Milieuzones in steden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK »

Vond dit wel een aardige, op Twitter gezet door de BOVAG:
BOVAG schreef:Camerasysteem voor handhaving milieuzone Utrecht kost €750.000. Maar gemeente verwacht 'paar boetes per week'
Afbeelding
Als ik even snel de rekensom maak voor het camerasysteem, dan kom ik er op uit dat er ruim 8.300 bekeuringen moeten worden uitgeschreven om de kosten van het systeem eruit te halen. Dit zal denk ik voor het eerst zijn dat een boete-gerelateerd systeem in Nederland zijn investering niet terugverdient, in tegenstelling tot de kaskrakers zoals op de A2.

Wel een slechte zaak dat buitenlandse overtreders niet worden aangepakt, terwijl je nu juist in de transportsector veel Polen en Roemenen actief ziet. Daarmee degradeer je het systeem echt tot een wassen neus.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

En als ik nou 100 meter voor de camera een stukje plakband op mijn voorste kenteken plak, en dat er na de camera er weer afhaal?
:denk:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

^^ Ja, en als je dan jezelf ook nog de moeite wil besparen van het uitstappen, zijn er al jaren apparaten in omloop waarmee je het kenteken kunt laten wegdraaien.
Wouter N14
Moderator

^^ Dat is wat duurder dan het rolletje ductape dat ik standaard bij mij heb ;)
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

:facepalm: Daar sta je dan met je zuinige Volkswagen Lupo 3L uit 2000. Compleet belachelijk dat er wordt gekeken naar het jaar van toelating en niet naar de daadwerkelijke uitstoot. Me dunkt dat de gemiddelde auto uit 1999 of 2000 met een naderhand ingebouwd roetfilter een stuk schoner is dan menig diesel uit 2001 zonder zo'n roetfilter. En daar slaat deze regelgeving de plank finaal mis, terwijl bijvoorbeeld bij de Duitse Umweltplakette (waar je ook veel op kunt aanmerken) in ieder geval nog naar de daadwerkelijke uitstoot wordt gekeken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het verbruik is niet direct gerelateerd aan uitstoot van vervuilende stoffen als NOx en PM10.

In 2001 zijn de eerste voertuigen van de euro 3-norm op de markt gekomen, met een EU typegoedkeuring uit 2000. Dieselauto's van daarvoor stoten 60% meer fijnstof uit.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

De eerste 60 boetes zijn al uitgedeeld in Utrecht aan mensen die met hun oude diesel door de stad kachelde.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

^^
Inderdaad.

Utrecht kan zich overigens beter gaan bezighouden met moderne bromscootertjes.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Als je nou zou zeggen: Utrecht kan beter ook wat doen aan de vervuilende bromscooters, zou ik je nog kunnen volgen. Maar waarom een oude 4x4 nu per se in de binnenstad moet kunnen komen, zoals meneer Hoogland wil duidelijk gaan maken? Ik weet het niet. Typisch een actie van de VVD-krant.
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

^^ Je betaalt wegenbelasting voor het gebruik van de openbare weg. Als willekeurige wegbeheerders dan gaan bedenken dat je op hun openbare weggedeelten niet meer mag komen omdat jouw auto hen niet aanstaat, dan zou ik me (zeker gelet op de torenhoge MRB voor diesels) toch aardig gepakt voelen. In dat geval moet je de wegenbelasting voor die oudere wagens iets verlagen, met als randvoorwaarde dat ze niet overal meer mogen komen.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Ze kunnen beter met constructievere maatregelen komen en ook landelijk. Als elke gemeente een milieuzone met verschillende voorwaarden gaat instellen wordt het een ratjetoe. Ben benieuwd of er ook bordjes rond Utrecht komen met "verboden voor fijnstof om de stad in te waaien"
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik kom zelf niet zo vaak rond het centrum van Utrecht, maar een kritiekpunt dat ik wel eens lees is de slechte afstelling van verkeerslichten, met lange roodtijden. Als de verkeerslichten efficiënt zijn afgesteld is dat beter voor de doorstroming en uitstoot.
Wouter N14
Moderator

