Snelwegen buiten Europa.

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Snelwegen buiten Europa.

Bericht door Chris » za 05 mar 2005, 16:03

Wie heeft er nog interessante feitjes over snelwegen in bijvoorbeeld Afrika, Azië of Zuid-Amerika? Zo weet ik dat er ook snelwegen bestaan in Zaire (Congo) en Togo, beide maar een paar km, maartoch... Ook Argentinië schijnt een redelijk net te hebben, maar verder weet ik er maar weinig over! Iemand anders misschien meer info?

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » za 05 mar 2005, 16:10

Argentinië heeft een redelijk autosnelwegen-net; vooral de omgeving van Buenos Aires met zijn autosnelwegentjes met 8-rijvakken per richting :o

Ik zal eens kijken want ik heb er een heleboel foto's van

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 06 mar 2005, 21:59

Argentinië heeft een redelijk autosnelwegen-net; vooral de omgeving van Buenos Aires met zijn autosnelwegentjes met 8-rijvakken per richting
Kan men in Nederland nog een voorbeeld aan nemen 8) .

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » zo 06 mar 2005, 23:01

Hier enkele foto's van het internet van Argentijnse autosnelwegen...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » zo 06 mar 2005, 23:59

Allemachtig!!
Staat het verkeer daar wel eens vast . . , of zijn dat van die VVV-plaatjes, geschoten op een zondagochtend?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 07 mar 2005, 16:16

Donderju dat zijn nog eens snelwegen! Zoiets zie je niet in Europa (tenminste, waar ik geweest ben, rondweg Paris lijkt er qua breedte een beetje op). Nadeel als je op de middenstrook rijdt, dat je aan beide kanten verkeer langs je komt. Misschien hebben ze daar ook wel keep your lane zoals in de USA.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 07 mar 2005, 18:05

Tja. Heel brede wegen, en dan toch géén in- en uitvoegstroken...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 07 mar 2005, 20:38

Tja, misschien is het of zo rustig dat je er rustig snelheid kan terugnemen en de afslag nemen, of zo druk dat de snelheid dermate laag ligt dat je niet hóéft af te remmen... Overigens wel enorme lappen asfalt zeg, sjongejonge. Overigens schijnt de breedtste snelweg bij L.A. te liggen, 16 stroken per richting ofzo?

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » ma 07 mar 2005, 22:35

Chrizz schreef: Overigens wel enorme lappen asfalt zeg, sjongejonge. Overigens schijnt de breedtste snelweg bij L.A. te liggen, 16 stroken per richting ofzo?
Toronto kan er ook wat van:

Highway 400/401:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » ma 07 mar 2005, 23:01

Chrizz schreef:Donderju dat zijn nog eens snelwegen! Zoiets zie je niet in Europa . . .
Het parallele stukje A15 - A16 bij Ridderster komt anders toch aardig in de buurt: 4+4+4+4, maar dat is niet echt van diezelfde lengte.

Misschien wordt het wat met de A1 Diemen - Muiderberg 3+4+4+3 over een jaar of 15, of
de A4 Hoofddorp - Burgerveen over een jaar of 15: 2+5+5+2 . . . hoe staat het daar trouwens mee?? De website is al enige tijd niet meer ge-update:
Verbredingsalternatief
Volgens dit alternatief wordt de weg verbreed. Uitgangspunt is dat zo min mogelijk ruimte wordt gebruikt. Wel dient dit alternatief het verwachte fileprobleem zoveel mogelijk op te lossen.

Het gedeelte van de A4 tussen de knooppunten De Hoek en Burgerveen zal volgens het verbredingsalternatief bestaan uit de bestaande hoofdrijbanen met daarop per richting vijf rijstroken. De hoofdrijbanen worden gebruikt door het doorgaand verkeer. Aan beide zijden van de bestaande A4 wordt een parallelrijbaan aangelegd, met daarop twee rijstroken. In totaal komen er dus 2x7 rijstroken. De parallelbanen zijn bedoeld voor het verkeer dat de A4 via de N201 bij Hoofddorp of de N207 bij Nieuw Vennep oprijdt of verlaat. Deze wegen worden alleen op parallelbanen aangesloten. Dat geldt ook voor nieuwe aansluitingen op de A4.

Tussen Burgerveen en het Prins Clausplein wordt de A4 volgens het verbredingsalternatief verbreed van 2x3 naar 2x4 rijstroken. Bij de tussen Leiden en Den Haag al gerealiseerde verbreding naar 2x3 rijstroken is daar rekening mee gehouden. De vierde rijstrook kan in de middenberm worden aangelegd. Hetzelfde geldt voor het nog naar 2x3 te verbreden wegvak tussen Burgerveen en Leiden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 07 mar 2005, 23:13

De breedste rijbanen liggen in Buenos Aires heb ik me laten vertellen. Namelijk 9 rijstroken naast elkaar zonder afscheiding. En de andere kant op ook 9.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 09 mar 2005, 9:47

Verbredingsalternatief
Volgens dit alternatief wordt de weg verbreed. Uitgangspunt is dat zo min mogelijk ruimte wordt gebruikt. Wel dient dit alternatief het verwachte fileprobleem zoveel mogelijk op te lossen.
Ik vind dat het uitgangspunt moet zijn om de files op te lossen, of te beperken.... niet zo min mogelijk ruimte... krijg je weer van al die veel te smalle spits/plusstroken zonder vluchtstrook... Typisch Neerlands...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 09 mar 2005, 15:02

Indrukwekkend.

