Afbeelding

'Prioriteitsplannen' Minister Eurlings

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » do 28 jun 2007, 23:17

Brabants Dagblad schreef: Eurlings: snel aanpak Randstad
Minister van Verkeer is besluiteloosheid rond grote projecten zat.

Minister Eurlings van Verkeer wil dat er snel besluiten worden genomen over de verkeersprojecten in de Randstad. Hij wil dat die een topregio in de EU wordt.

Den Haag – Na de zomer beslist het kabinet over grote projecten die de randstad een ‘duurzame en economische topregio’ moet maken. Dat blijkt uit het Urgentieprogramma voor de Randstad (UPR) dat minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gisteren presenteerde. Volgens de minister is de Randstad de grootste economische as van Nederland, internationaal naar de middenmoot gezakt.

De projecten moeten de dichtgeslibde wegen en het overvolle spoor in de Randstad weer begaanbaar maken. Daarbij gaat het om het doortrekken van de A4 tussen Delft en Schiedam, de omstreden verbinding van de A6 en de A9 door het Gooi (de verbinding van Amsterdam met Almere) en een nieuwe toegang voor de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam. Ook moet duidelijk worden wat er gaat gebeuren met het Groene Hart.

Sommige projecten, zoals het doortrekken van de A4, staan al tientallen jaren op de politieke agenda, maar al die tijd is vooral gepraat en zijn geen knopen doorgehakt. Eurlings is de besluiteloosheid zat. “De tijd is rijp om door te pakken”.

Het kabinet wil de lokale en regionale bestuurders twee mogelijkheden voorleggen: Gaan we er mee door of niet? Als het aan Eurlings ligt, gaan de meeste plannen wél door, getuige zijn uitspraak dat niets doen ook een besluit is, maar dat de situatie wel verergert.

Gemeenten die dwarsliggen, bijvoorbeeld door bestemmingsplannen niet te wijzigen, krijgen het kabinet op hun dak. Dat kan straks via nieuwe wetgeving onwilligen dwingen mee te werken. “Als we eenmaal een besluit hebben genomen, geldt voor mij: afspraak is afspraak”, benadrukte Eurlings. “Niets doen is echt niet meer te verkopen.”

Op een speciale conferentie in augustus worden beslissingen genomen. Met de plannen waarvan de financiering al lang rond is, wordt nog deze kabinetsperiode begonnen. Anders dreigt gezichtsverlies, meent Eurlings. “Het kabinet zit er niet om vier jaar risicovrij op de winkel te passen.” Voor tegenwerking van milieuclubs, is Eurlings niet bang. “Ik voel veel support vanuit de milieubeweging.”

Nieuwe toegang Tweede Maasvlakte? Is dat uitbreding A15 [met parallelbanen, of hebben we het hier over een nieuwe oeververbinding [A54?]

Goed dat Eurlings de wil toont, maar ik moet het eerst nog maar zien wat er daadwerkelijk gaat gebeuren. Ook vraag ik mij af in hoeverre zijn voorganger de voorbereidende werkzaamheden verricht heeft. Die meldde immers al jaren geleden dat 2006 tot 2008 de jaren van groot onderhoud zouden zijn, en dat daarna de asfalteringsmachines aan de slag zouden gaan voor wegverbredingen en vernieuwingen . . .

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 29 jun 2007, 0:12

Als dit allemaal toprioriteit was, dan had dit morgen al gelijk besproken moeten worden en niet pas in augustus. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 29 jun 2007, 1:52

PW100 schreef:
Brabants Dagblad schreef: Eurlings: snel aanpak Randstad
Minister van Verkeer is besluiteloosheid rond grote projecten zat.

Voor tegenwerking van milieuclubs, is Eurlings niet bang. “Ik voel veel support vanuit de milieubeweging.”

:hahaHAHA: :hahaHAHA: :hahaHAHA: :hahaHAHA: :hahaHAHA:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 30 jun 2007, 8:30

PW100 schreef:Nieuwe toegang Tweede Maasvlakte? Is dat uitbreding A15 [met parallelbanen, of hebben we het hier over een nieuwe oeververbinding [A54?]
Ik denk het laatste.
Van tegenwerking van milieuclubs, is Eurlings niet bang. “Ik voel veel support vanuit de milieubeweging.”
Het lijkt er op dat hij al met de milieubeweging heeft gepraat.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 30 jun 2007, 10:26

Mja, eerlijk gezegt, wat heeft een milieubeweging te zoeken in een gebied als de Botlek?

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 30 jun 2007, 10:43

Drijvende gifvaten tellen... ;)
wie op de wegenwacht, wacht het langst

A35-racer
dorpsstraat

Re: 'Prioriteitsplannen' Minister Eurlings

Bericht door A35-racer » do 16 aug 2007, 21:33

Ik was enigzins hoopvol totdat ik dit las:
Voor tegenwerking van milieuclubs, is Eurlings niet bang. “Ik voel veel support vanuit de milieubeweging.”
:cry:

Eurlings gaat natuurlijk eindeloos compromissen sluiten met de milieuhippie's (tunneltje hier, tunneltje daar). Eurlings, ga a.u.b. op de asfalteermachine zitten en smeer dat spul uit waar het nodig is (op maaiveld) i.p.v. dat eindeloze gepolder!

