Dit mag toch niemand verbazen? Het is al vele jaren duidelijk dat het toch vooral om de centjes te doen is en niet het mogelijk positieve/educatieve effect van een verkeersboete.Chris schreef: ↑vr 17 jul 2020, 18:32 Ongelofelijk:
Zo’n tienduizend automobilisten zijn vorig jaar ten onrechte beboet in de milieuzone van Arnhem. Verkeersborden die de zone aankondigden deugden juridisch niet. Saillant: het Openbaar Ministerie en de gemeente Arnhem wisten dat de borden onjuist waren, maar bleven wel automobilisten beboeten.
Gelderlander: Arnhem blundert met duizenden dieselboetes: borden deugden niet
Milieuzones in steden
Moderator: Moderatoren
-
- Hoofdmoderator
Re: Milieuzones in steden
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- autoweg
Schandalig.Coen Tunnel schreef: ↑vr 17 jul 2020, 18:56 (..)
En toch wil het OM de boetes niet kwijtschelden, want "de overtreding is wel begaan, waardoor de boete terecht is opgelegd," en de bezwaartermijn is inmiddels verstreken.![]()

Bebording is nog hetzelfde.. dus iemand proefkonijn laten zijn en alsnog bezwaar indienen en de gehele, rechtelijke, procedure te doorlopen.
-
- 2x5 autosnelweg
Op 1 november wordt de milieuzone binnen Amsterdam aangescherpt. Dit zal vooral kleine ondernemers treffen:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/274116/k ... milieuzone
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/274116/k ... milieuzone
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x3 autosnelweg

IMG20201110171904 by DutchRoadMovies, on Flickr

IMG_20201110_190813 by DutchRoadMovies, on Flickr
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op di 10 nov 2020, 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Is dat “... en hoger” op die borden soms van toepassing op de totempaal zelf? 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Forumbeheerder
Ze mogen er ook wel even een parkeerplaats bij aanleggen zodat je even op je gemak al die teksten mag gaan lezen.
-
- expressweg
Die borden zijn toch niet leesbaar en dit zijn echte symboolmaatregelen die amper bijdragen.
Hoogtijd dat men in Den Haag deze bevoegdheden bij de gemeentes weghalen.
Hoogtijd dat men in Den Haag deze bevoegdheden bij de gemeentes weghalen.
-
- Moderator
Ik vraag mij af hoe handhaafbaar dat symbooltje met een 4 is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Hoofdmoderator
Die onderborden zijn opgenomen in het RVV, dus ik zou zeggen: best handhaafbaar.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x5 autosnelweg
Die totempalen gaan toch wel de aankomende jaren verdwijnen? Het rijk heeft daar toch een nieuwe wet voor aangenomen? Auto's zouden volgens mij dan altijd een milieuzone in mogen rijden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x3 autosnelweg
De oude borden waren eveneens niet zo leesbaar: https://goo.gl/maps/Qqq8siSKYpRabmzQ6
-
- 2x4 autosnelweg
Benzineauto's bedoel je. Een beetje rare subcategorie voor
taxi's. Dat lijkt mij minder handhaafbaar.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- stadsweg
In Nederland hangt er tenminste informatie over welke voertuigcategorieën het gaat.captain007 schreef: ↑wo 11 nov 2020, 10:10 Ze mogen er ook wel even een parkeerplaats bij aanleggen zodat je even op je gemak al die teksten mag gaan lezen.
In België zou een parkeerplaats pas van pas komen om even te googelen wat dat bord met die auto met rookpluim nu precies inhoud.
In Frankrijk hangt er weliswaar informatie maar verwijzen ze naar de categorieën van hun Crit'air vignetten.
Dan doet Nederland het nog goed door naar Europese normen, die te vinden zijn op het inschrijvingsbewijs, te verwijzen.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ik een voorstander ben van milieuzones, zeker in havensteden vind ik het absurd vergeleken met wat de scheepvaart de lucht in blaast.
-
- Voorzitter
De afgelopen jaren is er serieus werk van gemaakt om de hoeveelheid zwavel in uitlaatgassen van de scheepvaart flink naar beneden te brengen in aanloop naar de nieuwe emissieregels IMO 2020, die onder MARPOL 73/78 annex VI vallen en dit jaar zijn ingegaan. Gold dat eerst enkel voor de kustwateren (en dus ook al havens) in Europa, nu geldt dat vrijwel overal. De vervuiling door schepen is relatief gezien flink teruggedrongen. Ook wordt er steeds meer werk gemaakt van schepen op schonere brandstoffen, zoals LNG of methanol.
-
- 2x3 autosnelweg
Mijn auto wordt te oud. Het centrum van Groningen is inmiddels verboden terrein: geen toegang tot de milieuzone, aldus de app Green-Zones.
Ik heb de gegevens van mijn auto correct ingevuld: personenauto, benzine, katalysator, uitstoot van 160 gram co2/km, geluidsniveau, gewicht. Desondanks geeft de app aan dat het centrum van Groningen voor mijn voertuig verboden terrein is.
Ik heb het er maar niet op gewaagd. De zone, die waarschijnlijk door camera's met kentekenherkenning wordt bewaakt, levert je bij een overtreding een boete van € 200 op.
Volgens de Green-Zones app zijn inmiddels ook de stadscentra van Gent, Parijs, Barcelona en Madrid niet meer voor mijn voertuig toegankelijk. In Duitsland zijn in een paar steden de zogeheten "milieu wegen" verboden.
De kilometerstand van mijn auto is nu 193.000 km. Nog 7.000 tot 200.000. Bij gemiddeld 1.500 km/maand, bereik ik die kilometerstand over circa vijf maanden = mei 2021. Tegen die tijd ( april - juni) koop ik een nieuwe auto. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weer een Honda Civic, de 1.5 liter i-VTEC Executive uitvoering.
Ik heb de gegevens van mijn auto correct ingevuld: personenauto, benzine, katalysator, uitstoot van 160 gram co2/km, geluidsniveau, gewicht. Desondanks geeft de app aan dat het centrum van Groningen voor mijn voertuig verboden terrein is.

