'Prioriteitsplannen' Minister Eurlings
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: 'Prioriteitsplannen' Minister Eurlings
Handig dat we kunnen zien hoe lang de file is op weg X ten opzichte van de file op weg Y. Dat helpt pas echt tegen files... 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x2 autosnelweg
Zo'n DRIP heb je nu voor knooppunt Rijnsweerd. Hierop staat de reistijd in minuten tot knooppunt Hoevelaken aangegeven via de A28 en A27/A1. Je kan dan kiezen. In omgekeerde richting staat voor knooppunt Hoevelaken een DRIP met vertraging tot de ring Utrecht (via A28 of A1/A27).
De autogordel: een band voor het leven.
-
- 2x5 autosnelweg
Maar als de A28 dicht is en de A27/A1 volledig vol staat, had ik graag voor Oudenrijn een DRIP gehad waarop staat dat je richting Apeldoorn het beste via de A12/A50 of A12/A30 had kunnen rijden. Nu staat daar het standaard riedeltje van het aantal kilometers file op de A2 en de A12.
-
- 4x5 autosnelweg
Ach, zolang het filelengtes zijn kun je er tenminste wat mee. Als er reistijden op komen te staan, dan is het eerder contraproductief.mavas schreef:Handig dat we kunnen zien hoe lang de file is op weg X ten opzichte van de file op weg Y. Dat helpt pas echt tegen files...
-
- 4x3 autosnelweg
En die hangt met reistijden hangt dus tussen Lunetten en Rijnsweerd.
De standaardwaarden zonder file zijn: 16 minuten voor de A28 en 22 minuten voor de A27/A1. (Althans, dat neem ik aan: dat zijn de gebruikelijke getallen op een zondagmiddag)
De standaardwaarden zonder file zijn: 16 minuten voor de A28 en 22 minuten voor de A27/A1. (Althans, dat neem ik aan: dat zijn de gebruikelijke getallen op een zondagmiddag)
-
- 2x5 autosnelweg
Ik weet niet welke standaardwaarden zijn ingesteld. Gebaseerd op de maximumsnelheden is de reistijd via de A28: 13 minuten en via A27/A1 17 minuten. Het 100 km/u stuk op de A28 is twee keer zo lang, waardoor het voordeel van een kortere route deels teniet wordt gedaan door de lagere snelheid.
-
- 4x3 autosnelweg
Maar als je op basis van de maximumsnelheid calculeert komt je feitelijke rijduur er altijd bovenuit.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Klopt, ik heb dan ook liever vermelding in kilometers dan in reistijd. Overigens vreemd dat er geen DRIP's staan voor knooppunt Lunetten vanuit Den Haag (A12) en Gorinchem (A27). Als de A1 bij knooppunt Hoevelaken helemaal vast staat, is de A12/A30 of A12/A50 mogelijk een beter alternatief.
De autogordel: een band voor het leven.
-
- 2x3 autosnelweg
Het aangeven van reistijden was een experiment. Dat stond ook op tijdelijke borden in de berm aangegeven. Die zijn inmiddels verwijderd en ik heb een aantal dagen geleden gezien dat de DRIP gewoon de lengte van de files aangaf. Het experiment schijnt dus waarschijnlijk mislukt te zijn en men geeft nu gewoon de filelengte weer aan. Daar ben ik overigens ook een voorstander van.waldo79 schreef:En die hangt met reistijden hangt dus tussen Lunetten en Rijnsweerd.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x5 autosnelweg
Ik heb vandaag nog een DRIP gezien met reistijden op de A9 bij Raasdorp, richting Diemen. Toch niet beeindigd dat experiment?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- expressweg
Dat is niet waar.Hajo schreef:Het aangeven van reistijden was een experiment. Dat stond ook op tijdelijke borden in de berm aangegeven. Die zijn inmiddels verwijderd en ik heb een aantal dagen geleden gezien dat de DRIP gewoon de lengte van de files aangaf. Het experiment schijnt dus waarschijnlijk mislukt te zijn en men geeft nu gewoon de filelengte weer aan. Daar ben ik overigens ook een voorstander van.waldo79 schreef:En die hangt met reistijden hangt dus tussen Lunetten en Rijnsweerd.
