[L][A007] Tunnel Gousselerbierg bijna klaar

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg

[L][A007] Tunnel Gousselerbierg bijna klaar

Bericht door Peter » vr 22 jun 2007, 9:17

Vorige week via Luxemburg naar Nancy gereden via de Lux. A7. De tunnel Gousselerbierg (tussen afrit 2 en 3) lijkt bijna klaar. De signalering boven de weg is gereed en de strepen staan op het wegdek.

Ik kon op het Web niets vinden over een spoedige opening, alleen oudere sites die 2006, 2007 of 2008 noemen. Wellicht dat de tunnel toch opengaat voor de bouwvak ....

Ik heb Palance destijds geschreven dat Ettelbruck zonder umlaut geschreven wordt (op zijn site nog steeds met umlaut) en ter plekke wordt het ook altijd (wegwijzers én komborden) zonder umlaut geschreven. Wat schetst mijn verbazing: Op de snelwegen bij stad Luxembourg wordt Ettelbrück geschreven bij verwijzingen naar de A7/N7: met umlaut dus.

Lokaal dialect ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 22 jun 2007, 9:43

Ik denk dat het in het Frans Ettelbruck is, analoog aan Sarrebruck (Saarbrücken). Misschien dat dat er mee te maken heeft.

Voor die tunnel ken ik zelf alleen 2008 als openstellingsdatum. Een eerdere datum zou uiteraard welkom zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frits
2x2 autosnelweg

Re: Lux A7: tunnel Gousselerbierg bijna klaar

Bericht door Frits » vr 22 jun 2007, 17:31

Peter schreef: Op de snelwegen bij stad Luxembourg wordt Ettelbrück geschreven bij verwijzingen naar de A7/N7: met umlaut dus.
Ze zijn inderdaad niet consequent.

Geen umlaut: knooppunt van de A1 en de A7.
Afbeelding

Geen umlaut: de A7 zelf bij Mierscherbierg.
Afbeelding

Geen umlaut: bij Erpeldange (N7).
Afbeelding

Wel umlaut:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 22 jun 2007, 17:58

Heerlijk landje! :)

De wegen zien er goed uit en het glooiende van het landschap spreekt me zeer aan.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 jun 2007, 19:54

Innsbruck heeft toch ook geen umlaut?

Verder rijdt Luxembourg inderdaad heerlijk, heb nog de A1 Luxembourg - Trier, de A4 Esch - Luxembourg en de A13 Rodange - Schengen gereden vorige week.

Foto's volgen nog.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 22 jun 2007, 20:23

Chris schreef:Innsbruck heeft toch ook geen umlaut?
Maar dat spreek je dan ook uit met een oe-klank.
Ettelbruck met een u-klank, dus dat er soms een umlaut wordt geschreven is dan niet zo verwonderlijk.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 22 jun 2007, 21:15

De gemeentelijke website schrijft: Bienvenue sur le site officiel de la Commune d'Ettelbruck

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 22 jun 2007, 21:37

Natuurlijk schrijven ze dat zo - de Fransen kennen immers geen umlaut; bovendien wordt de 'u' in het Frans net zoals bij ons uitgesproken. In het Duits kent men de umlaut natuurlijk wèl; bovendien wordt de 'u' daar als 'oe' uitgesproken. Om een verkeerde uitspraak te voorkomen, zet men er dus een umlautje op.

Heerlijk voorbeeld van Europese spraakverwarring...8-)

Queue
autoweg

Bericht door Queue » vr 22 jun 2007, 22:20

Of het had Pont d'Etèlle geheten ofzo

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 22 jun 2007, 22:29

Nee dank je, er is in dat gebied al genoeg verfranst.
Als je trouwens een echte Letzebürger vraagt waar Troisvierges ligt, dan zal hij je de weg naar Ulflingen uitleggen...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 24 jun 2007, 15:35

Om nog even op Ettelbruck/Ettelbrück terug te komen. ViaMichelin doet het in ieder geval niet consequent.

