Nee, rond 2010 hebben er voor het laatst treinen gereden. Dat was na de renovatie van het deel Maastricht - Lanaken. Er hebben toen een handvol treinen gereden naar de Albertterminal.
Sneltram Hasselt - Maastricht
Moderator: Moderatoren
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Re: Sneltram Hasselt - Maastricht
-
sven_engelen
- expressweg
Het is een soort whataboutism waar Vlaanderen aan doet. Die brug wordt niet gebruikt, ligt immers op Nederlands grondgebied en er zijn voorlopig ook geen plannen om spoorlijn 20 te heractiveren en met dat fiasco van de tram waarbij Nederland zelfs naar de rechter moest stappen om het geld terug te krijgen zou ik in elk geval als provincie/rijk zijnde zeggen: Of jullie betalen de onderhoudskosten en de kosten van de heractivering, of die brug gaat tegen de vlakte. En graag antwoord vóór mei 2026.
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik denk dat het niet verstandig is om iets aan de spoorbrug te doen zolang in België de betrokken overheden hun huiswerk niet op orde hebben. Pas als er een spoorlijn (of tramlijn) in Vlaams-Limburg ligt heeft het zin om het Nederlandse gedeelte te renoveren. Op zich ligt de spoorlijn er in Maastricht redelijk goed bij:
https://maps.app.goo.gl/7tG5Fr2qKH4hSPg38
Vanuit het perspectief van de NMBS/Arriva is een trein Hasselt-Maastricht-Luik wel logisch, het schijnt dat machinisten die wegbekendheid in Wallonië en Nederland hebben vaak uit de poule van post Hasselt komen. Dan is zo'n treinlijn wel handig, want dan kunnen ze 'vanaf huis' vertrekken en thuiskomen.
https://maps.app.goo.gl/7tG5Fr2qKH4hSPg38
Vanuit het perspectief van de NMBS/Arriva is een trein Hasselt-Maastricht-Luik wel logisch, het schijnt dat machinisten die wegbekendheid in Wallonië en Nederland hebben vaak uit de poule van post Hasselt komen. Dan is zo'n treinlijn wel handig, want dan kunnen ze 'vanaf huis' vertrekken en thuiskomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
paolie
- expressweg
De Arrivatrein Roermond-Maastricht kun je dan door laten rijden naar Luik.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Interessant om te zien dat het volledige spoortracé niet eens geheel opgeruimd is.
Echter, ik denk dat een in eer herstelde spoorlijn Hasselt-Maastricht slechts Vlaanderen (groots) profijt zal leveren. Het zorgt misschien voor een lichte ontlasting op de wegen in en rond Maastricht, indien het weer feestdag is voor België (en Duitsland). Andersom lijkt het mij dat Nederland niet tot nauwelijks geïntereseerd is voor Hasselt, waar alles op zondag dicht zit, een wat moderner straatbeeld heeft en een (naar mijn idee) beter ontsloten stad(centrum) heeft dan Maastricht.
Misschien is het alleen een goed idee om Hasselt op de kaart te zetten
, met heel veel geluk tijdens Winterstad Hasselt, maar ja dan staat Valkenburg met z'n eigen Winterstad en Maastricht met z'n wereldberoemde André Rieu op 't Vrijthof natuurlijk bovenaan de bucket list van de toeristen.
Men zou nog beter de spoorlijn Genk - Maaseik heractiveren, en dan een apart station voor Maasmechelen Shopping realiseren
Echter, ik denk dat een in eer herstelde spoorlijn Hasselt-Maastricht slechts Vlaanderen (groots) profijt zal leveren. Het zorgt misschien voor een lichte ontlasting op de wegen in en rond Maastricht, indien het weer feestdag is voor België (en Duitsland). Andersom lijkt het mij dat Nederland niet tot nauwelijks geïntereseerd is voor Hasselt, waar alles op zondag dicht zit, een wat moderner straatbeeld heeft en een (naar mijn idee) beter ontsloten stad(centrum) heeft dan Maastricht.