Ik kwam gisteren uit de richting van Barneveld (ja, ik had de A30 moeten pakken om naar huis te gaan) en bij kp Hoevelaken wordt nog altijd de reistijd aangegeven (A28 was 25 minuten en A27-A1 was 30 minuten).
-
- 4x5 autosnelweg
Dan stond er dus al file op de A28, en was de A1-A27 nog filevrij.kees schreef:(A28 was 25 minuten en A27-A1 was 30 minuten).
Lekker de files nodeloos laten aangroeien met die reistijden...
-
- expressweg

Je hebt gelijk, want toen ik thuiskwam en op teletekst keek, was er geen file op de A1-A27 en maarliefst 12 km tussen Nijkerk en Maarn. Oftewel, de file was in recordtempo gegroeid, want de file was toen ik eroverheen reed nog niet zo lang (na Amersfoort-Zuid kon ik doorrijden).
-
- 2x3 autosnelweg
Ik kwam uit de andere richting: A12 -> A27 richting Hilversum -> A28 richting Amersfoort. Over die DRIP (boven de A27 richting Hilversum dus) heb ik het. Daar stond toen de filelengte op, zeker weten. Misschien hebben ze de vermelding bij Hoevelaken nog niet aangepast of duurt daar het experiment nog voort.kees schreef:Dat is niet waar. Ik kwam gisteren uit de richting van Barneveld (ja, ik had de A30 moeten pakken om naar huis te gaan) en bij kp Hoevelaken wordt nog altijd de reistijd aangegeven (A28 was 25 minuten en A27-A1 was 30 minuten).
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
Afrit Maarn is dezelfde als Amersfoort-Zuid, dus het hele stuk vanaf Hoevelaken stond de hele tijd al vast. Overigens ben ik het er mee eens dat filelengte veel duidelijker is dan reistijd. In het bovenstaande voorbeeld kan de reistijd via de A28 nog altijd korter zijn dan via de A1/A27 terwijl er toch file staat, simpelweg omdat de route via Hilversum een stuk langer is. Voor de automobilist misschien bruikbaar, maar voor de filebestrijding helpt het niet echt mee.kees schreef:![]()
Je hebt gelijk, want toen ik thuiskwam en op teletekst keek, was er geen file op de A1-A27 en maarliefst 12 km tussen Nijkerk en Maarn. Oftewel, de file was in recordtempo gegroeid, want de file was toen ik eroverheen reed nog niet zo lang (na Amersfoort-Zuid kon ik doorrijden).
Rainier
-
- verkeersader
Ik begrijp niet waarom jullie liever filelengtes dan reistijden zien. Het interesseert mij persoonlijk namelijk geen reet of er 2 of 6 kilometer file staat, maar wel of de vertraging 5 minuten is of een half uur. Zo staat er vlak voor Burgerveen vaak "Den Haag x km file". Daar heb ik toch niks aan? Het is bijna altijd 5 of 6 km, maar de vertraging is soms 10 minuten, soms ook 25.
-
- 4x5 autosnelweg
Omdat de files extra hard groeien als je mensen bij bosjes de file injaagt.
Want dat gebeurt als op de kortste route met een nominale reistijd van 17 minuten een file ontstaat die 3 minuten oponthoud oplevert, terwijl de filevrij omrijroute 23 minuten kost.
Qua management van je wegennetwerk presteer je gewoonweg niet optimaal. Je creëert nodeloos lange files.
Want dat gebeurt als op de kortste route met een nominale reistijd van 17 minuten een file ontstaat die 3 minuten oponthoud oplevert, terwijl de filevrij omrijroute 23 minuten kost.
Qua management van je wegennetwerk presteer je gewoonweg niet optimaal. Je creëert nodeloos lange files.