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » vr 17 aug 2007, 13:33

Nou, ik denk dat dit forum het slechter had kunnen treffen met een andere minister. Deze minister heeft tenminste voeling voor prioriteiten in het wegennet. Goede aanpak om met lagere overheden te overleggen en waar nodig even de duimschroeven aandraaien. Er is in het verleden lang genoeg gepolderd.
Nu maar hopen dat het nit bij woorden blijft. In elk geval heeft Eurlings mijn steun!

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 17 aug 2007, 13:35

Eurlings heeft bij mij ook nog altijd het voordeel van de twijfel, maar hij moet zo onderhand toch wel een keer spijkers met koppen gaan slaan.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 17 aug 2007, 20:20

René schreef:Eurlings heeft bij mij ook nog altijd het voordeel van de twijfel, maar hij moet zo onderhand toch wel een keer spijkers met koppen gaan slaan.
Volgens mij geldt voor hem hetzelfde als Peijs: ze zijn van goede wil, maar alle regeltjes werken hen tegen. Als jij minister zou zijn zou je onder je periode ook bar weinig voor elkaar krijgen denk ik... :roll:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 17 aug 2007, 20:57

Dat klopt. Vorige week was Peijs te gast bij Radio M. Zij verklaarde dat ze veel meer had willen doen, dan ze uiteindelijk heeft kunnen realiseren. Lange procedures en protesten van de milieubeweging dreven haar soms tot wanhoop, vooral ook omdat constructieve gesprekken om tot oplossingen te komen vaak onmogelijk bleken.
De autogordel: een band voor het leven.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » zo 19 aug 2007, 0:46

Wel een teken dat er iets mis is als ongestructureerde factoren zo'n grote invloed kunnen hebben.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 23 aug 2007, 12:01

In het buitenland lachen ze zich kapot als we vertellen dat er al 40 jaar een weg moet komen te liggen, die er nog steeds niet ligt omdat iedereen het zo nodig met elkaar eens wil zijn. :roll:

En een Betuwelijn kan er dan wel weer doorgedrukt worden... :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 23 aug 2007, 12:06

De Betuweroute, laat ik het dan als lokalo wel correct benoemen, is ook niet zonder hoofdbrekens tot stand gekomen. Daar is flink tegen gedemonstreerd. De Tweede Kamer heeft later aangegeven dat de lijn door allerlei, onder meer zelf ingebrachte, aanpassingen heel prijzig is geworden :?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 23 aug 2007, 12:18

Maar dat geldt niet alleen voor de Betuwelijn (die term staat gewoon in de Van Dale), maar ook voor wegen zoals de A4, die nu een stuk duurder is geworden door allerlei aanpassingen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 23 aug 2007, 12:20

Voor die goederenspoorlijn is dan ook druk gelobby'd vanuit de Rotterdamse haven. (spel ik dat goed?)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 23 aug 2007, 13:04

Betuwelijn bestaat ook wel. Dit is de naam van het oude lijntje tussen Dordrecht en Elst. De naam van de goederenspoorlijn is Betuweroute.
Rainier

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 23 aug 2007, 13:35

Tja, die naam is bedacht om het allemaal nog wat chiquer te laten klinken.
Net zoals de provincie Gelderland met de Kippelijn deed... :roll:

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 23 aug 2007, 14:34

En om onderscheid te maken met het oude lijntje langs Geldermalsen. Kippelijn is toch ook maar een bijnaam? Kan me niet voorstellen dat dat een officiële naam is.
Rainier

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 23 aug 2007, 20:31

waldo79 schreef:De Betuweroute, laat ik het dan als lokalo wel correct benoemen, is ook niet zonder hoofdbrekens tot stand gekomen. Daar is flink tegen gedemonstreerd. De Tweede Kamer heeft later aangegeven dat de lijn door allerlei, onder meer zelf ingebrachte, aanpassingen heel prijzig is geworden :?
En toch vind ik het ondanks alles nog steeds een enorm lelijk ding in de verder zo mooie Betuwe. Dat zag ik gisteren wel weer toen ik op de A15 reed, rechts een mooi uitzicht over de velden en de Linge en links een half boven maaiveld uitstekende betonnen bak. :evil:

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 24 aug 2007, 0:30

^^
Ik vind hem niet mooier of lelijker dan de A15 zelf.

