Wat is er mis met redesign?

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Wat is het meest erg aan het nieuwe ontwerp van de ANWB-routeborden (redesign)?

De open pijlpunt
7
18%
Te kleine wegnummers
6
16%
Geen uitlijning van de afstanden, zodat de bestemming en de afstand niet gescheiden wordt.
6
16%
De pijlrichting komt niet meer overeen met de richting van het bord (bijv. pijl om het hoekje of rechtdoorgaande pijl terwijl bord naar rechts staat)
5
13%
Het lettertype is onleesbaar
5
13%
De symbooltjes zijn flink achteruitgegaan
1
3%
Opzich is er weinig mis mee, het is alleen zo LELIJK geworden.
4
11%
Niets is er erg, redesign is een vooruitgang van de bewegwijzering, waar zeurt iedereen toch over?
4
11%

Totaal aantal stemmen: 38

Vinny
4x5 autosnelweg

Wat is er mis met redesign?

Bericht door Vinny » zo 12 jun 2005, 18:04

Wat is je grootste frustratie?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 12 jun 2005, 18:09

Ik heb het meeste afschuw van de verschrikkelijk kleine en vreemd gestileerde pijl. Het lijkt net alsof het middenstuk dikker is dan de twee ''schuine'' kanten. :kots:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 jun 2005, 18:19

De pijl is natuurlijk afschuwelijk, maar ook het lettertype vind ik niets. Jammer dat ik geen 2x mocht stemmen ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 12 jun 2005, 18:27

Open pijlpunt: vind open pijlen wel wat hebben, maar de Redesign-variant niet. Dat heeft denk ik met name te maken met de schuine lijnen in de pijl. De basis van de pijl (de middelste streep) is aan het begin breder dan hij in de pijl is. Daarnaast is die streep naar mijn gevoel te kort.

Wegnummers: is een achteruitgang, maar niet het grootste probleem.

Uitlijning: idem

Pijlrichting: is volgens mij een ouder fenomeen dan Redesign. Zie ook zo snel het probleem niet.

Symbooltjes: niet zozeer achteruit, heb vooral een probleem met het te pas, maar vooral te onpas gebruiken van symbooltjes (symbolitis).

Lettertype: de grootste achteruitgang. Hoe moeilijk is het om internationaal enigszins in de pas te lopen door hetzij Interstate, hetzij DIN te gebruiken?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 12 jun 2005, 18:41

Hier verschillende pijlen langs elkaar:

Afbeelding

De eerste twee komen uit Word, respectievelijk door ==> en --> in te typen. De tweede is volgens mij de ISO-pijl van Duitsland.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 12 jun 2005, 18:48

En hier de lettertypes:

Afbeelding

Die heb ik net pas gevonden nadat ik wist hoe de npk-foto's werken. :lol:

Sjef

Bericht door Sjef » zo 12 jun 2005, 18:51

Ik ga niet nog eens opsommen waarom ik Redesign eerder een achteruitgang dan een vóóruitgang vind in de Nederlandse bewegwijzering. Ik heb mijn ongenoegen en de onhebbelijkheden van Redesign al meermaals opgesomd...
Hoewel ik heb gestemd op "Het lettertype is onleesbaar", vind ik de onleesbaar niet zozeer het ergste. Ik vind het lettertype voor alle soorten wegwijzers gewoon ronduit lelijk.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 12 jun 2005, 19:56

Ik ben met Pino eens dat er veel te veel symbolen gebruikt worden. Van sommige weet ik niet eens waar ze voor staan. Als we nou gewoon een paar symbolen aanhouden voor belangrijke gebouwen/bestemmingen en de rest de deur uit gooien...

Ik moet zeggen dat ik de handwegwijzers een achteruitgang vind ten opzichte van de oude, vooral in de zin van lettertype. Wel mooi vind ik de bolle kant, die meer uniformiteit verschaft als er op een handwijzer bestemmingen voor rechtdoorgaande richting moeten worden aangegeven. Veel mooier dan de vroegere rechthoek.

De voorwegwijzers vind ik wel een verbetering. Ik vind het er netter en strakker uitzien.
+ Meerdere lokale bestemmingen in 1 witvlak
+ Mooier lettertype
- Kleine wegnummers
- Geen uitlijning van afstanden rechts
Met de pijl heb ik niet veel problemen.

Voor portaalborden op de snelweg kan ik me overigens voorstellen dat wordt vastgehouden aan interstate (vanwege de grotere snelheid).
Rainier

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 12 jun 2005, 20:03

Ikzelf vindt het wegnummer niet echt ideaal, om als voorbeeld te nemen, die wegweizer van de N48, daar vind ik het echt foeilelijk. Voor de rest vind ik niet veel mis met Redesign, behalve dat dan de openpiijlen niet mijn smaak is en het lettertype misschien een tikje groter.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 jun 2005, 20:05

Een ander nadeel van redesign is dat er nogal vaak fouten in staan. Als ik de foto's op dit forum mag geloven. Ik vind het zowieso geeneens een vooruitgang, en eigenlijk ook geen stilstand, maar achteruitgang. Als ze per se iets willen veranderen, laten ze dan de snelwegborden groen maken. maar das een andere discussie.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 jun 2005, 20:22

Een ander nadeel van redesign is dat er nogal vaak fouten in staan.
Maar dat heeft natuurlijk niets met redesign op zich te maken... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » zo 12 jun 2005, 20:44