-
- Wegnummerfotograaf
Zoals bij sommigen bekend is, rij ik liever om dan dat ik in de file sta. Ik heb dan ook veel liever filelengtes dan rijtijden op de DRIPs.
Maar ja, ik zal wel niet de gemiddelde snelweggebruiker zijn...
(Het gemiddelde gebruik van de autosnelweg is meestal niet de mijne.)
Maar ja, ik zal wel niet de gemiddelde snelweggebruiker zijn...
(Het gemiddelde gebruik van de autosnelweg is meestal niet de mijne.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik heb liever ook het aantal kilometers. Waar de file exact staat, zoek ik dan nog even op op mijn mobiel (ja, ik weet het, het mag niet).
-
- verkeersader
Ah ok, ik snap het probleem. Is het een idee om dan zowel de reistijd als de melding "filevrij" op de drip te laten zien? Dan heb je alle informatie waar je wat aan hebt.
Ik ben namelijk nog steeds van mening dat filelengte nikszeggend is, aangezien bij 2 km file de vertraging ergens tussen de 3 en 20 minuten ligt. En dat is wel prettig om te weten.
Ik ben namelijk nog steeds van mening dat filelengte nikszeggend is, aangezien bij 2 km file de vertraging ergens tussen de 3 en 20 minuten ligt. En dat is wel prettig om te weten.
-
- 4x5 autosnelweg
Een simpel doch doeltreffende oplossing is door alleen de vertragingstijd weer te geven. Mensen kiezen dan voor de route met de minste vertraging, zelfs als het om is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- verkeersader
Is ook een goeie. Als inderdaad maar duidelijk gemaakt wordt of er wel of geen file staat.
-
- verkeersader
Op de DRIP op de A13 bij Delft wordt ook de reistijd naar de ring Rotterdam aangegeven, en als er geen file staat wordt er aangegeven dat er geen vertraging is. Toch heb ik daar ook liever de filelengte. Ten eerste omdat de aangegeven reistijd nooit klopt (het is natuurlijk maar een moment-opname van de file op dat moment, op het moment dat ik verder de A13 op rijd verandert ook de file weer in lengte en daarmee ook de reistijd), ten tweede omdat er ook helemaal geen alternatief is.Vinny schreef:Een simpel doch doeltreffende oplossing is door alleen de vertragingstijd weer te geven. Mensen kiezen dan voor de route met de minste vertraging, zelfs als het om is.
Op de A13 richting Den Haag wordt ook de reistijd aangegeven naar de N44 via A12 en via N14, daar vind ik het wel weer handig. Al is voor de mensen die helemaal niet naar de N44 willen waarschijnlijker ook weer handiger om te weten hoeveel km file er op de A12 staat.
-
- 4x5 autosnelweg

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Vertragingstijd en filelengte aangeven lijkt mij het beste. Reistijden heb je niks aan als je, zoals René al aangaf, in de file er nog altijd korter over doet dan via de omrijroute en daardoor de file dus laat aangroeien.
Rainier
-
- verkeersader
Wie kan alle 33 projecten op een rijtje zetten . . . ?http://teletekst.nos.nl schreef:![]()
-
- 4x5 autosnelweg
Urgentie Programma Randstad (PDF)
Projecten 3 t/m 6 zit in de studiesfeer en in kleine maatregelen, waarbij 4 eigenlijk moet worden gezien als een stukje uitloop van het vorige ZSM-programma.