Ik heb het er maar niet op gewaagd. De zone, die waarschijnlijk door camera's met kentekenherkenning wordt bewaakt, levert je bij een overtreding een boete van € 200 op.
Volgens de Green-Zones app zijn inmiddels ook de stadscentra van Gent, Parijs, Barcelona en Madrid niet meer voor mijn voertuig toegankelijk. In Duitsland zijn in een paar steden de zogeheten "milieu wegen" verboden.
De kilometerstand van mijn auto is nu 193.000 km. Nog 7.000 tot 200.000. Bij gemiddeld 1.500 km/maand, bereik ik die kilometerstand over circa vijf maanden = mei 2021. Tegen die tijd ( april - juni) koop ik een nieuwe auto. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weer een Honda Civic, de 1.5 liter i-VTEC Executive uitvoering.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x5 autosnelweg
Ga niet af op dubieuze apps maar van officiële informatie van overheidsinstanties! Groningen heeft geen enkele milieuzone, ik snap niet hoe ze daar bij komen. EDIT: Als ik nog wat verder kijk op hun site, dan lijkt het er op dat ze binnensteden die met elektronische paaltjes afsluitbaar zijn ook zien als milieuzone.
Daarnaast: https://www.milieuzones.nl/
Daarnaast: https://www.milieuzones.nl/
Voertuigen op een andere brandstof dan diesel mogen altijd de milieuzones inrijden.
Laatst gewijzigd door mavas op di 01 dec 2020, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Voorzitter
Ik rij altijd tot in hartje Groningen (parkeergarage Centrum, vlak naast de Vismarkt), maar daar is geen milieuzone.
-
- 2x4 autosnelweg
Het kan zijn dat Groningen voor taxi's (met ophaalvergunning of standplekvergunning) een emissie- of leeftijdseis heeft of deze eis samen laten gaan met een ontheffing om busstroken of wegen met geslotenverklaring in te rijden (behalve bus, fiets, nood, taxi's, vergunningshouders, etc). Groningen heeft niet veel pollers.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x5 autosnelweg
Op 1 januari 2022 komt er een milieuzone in Haarlem-centrum en omliggende wijken. Alleen vrachtwagens met klasse 6 mogen er dan nog komen: https://www.haarlem.nl/milieuzone-invoe ... gens-oost/
Onder andere de doorgaande N200 zal er voor een deel binnen komen te vallen.
Onder andere de doorgaande N200 zal er voor een deel binnen komen te vallen.
-
- stadsweg
Idioot dat de N200 daar binnen valt. Dat betekent omrijden via de N208/N205. Als je in Bloemendaal of Zandvoort woont betekent dit dat je afscheid kunt nemen van je voertuig.
Ben ook benieuwd hoe ze een en ander willen inregelen voor o.a. bevoorrading van winkels. Die moeten toch over die weg.
Ben ook benieuwd hoe ze een en ander willen inregelen voor o.a. bevoorrading van winkels. Die moeten toch over die weg.
-
- Moderator
Dit soort milieuzones zijn er voor de bühne. Het aandeel euro 6 in het vrachtverkeer is de afgelopen jaren met bijna 10% per jaar toegenomen, inmiddels zit dat al rond de 80% van alle vrachtauto's. Euro 6 is al in 2013 geïntroduceerd en zal dus bij invoering van die milieuzone een 9 jaar oude norm zijn.
-
- autoweg

https://www.ttm.nl/transport/nieuwe-sim ... 20/121169/
Hopelijk hebben de bedrijven die nu nog met Euro V (of EEV) rijden dit op hun netvlies staan.. want die emissieklasse wordt dus rücksichtslos overgeslagen.(..) Vanaf 2020 gelden er nog maar twee verschillende soorten milieuzones. In de zogenoemde ‘gele variant’ mogen bestel- en personenauto’s met een dieselmotor, gebouwd voor 2001, de milieuzone niet meer in. In de strengere ‘groene variant’ mogen alleen dieselauto’s die gebouwd zijn na 2006 de zone inrijden. Voor het zwaardere vrachtverkeer worden de regels per 2022 aangescherpt. Waar nu nog Euro 4 voertuigen zijn toegestaan, is dat vanaf dan alleen nog maar Euro 6. (..)
Voor privé bezit zal er niet veel veranderen (ik neem aan dat men niet een vrachtwagen in privé bezit hebben.. en als dat wel zal zijn.. is het misschien in campervorm én daar geldt dan weer een vrijstelling voor.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 59326.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ook wel 'apart' maar ook wel verklaarbaar: in Arnhem loopt er over de (hoge) Rijnkade de milieuzone. Maar, indien je de weg naar beneden neemt en op de kade (legaal) rijdt, dán geldt de milieuzone niet meer, viel mij van de week op.
Dit zal natuurlijk wel bewust zo gedaan zijn, om verkeer naar en van de boten niet al te zeer in de weg te zitten.. en menig bootje dat daar nu aangemeerd ligt.. is al helemaal niet milieubewust.. volgens mij.

-
- Voorzitter
Dat is inderdaad een curiositeit. Overigens kun je vanaf het lage deel van de Rijnkade niet direct naar het hoge deel van de Rijnkade rijden dat binnen de milieuzone valt; alle verbindingswegen tussen het hoge en lage deel zijn eenrichtingsverkeer van hoog naar laag. Je zult dus vanaf het lage deel in principe niet per ongeluk de milieuzone in kunnen rijden, je verlaat de lage Rijnkade altijd in oostelijke richting naar de Nieuwe Kade, nog ten oosten van de John Frostbrug.
-
- 2x5 autosnelweg
Afgelopen week reed ik door Amsterdam-Westpoort, een industrieterrein met haven en zware industrie. Daar kwam ik dit bord tegen: https://www.google.nl/maps/@52.4189957, ... 384!8i8192
Ik moest even heel hard lachen.
Ik wist overigens niet dat zelfs oudere brommers/scooters verboden zijn binnen de milieuzone. Kan en mag dat wel?
Ik moest even heel hard lachen.

Ik wist overigens niet dat zelfs oudere brommers/scooters verboden zijn binnen de milieuzone. Kan en mag dat wel?
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
En waarom niet? Toch allemaal in het kader van betere lucht? Ook al is er op 5km een haven met schepen die veelvouden uitstoten?mavas schreef: ↑vr 02 apr 2021, 20:03 Afgelopen week reed ik door Amsterdam-Westpoort, een industrieterrein met haven en zware industrie. Daar kwam ik dit bord tegen: https://www.google.nl/maps/@52.4189957, ... 384!8i8192
Ik moest even heel hard lachen.![]()
-
- verkeersader
Er zitten meer van dat soort kruisingen in het Amsterdamse havengebied, daar is tenminste nog alles afgestemd op groot en zwaar verkeer...Wouter N14 schreef: ↑vr 02 apr 2021, 20:11Bijzonder kruispunt ook met die klassieke layout van twee doorgaande rijstroken, links- en rechtsafstroken... en alles 80 km/u
Amsterdam heeft verschillende, overlappende milieuzones. Die voor brommers is het grootste en omvat bijna de gehele gemeente. Volgens de website van de gemeente de bebouwde kom met uitzondering van de dorpen in landelijk Noord, maar ook deze delen van de haven die buiten de kom liggen vallen eronder. Rondom Zuidoost is het overigens wel alleen bibeko, en dus niet bijvoorbeeld langs de N236 richting en door Driemond, maar wel de kom van het dorp Driemond...mavas schreef: ↑vr 02 apr 2021, 20:03 Afgelopen week reed ik door Amsterdam-Westpoort, een industrieterrein met haven en zware industrie. Daar kwam ik dit bord tegen: https://www.google.nl/maps/@52.4189957, ... 384!8i8192
Ik moest even heel hard lachen.![]()
Plattegrondje voor de duidelijkheid
-
- 2x5 autosnelweg
Sinds een paar maanden staan er verkeerslichten op al deze kruisingen.Wouter N14 schreef: ↑vr 02 apr 2021, 20:11Bijzonder kruispunt ook met die klassieke layout van twee doorgaande rijstroken, links- en rechtsafstroken... en alles 80 km/u
![]()
-
- 2x3 autosnelweg
Dit is eigenlijk wel een ding, vanwege een afsluiting van de Zeeburgertunnel door een ongeval moest het verkeer via de Schellingwouderbrug (dat is op het punt van de foto rechtdoor) en de S114 weer terug naar de A10. Nu de zone is verlegd worden er in een geval als dit weggebruikers gedwongen de milieuzone te overtreden.Jackbauer1350 schreef: ↑vr 16 jul 2021, 21:16
IMG_20210716_205736 by DutchRoadMovies, on Flickr
De redelijk nieuwe milieuzoneborden.
Edit: Bedenk mij net dat bij die kruising je ook linksaf kan terug de A10 op in de andere richting. Dus dan is het niet echt noodgedwongen door de zone. Alleen wel omrijden via de A10 Noord/West.