Ik hoop niet dat Den Haag ook een omvangrijke milieuzone gaat invoeren voor auto's, dan krijg ik een probleem met een diesel van 1990 die vlakbij het centrum staat gestald :|
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Seat Ibiza schreef:^^
Als je nou zou zeggen: Utrecht kan beter ook wat doen aan de vervuilende bromscooters, zou ik je nog kunnen volgen. Maar waarom een oude 4x4 nu per se in de binnenstad moet kunnen komen, zoals meneer Hoogland wil duidelijk gaan maken? Ik weet het niet. Typisch een actie van de VVD-krant.
Omdat dat de enige auto is die meneer heeft? Is toch best plausibel? Niet iedereen die daar met de auto de stad in rijdt, doet dat om dagelijks in de stad te gaan werken. Het kan ook best zijn dat een tuinbouwer of boer een 4x4 heeft omdat dat voor zijn werk gewoon veel praktischer is. En omdat hij niet veel met een andere auto hoeft te rijden loont een 2e auto ernaast kopen ook niet (zeker niet gezien de enorme vaste lasten, als die laag zouden zijn is dat al anders). Nou moet meneer eens naar een bruiloft, verjaardag of diploma-uitreiking van familie in de stad...
Of misschien mensen die buitenaf wonen. Manlief heeft een auto van de zaak maar heeft die nodig om op het werk te komen of afspraken te bezoeken, de vrouw werkt dichtbij en gaat, uitgezonderd erg slecht weer ofzo normaal op de fiets naar het werk. Thuis staat nog een 4x4 die ze beiden gebruiken omdat het met hun hobby en het onderhoud van hun tuin handig is. Nu moet ze incidenteel naar Utrecht om bij een ziek familielid op bezoek te gaan terwijl de man er niet is, of om bij de politie haar jachtakte te gaan verlengen of om iemand die de trein dreigt de missen op het station af te gooien. Dat kan dus ook niet meer....

Nu moet meneer/mevouw eerst van huis (buiten de stad dus geen OV) ergens naar een treinstation rijden waar je nauwelijks kunt parkeren om dan eerst een half uur met een OV Shitkaart waar ze niet aan gewend zijn te kloten om vervolgens met de trein naar Utrecht te gaan en daar een half uur te lopen naar de bestemming (omdat dat handiger is dan de bus).
En nu gaan we een partij moeilijk lopen zodat deze beste mensen niet die paar keer gewoon de stad in mogen rijden? Goh wat een gigantische winst.

Het is wel duidelijk het is gewoon een makkelijke manier om politiek punten te scoren over de rug van anderen die er omdat ze in de minderheid zijn toch niks aan kunnen doen. Maar juist omdat ze in de minderheid zijn is dit eigenlijk het oplossen van een probleem dat niet bestaat. Of gewoon mensen lekker pesten.
Chris schreef:Ik kom zelf niet zo vaak rond het centrum van Utrecht, maar een kritiekpunt dat ik wel eens lees is de slechte afstelling van verkeerslichten, met lange roodtijden. Als de verkeerslichten efficiënt zijn afgesteld is dat beter voor de doorstroming en uitstoot.
Ik heb familie in Utrecht wonen. Ik kom er niet zo heel vaak, maar als ik er kom sta ik altijd lang voor Jan L*l te wachten bij verkeerslichten.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

duikgek89 schreef: OV Shitkaart
Ah, we hebben hier nog een vaste ervaren gebruiker?

Je kan in Utrecht prima parkeren op bv. Papendorp P+R. 4,50 Euro per dag als je met het Ov verder reist, en daar heb je niet eens een OV-chipkaart voor nodig.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Chris schreef:Ik kom zelf niet zo vaak rond het centrum van Utrecht, maar een kritiekpunt dat ik wel eens lees is de slechte afstelling van verkeerslichten, met lange roodtijden.
In de milieuzone staan nauwelijks verkeerslichten, wel op de grens van de milieuzone en de rest van de stad.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

RSK schreef:Vond dit wel een aardige, op Twitter gezet door de BOVAG:
BOVAG schreef:Camerasysteem voor handhaving milieuzone Utrecht kost €750.000. Maar gemeente verwacht 'paar boetes per week'
Afbeelding
Als ik even snel de rekensom maak voor het camerasysteem, dan kom ik er op uit dat er ruim 8.300 8180 bekeuringen moeten worden uitgeschreven om de kosten van het systeem eruit te halen.

Wel een slechte zaak dat buitenlandse overtreders niet worden aangepakt, terwijl je nu juist in de transportsector veel Polen en Roemenen actief ziet. Daarmee degradeer je het systeem echt tot een wassen neus.
Ondertussen zou er al 120 bekeuring zijn gegeven. Met het oog op de buitenlandse plaat zie ik wel een handel. Platen huren voor €50 per dag om de milieuzone van Utrecht binnen komen. Ik hoor de kassa rinkelen :lol:
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Palance schreef:
duikgek89 schreef: OV Shitkaart
Ah, we hebben hier nog een vaste ervaren gebruiker?

Je kan in Utrecht prima parkeren op bv. Papendorp P+R. 4,50 Euro per dag als je met het Ov verder reist, en daar heb je niet eens een OV-chipkaart voor nodig.
Het gaat absoluut niet om vaste ervaren gebruikers. Het gaat om incidentele gebruikers. Die zijn benadeelt, niet de mensen die er aan gewend zijn.

