Rit door België en Frankrijk
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
- Locatie: Roosendaal
Re: Rit door België en Frankrijk
Jammer, want in Tournai wordt wel degelijk Frans gesproken.In Nederland staat Tournai zowieso niet aangegeven.
Dan krijg je een kermis van symbooltjes,Dat kan prima opgelost worden door een schild met de landcode in. Bovendien zou ik wel eens willen weten of jij bij plaatsen als Hondschote aan Frankrijk denkt
bijvoorbeeld op de Belgische A2: Heerlen(NL) / Aachen(D)
Vind ik te overdreven, zo erg is het nou ook weer niet als je het buitenland inrijdt.
De naam Aken hoort niet bij die plaats, het is maar een vertaling ervan. Namen kun je niet vertalen, dus daarom moet je gewoon Aachen en Tournai in Nederland vermelden. Omdat dat de naam is van de plaats in de taal hoe ze daar spreken.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33783
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: Rit door België en Frankrijk
Wat doen we met plaatsen die vroeger in een ander land lagen en waarvan de oorspronkelijke naam in een andere taal was? In Polen zijn heel veel plaatsen die vroeger in Duitsland lagen en waar tot voor ze bij Polen hoorden überhaupt geen Poolse plaatsnaam was. Dan is het vermelden van de (originele) naam in een andere taal zo raar nog niet.Snelwegenkenner schreef:De naam Aken hoort niet bij die plaats, het is maar een vertaling ervan.
Kijk maar naar Grünberg, wat een beetje gekunsteld vertaald is naar Zielona Góra.
Wat met een plaats waar meerdere talen worden gesproken, zoals Brussel/Bruxelles? Er wordt in Brussel meer Frans dan Nederlands gesproken...Namen kun je niet vertalen, dus daarom moet je gewoon Aachen en Tournai in Nederland vermelden. Omdat dat de naam is van de plaats in de taal hoe ze daar spreken.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 10563
- Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
- Locatie: Vlaanderen
Re: Rit door België en Frankrijk
Ik kan mij niet voorstellen dat er ergens een bord zou moeten staan in Nederland met "Doornik/Tournai" op. Deze stad ligt namelijk tegen de Franse grens, is helemaal niet zo belangrijk en voor hier te geraken moet je toch eerst door enkele andere veel belangrijkere steden!Snelwegenkenner schreef:Jammer, want in Tournai wordt wel degelijk Frans gesproken.In Nederland staat Tournai zowieso niet aangegeven.![]()
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 32778
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
- Locatie: A15xA29
Re: Rit door België en Frankrijk
In Nederland zijn geen borden naar Doornik. Er zijn sowieso maar heel weinig borden die verwijzen naar Wallonië vanuit Nederland. De enige plaatsen die mij zo even te binnen schieten zijn Luik (A2), Verviers (N598), Gemmenich en Sippenaeken bij Vaals en Epen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43259
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: Rit door België en Frankrijk
Ben zelf wel eens een meisje uit Doornik in Amsterdam tegengekomen. Zij sprak gewoon Nederlands 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33783
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: Rit door België en Frankrijk
Palance schreef:In Nederland zijn geen borden naar Doornik. Er zijn sowieso maar heel weinig borden die verwijzen naar Wallonië vanuit Nederland. De enige plaatsen die mij zo even te binnen schieten zijn Luik (A2), Verviers (N598), Gemmenich en Sippenaeken bij Vaals en Epen.
Dit afritbord staat nog net op Nederlands grondgebied.
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
- Locatie: Roosendaal
Re: Rit door België en Frankrijk
@Coen Tunnel, die plaatsen die jij noemt zijn uitzonderingen, wat ik zei bedoelde ik in het algemeen.
Brussel/Bruxelles vind ik een lastige, want het is lastig om een stad met twee talen op het bord te zetten.
Brussel/Bruxelles vind ik een lastige, want het is lastig om een stad met twee talen op het bord te zetten.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24148
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: Rit door België en Frankrijk
Vertel dat maar aan de heer Von Battenberg, die Mountbatten werd toen hij met de Britse koningin trouwde.Snelwegenkenner schreef:Namen kun je niet vertalen
Over het algemeen zijn Europese plaatsnamen wel degelijk te vertalen. De naam die de huidige bewoners gebruiken is bijvoorbeeld vaak een vertaling van het origineel.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.