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » za 25 aug 2007, 21:48

Ik ben het wel eens met hetgeen hiervoor is gezegd: hoe is het in ...naam mogelijk dat de haven succesvol de Betuweroute voor elkaar heeft gekregen (lees hier alleen: de lobby was succesvol), maar dat 2 miezerige stukjes A4 nog steeds niet bestaan?
Misschien is het wel de haven die de extra verbinding naar A'dam en Antwerpen tegenhoudt vanwege angst voor extra concurrentie? :dyn_hyp:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 06 sep 2007, 10:04

AD (6-9-2007) schreef:CDA vindt Eurlings 'te soft'
MARK VAN DER WERF

DEN HAAG - De maatregelen waarmee minister Eurlings de Randstad beter bereikbaar wil maken voor het verkeer, zijn 'te soft'. Dat vindt het CDA, dat de eigen bewindsman hierover vandaag aan de tand voelt. Tweede Kamerlid Haverkamp is bang dat de minister niet genoeg mogelijkheden heeft om in te grijpen als wegenprojecten worden geblokkeerd. „We moeten voorkomen dat hij alleen een doos koekjes kan sturen om mensen te paaien die alles traineren." De minister moppert in de media over ellenlange wettehjke procedures, aldus Haverkamp. „Maar als wij vragen of hij extra middelen nodig heeft, zegt hij 'nee'."

Eurlings maakte eerder bekend dat hij speciale duo's aanstelt: een minister of staatssecretaris en een regionale bestuurder moeten vaart zetten achter projecten als de A4 Delft-Schiedam. Het CDA is bang dat deze koppels tandeloze tijgers blijken. „Hoe komt er een eind aan het gedonder als een lastige wethouder de boel saboteert?" Eurlings denkt dat de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening voldoende mogelijkheden biedt om in te grijpen. Hij dreigt plannen desnoods in zijn eentje door te drukken. Haverkamp vreest echter dat te laat de noodzakelijke voorbereidingen worden getroffen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 06 sep 2007, 14:17

^^ Er werd van hem inderdaad meer daadkracht verwacht. Maar ook hij bijt zich stuk op die ellenlange procedures en het getraineer van bepaalde groepen... :ongeduldig:
Donateur Vereniging Wegenforum

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 07 sep 2007, 9:43

Ik weet niet precies meer waar alle berichten over de fileproblematiek nou staan, dus ik zet het hier wel neer.
[url=http://www.rtvwest.nl/nieuwsitem/10422]www.rtvwest.nl[/url], 6 september 2007 schreef:
'Einde aan verkeerschaos vereist cultuuromslag'

DEN HAAG - Er is een cultuuromslag nodig om een einde te maken aan de verkeerschaos in de Randstad. Gebeurt dit niet, dan staat de Randstad een groot verkeersinfarct te wachten.

Dat stelt werkgeversorganisatie VNO-NCW West in een brandbrief aan de Tweede Kamer. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat moet onmiddelijk een einde maken aan de bestuurlijke onmacht om besluiten te nemen over wegprojecten, vindt VNO-NCW West. De organisatie praat donderdagmiddag met de minister over het urgentieprogramma Randstad.

Een van de plannen daaruit is dat er duo's komen van bestuurders die een project gaan beleiden. De werkgevers vinden dat er meer nodig is. Het zou een grote desillusie zijn als de eerste spade voor de A4 door Midden-Delfland niet voor 2011 de grond ingaat, zo schrijven de ondernemers.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 07 sep 2007, 12:29

Dat artikel verwoordt exact mijn mening.
Donateur Vereniging Wegenforum

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 07 sep 2007, 12:40

Er is inderdaad een cultuuromslag nodig. En wellicht meer, zoals wetswijzigingen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 07 sep 2007, 12:43

Nou dan moet je echt bij de kamer zelf aankloppen. De CDA fractie moet naar haarzelf kijken dus (maar dat kunnen kamerleden op een of andere manier niet)...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 18 sep 2007, 18:45

Eurlings liet vandaag op de radio doorschemeren in deze kabinetsperiode een begin te willen maken met kilomterbeprijzing. Hoe werd nog niet duidelijk. Hij zal later dit jaar z'n plannen presenteren.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 18 sep 2007, 18:47

Ik zie net dit stukje nog in de Telegraaf.
Fileknelpunten voor 2012 wegwerken

DEN HAAG - Verkeersminister Camiel Eurlings wil korte metten maken met de stroperige besluitvorming bij de aanleg van wegen. Vóór het einde van deze kabinetsperiode (voor 2012) moeten bij tientallen fileknelpunten knopen zijn doorgehakt. De overgrote meerderheid van de 55 betrokken projecten moet dan opgeleverd zijn, staat in de dinsdag gepresenteerde begroting Verkeer en Waterstaat voor 2008.

Deze zomer zette de Raad van State een streep door de verbreding van de A4 bij Leiden, een flessenhals op de drukke verbinding tussen Den Haag en Amsterdam. De roep om noodwetgeving was niet van de lucht.

In de strijd tegen de files zet Eurlings de techniek verder in. Er komen 74 informatiepanelen boven de weg bij. Op deze zogenoemde DRIP's kunnen weggebruikers bijvoorbeeld zien hoe lang de file is en of er een omleiding is. Op dertien trajecten komen 'incidentcamera's', waardoor na ongelukken de weg sneller vrijgemaakt kan worden.