Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
Moderator: Moderatoren
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » di 14 jun 2005, 14:42
Een beetje ondergesneeuwd in de discussie over zelfgemaakte borden, maar naar mijn mening niet minder interessant.
Italië, Oostenrijk en Kroatië gebruiken soortgelijke symbooltjes om te verwijzen naar het centrum van een stad: een gevulde cirkel met drie rondjes eromheen.
En op borden in het wild (in Italië resp. Oostenrijk):
Is het een idee om dat symbool ook in Nederland over te nemen? Ben zelf voor. Vind dit nou eindelijk eens een nuttig pictogram, maar het woord "Centrum" moet op de Nederlandse borden blijven.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 12 aug 2005, 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » di 14 jun 2005, 14:53
Als ze het symbooltje invoeren, dan moet het 'Centrum' wel van de borden verdwijnen vind ik. Ook ben ik voor het alleen toepassen van het vliegveldsymbool in plaats van de naam van het vliegveld, dat meestal gigantisch stoort op de bewegwijzering, omdat de naam vaak veel te lang is.
Leuke borden worden dat in Amsterdam:
Ring symbool
Luchthaven symbool
Industrie symbool + Westpoort
Westerpark
Den Haag
A 10 West
Ring symbool
Centrum symbool
Kadoelen
Noord
Amersfoort
A 10 Noord
Zoals je ziet: vanaf de A 8 heb ik even de volgende uitgangspunten gehanteerd:
1. Verwijzing centrum in logische richting
2. Naam volgende afrit en de daarvolgende stadswijk als 'control city'
3. Eén boven-regionale bestemming.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Ed
- verkeersader
Bericht
door Ed » di 14 jun 2005, 15:05
Alleen verwijzend naar een curlingbaan toepassen aub. Of in een gebied met aardbevingen. Het is dat er in Oostenrijk "Zentrum"bij staat, anders had ik het niet geweten. En vergis je niet, ik denk dat een hoop mensen die niet zo snelweg-technisch zijn als jullie het ook niet weten!
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » di 14 jun 2005, 15:16
Haha, ik dacht vroeger (als 7, 8 jarig jongetje) dat "Centre Ville" een heel belangrijke plaats in Frankrijk was. Het stond vrijwel overal aangegeven, alleen 'verdwaalde' ik altijd als ik die borden trachtte te volgen..., later begreep ik dat het slechts 'centrum' aanduidde. Kortom misverstanden kan het altijd wel opleveren (stadtmitte,
anyone?)

-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » di 14 jun 2005, 15:33
Nergens voor nodig. Voegt weinig toe en "Centrum" is m.i. duidelijk genoeg. Kijk maar: Zentrum, Centre Ville, Centro. Dus...
Donateur Vereniging Wegenforum
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » di 14 jun 2005, 16:46
Ed schreef:Alleen verwijzend naar een curlingbaan toepassen aub. Of in een gebied met aardbevingen. Het is dat er in Oostenrijk "Zentrum"bij staat, anders had ik het niet geweten.
Symbool blinkt niet uit in duidelijkheid, maar als je het eenmaal weet (en daar kom je in Italië snel genoeg achter), vind ik het toch wel een praktisch symbool. Maar goed, daarom pleit ik natuurlijk ook voor om het woord "Centrum" op de borden te houden.
-
Riva
- autoweg
Bericht
door Riva » di 14 jun 2005, 17:40
Ik vind dat het symbool moet worden toegepast zonder het woord Centrum erachter. Anders vind ik het dubbelop.
Dit symbool alleen gebruiken als verwijzing naar een curlingbaan vind ik onzin. Er moet juist fors gesneden worden in het aantal symbolen. Centrum is juist iets dat belangrijk genoeg is voor een symbool, een manege, curlingbaan of kanoverhuur niet, lijkt me.
Dat het symbool niks toevoegt is niet waar. Het bespaart ruimte. Het woord centrum neemt een hele regel in beslag, terwijl een symbool als dit vrijwel overal kan staan, bijv. op één regel met het luchthavensymbool.
Rainier
-
Frits
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Frits » di 14 jun 2005, 18:31
Symbolen kunnen taalproblemen voorkomen. Wat mij betreft mag het ingevoerd worden, maar dan ook in heel Europa.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 01 aug 2005, 22:47
Deze foto staat sinds kort op Autobahn Bilder, een vrij nieuw bord op de A 99:
Had het centrum-symbool zelf nooit eerder gezien in Duitsland. Anderen wel? En zou je kunnen zeggen dat het oorspronkelijk Italiaanse symbool toch langzaamaan een beetje Europa begint te veroveren?
-
Mark
- Forumbeheerder
Bericht
door Mark » ma 01 aug 2005, 22:54
Ik vind het wel handig, maar ik denk dat de rest van NL geen idee heeft wat dat nou betekend.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 01 aug 2005, 23:44
Ik vind dit weer een typerend voorbeeld van een onoverzichtelijk Duits bord.
-
Mark
- Forumbeheerder
Bericht
door Mark » ma 01 aug 2005, 23:51
Dat het onoverzichtelijk is ben ik met je eens. Wat doet die vreemde zwarte balk in het midden eigelijk

