Milieuzones in steden
Moderator: Moderatoren
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Re: Milieuzones in steden
Los van de vraag of de maatregel werkt of niet, denk ik dat de gemeente Utrecht niet de wettelijke bevoegdheid heeft de maatregel in te voeren, los van de vraag of Utrecht (automatisch) gebruik mag maken van de RDW database om de controleren hoe oud de auto is. En wat te doen met de vele Bulgaarse en Poolse oldtimers ? Dat speelde in Amsterdam ook al. De Duitse maatregel maakte ook onderscheid tussen type motor, cq vervuilingsgraad, en daar is hiet geen sprake van. Daar vloeide het ook voort uit een nationale bevoegdheid.
Het enige van de gemeente evt. zou kunnen doen is het hele centrum tot verboden gebied te verklaren en ontheffingen (vooraf !) verlenen op basis van kenteken, vergelijkbaar met parkeren voor belanghebbenden. Dan is controle op de leeftijd van Bulgaarse en Poolse barrels nog steed lastig of bewerkelijk.
Het enige van de gemeente evt. zou kunnen doen is het hele centrum tot verboden gebied te verklaren en ontheffingen (vooraf !) verlenen op basis van kenteken, vergelijkbaar met parkeren voor belanghebbenden. Dan is controle op de leeftijd van Bulgaarse en Poolse barrels nog steed lastig of bewerkelijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Chris
- Moderator
Buitenlandse voertuigen leggen nog geen 2,5% van alle voertuigkilometers in Nederland af, en een deel daarvan is vrachtverkeer. Ik snap niet waarom men zich steeds zo druk maakt over dat geringe aantal buitenlandse oude voertuigen.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Tsja, als je iemand van de maffia wethouder maakt weet je van tevoren dat je een probleem gaat krijgen. Toch ben ik benieuwd hoeveel Fritsie heeft mogen ontvangen van o.a. Volkswagen en Toyota bij het helpen verkopen van hun legaal opgevoerde brommobielen. Ik kan me overigens niet voorstellen dat ze dit plan doorvoeren, zeker niet zo verschrikkelijk streng, want ze gaan op zeker een hoop kiezers kwijtraken. Of zou de gemiddelde Nederlander al genoeg gehersenspoeld zijn?
-
simon
- autoweg
Volgens mij maken de Utrechters niet gek veel gebruik van de auto om de binnenstad te bezoeken en zeker de GroenLinks-stemmers niet, dus veel stemmen zal het niet schelen.
Het zal mij verder worst wezen, ik kom nooit met de auto in de binnenstad van Utrecht en ik zou niet weten wat ik daar met de auto te zoeken heb.
Het zal mij verder worst wezen, ik kom nooit met de auto in de binnenstad van Utrecht en ik zou niet weten wat ik daar met de auto te zoeken heb.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Dus tegenwoordig moeten we naar het CBR voor kentekengegevens. Interessant.Volkskrant schreef: Frits Lintmeijer, wethouder Verkeer (GroenLinks) in Utrecht en mede-initiatiefnemer van het plan. Rijdt een Toyota Prius, maar gaat 'altijd op m'n fiets naar het werk': 'We hebben al een milieuzone voor vrachtauto's, volgend jaar willen we dat voor bestelauto's, en vanaf 2015 voor personenauto's, naar voorbeeld van enkele Duitse steden. Het gaat binnen de milieuzone om 750 auto's die verouderd zijn. Die gezinnen willen we compenseren, met een soort sloopregeling. De hoogte van de bedragen is nog niet bekend. Het mooiste is natuurlijk als ze een schonere auto aanschaffen. En er zijn natuurlijk mogelijkheden voor ontheffing. Maar het feit dat je boodschappen moet doen en kinderen hebt, is niet zomaar reden voor ontheffing. Met een scanauto gaan we nummerborden controleren. De gegevens hebben we van het CBR.'
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Tijd voor een wet die bepaalt dat bedrijfsvestigingen met meer dan 50 medewerkers verboden zijn binnen dergelijke milieuzones.
Eens kijken of die gemeenten nog zo staan te popelen als ze hun grote bedrijven (en dus verkeersaantrekkers) kwijtraken.
Eens kijken of die gemeenten nog zo staan te popelen als ze hun grote bedrijven (en dus verkeersaantrekkers) kwijtraken.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Het lijkt mij zelf een redelijk non-issue. Het centrum van Utrecht is al tamelijk ontoegankelijk voor auto's en hoeveel gaat dit nu werkelijk uitmaken.
Als niet bekend is hoe groot die centrumzone wordt is het ook onduidelijk hoeveel weggebruikers getroffen gaan worden.
En met een ontheffingsregeling schiet je qua milieueffect al helemaal niet op
En gemeentebesturen mogen geen regelgeving opstellen die in conflict komt met hogere regelgeving. Zo'n wethouder loopt vooral voor de muziek uit.