Afbeelding
Afbeelding

Queue
autoweg

Bericht door Queue » zo 24 jun 2007, 16:26

Zo'n naam vraagt er ook om :) Zonder de letter 'k', zou het zonder umlaut wel logisch uitzien en klinken: Bois-Le-Duc, Bar-Le-Duc, Ettelbruc

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 24 jun 2007, 16:48

Als je trouwens een echte Letzebürger vraagt waar Troisvierges ligt, dan zal hij je de weg naar Ulflingen uitleggen...
De formele schrijftaal in Luxemburg is het Frans. Kijk maar op de officie website van het Departement van Bruggen en Wegen, de Luxemburgse versie van Rijkswaterstaat... :roll:

(Daarom ook Luxembourg op de wegwijzers. Er zal formeel ook Ettelbruck zonder umlaut moeten staan. Met umlaut is het hetzij een wegweizer, hetzij een handreiking aan de Duitstalige gemeenschap. Maar volgens mij is het de regel dat in Luxemburg de Luxemburgse steden in hun Franstalige versie op de bewegwijzering verschijnt - zie ook het bord Luxembourg Centre en L. Gare)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 14 aug 2007, 13:33

Luxemburg heeft prima infrastructuur! Ook redelijke bewegwijzering, maar alleen wel wat vaker op de snelweg herhaald worden, want 1 voorwegwijzer vind ik net te weinig.

De wegen worden bijna allemaal ongelijkvloers uitgevoerd met evenzoveel knooppunten. Heerlijk is dat. Zelfs schijnbaar onbelangrijke r-wegen kennen dit 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Alfa
2x3 autosnelweg

Re:

Bericht door Alfa » di 14 aug 2007, 18:27

Vinny schreef:
De formele schrijftaal in Luxemburg is het Frans. Kijk maar op de officie website van het Departement van Bruggen en Wegen, de Luxemburgse versie van Rijkswaterstaat... :roll:

(Daarom ook Luxembourg op de wegwijzers. Er zal formeel ook Ettelbruck zonder umlaut moeten staan. Met umlaut is het hetzij een wegweizer, hetzij een handreiking aan de Duitstalige gemeenschap. Maar volgens mij is het de regel dat in Luxemburg de Luxemburgse steden in hun Franstalige versie op de bewegwijzering verschijnt - zie ook het bord Luxembourg Centre en L. Gare)
Klopt, en op het kombord zal naast de Franse naam ook de Luxemburgse naam weergegeven worden. Duits zie je bijna nooit op de wegwijzers. Vreemd in een land dat destijds van België gescheiden is omdat het overwegend Duitstalig was (ook vrijwel alle plaatsnamen hebben een Duitse oorsprong).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 aug 2007, 18:30

Vreemd in een land dat destijds van België gescheiden is omdat het overwegend Duitstalig was
Luxemburg is na de afscheiding van België van Nederland bij het 'Koninkrijk der Nederlanden' gebleven en heeft zich pas onafhankelijk verklaard toen koningin Wilhelmina de troon besteeg. Officieel omdat volgens de Luxemburgse grondwet een vrouw geen staatshoofd mocht zijn. Onofficieel omdat het oude Nederlandse rijk aan het uiteenvallen was, en Luxemburg na de onafhankelijkheid van België al snel toch geen brood meer zag in het blijven bij Nederland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 aug 2007, 18:58

Als ik het goed heb, was Luxemburg vanaf 1839 al formeel onafhankelijk van Nederland. Het had alleen hetzelfde staatshoofd (zogenaamde personele unie). Vergelijk het met de rol van de Engelse koningin, die eveneens koningin is van een aantal onafhankelijke landen zoals Australië en Nieuw-Zeeland. Maar goed, Luxemburg had een andere grondwet dan Nederland, en die liet geen vrouwen toe als groothertog. Met een beetje goede wil had men de grondwet natuurlijk kunnen aanpassen, maar dat is niet gebeurd. En dan kom je uit bij de terechte opmerking van Vinny: er was dusdanig weinig band tussen Nederland en Luxemburg, dat de Luxemburgers graag van de gelegenheid gebruik maakten om een eigen groothertog neer te zetten.