Edit: En ik heb het natuurlijk helemaal miscals ik denk dat het erop lijkt alsof je een excuus zoekt om automobilisten af te zeiken, mensen die niet uit de stad komen voor minderwaardig te houden en om de bedenkers en uitvoerders van dat kreng veren in hun achteringang te duwen...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Maar je noemt het een shitkaart, dus je zal er wel ervaring mee hebben, dat kan niet anders.

Ik begrijp verder je tekst niet als zou ik een excuus zoeken :dontknow:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

RSK schreef:Wel een slechte zaak dat buitenlandse overtreders niet worden aangepakt, terwijl je nu juist in de transportsector veel Polen en Roemenen actief ziet.
Die komen (gelukkig) toch al niet in de stadscentra.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Seat Ibiza schreef:^^
Ik vraag me wel eens af waarom die gare, kleine pokke-ibiza'tjes per se de snelweg op moeten. Verder heeeel erg eens met Duikgek.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Palance schreef:Maar je noemt het een shitkaart, dus je zal er wel ervaring mee hebben, dat kan niet anders.

Ik begrijp verder je tekst niet als zou ik een excuus zoeken :dontknow:
Wat die kaart betreft, ik heb die kaart een paar keer gebruikt en ik vind het voor de incidentele gebruiker beduidend complexer dan het oude kaartje. Maar de manier waarop jij reageerde, de manier waarop je net dat stukje citeerde en je sarcastische commentaar, kwamen op mij over alsof incidentele gebruikers gewoon hun mond moeten houden en alles moeten slikken omdat de mensen die dat ding regelmatig gebruiken het wel fantastisch vinden ofzo. Maar misschien had ik het mis.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Attietattie schreef:Ik vraag me wel eens af waarom die gare, kleine pokke-ibiza'tjes per se de snelweg op moeten. Verder heeeel erg eens met Duikgek.
Gelukkig rij ik geen (pokke-)Ibiza ;)
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

RSK schreef:^^ Je betaalt wegenbelasting voor het gebruik van de openbare weg. Als willekeurige wegbeheerders dan gaan bedenken dat je op hun openbare weggedeelten niet meer mag komen omdat jouw auto hen niet aanstaat, dan zou ik me (zeker gelet op de torenhoge MRB voor diesels) toch aardig gepakt voelen.
Krijgt de gemeente Utrecht dan geld binnen uit de wegenbelasting? Dat vraag ik me af. Volgens mij gaat dat naar het rijk en naar de provincies.
Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis »

^^ en het Rijk betaalt via het gemeentefonds de gemeenten een bijdrage. Dus, indirect, ja.
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

^^ Doet het er toe van welke bestuurslaag de weg is? Kernpunt is hier dat je betaalt om van de openbare weg gebruik te maken en dat vervolgens niet mag. Als die wagens echt zulke drama's voor het milieu zijn, zou men die €750.000 van het camerasysteem en een ongetwijfeld even zo groot bedrag aan bureaucratische idioterie voor een sloopregeling moeten aanwenden. Dan pak je het probleem pas echt aan, nu verplaats je het alleen. Voor zover er überhaupt al een probleem is, want ik waag zeer te betwijfelen of de hoeveelheid fijn stof in Utrecht over een jaar gedecimeerd is.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Seat Ibiza schreef:
Attietattie schreef:Ik vraag me wel eens af waarom die gare, kleine pokke-ibiza'tjes per se de snelweg op moeten. Verder heeeel erg eens met Duikgek.
Gelukkig rij ik geen (pokke-)Ibiza ;)
Gelukkig begrijp jij ongetwijfeld prima dat het daar niet om gaat. Het gaat erom dat jij niet voor iemand anders (die misschien ook nog eens 4x zoveel wegenbelasting betaalt) kan bepalen waarom hij zo'n grote (of juist kleine) auto rijdt. En al helemaal niet dat het onnodig is.

Veel collega's van mij rijden zo'n slagschip. En ze zouden zonder zo'n ding moeilijk hun werk uit kunnen voeren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

duikgek89 schreef:Maar misschien had ik het mis.
Dat weet ik wel heel zeker, ik gaf slechts serieus aan dat er een prima Ov-chipkaartvrij alternatief bestaat via de P+R-gelegenheden bij Utrecht zodat je toch met de auto naar Utrecht toe kan. Ik kan er dan ook niets aan doen dat jij ergens leest dat ik vind dat jij je mond moet houden ofzo.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Dat prima alternatief betekent dat je naar een plek moet, waar je niet moet zijn, vervolgens overstapt op de bus ofzo, die je ook weer naar een plek brengt waar je niet moet zijn, en vervolgens het laatste stuk te voet moet doen. En dat alleen maar om aan wat symboolmaatregelen te voldoen. Dus wat Attietattie ook al zei:
Attietattie schreef:heeeel erg eens met Duikgek.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Als je in het centrum je auto kwijt wilt, dan moet je die ook parkeren op een plek waar je niet moet zijn.