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » di 02 aug 2005, 7:52
Ik stem voor het symbool zonder "Centrum" erbij. Als je een of twee keer melding maakt in de diverse dagbladen weet Nederland het wel. En anders komen ze er vanzelf wel achter.
De centrum-symbolen ben ik ook vooral in Oostenrijk, Italië en in plaatsen van het vml. Joegoslavië tegengekomen. Hoewel Centrum en alle lokale benamingen wel bekende termen zijn en dus ook door buitenlanders herkend worden, vind ik het een handig een eenvoudig symbool, maar dat kan ook komen omdat ik er al veel langer bekend mee ben.
1 nadeel: Je hebt kans dat het in Nederland wordt verward met de zwarte stip bij "Route Gevaarlijke stoffen". Dan wordt een hoop vrachtverkeer met rotzooi in de Nederlandse centra.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Frits
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Frits » di 02 aug 2005, 8:04
Ik ben wel voor het centrum symbool. Ik ben sowieso wel voor gestandaardiseerde symbolen in Europa. Dat maakt het in landen als Polen en Hongarije voor veel mensen makkelijker denk ik.
-
Riva
- autoweg
Bericht
door Riva » di 02 aug 2005, 8:19
@Palance: Tja, maar dat heeft een oranje achtergrond. Ik ben ook voor toevoeging van het centrumsymbool, zonder de aanduiding centrum erbij. Een paar symbolen voor belangrijke bestemmingen (luchthaven, haven, centrum, dierenpark etc.) en de rest eruit.
Rainier
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » di 02 aug 2005, 8:27
Riva schreef:@Palance: Tja, maar dat heeft een oranje achtergrond. Ik ben ook voor toevoeging van het centrumsymbool, zonder de aanduiding centrum erbij. Een paar symbolen voor belangrijke bestemmingen (luchthaven, haven, centrum, dierenpark etc.) en de rest eruit.
Hm, en wat als het centrum-symbool op een omleidingsbord wordt neergezet?

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Riva
- autoweg
Bericht
door Riva » di 02 aug 2005, 8:28
Dat moesten we maar niet doen

Rainier
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » di 02 aug 2005, 12:10
Mark schreef:Wat doet die vreemde zwarte balk in het midden eigelijk

Ik neem aan dat er iets afgeplakt is.
-
Mus
- stadsweg
Bericht
door Mus » di 02 aug 2005, 12:17
Ik vind het centrumsymbool nou niet echt helder. Gewoon laten zoals het nu is: het woord "Centrum" zwart-op-wit.
Overigens is dit symbool niet overal toe te passen. Eindhoven heeft het centrum aan de zuidkant van de stad liggen en Rotterdam hééft niet eens een centrum meer...
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » di 02 aug 2005, 12:52
Alternatief voor een centrumsymbool: letter c in een rondje.

