Rit door België en Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Rit door België en Frankrijk

Bericht door Chris »

In Nederland staat Tournai zowieso niet aangegeven.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

Jammer, want in Tournai wordt wel degelijk Frans gesproken. :(
Dat kan prima opgelost worden door een schild met de landcode in. Bovendien zou ik wel eens willen weten of jij bij plaatsen als Hondschote aan Frankrijk denkt
Dan krijg je een kermis van symbooltjes,
bijvoorbeeld op de Belgische A2: Heerlen(NL) / Aachen(D)
Vind ik te overdreven, zo erg is het nou ook weer niet als je het buitenland inrijdt.

De naam Aken hoort niet bij die plaats, het is maar een vertaling ervan. Namen kun je niet vertalen, dus daarom moet je gewoon Aachen en Tournai in Nederland vermelden. Omdat dat de naam is van de plaats in de taal hoe ze daar spreken.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Snelwegenkenner schreef:De naam Aken hoort niet bij die plaats, het is maar een vertaling ervan.
Wat doen we met plaatsen die vroeger in een ander land lagen en waarvan de oorspronkelijke naam in een andere taal was? In Polen zijn heel veel plaatsen die vroeger in Duitsland lagen en waar tot voor ze bij Polen hoorden überhaupt geen Poolse plaatsnaam was. Dan is het vermelden van de (originele) naam in een andere taal zo raar nog niet.

Kijk maar naar Grünberg, wat een beetje gekunsteld vertaald is naar Zielona Góra.
Namen kun je niet vertalen, dus daarom moet je gewoon Aachen en Tournai in Nederland vermelden. Omdat dat de naam is van de plaats in de taal hoe ze daar spreken.
Wat met een plaats waar meerdere talen worden gesproken, zoals Brussel/Bruxelles? Er wordt in Brussel meer Frans dan Nederlands gesproken...
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Snelwegenkenner schreef:
Jammer, want in Tournai wordt wel degelijk Frans gesproken. :(
Ik kan mij niet voorstellen dat er ergens een bord zou moeten staan in Nederland met "Doornik/Tournai" op. Deze stad ligt namelijk tegen de Franse grens, is helemaal niet zo belangrijk en voor hier te geraken moet je toch eerst door enkele andere veel belangrijkere steden!
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In Nederland zijn geen borden naar Doornik. Er zijn sowieso maar heel weinig borden die verwijzen naar Wallonië vanuit Nederland. De enige plaatsen die mij zo even te binnen schieten zijn Luik (A2), Verviers (N598), Gemmenich en Sippenaeken bij Vaals en Epen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ben zelf wel eens een meisje uit Doornik in Amsterdam tegengekomen. Zij sprak gewoon Nederlands :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Palance schreef:In Nederland zijn geen borden naar Doornik. Er zijn sowieso maar heel weinig borden die verwijzen naar Wallonië vanuit Nederland. De enige plaatsen die mij zo even te binnen schieten zijn Luik (A2), Verviers (N598), Gemmenich en Sippenaeken bij Vaals en Epen.
Afbeelding
Dit afritbord staat nog net op Nederlands grondgebied. ;)
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

@Coen Tunnel, die plaatsen die jij noemt zijn uitzonderingen, wat ik zei bedoelde ik in het algemeen.

Brussel/Bruxelles vind ik een lastige, want het is lastig om een stad met twee talen op het bord te zetten.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Snelwegenkenner schreef:Namen kun je niet vertalen
Vertel dat maar aan de heer Von Battenberg, die Mountbatten werd toen hij met de Britse koningin trouwde. :)

Over het algemeen zijn Europese plaatsnamen wel degelijk te vertalen. De naam die de huidige bewoners gebruiken is bijvoorbeeld vaak een vertaling van het origineel.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.