Ik meende ooit gelezen te hebben dat er een tijdelijke brug komt. Dat zal het ongetwijfeld duur maken.
[R000] Ring Brussel wordt uitgebreid
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
De brug van Vilvoorde is toch nog maar volledig gerenoveerd in 2011 dacht ik?
-
- 4x5 autosnelweg
Alleen het wegdek toch? Of hebben ze de brug zelf ook gerenoveerd?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Men heeft toen inderdaad enkel de zichtbare wegenis en de brugvoegen gerenoveerd.
-
- 2x4 autosnelweg
De voorbereidende werken zijn ondertussen al gestart. De eigenlijke werken gaan eind april van start en zullen tegen het voorjaar van 2024 volledig zijn afgerond. Infobrief: https://www.werkenaandering.be/sites/de ... DATE_1.pdfvynkce schreef: ↑ma 16 dec 2019, 12:02 In het najaar van 2020 gaan waarschijnlijk de werken van start aan de herinrichting van het complex en brug van de Henneaulaan.
Meer info: https://www.hln.be/in-de-buurt/zaventem ... a5591c672/
![]()
Meer info: https://www.werkenaandering.be/nl/werke ... enneaulaan
-
- 2x2 autosnelweg
Het geheel van de R0 is tussen knpt Sint-Stevens-Woluwe en knpt Zaventem ondertussen quasi volledig ontbost. Een serieuze onderneming met een opmerkelijk resultaat. Je kan alle verbindingen en aanpalende wegen zien liggen vanap de R0!
-
- 2x4 autosnelweg
Hieronder het definitieve ontwerp en timing van de omgeving van de Hennaulaan na afwerking.
Bron: De Werkvennootschap
Timing:

Grote versie: https://www.werkenaandering.be/sites/de ... laan_0.pdf

Bron: De Werkvennootschap
Timing:

Grote versie: https://www.werkenaandering.be/sites/de ... laan_0.pdf

-
- 2x3 autosnelweg
Hinder om een slechtere situatie te verkrijgen dan nu het geval is.
-
- 2x2 autosnelweg
Het valt op zich nog mee, niet beter maar zeker ook niet slechter. De vrije afslag richting Ring-Noord verdwijnt, maar er komt een nieuwe in de plaats aan de andere kant van de brug richting Ring-Zuid. Plus Zaventem krijgt haar park in de volledigheid terug.
Of zie ik iets over het hoofd?
Of zie ik iets over het hoofd?
-
- 2x3 autosnelweg

Terwijl er toch flink wat bedrijven rond die Henneaulaan liggen.
Weliswaar staan er inderdaad ook positieve effecten tegenover dat de omliggende groenzones nu flink wat ruimer worden.
-
- 2x2 autosnelweg

Wat? Dat zijn toch de woorden die de Greenies gebruiken om alles wat de automobilist kan pesten goed te praten?
-
- dorpsstraat
Er komt zo te zien ook een "ecopassage" over de R0, aan de zuidzijde van de brug 
Ook altijd handig, zo'n kaart zonder legende, nu weten we niet of die beesten de afrit van de ring moeten kruisen via een groen zebrapad, een ondertunneling, een hoogteparcours of nog iets anders

Ook altijd handig, zo'n kaart zonder legende, nu weten we niet of die beesten de afrit van de ring moeten kruisen via een groen zebrapad, een ondertunneling, een hoogteparcours of nog iets anders

