[VRACHTTRAM] City Cargo Amsterdam

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[VRACHTTRAM] City Cargo Amsterdam

Bericht door Rene » ma 18 sep 2006, 9:53

Financieele Dagblad (15-9-2006) schreef:Vrachttram schone oplossing stadsdistributie
City Cargo Amsterdam klaar voor ambitieus proefproject om winkels in binnenstad te bevoorraden

AMSTERDAM - Als het aan ondernemer Peter Hendriks ligt, worden de Blokkers, Albert Heijns en Vroom & Dreesmann in de Amsterdamse binnenstad in 2008 beleverd door vrachttrams. De 59-jarige Amsterdamse organisatieadviseur en headhunter verwacht een dezer dagen toestemming van het Amsterdamse stadsbestuur voor een proefproject.
Volgens een woordvoerder van de gemeente Amsterdam neemt het college van B en W inderdaad 'binnenkort' een besluit. 'Als dit positief uitvalt, moet het project nog worden voorgelegd aan de Amsterdamse gemeenteraad.' Maar Hendriks, die het verschijnsel vrachttram ontdekte bij Volkswagen in Dresden, heeft daar alle vertrouwen in. 'In november willen we met twee vrachttrams proefdraaien, gebruikmakend van het bestaande tramrailnet.' Het project, waarmee €150 miljoen is gemoeid, moet uiteindelijk 1200 banen opleveren.

De formule is eenvoudig. Transporteurs lossen hun lading bij zogeheten 'cross docks' aan de rand van de stad. Daar wordt de lading overgeslagen op een van de veertig vrachttrams. Bezorging bij het midden- en kleinbedrijf geschiedt via een verfijnd netwerk van vierhonderd wendbare elektrische wagens.
Hendriks spreekt van een revolutie in stadsdistributie. Hij verwacht 2500 vrachtwagens de binnenstad uit te krijgen. Transporteurs hoeven niet langer drie chauffeurs naar de binnenstad te sturen en grootwinkelbedrijven kunnen hun distributiecentra sluiten'.
De zestig meter lange vrachttrams kunnen bijna alles vervoeren. Alleen lijkbezorging en pianotransport lijken een belemmering te vormen. Transporteurs hoeven intussen niet bang te zijn voor gezichtsverlies in de binnenstad. Ze kunnen hun eigen logo voeren op te containers in de vrachttram en op de elektrische wagentjes voor de fijndistributie.

Volgens Hendriks leveren zijn vrachttrams een belangrijke bijdrage leveren aan de 'just in time' voorraadbeheersing. 'Een voorbeeld? Wij leveren bier op een biervriendelijk moment. Een kroegbaas gaat 's nachts om drie uur naar bed en moet 's ochtends om acht uur de deur openmaken. Wij staan echter om halfelf voor de deur.' Hendriks heeft zich omringd met diverse adviseurs. Ingenieursbureau Grontmij richt zich op de infrastructurele kant; logistiek dienstverlener DHL adviseert over de inrichting en exploitatie van de cross docks en transportbedrijf Veotia concentreert zich op de vrachttrams zelf.
Daarnaast doet Hendriks zijn voordeel met basale adviezen van het Amsterdamse trampersoneel.
'De inzichten van Aart Tóth, die 26 jaar lang bestuurder was op lijn 1, van Amsterdam Centraal naar Osdorp, waren voor ons van onschatbare waarde.' Het City Cargo-project past goed in een Amsterdams actieplan om de hoofdstedelijke luchtkwaliteit te verbeteren. 'We gaan in één klap terug naar het niveau van tien tot vijftien jaar. Amsterdam wordt weer een stad waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en dingen kunnen organiseren.' Maar voor het zover is, moet Hendriks — afgezien van de vereiste toestemming van de gemeente Amsterdam — nog een aantal hordes nemen. Zo moet hij grote distributeurs die op Amsterdam rijden, Heineken, Albert Heijn en anderen — winnen voor zijn plannen. 'Ik poog hen ervan te overtuigen dat ze met de cross docks efficiënter kunnen werken, minder wagens hoeven in te zetten en een betere marge kunnen behalen.' Daarnaast moet City Cargo - met als aandeelhouders Hendriks (65%) en de consultants Boer & Croon (20%) en Innofunding (15%) - invulling geven aan een financieringsbehoefte van €150 min. Dat lijkt de grootste hobbel De aandeelhouders zelf staken tot nu toe al € 2 miljoen in het project.