Misschien is het alleen een goed idee om Hasselt op de kaart te zetten
Men zou nog beter de spoorlijn Genk - Maaseik heractiveren, en dan een apart station voor Maasmechelen Shopping realiseren
Zeker weten? Bij mijn weten is Luik zoveel bekender en iconischer dan Hasselt. Die drie landen zouden geen drie landen zijn met het ontbreken van Wallonië.paolie schreef: za 15 nov 2025, 21:58 Eigenlijk zou Hasselt-Maastricht-Aken een veel logischere drielandentrein zijn dan Luik-Maastricht-Aken.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
-
paolie
- expressweg
En juist tussen Hasselt en Maastricht zit veel onbenut potentieel. Hasselt en Maastricht hebben bijvoorbeeld allebei een Universiteit met veel internationale studenten, met in potentie veel uitwisselingsmogelijkheden. Een treinverbinding zou daar echt wel meerwaarde kunnen bieden en voor Hasselt is een rechtstreekse trein naar Aken een toevoeging op het huidige treinaanbod dat toch primair westelijk gericht is.
-
Egbert
- expressweg
Maar als je van Hasselt naar Maastricht Randwyck gaat (voor de studenten), dan heb je weer geen doorgaande verbinding naar Aken. Voor Aken moet je in Maastricht kopmaken en ook nog eens het hele emplacement kruisen.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Ik denk dat we ook een beetje het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn. In de voorstudies rond de verbinding kwam al naar voren dat een treinverbinding economisch ronduit onrendabel is. Daarom gooide men het al op een tram; dan kan je redelijk goedkoop qua voorbereiding en met veel minder regels en bijkomende kosten (zoals infra-onderhoud) toch een aardige verbinding onderhouden. Nu dat zelfs niet praktisch haalbaar is rest natuurlijk een volwaardige treinverbinding al helemaal niet meer.
Ik zou eerlijk gezegd eieren voor het geld kiezen en er een snelle busverbinding van maken. Of indirect rijden en de aansluiting bij Visé vervolmaken zodat men over bestaand spoor tussen Hasselt, Maastricht en Aken kan pendelen.
Ik zou eerlijk gezegd eieren voor het geld kiezen en er een snelle busverbinding van maken. Of indirect rijden en de aansluiting bij Visé vervolmaken zodat men over bestaand spoor tussen Hasselt, Maastricht en Aken kan pendelen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dat is wel politiek wensdenken: een tram is ongeveer even duur in exploitatie als een trein. Alleen de infrastructuur moet iets zwaarder worden uitgevoerd, maar zelfs dat is betwistbaar: een brug waar trams overheen rijden moet ook tegen puntbelasting kunnen. Daar is echt wel wat stevigers voor nodig dan een standaard plank over het water.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
De belangrijkste reden waarom men voor een tram ging is omdat tramlijnen in België gefinancierd en geëxploiteerd worden door het gewest (De Lijn) en spoorlijnen door de federale overheid (NMBS).JanVerhoeven schreef: zo 16 nov 2025, 8:55 Ik denk dat we ook een beetje het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn. In de voorstudies rond de verbinding kwam al naar voren dat een treinverbinding economisch ronduit onrendabel is. Daarom gooide men het al op een tram
Maar je suggestie om bij Wezet een verbinding met de spoorlijn Maastricht-Luik te maken is ook wel een goede. Al blijf je dan wel met een grote omweg zitten.
-
paolie
- expressweg
Doorkruisen van het emplacement moet je hoe dan ook om vanuit Hasselt het station van Maastricht te bereiken.Egbert schreef: zo 16 nov 2025, 8:23 Maar als je van Hasselt naar Maastricht Randwyck gaat (voor de studenten), dan heb je weer geen doorgaande verbinding naar Aken. Voor Aken moet je in Maastricht kopmaken en ook nog eens het hele emplacement kruisen.