-
- 2x2 autosnelweg
Alfa schreef: ↑ma 08 mar 2021, 20:07De R22 zal maar 1 rijstrook hebben (ipv 2) in de zuidelijke richting. Ook creëert men meer conflicten, vooral voor de Henneaulaan, als je vanuit Diegem bv de R22 richting het zuiden op wil rijden: nu lag daar een afslagstrook, in de toekomst zal je het tegenoverkomend verkeer moeten dwarsen met verkeerslichten. Ook de lus verdwijnt voor als je de ring naar het noorden wil oprijden. In bovenstaand ontwerp zijn er overigens bijna geen vrije afslagen (enkel richting Diegem vanuit Ring-Noord), er is duidelijk een stopstreep zichtbaar, dus dat zal in de cyclus van het verkeerslicht zitten.
Terwijl er toch flink wat bedrijven rond die Henneaulaan liggen.
Weliswaar staan er inderdaad ook positieve effecten tegenover dat de omliggende groenzones nu flink wat ruimer worden.
Alright, ik ben mee na jouw verduidelijking. In de huidige situatie kan je als je van Diegem komt, in zowel noordelijke als zuidelijke richting de R22 (en dus R0) oprijden via een vrije afslagstrook. Voor Noord heb je zelfs 2 keuzes want je kan een lus maken door de R22 richting zuid te volgen komende van Diegem, en dan links aanhouden bij die louche splitsing.
Als je het zo bekijkt zal het geheel toch iets minder comfortabel worden, vooral het het verminderde aantal rijstroken en het stroever lopen van de relaties R22 <> R0. Terwijl Diegem inderdaad toch vooral met de wagen bereikbaar is. Aan de andere kant zal er wel stevig ingezet worden op groen en fietsvoorzieningen. Toch wel positief.
-
- 2x4 autosnelweg
Een ander project dat vervroegd zal worden uitgevoerd is de aanpak van de verschillende op- en afritten ter hoogte van Dilbeek. De werken hieraan zullen normaal gezien van start gaan eind 2022.
Meer info: https://www.werkenaandering.be/nl/werke ... ex-ring-n8
Meer info: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/17 ... ter-en-ve/
Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=15/50.8501/4.2748
Meer info: https://www.werkenaandering.be/nl/werke ... ex-ring-n8
Meer info: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/17 ... ter-en-ve/
Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=15/50.8501/4.2748
-
- expressweg
Wat een onlogische omvorming van dit knooppunt... wordt het de mode om lusjes te gaan rijden?
-
- 2x3 autosnelweg
Inderdaad vreemde herinrichting. Ik dacht eerst dat het was om het linksverkeer op de afritten te elimineren, maar men creëert dan juist extra linksbewegingen voor verkeer dat richting Brussel wil én voor verkeer dat vanuit Dilbeek de R0 in zuidelijke richting wil oprijden. Bovendien verdwijnen op verschillende plaatsen de vrije rechtsaffers. Dat AWV dit durft te verkopen als 'voor veilig en vlotter verkeer' (zoals ze elk project verkopen) is gewoon schandalig.
De winst van een vrijliggend fietspad is dan maar uiterst beperkt. Dat de Kattenbroekstraat afgesloten wordt van de Ring lijkt mij het punt niet, dat was sowieso maar een kleine lokale weg waarvan het vreemd was dat die een rechtstreekse toegang had.
De winst van een vrijliggend fietspad is dan maar uiterst beperkt. Dat de Kattenbroekstraat afgesloten wordt van de Ring lijkt mij het punt niet, dat was sowieso maar een kleine lokale weg waarvan het vreemd was dat die een rechtstreekse toegang had.
-
- dorpsstraat

Ik ben daar al vaak gepasseerd in de ochtendspits. Het probleem dat hier wordt opgelost is niet zozeer de linksafbewegingen, maar de linksafbeweging vanuit 2 richtingen die elkaar vastzetten.
Het verkeer N8 Dilbeek-> R0 Jette en N8 Molenbeek-> R0 Anderlecht, moet in een drukke ochtendspits elkaar voorbij en dan kruisen. Als er strak wordt aangeschoven, en enkele keikoppen die geen gaatje laten, zet het verkeer hier zichzelf dus stevig vast. Dus ik ben al blij dat dit probleem zal verdwijnen.
Dat gezegd zijnde hebben ze wel duidelijk trade-offs gemaakt, want de vlotheid van sommige andere relaties gaat erop achteruit en op een rustig moment gaan misschien zelfs alle relaties erop achteruit
-
- expressweg
Ik stel me de vraag waarom men géén parallelweg aanlegd langs elke kant van de ring, inclusief het afsluiten van het complex kattenbroek. Dit bevordert de doorstroming toch ook? Je zou het kruispunt op de brug zelfs kunnen aanpassen naar de situatie die ze nu in Waregem uitgewerkt hebben met een inverted diamond interchange.
-
- stadsweg
Het plaatje is wel wat groter dan enkel de brug van de Henneaulaan, omdat er enkele grote mobiliteitsprojecten in de onmiddellijke omgeving van de bedrijvenzone Excelsior/Culligan met een ongeveer gelijktijdige timing zitten:Inderdaad vreemde herinrichting. Ik dacht eerst dat het was om het linksverkeer op de afritten te elimineren, maar men creëert dan juist extra linksbewegingen voor verkeer dat richting Brussel wil én voor verkeer dat vanuit Dilbeek de R0 in zuidelijke richting wil oprijden. Bovendien verdwijnen op verschillende plaatsen de vrije rechtsaffers. Dat AWV dit durft te verkopen als 'voor veilig en vlotter verkeer' (zoals ze elk project verkopen) is gewoon schandalig.
- De verlenging van de F3-fietssnelweg over de R0, in uitvoering. Het noorden van de Kouterveldstraat en de Culliganlaan takken hierop aan, met doortrekking tot Diegem Station. Zo wordt ook de Kouterveldstraat rechtstreeks verbonden met de stations van Diegem en Zaventem.
- De verlenging van tramlijn 62 tot de luchthaven, met haltes aan de Grensstraat en aan het einde van de Culliganlaan, met extra fietsverbinding over de R0 richting luchthaven.
- In het kader van de aanleg van die tramlijn wil men ook de "halve" op- en afritten op de A201 van de Hermeslaan en de Grensstraat herdenken. Zie de startnota van de luchthaventram. Dat kan voor een betere "autospreiding" zorgen tussen het complex Henneau en dat (huidige) dubbelcomplex.
Voeg daarbij dat het station van Diegem op ruim twintig jaar tijd zijn bediening ongeveer zag verviervoudigen: we komen van 1 stoptrein/uur in elke richting aangevuld met wat P-treinen, nu in elke richting 3x S, 1x IC/uur en wat P-treinen. Al deze projecten samen leveren toch wel een andere mobiliteitssituatie op dan bij de aanleg van de R0 en de Henneaulaan in 1977.
JJN
-
- 2x5 autosnelweg
In Nederland lachen we om zo'n armzalige bediening. Hier begint het qua frequentie pas voor te stellen bij 8 keer per uurVoeg daarbij dat het station van Diegem op ruim twintig jaar tijd zijn bediening ongeveer zag verviervoudigen: we komen van 1 stoptrein/uur in elke richting aangevuld met wat P-treinen, nu in elke richting 3x S, 1x IC/uur en wat P-treinen. Al deze projecten samen leveren toch wel een andere mobiliteitssituatie op dan bij de aanleg van de R0 en de Henneaulaan in 1977.