Banken huiverig
Nederlandse grootbanken staan niet te trappelen om het vrachttramproject City Cargo Amsterdam te financieren. 'Nederlandse banken zijn over het algemeen terughoudend met starters', ervaart initiator Peter Hendriks.
'Hun terughoudendheid geldt ook voor projecten waarbij de overheid is betrokken. Toch doen we het liefst zaken met lokale banken, zoals ABN Amro of Rabobank.' Hendriks zegt nu in gesprek te zijn met een buitenlandse grootbank, maar wil de naam daarvan nog niet prijsgeven. 'Deze bank heeft ons zelf benaderd en vindt het een geweldig project.' De financieringsbehoefte van City Cargo Amsterdam is uiteindelijk €150 miljoen. De invulling daarvan heeft hij uitbesteed aan enkele financiële adviseurs. Hendriks toont enige terughoudendheid over het moment waarop hij financiers tot het project wil toelaten. 'Ze eisen allemaal hun invloed, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat een financier op de stoel van de ondernemer gaat zitten.' Met de financiering van het proefproject - naar de verwachting van Hendriks in november in de Utrechtsestraat en op het Rembrandtplein - is €500.000 a €700.000 gemoeid. Daarna volgt een opbouwfase waarmee ongeveer €5,5 miljoen gemoeid is. De grootste investering betreft echter de aanschaf van de veertig vrachttrams en vierhonderd ecars, de bouw van de cross docks aan de rand van de Amsterdam en de ontwikkeling van een gecompliceerd logistiek iT-systeem.
Voor veel bedrijven vormt de distributie een belangrijk onderdeel in de keten om de kosten in eigen hand, en laag te houden. Neem bijvoorbeeld Dirk van den Broek of Zeeman. Die hebben er helemaal geen belang bij om aan de rand van de stad te laden/lossen, om vervolgens afhankelijk te worden van trams en electrische autootjes, en wat de eigenaar van die zooi ervoor vraagt om de troep te transporteren. Nog afgezien van de extra contractuele rompslomp die het voor die bedrijven met zich meebrengt en de vraag wie de schuldige bij te late levering is en hoe die optimaal kan worden aangepakt.

Gemeenten die dit soort onzin zouden gaan verplichten, zullen zien dat veel bedrijven zich naar de stadsrand gaan verplaatsen. Wellicht AH in de binnenstad niet, maar die kan dan als monopolist (discount-supermarkten zullen er dan zeker niet meer zijn) de extra kosten in de winkelprijzen in de desbetreffende filialen doorberekenen.
Als stadsbewoners de keus hebben tussen lagere winkelprijzen en wat meer vrachtauto's of het omgekeerde, dan denk ik overigens dat (wat grachtengordel-yuppen daargelaten) de gemiddelde stedeling die vrachtwagens helemaal niet zo erg vindt...

Wordt zo'n distributiesysteem niet verplicht, dan zal ook dit m.i. een zeepbel blijken. Want geen ondernemer is zo gek om zijn kosten onbeheersbaar te laten toenemen met zo'n systeem, terwijl de concurrent veel goedkoper zijn logistiek met eigen middelen afhandelt.

