodig.
Dat hangt natuurlijk ook weer samen omdat wij om iets van 600 meter signalering hebben op veel snelwegen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Mijn foto's zijn vrijwel dezelfde als die van Frits, dus die ga ik niet allemaal ook uploaden.
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Rien schreef:Dat er zoveel hoge beplanting is in de middenberm en de zijbermen, vind ik geen slechte zaak (geluidshinder en risico op verblinding beperken, de snelweg camoufleren in het landschap), maar het onderhoud schiet weer tekort. Vooral het Waals Gewest moet dringend zijn groendienst eens aan het werk zetten.
Ja, ik verkies ook beplanting boven kale middenbermen. Bijvoorbeeld de Nederlandse A67 net na de Belgische grens, daar word je gewoonweg verblind door het verkeer op het andere rijvak. Anderzijds moet die natuurlijk onderhouden (lees: tijdig gesnoeid) worden en dat is bij ons soms een probleem. Het is een klassiek probleem hoor: te weinig mensen om alles tijdig gesnoeid te krijgen. Dat komt omdat beplanting meestal op korte tijd explosief in groei komt, aan een tempo dat je niet kan bijhouden om te snoeien. Zeker niet wanneer je niet voldoende mensen hebt om dat te doen. Op sommige plaatsen (zoals ringwegen) wordt preventief gesnoeid, maar op andere dan weer niet omdat men niet altijd op voorhand kan inschatten in welke mate begroeiing een bord zal bedekken.
Rien schreef:Ik ga akkoord met Chris! Er moeten mijns inziens meer portaalborden - of meer algemeen: hoge bewegwijzering - geplaatst worden, en dit niet alleen vanwege de dichte begroeiing. Leiden te kleine (vork)borden in de zijbermen de aandacht niet méér af dan goed zichtbare hoge bewegwijzering (panelen op masten, uithouders en portalen)? Volgens mij wel, zeker op snelwegen met 2x3 rijstroken en op complexe aansluitingen! (Zoveel portalen als in Nederland zijn natuurlijk ook weer niet nodig.)

Vlaanderen probeert tegenwoordig aan dit gebrek te voldoen door lage bewegwijzering te herhalen in de middenberm.
Liefst ook niet teveel hoge bewegwijzering en al zeker niet zoals in Frankrijk waar men afstandsborden soms zodanig hoog plaatst dat je nekpijn krijgt van er naar te kijken. Soms lijkt het wel alsof die borden voor vliegtuigen in plaats van voor voertuigen bedoeld zijn. :)
Bij complexe aansluitingen plaatst men vaak portaalborden, dat zijn de uitzonderingen waarover ik het had. Ook de nulborden bij afritten zijn standaard uithouders, die je ver genoeg op voorhand ziet.
Vanaf 2x4 zou ik ook pleiten voor standaard gebruik van portaalborden, maar tot 2x3 volstaat het huidige systeem mijns insziens zeker. De meerderheid van de vorkborden voldoet qua grootte (denk maar aan de soms gigantische lichtbakken), alleen de consequentie tussen wat links en rechts staat ontbreekt soms, en dan vooral in Wallonië.
Voordeel van lage bewegwijzering in bermen is dat het veel goedkoper is om ze te herhalen dan portalen. Je kan dus gemakkelijker meer aankondigingen voor een afrit plaatsen op verschillende afstanden.

Hoewel portalen langer op voorhand zichtbaar zijn, leiden borden in de berm de aandacht minder af van het verkeer. Reden daarvoor is heel eenvoudig: we zijn gewend van links naar rechts te kijken naar dingen. Daarop heeft men tests gedaan in de Vrije Universiteit Brussel bij bestuurders die men een snelwegtraject liet rijden. Daaruit bleek dat bij de meerderheid van de bestuurders de ogen de weg afscannen van links naar rechts. Bij portalen werd een verstoring van dit patroon vastgesteld. Wanneer er op dat moment plots een voorganger moest remmen, was er een grotere schrikreactie en een tragere remreactie dan in het geval van borden aan de linker- en rechterkant van de weg, omdat die opgenomen worden in de normale scanlijn en dus niet voor een verstoring zorgen. Op die manier blijven de ogen ook op de hoogte van het verkeer, zodat bij plots remmen van een voorganger er minder geschrokken en sneller gereageerd wordt. Daarbij gaat het natuurlijk telkens maar om fracties van tijd, maar net die fracties kunnen soms een groot verschil maken in het verkeer.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vanaf 2x4 zou ik ook pleiten voor standaard gebruik van portaalborden, maar tot 2x3 volstaat het huidige systeem mijns insziens zeker.
Niet helemaal mee eens. Door de massa vrachtverkeer zijn borden vaak niet, of erg laat te lezen. Op bijvoorbeeld de E313 rijden zoveel vrachtwagens dat veel borden niet te lezen zijn, en da's nog maar 2x2.
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Daarom dat we ernaar streven om de borden ook links te plaatsen he. ;)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ja, dat gaat dus vaak fout met zoveel begroeiing in de middenberm.