Ik heb al meerdere keren mijn mening over Redesign gegeven, en die is over het algemeen vrij positief. Ik vind alleen dat het geen verbetering is t.o.v. van het oude ontwerp, alleen handwijzers zijn er daadwerkelijk op vooruit gegaan, vooral met de nieuwe, dikkere pijlvorm. Enkele nadelen wil ik ook wel noemen:

1. De pictogrammen vind ik te veel van het goede, als ik naar het pretpark "De Valkenier" in Valkenburg wil en de wegwijzers volg, heb ik die pictogrammen nergens voor nodig. Bij bedrijventerreinen vind ik ze wél nodig voor de herkenbaarheid, vooral wanneer de naam van het terrein gelijk is aan die van de bijbehorende plaats. Dan vind ik ze wel weer veel herkenbaarder met het oude pictogram, eventueel zelfs met het pictogram uit de 'herziening richtlijnen bewegwijzering', maar niet die uit Redesign.

2. De nieuwere versie van Redesign heeft veel te kleine wegnummers, vooral A-nummers zijn veel slechter leesbaar geworden. Dit is de grootste achteruitgang uit het hele herontwerp, in dit geval had men bij de oudere versie van Redesign moeten blijven (voor 2004), waarbij de grootte van de wegnummers gelijk was gebleven aan die uit het oude ontwerp en waarbij A-nummers nog een wit randje hadden.

3. Over de uitlijning van afstanden ben ik vrijwel positief, alleen moet men wel het streepje "-" afschaffen wanneer een plaats in minder dan 1 kilometer te bereiken is, want dit is veel te verwarrend met een verbindingsstreepje. Zie het onderstaande voorbeeld:

Nijmegen -
Nijmegen-
Dukenburg 3

Dat is eigenlijk alles, de open pijlen vind ik het minst storend en soms zelfs beter uitzien; vooral op handwijzers, stapelwijzers en voorwegwijzers. Met het lettertype heb ik ook nog geen slechte ervaringen gehadden, hoewel het soms wel te klein wordt toegepast.
Groet, Charles

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 12 jun 2005, 20:49

Charles schreef:2. De nieuwere versie van Redesign heeft veel te kleine wegnummers, vooral A-nummers zijn veel slechter leesbaar geworden. Dit is de grootste achteruitgang uit het hele herontwerp, in dit geval had men bij de oudere versie van Redesign moeten blijven (voor 2004), waarbij de grootte van de wegnummers gelijk was gebleven aan die uit het oude ontwerp en waarbij A-nummers nog een wit randje hadden.
Hier kan ik me ook in vinden. Ik vind ook de eerste generatie redesign (met oude wegnummerkaders en symbolen) het beste. Daar had men verder mee moeten gaan en de voorwegwijzers ongemoeid moeten laten. De lichtbakken vind ik dan ook de enige verbetering aan redesign, want de oude vond ik ook maar lompe bakken.

Ook het oude industriesymbooltje vond ik beter, maar er moeten wel rookpluimpjes bij, want waar dient anders de schoorsteen voor?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 12 jun 2005, 21:20

Ik stem niet, omdat het niet één aspect is wat ik eruit pik.

Mijn mening t.a.v. redesign zal jullie inmiddels genoegzaam bekend zijn.

Eén pluspuntje: bundeling lokale doelen in één witvlak.

Rest allemaal minpunten:
- bij gelijke kapitaalhoogte een slechter leesbaar lettertype dan Ee/Interstate
- open pijlvorm
- onderbreking van de omlijstingsbies
- te dunne omlijstingsbies
- te kleine weergave van wegnummers
- bepaalde symbolen zijn niet erg geslaagd
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 12 jun 2005, 21:26

Weet iemand ook wat de nieuwe richtlijnen voor tijdelijke bewegwijzering voor gaan schrijven? Daar ben ik benieuwd naar, want daar zullen de definitieve richtlijnen ook wel in doorschemeren.

Sjef

Bericht door Sjef » zo 12 jun 2005, 21:28

Ik meen dat René betrokken was bij een inspraakprocedure hierover?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 12 jun 2005, 21:31

Sjef schreef:Ik meen dat René betrokken was bij een inspraakprocedure hierover?
Nee. Niet beroepsmatig. Enkel als inspreker.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 13 jun 2005, 10:54

Ik kan niet op meer onderwerpen tegelijk stemmen, dus:

Ik ben tegen wegens:
1) open pijlpunt
2) wegnummer te klein
3) bepaalde symbolen kunnen beter

Voor de rest vind ik het wel meevallen. Echt mooi vind ik René's ontwerpen. Behalve dan de wegnummers: ik blijf erbij dat ik ook de letters wil zien, dus A7 en N244. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 13 jun 2005, 18:34

Niemand een reactie op de zogenaamde breedtebesparing van Uu t.o.v. Ee, te zien op bovenstaand plaatje?

Ikzelf vind het hiermee wel overduidelijk dat bij Uu de letters meer zijn ingedeukt en dichter op elkaar staan. :roll:

Sjef

Bericht door Sjef » ma 13 jun 2005, 19:04

ViaHaaren schreef:Ikzelf vind het hiermee wel overduidelijk dat bij Uu de letters meer zijn ingedeukt en dichter op elkaar staan. :roll:
Juist! Daardoor gaat dat argument helemaal niet op...de leesbaarheid wordt er juist door verkleind i.p.v. vergroot.