Oh ja, dan nog iets. Die fijnmazige verdeelcentra van waaruit de electrische autootjes opereren, moeten natuurlijk worden bevoorraad door de trams. Daarvoor zijn naast een overslaghal ook laad- en lossporen nodig. Heeft men die ruimte wel in binnensteden ? En wie gaat die extra infra betalen ? De trammetjes-ondernemer, of de belastingbetaler in het algemeen, in de vorm van overheidssubsidie. Ik vrees weer het laatste. :roll: :neenee:

Ik zou er niet rouwig om zijn als de banken zo'n onzinproject letterlijk en figuurlijk op een zijspoor zetten.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 18 sep 2006, 10:54

Nee, ik zie hier ook weinig heil in.

Ik heb overigens een keer in een metro in Rotterdam dat 2 mannen echt supermarkten (of wat dan ook) aan het bevoorraden waren d.m.v. de metro. Met 4 volle collies de metro in. Nou, dat gaat lekker makkelijk. :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 18 sep 2006, 10:58

Het is een heel zakelijk en economisch technisch verhaal. Ik moet het even op mij inwerken.

Ik denk dat de vrachttrams op bijvoorbeeld de Leidsestraat veel wonderen kan doen. Wel moet het tramspoor dan tweesporig worden waarbij de vrachtleveringen op spoor 1 en het personenvervoer op spoor 2 plaats vind. Er is weinig ruimte hiervoor.
'Een voorbeeld? Wij leveren bier op een biervriendelijk moment. Een kroegbaas gaat 's nachts om drie uur naar bed en moet 's ochtends om acht uur de deur openmaken.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat het voordeel is van een tram boven een vrachtwagen. Wel is het natuurlijk zo dat goederenvervoer na 0:30 's nachts ideaal per tram kan. Er rijden dan geen personentrams meer op het gehele Amsterdamse tramnetwerk. Tja, dat is idd een biervriendelijk tijdstip. Maar of het ook voor verse groente ideaal is weet ik niet.
Voor veel bedrijven vormt de distributie een belangrijk onderdeel in de keten om de kosten in eigen hand, en laag te houden.
Nu zijn de transportkosten naar verhouding veel te laag, waardoor je onzinnig vervoer hebt (op dit moment), waarbij alles overal vandaan wordt geimporteerd, vervolgens naar een lage lonen land wordt geschopt daar in elkaar gefabriekt en dan weer terug naar Nederland wordt gebonjourd. Dat slecht voor de werkgelegenheid hier. Het is slecht voor het milieu. Het is nutteloos. En het is bovendien gevaarlijk, wanneer dit met bederfelijke waar of met levende (dan wel dode) dieren gebeurd (denk eens aan vogelgriep, varkenspest en dergelijke). Maar dat staat los van dit verhaal natuurlijk ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 18 sep 2006, 11:05

Vinny schreef:Nu zijn de transportkosten naar verhouding veel te laag, waardoor je onzinnig vervoer hebt
Dat is het traject bij de producenten. In het traject van groothandel naar detailhandel speelt dit niet, Vinny. Juist daar wordt nu al gestreefd naar zo min mogelijk transport. Dat daarbij ook gestreefd wordt naar lage kosten is logisch. Een winkelketen wil winst maken, en geen distributiebedrijf subsidiëren.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » ma 18 sep 2006, 12:38

'Een voorbeeld? Wij leveren bier op een biervriendelijk moment. Een kroegbaas gaat 's nachts om drie uur naar bed en moet 's ochtends om acht uur de deur openmaken.
Bier bezorgen met de tram? In Utrecht doen we dat gewoon per boot. :)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 18 sep 2006, 13:02

Ik zie er ook erg weinig in.
Een 'fijnmazig net', daarbij heb je dus al niet over het tramnet op zich, wat natuurlijk veel minder fijnmazig is dan het stratennet. Dan heb je inderdaad weer die electrische karretjes nodig.

Ik vraag me af hoe het dan in hemelsnaam efficient kan worden. Dan moet je dus eerst overslaan van vrachtwagen op tram, en ergens middenin de stad weer van tram op electrisch karretje... Terwijl je er met een vrachtwagen in één keer heen kan rijden.