Ik walg van dit soort proefballonnetjes
Als niet bekend is hoe groot die centrumzone wordt is het ook onduidelijk hoeveel weggebruikers getroffen gaan worden.
En met een ontheffingsregeling schiet je qua milieueffect al helemaal niet op
En gemeentebesturen mogen geen regelgeving opstellen die in conflict komt met hogere regelgeving. Zo'n wethouder loopt vooral voor de muziek uit.
Ik walg van dit soort proefballonnetjes
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Tja, het Jaarbeursplein zal wel tot het centrum gerekend worden gok ik. En ik denk dat meneer of mevrouw Jaarbeurs dat helemaal niet lollig vindt.waldo79 schreef:Het lijkt mij zelf een redelijk non-issue. Het centrum van Utrecht is al tamelijk ontoegankelijk voor auto's en hoeveel gaat dit nu werkelijk uitmaken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Dan parkeer je de auto op een parkeerterrein aan de andere kant van het Merwedekanaal: kan onmogelijk bij het centrum worden gerekend.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Laat Utrecht ook een kijken naar de vuilnisboten en bierboten die door de grachten varen. Die braken ook van alles en nog wat uit.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Als ze zo'n milieuzone maar niet op deze manier aangeven: milieuzonezone voor vrachtwagens voor vrachtwagens. 
-
WhiteWolf
- zandpaadje
ik rij in een 18 jarige benzine auto en die gaat er voorlopig nog niet uit. Hoewel het nu wel zeker is dat ik dus niet meer naar Uterecht ga voor mijn kleding e.d. en dat deed ik eerst wel dus bij deze! de omzet is nu al verminderd.
Maar goed als ze nou eens het OV serieus verbeteren en dan niet het betaal systeem maar echt het op tijd rijden en daar serieus aandacht aan besteden zouden meer mensen het OV nemen. Sinds ik een auto heb (2,5 jaar nu) moet de benzine echt heel duur worden wil ik het OV nemen simpelweg omdat het onpraktisch en simpel weg vervelend is om in een bus of trein te zitten.
Maar goed als ze nou eens het OV serieus verbeteren en dan niet het betaal systeem maar echt het op tijd rijden en daar serieus aandacht aan besteden zouden meer mensen het OV nemen. Sinds ik een auto heb (2,5 jaar nu) moet de benzine echt heel duur worden wil ik het OV nemen simpelweg omdat het onpraktisch en simpel weg vervelend is om in een bus of trein te zitten.
Not everything on the internet is true.
-William Shakespeare
-William Shakespeare
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Wouter N14
- Moderator
**stofstof** (fijnstof?)
De gemeente Utrecht laat vanaf 2015 geen dieselauto's ouder dan 15 jaar meer toe in de binnenstad.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... echt.dhtml
De gemeente Utrecht laat vanaf 2015 geen dieselauto's ouder dan 15 jaar meer toe in de binnenstad.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... echt.dhtml
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
GroenLinks en D66
-
sirdanilot
- 2x2 autosnelweg
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Aan de andere kant: hoeveel diesels van 15 jaar of ouder rijden daar nu rond? Dat kan nooit veel zijn. Bovendien is zoiets lastig te controleren.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Eenmaal dergelijke onzinregelgeving ingevoerd, is het vrij gemakkelijk om dat te veranderen in 10 jaar. Of 5 jaar. Of überhaupt...
Controleren kan heel makkelijk. Amsterdam en Utrecht hebben camerasystemen aangeschaft voor reistijdinwinning, die echter zijn voorbereid op milieuzone-controle...
Controleren kan heel makkelijk. Amsterdam en Utrecht hebben camerasystemen aangeschaft voor reistijdinwinning, die echter zijn voorbereid op milieuzone-controle...
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Maakt niets uit hoeveel het er zijn. Ze betalen wegenbelasting dus mogen (wat mij betreft) gewoon van het wegennet gebruikmaken. En wat is er lastig te controleren? Dat kan zelfs al op je telefoon. Sterker nog, er zijn apps die als een soort ANPR werken en jou direct kunnen vertellen uit welk jaar het passerende voertuig komt.Willem schreef:Aan de andere kant: hoeveel diesels van 15 jaar of ouder rijden daar nu rond? Dat kan nooit veel zijn. Bovendien is zoiets lastig te controleren.
-
Gaiajohan
- autoweg
Dan maar ff een crosspost
http://nos.nl/artikel/569658-utrecht-ve ... esels.html
Hoezo voldoen alle diesels van voor 31dec 1999 niet aan die norm? Er zullen toch genoeg zijn die die norm wel haalden?! Alsof men op 1 jan 2000 stipt ineens diesels begon te maken die wel aan die norm voldoen..
Verder ging Euro2 al op 1 jan 1996 in.. Zouden ze dan Euro3 norm bedoelen? Want volgens mij voldoet mijn auto ook aan de Euro2 norm, maar is van 1998..
http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... _standards
Of maakt de NOS nu een fout?
http://nos.nl/artikel/569658-utrecht-ve ... esels.html
Hoezo voldoen alle diesels van voor 31dec 1999 niet aan die norm? Er zullen toch genoeg zijn die die norm wel haalden?! Alsof men op 1 jan 2000 stipt ineens diesels begon te maken die wel aan die norm voldoen..
Verder ging Euro2 al op 1 jan 1996 in.. Zouden ze dan Euro3 norm bedoelen? Want volgens mij voldoet mijn auto ook aan de Euro2 norm, maar is van 1998..
http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... _standards
Of maakt de NOS nu een fout?
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Overigens een prima maatregel. Juist op dit forum zou dit aangemoedigd moeten worden, want een niet-vervuilend, schoon wagenpark verhoogt de acceptatie van auto's.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 16 okt 2014, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
-
Gaiajohan
- autoweg
Wat is daar moeilijk aan?Alfa schreef:Het is wel erg lastig om voor elke oude afzonderlijk te bepalen of hij aan de gestelde normen voldoet of niet. Daarom maakt men het zich gemakkelijk door gewoon oude dieselwagens te verbieden omdat er een redelijk vermoeden is dat deze te vervuilend zijn.
Overigens een prima maatregel. Juist op dit forum zou dit aangemoedigd moeten worden, want een niet-vervuilend, schoon wagenpark verhoogt de acceptatie van auto's.
1. Zet alle modellen die je niet meer wilt in een database
2. Doe een zoekactie in de RDW database naar die modellen, en kopieer de bijbehorende kentekens in de vergelijkingsdatabase
3. Laat camera's scannen naar kentekens en zodra er een 'foute' gevonden is wordt er een melding naar politie/gemeente gestuurd
Niks moeilijks aan..
Je zou vóór het binnenrijden van de zone nog waarschuwingsborden neer kunnen zetten die bv iets weergeven als:
Code: Selecteer alles
Kenteken TH-JS-15 Citroën Saxo, rood, hier afslaan..Of juist:
Code: Selecteer alles
Verboden voor TH-JS-15 Citroën Saxo, rood, om hier af te slaanTevens is dit voor ondernemers in het centrum gewoon een strop door nog meer mensen die niet gaan winkelen. Naast de (veel te) hoge parkeertarieven nu ook deze klap. Of studenten die nu goedkoop een klein dieseltje rijden <850kg..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Doet men in Duitsland ook bij de toekenning van de Umweltplaketten. Maar in Utrecht wil men graag het wiel opnieuw uitvinden.Alfa schreef:Het is wel erg lastig om voor elke oude afzonderlijk te bepalen of hij aan de gestelde normen voldoet of niet.
Nu zul je hebben dat een kleine dieselauto van 16 jaar geleden die destijds naar een modern ontwerp gebouwd was en relatief schoon is niet wordt toegelaten, terwijl een grote 14 jaar oude diesel die naar een verouderd ontwerp gebouwd is en veel meer vervuilend is wel wordt toegelaten.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Zolang de Utrechtse raad wel diesels wil aanpakken maar niets wil doen aan de scootertjes, heeft men boter op het hoofd. Ladingen met boter.
-
Sophie
- expressweg
In principe zou het toch ook mogelijk zijn, dat een Nederlandse stad door middel van de APV het inrijden van een bepaald gebied aan de Duitse Umweltplakette koppelt?
Heb jij een duidelijke onderscheidingsmogelijkheid zonder extra systeem.
Al is dat hele milieuzonegedoen op zich in mijn ogen flauwekul...
Heb jij een duidelijke onderscheidingsmogelijkheid zonder extra systeem.
Al is dat hele milieuzonegedoen op zich in mijn ogen flauwekul...
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ja dat kan. Maar dan ben je afhankelijk van de TÜV en ik weet niet of dat kan als Nederlandse instantie.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Men wil waarschijnlijk niet (automatsch) ook op een sticker controleren (wat Duitsland (lokaal) wel doet), maar op kenteken. Makkelijker en zekerder, maar niet toe te passen op buitenlandse auto's. Daarnaast is de Utrechtse maatregel grofweg een Gele Umweltzone. De gele Umweltzone bestaat vermoedelijk medio 2015 niet meer (net als nu er geen rode zone meer bestaat), waardoor auto's toch geen Duitse gele sticker meer kunnen krijgen rond die tijd. Met een groene dieselsticker val je met 99% zekerheid ook in de categorie jongere auto's van na 2000.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Los van de vraag of het wenselijk is dat Nederland zich afhankelijk maakt van een Duits systeem. Duitsland gaat echt niet een deel van de opbrengsten aan Nederland afstaan omdat we hier gekozen hebben om hun milieuvignetten te accepteren.Attietattie schreef:Ja dat kan. Maar dan ben je afhankelijk van de TÜV en ik weet niet of dat kan als Nederlandse instantie.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Ik denk niet dat Duitsland "opbrengsten" heeft. De kosten zijn met name handlingkosten (controle papieren, invoeren in systeem, etc).