De voormalige provincie Luxemburg is volgens mij ook niet gescheiden voor de duitstalige bewoners? De provincie behoorde tot de Duitse Bond, en die wilde niet zomaar een stuk land weggeven aan het onafhankelijke België. En dus kwam men tot de huidige tweedeling. Als gevolg van het verlies van Belgisch Luxemburg werd vervolgens Nederlands Limburg lid van de Duitse Bond. De Duitsers hadden echter net zo weinig interesse in Limburg als de Nederlanders en lichtten Limburg al na een paar jaar weer uit de Duitse Bond. Toch jammer, want dat was een historische kans om van deze provincie af te komen ;)

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 15 aug 2007, 21:41

Meer over de Duitse Bond.
Dat stukje uit de Duitse geschiedenis was me een beetje ontglipt :oops:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 16 aug 2007, 14:31

Pino schreef:Dat de Luxemburgers graag van de gelegenheid gebruik maakten om een eigen groothertog neer te zetten.
Een noot hierbij is, dat het wel iemand uit de Oranje-familie was.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 29 aug 2007, 10:51

Wat een potpourri aan soorten wegwijzers. Zelfs België is er consequenter mee. :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 29 aug 2007, 11:00

Men mag graag experimenteren met de bewegwijzering :mrgreen: Ik heb de indruk dat die lage wegwijzers aan het verdwijnen zijn. Sowieso horen ze niet thuis langs een weg waar met hogere snelheid wordt gereden.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » ma 10 dec 2007, 16:45

Op het SARA-forum werd gemeld dat de A7 tussen afritten 2 en 3 (met o.a. de Tunnel Gousseler) open gaat de week vóór Kerstmis.

(Topic op SARA-forum)

vynkce
2x4 autosnelweg

Re: [L] A7: tunnel Gousselerbierg bijna klaar

Bericht door vynkce » ma 10 dec 2007, 17:55

Dat is goed nieuws, desondanks zag ik vandaag voor het eerst de nieuwe michelinkaart 2008 van de Benelux en daar stond de hele snelweg nog in aanleg op zonder openingsdatum.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 10 dec 2007, 20:00

Rien schreef:Op het SARA-forum werd gemeld dat de A7 tussen afritten 2 en 3 (met o.a. de Tunnel Gousseler) open gaat de week vóór Kerstmis.
Ik krijg spontaan zin om daar naar toe te rijden. Een nieuw rondje Luxemburg gaat er zeker nog een keer van komen.
De autogordel: een band voor het leven.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 10 dec 2007, 20:34

Voor zover ik de persberichten goed begrijp kun je op 16 december as. een begeleide wandeling maken door het Gousseler tunnelcomplex.
Zal wel Franstalig zijn :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 dec 2007, 20:41

Frits schreef:Ik krijg spontaan zin om daar naar toe te rijden. Een nieuw rondje Luxemburg gaat er zeker nog een keer van komen.
Ik zou dan wachten tot minstens Maart, anders heb je meestal de pech dat veel foto's slecht belicht of mislukt zijn, of je moet een echt zonnige dag treffen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 17 dec 2007, 22:09

Het laatste stuk van de A7 ten noordoosten van Luxemburg-Stad is flink vertraagd geraakt, en wordt waarschijnlijk pas in 2012 geopend.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 18 dec 2007, 8:57

Met deze tunnel komt de A7 weer op de N7 uit. Sinds een paar jaar werd je voor L-stad eerder de A7 afgestuurd naar de N7 (die grotendeels nog steeds parallel loopt aan de A7 en waarschijnlijk blijft bestaan als N7). Wie door reed tot de Gousselerbiergtunnel (ik meestal) belandde op een klein C-weggetje en moest door de stad naar de snelwegen in het zuiden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 18 dec 2007, 10:55

Een redelijk vlotte route vanuit het noorden is de A7 tot het eind doorrijden en daar rechtsaf. Via de C102, N12 en de CR181 kom je bij Mamer de snelweg op aan de westkant. De N7 tussen Mersch en Luxemburg is rampzalig.

Vanuit zuidelijke richting kun je beter de N11 en de CR121/N14 via Junglinster volgen om zo in Diekirch uit te komen. Een mooie route is vanaf de aansluiting met de A1 de A7 uit te rijden, klein stukje richting Luxemburg via de N11 en dan rechtsaf de CR130 naar Larochette. Het landschap is echt de moeite waard en je kunt vrij vlot doorrijden.

Aldus een Luxemburg fanaat :mrgreen:

Ali
stadsweg

Bericht door Ali » wo 19 dec 2007, 12:33

Hoe ver moet de A7 eigenlijk naar 't noorden, mocht deze ooit worden verlengd tot in de buurt van Troispont dan zou men in Wallonië slechts deze hoeven aan te sluiten met de E42 en heeft men zo een snellere route Liege/Aachen - Luxemburg ...