Daarbij is het tramnet natuurlijk gigantisch inflexibel, en gaat dit volgens mij fantastische belemmeringen voor het passagiersverkeer opleveren.
Om die trams dan 's nachts te laten rijden lijkt me ook niks. Weet je hoeveel herrie die krengen kunnen maken? Bovendien ging het toch om de luchtkwaliteit en leefbaarheid? Daarvoor lijkt een enkele vrachtwagen 's nachts of 's ochtends vroeg me geen enkel punt, overdag is de lucht allang weer opgeklaard.

Als je nou per se een 'lucht-vriendelijkere' distributie in de binnenstad wil, laat de vrachtwagens dan DIRECT overladen op electrische karretjes. Waarom moet die onhandige tram er nog tussen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 18 sep 2006, 17:46

Wat een flauwekul.

Wij krijgen dagelijks 4 volle vrachtwagens op een normale maandag binnen. En dat zijn 16m vrachtwagens. Zo'n systeem zou onbetaalbaar worden.

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » ma 18 sep 2006, 18:37

Vinny schreef:Ik denk dat de vrachttrams op bijvoorbeeld de Leidsestraat veel wonderen kan doen. Wel moet het tramspoor dan tweesporig worden waarbij de vrachtleveringen op spoor 1 en het personenvervoer op spoor 2 plaats vind.
Voor dit soort redeneringen ben ik altijd heel bang bij dergelijke maffe megaplannen.
Voor je het weet, roept er iemand dat er dan maar een apart vrachttram-net moet komen. :?
Ergens in mijn achterhoofd herinner ik mij nog plan dat de overcapaciteit van een weinig gebruikte (reizigers-)spoorlijn wel gebruikt kon worden voor vrachtvervoer. En van het een komt dan het ander. En ja, hoe is dat ook alweer afgelopen ;) 8-)

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » ma 18 sep 2006, 22:56

In Dresden rijden er goederentrams tussen een "Güterverkehrszentrum" aan de rand van de stad en de Phaeton-fabriek van VW (Gläserne Manufaktur, zeer aan te raden!!). Daar zijn ze er erg tevreden over.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 18 sep 2006, 23:01

Zo'n fabriek moet je gewoon niet midden in je stad willen neerplempen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 18 sep 2006, 23:05

Maar in Dresden gaat het toch om 1 lijn, van een distributiecentrum direct naar een fabriek? Dat lijkt me een stuk beter te realiseren dan een 'fijnmazig netwerk', zoals ze dat in Amsterdam willen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 18 sep 2006, 23:22

Wicher schreef:Maar in Dresden gaat het toch om 1 lijn, van een distributiecentrum direct naar een fabriek?
Klopt.
Men heeft feitelijk een nodeloze overslag gecreëerd.
Men zou het in DDR-tijden overigens niet beter hebben kunnen bedenken. :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 19 sep 2006, 10:05

Zijn genoeg goederenoverslagpunten. Meestal vind ook een herschikking van goederen plaats zodat het uiteindelijk wel efficienter is (ja anders zouden ze het hele concept van goederenoverslagpunt niet hebben). In Alphen a/d Rijn is er eentje in aanleg :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 19 sep 2006, 10:56

Goederenoverslagpunten zijn er nu legio: Ze heten Distributiecentra... :roll:

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Bericht door Ehuls » di 19 sep 2006, 13:31

In Den Haag worden dat soort plannen ook wel eens geopperd. Daar gaat het dan om bedrijven in de Grote Marktstraat of zelfs het gehele centrum via de tramtunnel met gebruik making van vrachttrams te gaan bevoorraden. Dit dus om vrachtverkeer uit het centrum te kunnen weren.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 19 sep 2006, 13:57

Ik denk ook eigenlijk niet dat het Amsterdamse plan het vervoer nou schoner maakt. Het spul moet eerst worden overgeladen op zware trams, en daarna nog eens op electrische karretjes met waarschijnlijk zware accu's.

Enige verschil is dat deze ter plekke niks uitstoten, maar in totaal is het waarschijnlijk een verslechtering voor het milieu.

