Rit door België en Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rit door België en Frankrijk

Bericht door Chris »

In Nederland staat Tournai zowieso niet aangegeven.
Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6203
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Rit door België en Frankrijk

Bericht door Snelwegenkenner »

In Nederland staat Tournai zowieso niet aangegeven.
Jammer, want in Tournai wordt wel degelijk Frans gesproken. :(
Dat kan prima opgelost worden door een schild met de landcode in. Bovendien zou ik wel eens willen weten of jij bij plaatsen als Hondschote aan Frankrijk denkt
Dan krijg je een kermis van symbooltjes,
bijvoorbeeld op de Belgische A2: Heerlen(NL) / Aachen(D)
Vind ik te overdreven, zo erg is het nou ook weer niet als je het buitenland inrijdt.

De naam Aken hoort niet bij die plaats, het is maar een vertaling ervan. Namen kun je niet vertalen, dus daarom moet je gewoon Aachen en Tournai in Nederland vermelden. Omdat dat de naam is van de plaats in de taal hoe ze daar spreken.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rit door België en Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel »

Snelwegenkenner schreef:De naam Aken hoort niet bij die plaats, het is maar een vertaling ervan.
Wat doen we met plaatsen die vroeger in een ander land lagen en waarvan de oorspronkelijke naam in een andere taal was? In Polen zijn heel veel plaatsen die vroeger in Duitsland lagen en waar tot voor ze bij Polen hoorden überhaupt geen Poolse plaatsnaam was. Dan is het vermelden van de (originele) naam in een andere taal zo raar nog niet.

Kijk maar naar Grünberg, wat een beetje gekunsteld vertaald is naar Zielona Góra.
Namen kun je niet vertalen, dus daarom moet je gewoon Aachen en Tournai in Nederland vermelden. Omdat dat de naam is van de plaats in de taal hoe ze daar spreken.
Wat met een plaats waar meerdere talen worden gesproken, zoals Brussel/Bruxelles? Er wordt in Brussel meer Frans dan Nederlands gesproken...
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Rit door België en Frankrijk

Bericht door vynkce »

Snelwegenkenner schreef:
In Nederland staat Tournai zowieso niet aangegeven.
Jammer, want in Tournai wordt wel degelijk Frans gesproken. :(
Ik kan mij niet voorstellen dat er ergens een bord zou moeten staan in Nederland met "Doornik/Tournai" op. Deze stad ligt namelijk tegen de Franse grens, is helemaal niet zo belangrijk en voor hier te geraken moet je toch eerst door enkele andere veel belangrijkere steden!
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Rit door België en Frankrijk

Bericht door Palance »

In Nederland zijn geen borden naar Doornik. Er zijn sowieso maar heel weinig borden die verwijzen naar Wallonië vanuit Nederland. De enige plaatsen die mij zo even te binnen schieten zijn Luik (A2), Verviers (N598), Gemmenich en Sippenaeken bij Vaals en Epen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rit door België en Frankrijk

Bericht door Vinny »

Ben zelf wel eens een meisje uit Doornik in Amsterdam tegengekomen. Zij sprak gewoon Nederlands :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rit door België en Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel »

Palance schreef:In Nederland zijn geen borden naar Doornik. Er zijn sowieso maar heel weinig borden die verwijzen naar Wallonië vanuit Nederland. De enige plaatsen die mij zo even te binnen schieten zijn Luik (A2), Verviers (N598), Gemmenich en Sippenaeken bij Vaals en Epen.
Afbeelding
Dit afritbord staat nog net op Nederlands grondgebied. ;)
Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6203
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Rit door België en Frankrijk

Bericht door Snelwegenkenner »

@Coen Tunnel, die plaatsen die jij noemt zijn uitzonderingen, wat ik zei bedoelde ik in het algemeen.

Brussel/Bruxelles vind ik een lastige, want het is lastig om een stad met twee talen op het bord te zetten.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Rit door België en Frankrijk

Bericht door harry »

Snelwegenkenner schreef:Namen kun je niet vertalen
Vertel dat maar aan de heer Von Battenberg, die Mountbatten werd toen hij met de Britse koningin trouwde. :)

Over het algemeen zijn Europese plaatsnamen wel degelijk te vertalen. De naam die de huidige bewoners gebruiken is bijvoorbeeld vaak een vertaling van het origineel.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.