Ik ben al langere tijd zeer geinteresseerd in de voortgang en toekomst van de N69. Dit is de verbinding die Hasselt (B) en Eindhoven met elkaar verbindt. Deze weg loopt echter dwars door de kernen van Valkenswaard en Aalst. Er gaat dus veel doorgaand (vracht)verkeer dwars dor het centrum. Er zijn dan ook plannen om deze weg aan westelijke zijde om te leiden en aan te laten sluiten op de A67 ten westen van knooppunt de Hogt ter hoogte van Veldhoven.
Omdat het budget erg laag is vrees ik voor een matige inpassing. Zelf hoop ik dat het een autoweg wordt met 2x2 stroken en welke compleet ongelijkvloers is. Deze kan dan goed aansluiten op het al voltooide hoofdwegennet aan Belgische zijde.
Variant I
Deze variant behelst een westelijke omleiding ten westen van Dommelen en Waalre. Deze weg zal aansluiten op de A67 bij Velhoven. Verder zal de weg twee beekdalen kruisen, die van Gender en die van de Keersop. Beide worden overspannen door een zwevend wegdek, gedragen door pilaren, zodat de omgeving van de beek zich niet hoef aan te passen. De rest van het trace' zal verdiept worden aangelegd. Ik prefereer een halfverdiepte ligging, waarbij de uitgegraven grond ernaast kan worden opgeworden en een klein dijkje kan vormen. Dit lijkt me de goedkoopste en meest effectieve variant om de weg in het landschap op te trekken en de geluidbelasting te verminderen. Zo wordt de weg in het beekdal ingepast. Vanaf de weg wordt het ervaren als de verdiepte ligging bij Best. De bermhellingen zullen worden begroeid met wilde planten, zodat de natuur zijn werk kan doen. Aansluitingen zijn er bij Dommelen (op N397 ri. Eersel), Valkenswaard-Zuid (op Luikerweg) en bij Bergeijk (Borkel & Schaft). Onder het centrum van Aalst komt een korte stadstunnel van 2x1 rijstroken die het verkeer richting stad Eindhoven afwikkelt. In Valkenswaard is een tunnel niet nodig omdat de Europalaan de taak van de Eindhovenseweg gaat overnemen en de druk minder groot zal zijn dan in Aalst.
Enkele impressies:

Variant II
Deze variant bestaat uit ondertunneling van de bestaande stadstraverses. Naar het succesvolle voorbeeld van de Hubertustunnel is het boren in zandgrond onder Haagse bebouwing een prima voorbeeld voor een alternatieve aanpak van het probleem. Hoewel de variant duurder is, zal daarmee de niet in euro's uit te drukken kosten in het Keersopdal worden voorkomen. Het kleinschalige landelijke landschap is kwetsbaar en voor de toeristensector in de Kempen een goudmijn. Uiteraard ook voor de leefbaarheid van het gebied zelf. Door middel van een PPS-financieringsconstructie is aanleg eventueel mogelijk. Ook vanuit de EU en Belgie is een financiering te verwachten. Ook zij hebben groot belang bij de aanleg van deze ontbrekende schakel. Aansluitingen zijn bij Aalst en Valkenswaard bij de tunnelmonden te vinden. Aan de zuidelijke tunnelmond is bij beide gemeenten de autoweg van en naar het zuiden te bereiken. Bij de noordelijke tunnelmond in Valkenswaard is de autoweg van en naar het noorden te bereiken. Ook bij Bergeijk (Borkel & Schaft) is een aansluiting. De N69 zal aansluiten op de nog aan te leggen parallelbanen van de Randweg rond Eindhoven. Via vlechtwerken zal waar nodig de weefbewegingen worden voorkomen. Noord-zuidverkeer in Valkenswaard wordt voortaan via de Europalaan geleid. Vervoer van gevaarlijke stoffen wordt via Leende en Eersel omgeleid. De huidige stadstraverses worden omgebouwd tot boulevards met veel groen.
Enkele impressies:

Ten zuiden van Valkenswaard is een ecoduct denkbaar, die de Malpie en de groengebieden ten westen van de N69 met elkaar verbindt.