Het lijkt mij gewoon vanuit Hasselts perspectief gezien niet zo zinvol, een tweede verbinding met Luik via een omweg. Net zoals in de drielandentrein nu geen enkele reiziger uit Luik zal zitten die naar Aken moet.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
De verbinding Hasselt-Luik is nu wel erg slecht: 1 uur en 40 minuten met overstap in Leuven. Over een uur kan dat in 1 uur en 32 minuten (ook met overstap). Als dat rechtstreeks gaat, door de spoorboog bij Moelingen/Mouland open te stellen voor reizigersvervoer kun je daar simpel wel wat minuten van afhalen lijkt me. Op Visé/Wezet biedt je dan aansluiting op de bestaande trein Maastricht-Luik.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Niet noodzakelijk. Als je de trein komend vanaf de spoorbrug op westelijkste spoor houdt en laat eindigen op spoor 2.paolie schreef: zo 16 nov 2025, 10:27 Doorkruisen van het emplacement moet je hoe dan ook om vanuit Hasselt het station van Maastricht te bereiken.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Hasselt - Luik kan gewoon rechtstreeks via Tongeren. Iets meer dan een uur (nog traag!)Vinny schreef: zo 16 nov 2025, 15:19 De verbinding Hasselt-Luik is nu wel erg slecht: 1 uur en 40 minuten met overstap in Leuven. Over een uur kan dat in 1 uur en 32 minuten (ook met overstap).
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Die trein rijdt zeker alleen door de week? Ik weet dat ik een keer in Luik dat ding heb willen nemen, toen ben ik maar ergens anders heen gereisd
(Ik reis in Nederland en België eigenlijk uitsluitend in het weekend per trein)
(Ik reis in Nederland en België eigenlijk uitsluitend in het weekend per trein)
-
paolie
- expressweg
Vanaf spoor 2 kun je niet doorrijden naar Luik.Seat Ibiza schreef: zo 16 nov 2025, 15:27Niet noodzakelijk. Als je de trein komend vanaf de spoorbrug op westelijkste spoor houdt en laat eindigen op spoor 2.paolie schreef: zo 16 nov 2025, 10:27 Doorkruisen van het emplacement moet je hoe dan ook om vanuit Hasselt het station van Maastricht te bereiken.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Als je vanaf de spoorbrug naar Randwyck (en eventueel verder naar Luik) wilt, zul je inderdaad het emplacement moeten kruisen. Ook als je wilt kopmaken voor vervolg richting Heerlen/Aachen zul je de sporen richting Sittard moeten kruisen. Daarom is het denk ik het eenvoudigst als je een eventuele trein uit Hasselt gewoon laat eindigen op spoor 2.
-
Egbert
- expressweg
Er zijn werkzaamheden. Normaal is er een direkte stoptrein die er een uur over doet.Vinny schreef: zo 16 nov 2025, 15:19 De verbinding Hasselt-Luik is nu wel erg slecht: 1 uur en 40 minuten met overstap in Leuven.
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
Er is normaliter een rechtstreekse trein tussen Luik en Hasselt, die is aanzienlijk sneller. Dat neemt niet weg dat het spoor in Belgisch Limburg sowieso niet al te best is, veel verbindingen (met name Noord-zuid) ontbreken en wat wel rijdt is veelal traag. Genk - Brussel-Centraal is een rit van een uur en 40 minuten, mede door de vele stops en de omweg via Landen. Met de auto doe je er een uur over (zonder files), en vanuit Tongeren en naar Antwerpen geldt eigenlijk hetzelfde. Dat is ook een van de redenen dat dat hele Spartacus-plan ooit verzonnen is, de OV-verbindingen binnen Limburg zijn matig en de NMBS weigert te investeren in de reactivering van gesloten verbindingen.Vinny schreef: zo 16 nov 2025, 15:19 De verbinding Hasselt-Luik is nu wel erg slecht: 1 uur en 40 minuten met overstap in Leuven. Over een uur kan dat in 1 uur en 32 minuten (ook met overstap). Als dat rechtstreeks gaat, door de spoorboog bij Moelingen/Mouland open te stellen voor reizigersvervoer kun je daar simpel wel wat minuten van afhalen lijkt me. Op Visé/Wezet biedt je dan aansluiting op de bestaande trein Maastricht-Luik.