Zouden ze zich hier ook bekommeren om de uitstoot van fijn stof en overige emissies? :?

Kuala Lumpur (hoofdstad van Maleisie) kent dit ook: 4 of 5 rijstroken per richting, parallelbanen, fly-overs tot wel 5 niveau's, etc. Ook heel indrukwekkend. Wel foto's van (veel!), maar ik ben een leek met HTML.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 09 mar 2005, 15:42

Chrizz schreef:Tja, misschien is het of zo rustig dat je er rustig snelheid kan terugnemen en de afslag nemen, of zo druk dat de snelheid dermate laag ligt dat je niet hóéft af te remmen... Overigens wel enorme lappen asfalt zeg, sjongejonge. Overigens schijnt de breedtste snelweg bij L.A. te liggen, 16 stroken per richting ofzo?
Invoegstroken zijn natuurlijk niet alleen op snelheid op te bouwen. Dat kan ook op het stuk ervoor. Je hebt ook wat lengte nodig om daadwerkelijk in te voegen in de verkeersstroom. Als het erg druk is zul je dus eigenlijk wel een invoegstrook moeten hebben, ook al is de snelheid laag. Bij uitvoegstroken gaat dit niet op. Bij lage snelheid heb je die in principe niet echt nodig.

Mogelijk zijn ze dus gewoon niet te zuinig geweest met de snelwegbouw, en hebben ze gewoon wat overcapaciteit. Of ze kunnen gewoon geen snelwegen ontwerpen. :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 09 mar 2005, 17:08

Afbeelding

Bij Los Angeles kunnen ze er ook wat van.

Afbeelding

Gave auto op de foto trouwens 6 stroken breed. Ook in L.A.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 09 mar 2005, 17:40

Afbeelding

Hoogste punt van de I-70 en het gehele Interstate-system in de Eisenhower tunnel op 3337m hoogte in Colorado! Het wegdek zal wel slecht zijn vanwege de hoogte en vele sneeuwval en vorst.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » zo 13 mar 2005, 23:21

Op mijn website (http://www.motorways.tk) probeer ik ook dingen over snelwegen buiten Europa te schrijven. Er staan nog maar kleine gedeeltes op, maar zeer interessant gaan de volgende landen en gebieden vast wel worden:

- China; mega groot nieuw netwerk van mooie nieuwe expressways. Het is na dat van de VS de langste ter wereld. Bij Peking Express op NET5, denk ik, zie je ook af en toe een paar mooie beelden van deze wegen. Verder zijn er superhighways in steden als Shanghai, Chongqing, Guangzhou (Canton) , Wuhan enz.

- Japan & Zuid-Korea; twee redelijk rijke landen, met uitgebreidde netten, maar minder spectaculaire breedtes, zoals in China.

- Rusland; in Siberië is men bezig met een 2000 kilometer lange verbinding tussen Khabarovsk en Chita. Hier lag vroeger geen weg, maar een derde van het nationale budget gaat op aan de vierbaansweg.

- Thailand & Maleisië; hiervan weet ik nog niet zo heel veel.

- Midden-Oosten; lange woestijn snelwegen in de meeste landen, maar informatie is lastig te vinden.

- Noord-Afrika; landen als Marokko, Algerije, Tunesië en Egypte hebben al (nieuwe) snelwegen.

- Zuid-Afrika & Australië; Beide hebben vergelijkbare snelwegen als Engeland of de VS. Vooral in Australië zijn er behoorlijk wat kilometers.

- Chili, Argentinië en Brazilië; hebben alle snelwegennetten.

- Mexico; lijkt qua snelwegen volgensmij behoorlijk op de VS en Canada. Alle drie hebben ((héél) veel) belangrijke doorgaande snelwegen.

Verder zijn er nog wel wat kleine landjes met een aantal kilometers snelweg, maar dat wordt te veel om zomaar even op te sommen. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 14 mar 2005, 15:28

Wouter schreef:Op mijn website (http://www.motorways.tk) probeer ik ook dingen over snelwegen buiten Europa te schrijven. Er staan nog maar kleine gedeeltes op, maar zeer interessant gaan de volgende landen en gebieden vast wel worden:

- China; mega groot nieuw netwerk van mooie nieuwe expressways. Het is na dat van de VS de langste ter wereld. Bij Peking Express op NET5, denk ik, zie je ook af en toe een paar mooie beelden van deze wegen. Verder zijn er superhighways in steden als Shanghai, Chongqing, Guangzhou (Canton) , Wuhan enz.



Aan mooie en spectaculaire snelwegen geen gebrek inderdaad. Ik ben zelf onder meer over het highway circuit van Guangzhou gereden, en dat is heel bijzonder, met kronkelende snelwegen die flats schampen en allerlei scherpe bochten, tunnels en aparte knooppunten hebben.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 01 dec 2005, 22:02

Ivoorkust

Abidjan

Afbeelding

Afbeelding[/img]

Plaats reactie