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » di 02 aug 2005, 12:53
Mus schreef:Rotterdam hééft niet eens een centrum meer...[/size]
Tsssssssk... Omdat Rotterdam geen oude binnenstad heeft betekent het nog niet dat het geen centrum heeft.

Autosnelwegen.net
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » di 02 aug 2005, 12:59
René schreef:Alternatief voor een centrumsymbool: letter c in een rondje.

Voor copyright deze kant op...

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » di 02 aug 2005, 13:23
Omdat Rotterdam geen oude binnenstad heeft betekent het nog niet dat het geen centrum heeft.
Komt een Duitser in Rotterdam: "Entschuldigung, wissen sie wo der Altstadt ist?"

-
Riva
- autoweg
Bericht
door Riva » di 02 aug 2005, 13:38
Mus schreef:Ik vind het centrumsymbool nou niet echt helder. Gewoon laten zoals het nu is: het woord "Centrum" zwart-op-wit.
Overigens is dit symbool niet overal toe te passen. Eindhoven heeft het centrum aan de zuidkant van de stad liggen en Rotterdam hééft niet eens een centrum meer...
Dat maakt niks uit. Het gaat er niet om waar het centrum ligt, maar om de functie die het centrum vervult. Het centrum van Amersfoort ligt ook niet in het midden, maar dit is simpel een gevolg van het feit dat er aan de noordkant meer is bijgebouwd dan aan de zuidkant, vanwege de aanwezigheid van natuurgebieden aldaar.
Rainier
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » di 02 aug 2005, 13:44
In Nederland slaat het begrip Centrum meestal op de locatie van het gemeente- of stadhuis. In Aalsmeer wordt met het centrum ook het oude dorp bedoelt. Dat ligt in feite op de plek waar je het dorp al weer uit rijdt...
En Amstelveen heeft ook geen centrum meer, maar wel een 'stadshart' volgens de ANWB borden. Maar ja. volgens mijn moeder is Amstelveen geen stad en heeft het geen hart...

-
Mark
- Forumbeheerder
Bericht
door Mark » di 02 aug 2005, 17:46
Ikzelf heb altijd problemen met het gebruik van het woord centrum. Aan het centrum denk ik aan de centrale plaats van Spijkenisse, maar een vriend van me uit Limburg zegt daar weer stad tegen, maar bij het woord stad denk ik aan Rotterdam. Andere zeggen weer voor Spijkenisse Centrum 'het dorp'. Dit vind ik nergens op slaan op je Spijkenisse nou niet echt een dorp kan noemen. 1 'centraal' symbool voor het echte centrum van de stad zou ik wel fijn vinden.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » di 02 aug 2005, 18:04
Ik vind het overbodig in de toch al grote wirwar aan symbolen.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » di 02 aug 2005, 19:13
ViaHaaren schreef:Ik vind het overbodig in de toch al grote wirwar aan symbolen.
Ja. Wij doen het toch al beter dan Duitsland, door overal Centrum te gebruiken. In Duitsland gebruiken ze
door elkaar: Stadtmitte, Ortsmitte, Mitte, Zentrum, Centrum, ...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Riva
- autoweg
Bericht
door Riva » di 02 aug 2005, 19:27
ViaHaaren schreef:Ik vind het overbodig in de toch al grote wirwar aan symbolen.
Dit symbool vind ik wel wat toevoegen. In de wirwar aan symbolen moet inderdaad flink het mes gezet worden.
Rainier
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » di 02 aug 2005, 19:29
Kijk maar eens op mijn site hoeveel symbolen we wel niet hebben. Daar wordt je echt niet goed van.