Duidelijke bewegwijzering is dus niet iets waar je op moet besparen is mijn mening. Liever een portaalbord á la Duitsland dan 2 vage vorkborden die vaak niet te lezen zijn.

Een andere optie zou een halfportaal kunnen zijn. Dat zie je in Duitsland ook vaak.
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Het is goedkoper begroeiing te snoeien dan portaalborden te plaatsen. Vorkborden op zich zijn over het algemeen wel duidelijk hoor.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

Ik vind dat ze Aix-la-Chapelle moeten vervangen, die stad heet toch Aachen en geen Aix-la-Chapelle
ik vind dat ze een beetje europees moeten denken en gewoon de ECHTE naam van de stad moeten vermelden

andersom is dat ook met Liege, in Duitsland geven ze overal Luttich aan waar eigenlijk Liege had moeten staan
en ik vind ook dat ze geen Luttich (Liege) moeten verwijzen, gewoon alleen Liege op de borden, andersom moet dat met Aachen ook.

Allemaal buitenlandse vertalingen van steden ik wordt er misselijk van. :kots: :ziek:
Wimpie24
expressweg

Re:

Bericht door Wimpie24 »

Snelwegenkenner schreef:Ik vind dat ze Aix-la-Chapelle moeten vervangen, die stad heet toch Aachen en geen Aix-la-Chapelle
ik vind dat ze een beetje europees moeten denken en gewoon de ECHTE naam van de stad moeten vermelden

andersom is dat ook met Liege, in Duitsland geven ze overal Luttich aan waar eigenlijk Liege had moeten staan
en ik vind ook dat ze geen Luttich (Liege) moeten verwijzen, gewoon alleen Liege op de borden, andersom moet dat met Aachen ook.

Allemaal buitenlandse vertalingen van steden ik wordt er misselijk van. :kots: :ziek:
En over de gewone Nederlandstalige naam "Luik" spreken we niet meer?
waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Rit door België en Frankrijk

Bericht door waldo79 »

Na 16 maanden had ik toch een iets meer inhoudelijke reactie verwacht :)
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

Dat is een reactie op een posting van mijn tweede maand op het forum. :schrikreactie: :wijsvinger:

Ik ben nog steeds van mening dat die binnenlandse namen van buitenlandse steden voor onduidelijkheid zorgen, in eerste instantie dacht ik dat Aix la Chapelle een klein plaatsje in Franstalig Belgie was.
Ook moeten ze voor de consequentie Luik gewoon vervangen door Liege, Nimwegen door Nijmegen, enz.
Zo weet je tenminste dat deze weg naar het buitenland loopt. 8-)
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op ma 01 dec 2008, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Helemaal mee eens.
Sommige exoniemen zijn gewoon onduidelijk en verwarrend. Bovendien raken de borden daardoor veel te vol.

Liege - Luik kent iedereen wel, net als Köln - Keulen. Maar Aix La Chapelle - Aachen - Aken is toch een lastige. Net als Lille - Rijsell, of Tournai - Doornik.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Snelwegenkenner schreef: Zo weet je tenminste dat deze weg naar het buitenland loopt. 8-)
Dat kan prima opgelost worden door een schild met de landcode in. Bovendien zou ik wel eens willen weten of jij bij plaatsen als Hondschote aan Frankrijk denkt.

@duikgek89: Doornik wordt zelfs in Nederland met zijn Nederlandse benaming benoemd.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Alfa schreef:@duikgek89: Doornik wordt zelfs in Nederland met zijn Nederlandse benaming benoemd.
Dat ligt er maar aan. Tournai wordt denk ik evenzovaak gebruikt. Met Moeskroen ligt dat anders. En Mons willen de nodige Nederlanders ook nog wel eens de andere naam gebruiken. Misschien omdat Van Bergen-Henegouwen in Nederland een best wel vaak voorkomende achternaam is ?
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Dan blijf ik nog bij mijn mening.
Voor een Nederlander maakt het dan niet uit. Maar een Pool die aan het zoeken is en op z'n kaart Tournai ziet staan en op de borden Doornik kan heel makkelijk in de war raken.
Alhoewel, voor een Nederlander die niet goed is in topografie en andere talen is het ook lastig.

Ik vind dan ook dat er ook in Nederland op de borden Tournai moet staan en niet Doornik.