Alleen de projecten 1 en 2 zijn grote wegenprojectenUPR schreef:De projecten:
Thema: Eén goed verbonden Randstad
1 Project A4 Delft Schiedam (Midden Delfland)
2 Project Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere
3 Project A4 Schiphol, De Hoek-Burgerveen
4 Discontinuïteiten A4 en A12
5 Project Mainportcorridor Zuid
6 Project Planstudie A13/A16
7 Project OV Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad
8 Project Uitbreiding capaciteit spoor Den Haag-Rotterdam
9 Project Korte termijnmaatregelen openbaar vervoer
10 Project Eén Openbaar Vervoersautoriteit
Thema: De Randstad bereikbaar vanuit de omgeving
11 P roject Ontwikkelingsmogelijkheden lange termijn Schiphol in relatie luchthaven Lelystad
12 Draaischijf Nederland
Thema: Werken in de Randstad
13 Project Hoeksche Waard
14 Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR)/ontsluiting mainport
15 Project Containertransferium
16 Project Transitie Greenports
17 Project Den Haag Internationale stad
18 Project Werkstad A4
19 Project Stadshavens Rotterdam
20 Project Leiden BioScience
21 Project Verkenning tweede ontsluiting haven Rotterdam
22 Project Cultuur en kennis
Thema: Wonen in de Randstad
23a Project Duurzaam bouwen in de Utrechtse regio
23b Project Oude Rijnzone
24 Project Haarlemmermeer
25 Project Zuidplaspolder
26 Project Toekomstagenda IJmeer/Markermeer
27 Project Schaalsprong Almere
Thema: Recreatie en mooie gebieden in de Randstad
28 Project Ruggengraat voor natuur en recreatie in het Groene Hart (Natte As)
29 Project Mooi en vitaal Delfland
30 Project Groot Mijdrecht Noord
Thema: Veiligheid in de Randstad
31 Project Aanpak zwakke schakels kust
32 Project Compartimentering 'centraal Holland'
Thema: Robuuste aanpak met oog op de toekomst
33 Project Startnotitie Randstad 2040
Projecten 3 t/m 6 zit in de studiesfeer en in kleine maatregelen, waarbij 4 eigenlijk moet worden gezien als een stukje uitloop van het vorige ZSM-programma.
-
- Moderator
Een iets uitgebreider verhaal op Nu:
[url=http://www.nu.nl/news/1292053/10/Plan_voor_betere_bereikbaarheid_Randstad.html]www.nu.nl[/url] 29 oktober 2007 schreef: Plan voor betere bereikbaarheid Randstad
Uitgegeven: 29 oktober 2007 10:53
Laatst gewijzigd: 29 oktober 2007 11:07
DEN HAAG - Het aanleggen van (snel)wegen lukt in Nederland hoogst zelden binnen de geplande tijdspanne. De bereikbaarheid van met name de Randstad verslechtert steeds verder. De economische motor van Nederland dreigt daardoor de concurrentie met andere stedelijke regio's in West-Europa te verliezen. Minister Camiel Eurlings van Verkeer wil daaraan een einde maken met het Urgentie Programma Randstad. Maandag komt een grote groep bestuurders naar de Ridderzaal in Den Haag voor een conferentie over het plan.
Ontsluiting
Het programma bevat tientallen projecten voor de aanleg van onder meer wegen in en rond de Randstad. Vrijwel alle projecten zijn al geruime tijd in voorbereiding, zoals de A4 door Midden Delfland, de ontsluiting van Almere en de Tweede Maasvlakte. Per project krijgen twee bestuurders de taak om alles soepel te laten verlopen, zodat de aanleg niet vertraagd raakt. De bestuurlijke duo's, zoals ze in ambtelijk jargon heten, leggen verantwoording af aan Eurlings over de voortgang van de projecten.
Gemeenten
Nieuwe wetgeving is volgens de minister niet nodig. De nieuwe wet ruimtelijke ordening biedt Rijk en provincie 'aanwijzingsbevoegheden' om tegenstribbelende gemeenten in het gareel te krijgen. GroenLinks sabelde het programma afgelopen zomer al neer als een fantasieloos en ouderwets autoplan. Milieudefensie, dat de afgelopen jaren met succes strijd voerde tegen de aanleg van snelwegen, is ook tegen het plan. VNO-NCW is wel enthousiast omdat de overheid eindelijk haast lijkt te gaan maken met de aanleg van wegen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- verkeersader
Wat zou hier moeten gebeuren dan? De meeste projecten ken ik wel, maar dit zegt me niks.UPR schreef:De projecten:
3 Project A4 Schiphol, De Hoek-Burgerveen