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » di 19 sep 2006, 16:28

Die vrachttram in Dresden is er niet gekomen omdat het efficiënter was, maar omdat het concept zo mooi paste binnen de Gläserne Manufaktur. Namelijk: een ultraschone, superrepresentatieve autofabriek midden in de stad die eerder een attractie vormt dan een belasting. Als er dan alsnog elke dag roet uitbrakende, luidruchtige vrachtwagens af- en aanrijden, doet dat afbreuk aan het idee.

Dus hebben ze een vrachttram bedacht. Prachtig idee hoor, en het kan ongetwijfeld uit.

De binnenstad van Amsterdam is natuurlijk heel wat anders.

Ach, je weet al hoe het gegaan is. Lijn 1 (waar die trambestuurder op reed) stopt bij een heleboel winkels voor de ingang. Dus de gemiddelde - domme - Amsterdamse trambestuurder zal, terwijl hij zich ergert over een vrachtwagen die ZIJN trambaan in de Leidestraat verspert, meteen roepen: "We kenne die hele sooi tog ook guhwoon met de tram komme brenge, ik staat hier toch al stil te staan, ja dan, niet toch?"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 19 sep 2006, 18:32

ja dan, niet toch?"
Dit is volgens mij Zuid-Hollandse zinsconstructie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » di 19 sep 2006, 18:44

René schreef:Zo'n fabriek moet je gewoon niet midden in je stad willen neerplempen.
Tenzij het de Gläserne Manufaktur is.. die mooie fabriek hoort niet op een zielige zichtlocatie langs de snelweg of ergens weggepropt op een anoniem industriegebied. Ik ben er geweest en ik vond het erg goed passen in Dresden (trouwens sowieso op het moment een van de aantrekkelijkste steden van de voormalige DDR)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

'Vrachttram komt definitief naar Amsterdam'

Bericht door mavas » za 07 jul 2007, 14:33

nu.nl schreef:Vrachttram komt definitief naar Amsterdam
Uitgegeven: 6 juli 2007 11:14

AMSTERDAM - Amsterdam krijgt definitief een vrachttram. In de tweede helft van 2008 moeten de eerste tien vrachttrams door de stad gaan rijden, aldus een woordvoerster van het bedrijf City Cargo vrijdag.

Het bestuur van de Stadsregio Amsterdam is akkoord gegaan met het toelaten van het bedrijf tot het Amsterdamse tramnetwerk. Maandag ondertekent de gemeente Amsterdam een concessieovereenkomst met City Cargo.
Het bedrijf heeft in maart al proefgedraaid met twee vrachttrams in de hoofdstad. Het transportmiddel vermindert het aantal vrachtwagens in de stad, waardoor de luchtkwaliteit verbetert. Ook zijn de goederentrams een oplossing voor de dagelijkse hectiek van vrachtwagens op de wegen. De trams zorgen voor bevoorrading van winkels, supermarkten en de horeca in de binnenstad.
Jammer dat het huidige onderwerp hierover al weg is, daar was een goede discussie bezig.

Aan de ene kant vind ik het goed dat dit doorgaat, is er tenminste minder last van ladende- en lossende vrachtwagens waar je uren achter moet staan.
Maar helaas kost dit project weer onnodig geld.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 'Vrachttram komt definitief naar Amsterdam'

Bericht door Matthijs » za 07 jul 2007, 14:38

mavas schreef:Aan de ene kant vind ik het goed dat dit doorgaat, is er tenminste minder last van ladende- en lossende vrachtwagens waar je uren achter moet staan.
Nee, nu krijg je vrachttrams die in de weg staan. Nog veel onhandiger.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: 'Vrachttram komt definitief naar Amsterdam'

Bericht door ACT-F » za 07 jul 2007, 19:47

mavas schreef:Jammer dat het huidige onderwerp hierover al weg is, daar was een goede discussie bezig.
Inderdaad jammer dat oude onderwerpen iets te snel verwijderd worden. Over het project kan ik 1000 woorden spenderen, maar soms zegt een plaatje meer:

Afbeelding
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 'Vrachttram komt definitief naar Amsterdam'

Bericht door Wouter N14 » do 06 sep 2007, 10:09

Er is weer nieuws, de goederentrams komen er écht en nu gaat met de potentiële klanten polsen. Is dat trouwens wel een logische volgorde?
[url=http://www.verkeerskunde.nl/moxie/actueel/nieuws/financieel-voordeel-vrach.shtml]www.verkeerskunde.nl[/url] (6-9-2007) schreef:Financieel voordeel vrachttram geeft doorslag

Afbeelding
De nieuwe vrachttram ligt op de tekentafel. Hij wordt 30 meter lang en bevat 15 containers, elk goed voor 2000 kg inhoud.

Kostenbesparing is voornaamste reden voor vervoerders en winkeliers om van de diensten van de Amsterdamse vrachttram gebruik te maken. Het innovatieve en duurzame karakter van het transportmiddel is bijkomend motief, stelt exploitant CityCargo Amsterdam vast. Nu duidelijk is dat in Amsterdam echt goederentrams gaan rijden, worden potentiële klanten gepolst. "Ruim 75 procent van de door ons benaderde bedrijven is geïnteresseerd", zegt de woordvoerder van CityCargo, Jupijn Haffmans. In juli verleende de gemeente Amsterdam het bedrijf een exclusieve 10-jarige concessie voor het goederenvervoer per vrachttram. De bedoeling is dat in de tweede helft van 2008 de trams daadwerkelijk gaan rijden. De potentiële afnemers van de vrachtdienst - zowel vervoerders als retailers - zijn volgens de woordvoerder vooral gevoelig voor het financiële gewin. De transportkosten per tram liggen 15 procent lager dan bij vervoer door vrachtwagens. Dit verschil in kosten heeft alles te maken met de omstandigheden in de Amsterdamse binnenstad, de smalle straatjes, de venstertijden en andere voorschriften, aldus Haffmans. Hier bovenop komt nog een andere kostenbesparing. Bedrijven kunnen bij gebruik van de vrachttram hun goederen met grotere vrachtwagens bij het beginpunt van de tram aanleveren. Dat de vrachttrams duurzaam en vernieuwend zijn, is volgens de woordvoerder voor bedrijven een aanvullende reden om in zee te gaan met de transportdienst.
Met het nieuwe transportmiddel wil de gemeente Amsterdam het vrachtverkeer in de stad verminderen, met als doel verbetering van de luchtkwaliteit en de doorstroming van het verkeer in de binnenstad. Het nieuwe transportsysteem werkt als volgt. Bij distributiecentra aan de rand van de stad leveren vrachtwagens goederen af. De spullen worden vervolgens in de goederentrams geladen. De trams transporteren de spullen naar verschillende punten in het centrum, via het bestaande netwerk. Op de knooppunten in het centrum nemen elektronische vrachtwagentjes de lading over en brengen deze naar hun bestemming - een supermarkt, winkel of horecagelegenheid.
De vrachttram kreeg groen licht na een aantal geslaagde proefritten in maart van dit jaar. Met omgebouwde passagierstrams zijn in totaal 150 ritten op alle tijden van de dag gereden. Uit deze ritten moest met name blijken of reizigerstrams en goederentrams zonder noemenswaardige hinder op dezelfde rails uit de voeten kunnen. Regel daarbij is dat het reizigersvervoer altijd voorrang heeft. Doordat de vrachttrams flexibele routes hebben, kunnen zij desondanks goed doorrijden. Over de operationele afspraken sloot Amsterdam een convenant met het stadsvervoer GVB, gelijktijdig met de concessieverlening aan CityCargo. Uit de proef kwamen geen belemmeringen naar voren. Genoeg reden om opdracht te geven tot het ontwerpen van een heuse vrachttram. Dit gebeurt in Duitsland, waar al ervaring is met de bouw van goederentrams, aldus de CityCargo-woordvoerder.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'Vrachttram komt definitief naar Amsterdam'

