Eigen visie - Toekomst N69 (Valkenswaard & Aalst)

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

praatpaal
autoweg

Eigen visie - Toekomst N69 (Valkenswaard & Aalst)

Bericht door praatpaal » vr 06 jul 2007, 23:15

N69, Hasselt-Eindhoven, Valkenswaard & Aalst

Ik ben al langere tijd zeer geinteresseerd in de voortgang en toekomst van de N69. Dit is de verbinding die Hasselt (B) en Eindhoven met elkaar verbindt. Deze weg loopt echter dwars door de kernen van Valkenswaard en Aalst. Er gaat dus veel doorgaand (vracht)verkeer dwars dor het centrum. Er zijn dan ook plannen om deze weg aan westelijke zijde om te leiden en aan te laten sluiten op de A67 ten westen van knooppunt de Hogt ter hoogte van Veldhoven.

Omdat het budget erg laag is vrees ik voor een matige inpassing. Zelf hoop ik dat het een autoweg wordt met 2x2 stroken en welke compleet ongelijkvloers is. Deze kan dan goed aansluiten op het al voltooide hoofdwegennet aan Belgische zijde.

Variant I
Deze variant behelst een westelijke omleiding ten westen van Dommelen en Waalre. Deze weg zal aansluiten op de A67 bij Velhoven. Verder zal de weg twee beekdalen kruisen, die van Gender en die van de Keersop. Beide worden overspannen door een zwevend wegdek, gedragen door pilaren, zodat de omgeving van de beek zich niet hoef aan te passen. De rest van het trace' zal verdiept worden aangelegd. Ik prefereer een halfverdiepte ligging, waarbij de uitgegraven grond ernaast kan worden opgeworden en een klein dijkje kan vormen. Dit lijkt me de goedkoopste en meest effectieve variant om de weg in het landschap op te trekken en de geluidbelasting te verminderen. Zo wordt de weg in het beekdal ingepast. Vanaf de weg wordt het ervaren als de verdiepte ligging bij Best. De bermhellingen zullen worden begroeid met wilde planten, zodat de natuur zijn werk kan doen. Aansluitingen zijn er bij Dommelen (op N397 ri. Eersel), Valkenswaard-Zuid (op Luikerweg) en bij Bergeijk (Borkel & Schaft). Onder het centrum van Aalst komt een korte stadstunnel van 2x1 rijstroken die het verkeer richting stad Eindhoven afwikkelt. In Valkenswaard is een tunnel niet nodig omdat de Europalaan de taak van de Eindhovenseweg gaat overnemen en de druk minder groot zal zijn dan in Aalst.

Enkele impressies:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Variant II
Deze variant bestaat uit ondertunneling van de bestaande stadstraverses. Naar het succesvolle voorbeeld van de Hubertustunnel is het boren in zandgrond onder Haagse bebouwing een prima voorbeeld voor een alternatieve aanpak van het probleem. Hoewel de variant duurder is, zal daarmee de niet in euro's uit te drukken kosten in het Keersopdal worden voorkomen. Het kleinschalige landelijke landschap is kwetsbaar en voor de toeristensector in de Kempen een goudmijn. Uiteraard ook voor de leefbaarheid van het gebied zelf. Door middel van een PPS-financieringsconstructie is aanleg eventueel mogelijk. Ook vanuit de EU en Belgie is een financiering te verwachten. Ook zij hebben groot belang bij de aanleg van deze ontbrekende schakel. Aansluitingen zijn bij Aalst en Valkenswaard bij de tunnelmonden te vinden. Aan de zuidelijke tunnelmond is bij beide gemeenten de autoweg van en naar het zuiden te bereiken. Bij de noordelijke tunnelmond in Valkenswaard is de autoweg van en naar het noorden te bereiken. Ook bij Bergeijk (Borkel & Schaft) is een aansluiting. De N69 zal aansluiten op de nog aan te leggen parallelbanen van de Randweg rond Eindhoven. Via vlechtwerken zal waar nodig de weefbewegingen worden voorkomen. Noord-zuidverkeer in Valkenswaard wordt voortaan via de Europalaan geleid. Vervoer van gevaarlijke stoffen wordt via Leende en Eersel omgeleid. De huidige stadstraverses worden omgebouwd tot boulevards met veel groen.

Enkele impressies:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ten zuiden van Valkenswaard is een ecoduct denkbaar, die de Malpie en de groengebieden ten westen van de N69 met elkaar verbindt.

Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 07 jul 2007, 14:37

Wauw, supermooie tekeningen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 07 jul 2007, 19:34

Idd, echt prachtig! :D

Zelf zou ik overigens voor variant I gaan met een halfverdiepte uitgegraven ligging met opgeworpen dijkjes aan de zijkanten. :)

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » di 10 jul 2007, 0:35

Bedankt voor de complimenten of reactie uberhaupt! Doet me altijd goed! :)

Persoonlijk voel ik meer voor variant II. Maar variant I (eigenlijk de al bestaande variant met scherpe inpassingseisen) kan met strenge eisen toch acceptabel zijn.

Ik zal eens een + en - rijtje opstellen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 10 jul 2007, 6:55

Wow, wát een tekeningen! :schrikreactie:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 10 jul 2007, 9:02

Prachtig! Ik zou aan IQ vragen of je dit niet op zijn website mag zetten?

Ik ga voor dezelfde variant als ViaHaaren. Mede omdat ik van natuurlijke oplossingen hou, dijkjes effectieve geluidsremmers zijn wat geen onderhoud vergt, het ontsiert het landschap niet, en er kan geen graffitti op komen!

De aansluiting met de A67 is prima (stroomweg op stroomweg), ik zou dit iets anders uitegvoerd hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

kees
expressweg

Bericht door kees » di 10 jul 2007, 9:59

mavas schreef:Prachtig! Ik zou aan IQ vragen of je dit niet op zijn website mag zetten?
Zoiets van:
IQ, mag ik dit niet op je website zetten?

Dan krijgt hij misschien zoiets als antwoord:
Is goed. Je mag het niet op mijn website zetten.

:rofl2:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 10 jul 2007, 14:51

^^ Als Jurian dat wil, is dat wat mij betreft oke hoor ;)
Ik zal eens een + en - rijtje opstellen.
Dit is ook officieel gedaan in de MER die opgesteld is m.b.t. die nieuwe wijk. Daarin wordt geconcludeerd dat Jurian-Variant I in combinatie met het MMA het beste is.

Overigens, nu ontstaan er twee topics over de N69, is dit wel handig? Laten we het hier dan vooral gaan hebben over de werkelijk prachtig uitgewerkte ideeën van Jurian en de nieuwsberichten etc in het "niet autosnelwegen"-topic houden.

Even over de tekeningen: wat betreft de aansluitingen op het HWN, er gaan bij Aalst relaties verloren en ook bij Veldhoven-West (KP "De Run" in de tekeningen) zijn niet alle relaties aanwezig. Waarom is dit (zeker bij Aalst)? Bijv. A2 => Centrum Aalst. Ik weet dat er erg weinig ruimte is daar, dus ik neem aan dat je een bewuste keuze hebt gemaakt?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 11 jul 2007, 13:32

Allereerst een compliment voor de prachtige tekeningen! :toppie:

Ik voelde meer voor een westelijke omlegging (variant I). Maar nu ik je oplossing voor een aanpassing van het bestaande tracé bekijk, inclusief tunnels, en lees dat het gebied waar de westelijke omlegging doorheen zou moeten lopen ook waardevol is, net als het Dommeldal, neig ik naar variant II. De kosten van deze variant schat ik echter beduidend hoger in dat die voor variant I.
Donateur Vereniging Wegenforum

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » wo 11 jul 2007, 14:29

Leuk dat de reacties al langzaam op gang komen! :)

Dit topic over de N69 heb ik opgestart om juist de discussie over de N69 zelf en mijn eigen visie uit elkaar te houden. Ik denk dat dus wat overzichtelijker is. Bovendien is stedenbouw ook aan de orde, omdat de kernen hierbij een belangrijke rol gaan spelen in de toekomst.

@ IQ:
Ik zal er eens over nadenken. Het zou in dat geval wel zo aardig zijn als mijn naam erbij vermeld blijft staan. Maar uiteraard lijkt me het een leuk idee!
Ik was ook al eens van plan langs te gaan bij het gemeentehuis van Valkenswaard en Aalst en eventueel andere overheidsinstanties.

Zelf heb ik voor mijn eigen varianten voorlopig even de volgende snelle lijstjes:

variant-I:
+ Door zware eisen aan inpassing zal landschap zo veel mogelijk bespaard blijven
+ Regionaal (forensen)verkeer en internationaal verkeer gescheiden
- De dure investeringen lossen enkel problemen grensoverschrijdend verkeer goed op
- Ontsluitingswegen zullen door verlegde stroomweg anders ingericht moeten worden (extra kosten en overlast)
- Beekdal zal in belevingskwaliteit achteruit gaan (geluid, doorsnijding landschap)

variant-II:
+ Meervuldig ruimtegebruik en variant gericht op lange termijn
+ Benutting bestaand trace'
+ Problemen overlast in stad weg en besparing beekdal (win-win)
+ Bediening van zowel regionaal en grensoverschrijdend verkeer
- Dure variant
- Milieubelasting bij tunnelmonden hoger