België is daar al heel lang gestopt tot invoering daarvan: in tegendeel zelf, als er de meerwaarde niet meer gaat van worden getoond dan schaffen ze die zelfs af.
Milieuzones in steden
Moderator: Moderatoren
-
Joshua
- autoweg
Re: Milieuzones in steden
België is daar al heel lang gestopt tot invoering daarvan: in tegendeel zelf, als er de meerwaarde niet meer gaat van worden getoond dan schaffen ze die zelfs af.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Ik vind dat de landelijke overheid best wat meer invloed mag uitoefenen en grip mag krijgen op allerlei gemeentes die met name uit ideologische redenen ver voor alle troepen uit willen lopen. Denk als zaken als milieuzones, peperdure parkeertarieven, vuurwerkverboden, haardstookverboden etc. Wat mij betreft heeft de gemeentelijke politiek hier weinig van te vinden en is het aan de landelijke overheid om kaders te stellen, niet in het minst doordat veel lokale politici volslagen incapabel zijn en/of ideologisch verblindt. Zie als concreet voorbeeld het Groen Links raadslid uit Haarlem dat serieus en met droge ogen stelt dat een loodgieter of elektricien toch best zijn spulletjes met ‘een kar’ de milieuzone binnen kan brengen.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Ik heb hier een tijd geleden al mijn zorgen over geuit, maar destijds kreeg ik het idee dat ik niet moest zeuren. Afijn.
Ook een interessant artikel van BNR hierover: https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... -amsterdam
Als in de zero-emissiezones alleen nog maar elektrische busjes mogen komen, dan gaan er serieuze problemen optreden. Dat beseft de kletsende klasse zich niet goed, heb ik zo het idee als ik dat GroenLinks-raadslid uit Haarlem zo hoor.
Een aannemer (ZZP'er) kan zich moeilijk "al 10 jaar" voorbereiden als een elektrische werkbus 60.000 - 80.000 moet kosten (inclusief inrichting), een korte actieradius heeft (minder dan 400 km met een volle bus) en er uitdagingen zijn met te weinig laadlocaties of niet op de juiste locatie (die de aankomende jaren niet verdwijnen). Het stroomnet zit op veel plaatsen ook al vol, dus hoe gaan we dat nou weer op korte termijn oplossen?
Ook een interessant artikel van BNR hierover: https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... -amsterdam
Als in de zero-emissiezones alleen nog maar elektrische busjes mogen komen, dan gaan er serieuze problemen optreden. Dat beseft de kletsende klasse zich niet goed, heb ik zo het idee als ik dat GroenLinks-raadslid uit Haarlem zo hoor.
Een aannemer (ZZP'er) kan zich moeilijk "al 10 jaar" voorbereiden als een elektrische werkbus 60.000 - 80.000 moet kosten (inclusief inrichting), een korte actieradius heeft (minder dan 400 km met een volle bus) en er uitdagingen zijn met te weinig laadlocaties of niet op de juiste locatie (die de aankomende jaren niet verdwijnen). Het stroomnet zit op veel plaatsen ook al vol, dus hoe gaan we dat nou weer op korte termijn oplossen?
-
captain007
- Forumbeheerder
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Na de lokale verkiezingen in Vlaanderen van 13 oktober, lijkt Groen! niet meer welkom te zijn bij de nieuwe coalitievorming voor het Stadsbestuur in Gent. Het overleg tussen Kandidaat-Burgemeester Mathias De Clercq en de partij Groen! is maandag pijnlijk uiteengespat en sindsdien wordt er enkel nog met de N-VA gepraat.
Eén van de impactvollere punten in de beleidsnota die op de schop gaan, is de invoering van de Lage-Emissiezone. Die gaat er dus zeer waarschijnlijk niet meer komen. Verder worden er ook andere mobiliteitsmaatregelen tegen het licht gehouden, zoals de beruchte "knips". Maar het zou toch wel één van de eerste keren zijn in België dat de politiek een LE terug afvoert.
Eén van de impactvollere punten in de beleidsnota die op de schop gaan, is de invoering van de Lage-Emissiezone. Die gaat er dus zeer waarschijnlijk niet meer komen. Verder worden er ook andere mobiliteitsmaatregelen tegen het licht gehouden, zoals de beruchte "knips". Maar het zou toch wel één van de eerste keren zijn in België dat de politiek een LE terug afvoert.
-
Vahalis
- autoweg
Uit het door Durashift aangehaalde artikel blijkt dat driekwart nog tot 1-1-27 de zones in mag. Dat is de uitzondering die gemaakt is voor euro5 en beter. Een kwart van de busjes is dus blijkbaar lager.waldo79 schreef: di 22 okt 2024, 22:46 Maar hoeveel voertuigen zijn er nu precies van emissieklasse 4 en lager?
Voor de milieu en nulemissiezones maken gemeentes gebruik van de kaders die de landelijke overheid daarvoor heeft gemaakt. Het RVV regelt de borden, de overgangsregeling en de ontheffingen.Rein schreef: wo 23 okt 2024, 7:49 Ik vind dat de landelijke overheid best wat meer invloed mag uitoefenen en grip mag krijgen op allerlei gemeentes die met name uit ideologische redenen ver voor alle troepen uit willen lopen.
Eens dat het GL-raadslid buiten de werkelijkheid staat. Maar, er is tot 1-1-2028 (en voor vrachtwagens nog langer) een overgangsregeling. Ook moeten zones minstens vier jaar van te voren aangekondigd worden en hebben meerdere gemeentes dat gedaan. Je kan er over discussiëren wat de juiste termijn is om je voor te bereiden, maar dit is al jaren bekend.mavas schreef: wo 23 okt 2024, 10:01
Als in de zero-emissiezones alleen nog maar elektrische busjes mogen komen, dan gaan er serieuze problemen optreden. Dat beseft de kletsende klasse zich niet goed, heb ik zo het idee als ik dat GroenLinks-raadslid uit Haarlem zo hoor.![]()
Een aannemer (ZZP'er) kan zich moeilijk "al 10 jaar" voorbereiden
Zie:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... 2-uitstoot
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... rachtwagen
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Als ik een klusbus EURO4 zou hebben, zou ik ook proberen die helemaal af te rijden en de kat uit de boom te kijken alvorens te beslissen wat de volgende stap moet zijn.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Hoe zit dat nu met die Poolse en Bulgaarse klusbussen ? Mogen die ongestoord naar binnen of moet daar handmatig op gecontroleerd worden ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Matthijs
- expressweg
Als je het niet eens bent met je gemeentelijke politiek, of je vindt ze niet capabel, dan kun je ze toch gewoon wegstemmen? Of je zelf kandidaat stellen voor de gemeenteraad?Rein schreef: wo 23 okt 2024, 7:49 Denk als zaken als milieuzones, peperdure parkeertarieven, vuurwerkverboden, haardstookverboden etc. Wat mij betreft heeft de gemeentelijke politiek hier weinig van te vinden en is het aan de landelijke overheid om kaders te stellen, niet in het minst doordat veel lokale politici volslagen incapabel zijn en/of ideologisch verblindt.
Ik vind het niet geen argument om het dan maar landelijk te doen.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
Vahalis
- autoweg
Oprijden is een optie als je zelden of nooit in een nul-emissiezone komt.
Als ik goed lees is euro5 in 2011 ingegaan. Ik weet niet hoe scherp de grens tussen de ene en de andere euro-norm is, maar dan heb je dus al een minstens 14 jaar oude bus op 1 januari aanstaande. Ik weet niet hoeveel km klussers maken maar is zo'n bus dan al niet technisch en financieel afgeschreven?
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Daar is in principe de milieuklasse van bekend (op te vragen). Voor auto's en busjes niet, behalve voor landen die ze uitwisselen (Belgie en Nederland). Daarom moeten alle auto's en bestelauto's een Franse of Duitse milieusticker binnen de zone's, ook de elektrische en moet je in Belgie de auto registreren, tenzij je uit NL komt. Maar zelfs bij staandehouding kan een NL agent/BOA denk ik niet controleren (met zekerheid) wat de milieuklasse van een auto uit Polen is, zonder kentekenbewijs waar dat op staat (zoal...). En die ben je niet verplicht bij je te hebben in het buitenland. Nederland controleert niet op buitenlandse auto's en bestelauto's (kentekens) bij mijn weten.JanVerhoeven schreef: wo 23 okt 2024, 16:15hoe is dat iets nieuws ten opzichte van de touringcars en vrachtwagens die nu al in milieuzones worden gecontroleerd en evt worden geverbaliseerd?
-
Durashift
- expressweg
^^met wat geluk staat het NL kenteken nog in de ruiten gegraveerd.
Het hangt een beetje van het type bedrijf af, denk ik. Het kleinschalige bouwbedrijf heeft veelal nog wel oudere bestelbussen 'lopen'. Zeker als daar een vast medewerker op zit kan het lang mee als je regionaal je werk doet. Dergelijke busjes zie je ook niet om 6 uur in de ochtend op rijstrook 1 plankgas voorbij sjezen, met een tandemasser erachter. Da's weer een andere groep bouwers
Afgeschreven zeker maar juist dán levert zo'n bus geld op, als er niet al te veel onkosten aan zijn, op papier.Vahalis schreef:(..)Als ik goed lees is euro5 in 2011 ingegaan. Ik weet niet hoe scherp de grens tussen de ene en de andere euro-norm is, maar dan heb je dus al een minstens 14 jaar oude bus op 1 januari aanstaande. Ik weet niet hoeveel km klussers maken maar is zo'n bus dan al niet technisch en financieel afgeschreven?
Het hangt een beetje van het type bedrijf af, denk ik. Het kleinschalige bouwbedrijf heeft veelal nog wel oudere bestelbussen 'lopen'. Zeker als daar een vast medewerker op zit kan het lang mee als je regionaal je werk doet. Dergelijke busjes zie je ook niet om 6 uur in de ochtend op rijstrook 1 plankgas voorbij sjezen, met een tandemasser erachter. Da's weer een andere groep bouwers
-
Vahalis
- autoweg
Ik heb een gekeken op het RVO Dashboard duurzame mobiliteit, maar de instroom van BEV busjes is nou niet echt bemoedigend, de instroom schommelt zo rond de 10%. En er is een neerwaartse trend te zien sinds september vorig jaar.
Het kan zijn dat veel ondernemers verwachten zelden of nooit in een nul-emissiezone te komen, ze zijn ook vaak niet zo heel groot. Maar de lijst bestaat nu uit 30 plaatsen.
Misschien dat kopers door het vervallen van de BPM-vrijstelling eerder geneigd zijn nog een brandstofbus te kopen. Tegelijkertijd staat er nog een flinke pot subsidie te wachten.
Het kan zijn dat veel ondernemers verwachten zelden of nooit in een nul-emissiezone te komen, ze zijn ook vaak niet zo heel groot. Maar de lijst bestaat nu uit 30 plaatsen.
Misschien dat kopers door het vervallen van de BPM-vrijstelling eerder geneigd zijn nog een brandstofbus te kopen. Tegelijkertijd staat er nog een flinke pot subsidie te wachten.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
De zones tot nu toe waren vaak beperkt tot het oude centrum. Een loodgieter of stukadoor uit zeg Rijswijk, Amstelveen of Nieuwegein kan besluiten in het oude centrum van Den Haag, Amsterdam of Utrecht dan geen klanten aan te nemen. Zelfde geldt voor bezorgdiensten als DHL. Maar als steden als Utrecht de hele bebouwde kom (en wellicht alles binnen de gemeentegrens) als lage emissiezone aanwijzen, wordt het wel lastig. Wellicht is het echte probleem er pas in 2027, maar een aannemer zal niet in 50 steden een ontheffing aanvragen voor dezelfde bus.
Ook lastig wordt het als doorgaande wegen (dus ook een provinciale weg of rijksweg) onder de regeling gaan vallen en je zelfs dan niet meer in buurgemeenten kan komen zonder enorm om te rijden. Nieuwegein of Houten of De Bilt bijvoorbeeld.
Ook lastig wordt het als doorgaande wegen (dus ook een provinciale weg of rijksweg) onder de regeling gaan vallen en je zelfs dan niet meer in buurgemeenten kan komen zonder enorm om te rijden. Nieuwegein of Houten of De Bilt bijvoorbeeld.
-
captain007
- Forumbeheerder
Er is echt een stuwmeer aan dieselbusjes nog BPM vrij besteld afgelopen jaar. Bijna alle bedrijven die de middelen hadden hebben dit gedaan en dealers zijn totaal uitverkocht qua diesel bedrijfswagens. Ik denk dat het ook met de afschrijving heeft te maken, waardoor veel van die bussen na 4-5 jaar er weer uit gaan. Nu bestellen is nog iig tot 2027 zonder gedoe rijden en zal qua TCO waarschijnlijk nog goedkoper zijn dan met EV busjes rijden. Vanaf volgend jaar denk ik dat die verkoop een tijdje tot bijna stilstand komt, want iedereen die al een bus nodig had heeft er dit jaar nog een BPM vrij aangeschaft.
-
koef
- verkeersader

(Locatie)
In Eindhoven lijkt de zero-emissiezone reeds actief te zijn. Op de foto zie je ook nog de oude borden staan.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
In Barendrecht en Rhoon staan bij kruisingen van wegen die naar Rotterdam lopen al dit soort borden, maar momenteel nog afgetapet.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Durashift
- expressweg
Die totem paal in Eindhoven klopt natuurlijk niet. Ja, als ze er nog een onderbordje bij plakken met de uitzondering dat het verbod voor bestel- en vrachtauto's geldt voor niet emissieloze voertuigen met een datum eerste toelating van 1-1-2025 of later.
Laat de enkele buispaal maar gewoon staan.

https://www.eindhoven.nl/stad-en-wonen/ ... estelautos
Laat de enkele buispaal maar gewoon staan.

https://www.eindhoven.nl/stad-en-wonen/ ... estelautos
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Ah, zijn die lege buispalen eindelijk gevuld. Moet zeggen dat ik het een behoorlijk ingewikkeld te interpreteren bord vind t.o.v. het oude om alleen Euro-6 bestelbussen en vrachtauto's te weren. Zeker op zo'n druk punt als dit.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Ik vind het allemaal maar absurd, het was al doorgeslagen beleid, nu nog meer. Ik zal nu vast wel weer mensen over me heen krijgen die er een mooi verhaaltje van kunnen maken, maar ik heb grote zorgen voor de ondernemer of aannemer die dit allemaal maar weer moeten slikken. Dit raakt ook de economie.
En we gaan nog even een overtreffende trap verder: https://haarlemmermeergemeente.nl/zero- ... e-schiphol
Vanaf 2026 geldt er ook een zero-emissiezone op Schiphol-centrum. Jaarlijks meer dan 400.000 vliegtuigen die er worden afgehandeld, maar die bestelauto of vrachtauto is het grote probleem...
En we gaan nog even een overtreffende trap verder: https://haarlemmermeergemeente.nl/zero- ... e-schiphol
Vanaf 2026 geldt er ook een zero-emissiezone op Schiphol-centrum. Jaarlijks meer dan 400.000 vliegtuigen die er worden afgehandeld, maar die bestelauto of vrachtauto is het grote probleem...
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
https://www.omroepwest.nl/nieuws/493791 ... -in-de-ban
Na lang politiek getouwtrek is de kogel door de kerk: de Haagse mileuzone gaat vanaf 2026 uitgebreid worden naar de kust, met een uitzonderingspositie van het havengebied en het traject ernaartoe over de S200 en Houtrustweg:

Men heeft het steeds over “nul-emissiezone” maar men bedoelt tot 2030 slechts een laag-emissiezone en sowieso alleen voor bedrijfsvoertuigen. Het havengebied blijft vooralsnog vanaf 2030 slechts een ‘strenge’ zone al is niet duidelijk tot hoever dat gaat (ik gok minimaal Euro 6).
Na lang politiek getouwtrek is de kogel door de kerk: de Haagse mileuzone gaat vanaf 2026 uitgebreid worden naar de kust, met een uitzonderingspositie van het havengebied en het traject ernaartoe over de S200 en Houtrustweg:

Men heeft het steeds over “nul-emissiezone” maar men bedoelt tot 2030 slechts een laag-emissiezone en sowieso alleen voor bedrijfsvoertuigen. Het havengebied blijft vooralsnog vanaf 2030 slechts een ‘strenge’ zone al is niet duidelijk tot hoever dat gaat (ik gok minimaal Euro 6).
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
OndernemersClaim heeft een onderzoek uitgevoerd over de invoering van zero-emissiezones: bijna de helft van de kleine transportondernemingen en ‘eigen rijders’ hebben geen bestaansrecht meer.
https://www.transport-online.nl/79284/o ... echt-meer/
Dat is toch eigenlijk wel bizar hoe deze sector gesloopt dreigt te worden. Of zie ik het verkeerd?
https://www.transport-online.nl/79284/o ... echt-meer/
Dat is toch eigenlijk wel bizar hoe deze sector gesloopt dreigt te worden. Of zie ik het verkeerd?
-
Chris
- Moderator
Dit is een manier om elektrificatie van bedrijfswagens te forceren: vrijwilligheid is geen optie meer. De vraag is hoe lang personenauto's vrijgesteld blijven.
-
Durashift
- expressweg
Mwah, ik heb die kerel gisteren gehoord bij BNR Mobility. Dit soort 'onderzoeken' zijn al snel Wij van WC-eend adviseren WC-eend, vind ik.
Hij wil geld verdienen aan de claims namens de ondernemers.
Hij stelt dat er stabiel en langjarig (conform een investeringstermijn van 5 tot 10 jaar) aan overheidsbeleid moet komen.
Vreemd genoeg zijn de huidige milieuzone regels al 10 jaar 'bekend'. Ja, natuurlijk is er soms vertraagd of geschermd met niet invoeren van de regels maar ik vind het zwak om nu met argumenten te komen voor langjarig beleidsregels. Ja, als die inhouden dat men nog 10 jaar op dezelfde voet mag doorgaan, dan vindt men dat okay.
Hij wil geld verdienen aan de claims namens de ondernemers.
Hij stelt dat er stabiel en langjarig (conform een investeringstermijn van 5 tot 10 jaar) aan overheidsbeleid moet komen.
Vreemd genoeg zijn de huidige milieuzone regels al 10 jaar 'bekend'. Ja, natuurlijk is er soms vertraagd of geschermd met niet invoeren van de regels maar ik vind het zwak om nu met argumenten te komen voor langjarig beleidsregels. Ja, als die inhouden dat men nog 10 jaar op dezelfde voet mag doorgaan, dan vindt men dat okay.
-
JanVerhoeven
- verkeersader