Bericht door Rene » do 06 sep 2007, 10:14

Wouter N14 schreef:Er is weer nieuws, de goederentrams komen er écht en nu gaat met de potentiële klanten polsen. Is dat trouwens wel een logische volgorde?
Ja. Als de trams er eenmaal zijn hoopt de initiatiefnemer dat het linkse stadsbestuur azijnmaatregelen neemt jegens vrachtauto's en alsnog met een exploitatiebijdrage over de brug komt. Door op emoties te spelen als "je gaat een milieuvriendelijk vervoermiddel toch niet zomaar weg doen, dat moet je de kans geven zichzelf te bewijzen" of soortgelijke prietpraat.
Dergelijke maatregelen zullen namelijk voorgesteld gaan worden wanneer na een jaar of twee uiteindelijk zal blijken dat er een gigantisch financieel gat gaapt achter de BV Vrachttram. Uiteraard bij voortzetting over te nemen door de stad of de stadsregio, waardoor de belastingbetaler uiteindelijk voor het gelag mag opdraaien :shutup:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 'Vrachttram komt definitief naar Amsterdam'

Bericht door Chris » do 06 sep 2007, 16:37

Er is weer nieuws, de goederentrams komen er écht en nu gaat met de potentiële klanten polsen. Is dat trouwens wel een logische volgorde?
Nee, maar die vrachttram moet en zal er komen. Soort Betuweroute in het klein.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 'Vrachttram komt definitief naar Amsterdam'

Bericht door Wouter N14 » do 06 sep 2007, 20:25

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een stuk minder naïef ben tegenover de Cargotram dan tegenover de Betuweroute.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Medianieuws

Re: 'Vrachttram komt definitief naar Amsterdam'

Bericht door Medianieuws » za 13 sep 2008, 21:55

NRC (11-9-2008) schreef:Problemen met vrachttram A'dam

AMSTERDAM - De vrachttram in de binnenstad van Amsterdam komt er niet eerder dan het najaar van 2009. City Cargo, het bedrijf dat het goederenvervoer gaat verzorgen, komt 5,6 miljoen euro te kort voor de aanleg van een overslagstation en tramrails. Dat liet een woordvoerder vandaag weten.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: 'Vrachttram komt definitief naar Amsterdam'

Bericht door Via » zo 14 sep 2008, 15:42

Zet maar meteen de rem op dit project en maak eerst de NZ-lijn maar eens zonder problemen af zou ik zeggen. :roll:

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: 'Vrachttram komt definitief naar Amsterdam'

Bericht door ACT-F » di 16 sep 2008, 21:53

5,6 miljoen euro te kort, dat lijkt veel. Maar eerder las ik...
Financieele Dagblad (15-9-2006) schreef:Vrachttram schone oplossing stadsdistributie
City Cargo Amsterdam klaar voor ambitieus proefproject om winkels in binnenstad te bevoorraden

...Het project, waarmee €150 miljoen is gemoeid, moet uiteindelijk 1200 banen opleveren...
[url=http://www.verkeerskunde.nl/moxie/actueel/nieuws/financieel-voordeel-vrach.shtml]www.verkeerskunde.nl[/url] (6-9-2007) schreef:Financieel voordeel vrachttram geeft doorslag

...De transportkosten per tram liggen 15 procent lager dan bij vervoer door vrachtwagens...
Gezien de getallen wordt dat een flink bedrijf met een miljoenenomzet. Ik zou zeggen, verhoog de prijs, want zelfs als de transportkosten 5% lager liggen komen de klanten wel. Die 5,6 miljoen is zo weer terugverdiend. Dit wordt een succesverhaal, echt! :blauweduim:
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 'Vrachttram komt definitief naar Amsterdam'

Bericht door Palance » wo 17 sep 2008, 7:48

Het duurt alleen wel langer voordat de goederen de plaats van bestemming hebben bereikt. Maar ja, het is het één of het ander.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie