Milieuzones in steden
Moderator: Moderatoren
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Re: Milieuzones in steden
Zelf verblijf ik buiten de lokale milieuzone en ik hoef er met een auto niet te komen. Maar echt helder staat het langs de weg niet aangegeven welke gebieden tot de milieuzone horen.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Weet je wat niet helder is? Er zijn te veel verschillende regels tussen gemeentes onderling over ontheffingen, overgangsregelingen en uitzonderingen. Al die losse milieuzones zijn een uitzoekwerk (al zal er vast weer iemand zijn die zegt dat dit bij het ondernemersrisico hoort), terwijl je eigenlijk 1 landelijk beleid zou willen hebben.
Ik vind het persoonlijk raar dat we met zoveel eilandjes werken, terwijl je dit eigenlijk vanuit Den Haag zou moeten regelen met bronbeleid.
Ik vind het persoonlijk raar dat we met zoveel eilandjes werken, terwijl je dit eigenlijk vanuit Den Haag zou moeten regelen met bronbeleid.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
https://www.opwegnaarzes.nl/bedrijven/toegangsregels licht ook toe dat er schijnbaar een soort beleid geldt, ook qua overgangsregelingen:

Alleen de exacte invoerdata kunnen wisselen, maar dat gaat nou niet om een enorm verschil. En wat is precies het uitzoekwerk als er centrale sites zijn zoals deze en milieuzones.nl met een kentekencheck?
-
Joshua
- autoweg
Verkeersregel leren kennen van de/een ZONE gebied(en). Voor mij is zoiets zelfs maar al te duidelijk, het zijn trouwens ZONEs voor een reden.waldo79 schreef: wo 02 apr 2025, 9:32 Zelf verblijf ik buiten de lokale milieuzone en ik hoef er met een auto niet te komen. Maar echt helder staat het langs de weg niet aangegeven welke gebieden tot de milieuzone horen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Je bent bekend met Nederlandse milieuzones? Sowieso mag ik doorrijden, omdat de beperkingen zich richten op vrachtwagens en bestelbussen. Dus het bord mag ik negeren
En daarmee mag ik het als local nog wel onduidelijk vinden, daar hoef je mij niet de les te leren
En daarmee mag ik het als local nog wel onduidelijk vinden, daar hoef je mij niet de les te leren
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Na een tijdje hier reageren zou je moeten weten dat er af en toe iets te letterlijk wordt gelezen.

-
Durashift
- expressweg
Elders was het al genoemd: een nieuw verkeersbord voor (zero) milieuzones.
Die zones zelf zijn minder een probleem dan vooraf werd gevreesd door de gebruikers, aldus een voortgangsrapportage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
https://www.ttm.nl/management/wetregelg ... jk/173208/
Die zones zelf zijn minder een probleem dan vooraf werd gevreesd door de gebruikers, aldus een voortgangsrapportage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
(..)Na maanden van politieke discussie, boze ondernemers en Kamerdebatten blijkt de praktijk weerbarstiger dan de emotie. De zero-emissiezones (ZE-zones) in Nederlandse steden functioneren beter dan vooraf werd gevreesd. Dat concludeert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op basis van de vijfde tweemaandelijkse monitoringsbrief over augustus, september en oktober 2025.
De cijfers zijn opvallend hoog: tussen de 96,5 en 99,8 procent van alle bestel- en vrachtautopassages voldoet aan de toegangsregels. Tel daar de geldige ontheffingen bij op en de feitelijke naleving ligt nog hoger. Sinds juli 2025 wordt in de meeste gemeenten actief gehandhaafd, maar van een boetegolf is geen sprake. Integendeel: ondernemers laten de meest vervuilende voertuigen steeds vaker staan. (..)
(..)Volgens het kabinet werkt het systeem en ligt de keuze voor invoering bij gemeenten. Wel wordt bijgestuurd: per 1 januari 2026 krijgen ontheffingen voor netcongestie en bedrijfseconomische omstandigheden landelijke geldigheid en verschijnt er een nieuw verkeersbord voor milieuzones en ZE-zones. (..)
https://www.ttm.nl/management/wetregelg ... jk/173208/
-
Chris
- Moderator
Goh, hadden ze verwacht dat ondernemers eindeloos boetes zouden laten opstapelen? Die komen dus gewoon niet meer of vragen een ontheffing aan.
-
Durashift
- expressweg
-
Jablan
- stadsweg
In onze omgeving vooral het eerste. Bij leveringen vindt de overdracht buiten de zone plaats of men mag het zelf ophalen.Chris schreef: di 16 dec 2025, 23:52 Goh, hadden ze verwacht dat ondernemers eindeloos boetes zouden laten opstapelen? Die komen dus gewoon niet meer of vragen een ontheffing aan.
Bij onroerend goed zie je nu al, dat het lastiger is om onderhoud uit te voeren. Niet elke aannemer kan in zo'n zone werken en er hangt een prijskaartje aan.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Daar denkt de RAI-vereniging anders over: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... bestelbus/Durashift schreef: di 16 dec 2025, 23:45 Die zones zelf zijn minder een probleem dan vooraf werd gevreesd door de gebruikers, aldus een voortgangsrapportage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
- 15% kiest ervoor om met een personenauto het gebied in te rijden ipv de bedrijfsbus
- een deel kiest ervoor om het bij het HUB over te zetten
- 34% neemt minder werk aan of helemaal geen werk meer aan in zo'n zone.
Zo geeft 57 procent van de bedrijven met één lichte bedrijfswagen en 61 procent van de bedrijven met twee tot vijf bedrijfswagens aan dat zij waarschijnlijk afscheid nemen van klanten die zijn gevestigd in een ZE-zone. Daarbij stelt een grote meerderheid bij het mkb (72 procent bij bedrijven met een voertuig, 80 procent bij twee tot vijf bedrijfswagens) dat zij de extra kosten voor verduurzaming niet kunnen terugverdienen. Meer dan de helft (respectievelijk 52 procent en 51 procent) acht het overstappen naar elektrische bedrijfswagens zelfs onmogelijk.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Ik zag vanmorgen vanaf de A4 dat er op Schiphol (Centrum) nu ook een milieuzone is.
Althans er staan (nieuwe) borden op de afrit richting Schiphol vanaf het zuiden.
Volgens de website van Schiphol gaat de zone vanaf 1 januari 2026 gelden, maar ik weet niet of dit ook uit de borden blijkt.
Volgens de website van Schiphol gaat de zone vanaf 1 januari 2026 gelden, maar ik weet niet of dit ook uit de borden blijkt.
Schiphol schreef:Schiphol heeft de ambitie om het aantal voertuigen die schadelijke emissies uitstoten te verminderen. Om dit te bereiken breiden we komende jaren stapsgewijs het aantal uitstootvrije voertuigen uit op Schiphol. Een van de stappen om dit te bereiken is een zero-emissie (uitstootvrije) zone in het centrum van Schiphol vanaf januari 2026. In deze zone mogen vanaf dan alleen nog maar bestel- en vrachtauto’s zonder CO2-uitstoot rijden. Voorbeelden van voertuigen zonder uitstoot zijn: elektrische voertuigen of voertuigen die op waterstof rijden. De zero-emissie zone (ZE-zone) geldt niet voor personenauto’s, deze kunnen de zone gewoon in- en uitrijden.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik zag dat vanmorgen vroeg ook toen ik naar Schiphol reed. Er staan ook van zulke borden op het terrein van Schiphol zelf.Rein schreef: wo 17 dec 2025, 12:19 Ik zag vanmorgen vanaf de A4 dat er op Schiphol (Centrum) nu ook een milieuzone is.Althans er staan (nieuwe) borden op de afrit richting Schiphol vanaf het zuiden.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Durashift
- expressweg
Tja, ergens is het misschien ook wel begrijpelijk: veel lokaal voetgangersverkeer dat nu al kan profiteren van al die elektrisch aangedreven bussen en taxi's rondom de aan- en afvoer stroken. De parkeergarages zullen tegenwoordig ook wel redelijk gevuld zijn met stekkerauto's, gezien het vele zakelijke verkeer? Dan kan een andere groep verkeersdeelnemers niet onaange'pakt' blijven, denk ik.
Het is ook een beetje in 'het klein' wat ik klimaat(maatregelen)sceptici veelal hoor bezigen: wij nemen hier in het Westen strenge maatregelen tegen CO2 reductie en in China openen ze nog kolencentrales aan de lopende band.. en kijk eens naar India..
Tja, omdat er elders in de wereld andere belangen zijn hoeft dat niet in te houden dat wij hier ook niks hoeven doen.
Zelfde als met die gevonden olievoorraden voor de kust van Suriname. Ik zou denken: de wereld moet van fossiel af, toch? laat het daar lekker in de bodem zitten. Maar ja, aldaar in Suriname hebben ze de rijkdom, mits goed beheerd, wel nodig en is ook zero emissie nog heel ver weg. Dus wel begrijpelijk dat ze het laten oppompen. Doen wij het hier in West-Europa toch nog een tandje minder met de olie.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Begrijpelijk? Je weet neem ik aan dat er ook wel eens wat vliegtuigen vertrekken van Schiphol?Durashift schreef: wo 17 dec 2025, 21:22Tja, ergens is het misschien ook wel begrijpelijk: veel lokaal voetgangersverkeer dat nu al kan profiteren van al die elektrisch aangedreven bussen en taxi's rondom de aan- en afvoer stroken. De parkeergarages zullen tegenwoordig ook wel redelijk gevuld zijn met stekkerauto's, gezien het vele zakelijke verkeer? Dan kan een andere groep verkeersdeelnemers niet onaange'pakt' blijven, denk ik.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
traveldude
- dorpsstraat
Tja, dat hele riedeltje "beste jongetje" is natuurlijk ene beetje een grijze plaat geworden. Ondertussen worden we links en rechts ingehaald. Iedereen snapt dat het tegenstrijdig of zelfs hypocriet (of dubbele moraal/maat, al naar gelang de X-voorkeur) klinkt een milieuzone op nota bene Schiphol te introduceren. Met die insteek is het net zo bezopen om dat in heel Noord-Holland te doen en wat al niet meer. Immers...
Een andere kijk kan natuurlijk zijn dat hoe meer milieuzones met een grote economische invloed (lees: te verdienen omzet) er in een wijdere regio / bedieningsgebied zijn, hoe interessanter het is om wél over te stappen op een E-bus, als [bijvoorbeeld] ondernemer. Hoe noodzakelijke dat bedrijfseconomisch is. Met andere woorden, het kan aanjagend werken voor deze omslag. Het kan als pervers klinken, maar als het beleid is om deze omslag met elkaar te maken, is (eeuwige) vrijblijvendheid de slechtste weg. Ja, voor de sceptici is het de beste weg. Maar als je als beleidsmaker de weg van de zachte dwang wil bewandelen heb je meer aan zoveel mogelijk milieuzones in een breder gebied.
Dit zal vast de nodige kritiek oproepen, maar het is maar een (niet de) blik op het onderwerp en zeker niet het heilige land. Zomaar een gedachte.
Een andere kijk kan natuurlijk zijn dat hoe meer milieuzones met een grote economische invloed (lees: te verdienen omzet) er in een wijdere regio / bedieningsgebied zijn, hoe interessanter het is om wél over te stappen op een E-bus, als [bijvoorbeeld] ondernemer. Hoe noodzakelijke dat bedrijfseconomisch is. Met andere woorden, het kan aanjagend werken voor deze omslag. Het kan als pervers klinken, maar als het beleid is om deze omslag met elkaar te maken, is (eeuwige) vrijblijvendheid de slechtste weg. Ja, voor de sceptici is het de beste weg. Maar als je als beleidsmaker de weg van de zachte dwang wil bewandelen heb je meer aan zoveel mogelijk milieuzones in een breder gebied.
Dit zal vast de nodige kritiek oproepen, maar het is maar een (niet de) blik op het onderwerp en zeker niet het heilige land. Zomaar een gedachte.
-
Durashift
- expressweg
Natuurlijk, omstandigheden zijn veranderd, overheden stopten stimuleringsmaatregelen zodat er minder vraag komt naar EV's.. etc. maar of dat dan rechtvaardigt om je doelpaal alvast te verzetten?
Palance schreef: wo 17 dec 2025, 21:24Begrijpelijk? Je weet neem ik aan dat er ook wel eens wat vliegtuigen vertrekken van Schiphol?Durashift schreef: wo 17 dec 2025, 21:22Tja, ergens is het misschien ook wel begrijpelijk: veel lokaal voetgangersverkeer dat nu al kan profiteren van al die elektrisch aangedreven bussen en taxi's rondom de aan- en afvoer stroken. (..)
Laatst gewijzigd door Durashift op wo 17 dec 2025, 21:40, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Ik zou ook wel eens een vergelijking willen zien waarbij we de uitstoot van een 747 bekijken die vanaf de terminal naar de Polderbaan taxiet en daar vervolgens start. En dat dan afzetten tegen de vervuiling van een x aantal auto's.Palance schreef: wo 17 dec 2025, 21:24 Begrijpelijk? Je weet neem ik aan dat er ook wel eens wat vliegtuigen vertrekken van Schiphol?
-
Chris
- Moderator
Het is niet meer 2005, toen nog niet voldaan werd aan luchtkwaliteitseisen. Of 2015, toen er in sommige steden nog 1 toetspunt was waar de luchtwaliteit net te hoge waardes NO2 liet zien. Maar dat is vroeger. Er is vanuit luchtkwaliteit tegenwoordig geen reden om een milieuzone in te voeren. Dit is puur om elektrificatie te forceren, want anders gaat het gewoon te langzaam naar de zin van de beleidsmakers. Bedrijven willen niet in de mate elektrisch rijden als 10 jaar geleden aangenomen werd.
-
traveldude
- dorpsstraat
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Ik denk dat het meer om de mondiale machtspolitiek gaat. Trump die de benzinemotor weer nieuw leven heeft ingeblazen (waardoor het lastig wordt om een elektrische Audi of Porsche te verkopen aan de USA, los van de importheffingen) en de Chinese machtspolitiek op zeldzame metalen, nodig voor de accu's. De rest van de wereld (grootste deel van Afrika, Azie (buiten China, Taiwan, zuid-Korea en Japan), en Latijns Amerika) gaat ook veel minder hard met elektrificatie (en hebben geen deadlines op benzineauto's)Durashift schreef: wo 17 dec 2025, 21:32precies, beetje hetzelfde als wat nu gebeurt met de afzwakking van dat verkoop'verbod' voor fossiel gestookte personenauto's in 2035 op EU niveau. Ik hoorde gisteren de reactie van die VVD Europarlementariër die die hele regeling twee jaar geleden (mede) had opgetuigd. Die was zelf geen voorstander van al die beperkingen (als liberaal) maar zag bij o.a. de fabrikanten de noodzaak van strak beleid met heldere doelen voor de langere termijn. Nou, dat heeft die gedaan maar enkele jaren later zijn diezelfde fabrikanten alweer
en moet het soepeler.
Natuurlijk, omstandigheden zijn veranderd, overheden stopten stimuleringsmaatregelen zodat er minder vraag komt naar EV's.. etc. maar of dat dan rechtvaardigt om je doelpaal alvast te verzetten?
Ik denk dat een langzamere omwenteling noodzakelijk is als je Europese fabrikanten niet de doodsteek wilt geven. Een aantal zullen sowieso omvallen vrees ik.
De verminderde stimuleringsmaatregelen (in de meeste EU landen overigens) zijn minder van belang. Die zorgen wel dat de elektrificering in de komende jaren langzamer gaat dan gehoopt. Maar je ziet nu ook al knelpunten in de laadinfrastructuur, die niet met een potje geld kunnen worden weggenomen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Vanavond zag ik op Schiphol toch dat er van die borden afgeplakt waren,Palance schreef: wo 17 dec 2025, 21:22Ik zag dat vanmorgen vroeg ook toen ik naar Schiphol reed. Er staan ook van zulke borden op het terrein van Schiphol zelf.Rein schreef: wo 17 dec 2025, 12:19 Ik zag vanmorgen vanaf de A4 dat er op Schiphol (Centrum) nu ook een milieuzone is.Althans er staan (nieuwe) borden op de afrit richting Schiphol vanaf het zuiden.
-
Durashift
- expressweg
Maar ehm.. over de zin/onzin van milieuzones op een vliegveld gesproken: Een politieke partij in de gemeente Utrecht wil die milieuzone ook in de lucht doortrekken. Althans, voor reclamevliegtuigen.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/398255 ... liegtuigen(..)Als het aan de Utrechtse splinterpartij LINK ligt wordt de milieuzone in de stad aangescherpt. De partij wil dat ook reclamevliegtuigen boven die zone geweerd gaan worden. De partij doet vandaag een voorstel met die strekking in de gemeenteraad.
Fractievoorzitter Pepijn Zwanenberg vindt dat "elke bijdrage aan luchtvervuiling onwenselijk is, en in het bijzonder niet past boven een milieuzone". Het gaat hem met name om vliegtuigjes die een tekst achter zich aanslepen om zo reclame te maken. Zwanenberg vindt dat reclame geen algemeen belang dient, maar wel een commercieel belang. (..) "Reclame kan tot verslechtering van de mentale gezondheid leiden", stelt hij in die motie.
De gemeente gaat niet over het luchtruim, dat is de Inspectie Leefomgeving en Transport. Een bordje plaatsen onder de al bestaande borden voldoet niet. Hij roept de wethouder daarom op om met de inspectie in gesprek te gaan. "Het toestaan van reclame sleepvliegtuigjes staat haaks op het beleid van Utrecht om de luchtkwaliteit te verbeteren." (..)
-
djiwie
- stadsweg
Dat is wel redelijk een non-probleem. Ik heb in de 7 jaar dat ik in Utrecht woon misschien 1 of 2x zo'n vliegtuigje gezien. (Ik vraag me overigens ook af wat de ROI van zo'n vlucht is, vaak is het slecht te lezen..)
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Een deel van de borden inderdaad wel ja. De twee borden op de afrit van de A4 uit het zuiden niet, maar daarna een aantal (of de meeste) borden wel.Palance schreef: za 20 dec 2025, 21:41 Vanavond zag ik op Schiphol toch dat er van die borden afgeplakt waren,
-
Via
- 2x5 autosnelweg
In Den Bosch viel me laatst ook op dat er nog best veel verbrandingsmotoren in de zone aanwezig waren. Die hebben dan dus allemaal een ontheffing en houden weer wat mensen onnodig aan het werk terwijl het voor het milieu dus niets doet...Chris schreef: di 16 dec 2025, 23:52 Goh, hadden ze verwacht dat ondernemers eindeloos boetes zouden laten opstapelen? Die komen dus gewoon niet meer of vragen een ontheffing aan.
-
Vahalis
- autoweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
https://iserv.nl/files/elektrisch/commercial/