-
- 2x2 autosnelweg

Diegem is geëvolueerd van een lokaal station in een kleine deelgemeente vlak aan het drukste station van België, tot een drukke stopplaats in een belangrijk kantoorpark in de Vlaamse rand. Dat gebeurt hier niet vaak.
In Brussel Noord dat 2 haltes verder ligt, passeren 96 treinen per uur.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 09 apr 2021, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
Hier is sowieso de minimale frequentie voor een lokaal station op werkdagen 2 maal per uur tussen 6 en 20 uur. Vaak is het meer.
En tussen spits en dal zowel als tussen weekdagen en weekend zit een minder groot verschil. In het weekend wordt afgezien van een lagere frequentie geen compleet andere dienstregeling gereden dan op weekdagen.
Van het stoppatroon in België kan ik niks zinnigs maken. Op sommige stations wordt in het weekend helemaal niet gestopt - zoiets is in NL ondenkbaar.
Maar terug naar de R0. Ik zie vooral veel aanpassingen aan aansluitingen, maar weinig werkelijke verbredingen.
En tussen spits en dal zowel als tussen weekdagen en weekend zit een minder groot verschil. In het weekend wordt afgezien van een lagere frequentie geen compleet andere dienstregeling gereden dan op weekdagen.
Van het stoppatroon in België kan ik niks zinnigs maken. Op sommige stations wordt in het weekend helemaal niet gestopt - zoiets is in NL ondenkbaar.
Maar terug naar de R0. Ik zie vooral veel aanpassingen aan aansluitingen, maar weinig werkelijke verbredingen.
-
- stadsweg
Dat is omdat vooral de capaciteit van enkele knooppunten en de weefbewegingen aan de onduidelijk (1970s) aangelegde knooppunten de oorzaak blijken te zijn van stremming van het verkeer op de R0.Maar terug naar de R0. Ik zie vooral veel aanpassingen aan aansluitingen, maar weinig werkelijke verbredingen.
mvg
JJN
-
- 2x4 autosnelweg
Wie nog eens het overzicht wenst van alle verschillende scenario's die nu voorliggen voor de Brusselse ring kan die in onderstaand artikel nog eens nalezen. Men wil de werken starten in 2024, maar uit het artikel blijkt zeer duidelijk de rol van Brussel die dwarsligt. Lijkt me sterk als de timing gehaald kan worden. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/25 ... r-uitzien/
-
- 2x2 autosnelweg
Ik ben nog altijd van mening dat de partijen hun betrokken ministers en kabinetten in het gewest eens dringend op het matje moeten roepen.
Omdat zij eindelijk de kaart van duurzaamheid willen trekken, moet de rest van het land eindeloos in de file blijven staan? Dan gaan ze mooi hun smoglaag mogen behouden.
Heel de opzet van onderstaande plannen is net om het verkeer vlotter rond Brussel te krijgen, niet erin. Men heeft daar zelf al genoeg invalswegen flink beperkt of zelfs misvormd dus niemand heeft nog veel zin om er zonder reden binnen te rijden.
Omdat zij eindelijk de kaart van duurzaamheid willen trekken, moet de rest van het land eindeloos in de file blijven staan? Dan gaan ze mooi hun smoglaag mogen behouden.
Heel de opzet van onderstaande plannen is net om het verkeer vlotter rond Brussel te krijgen, niet erin. Men heeft daar zelf al genoeg invalswegen flink beperkt of zelfs misvormd dus niemand heeft nog veel zin om er zonder reden binnen te rijden.
-
- dorpsstraat

Waren ze maar voor dergelijke rede vatbaar, het zou snel opgelost zijn
Helaas is er in Brussel een groene minister verantwoordelijk voor mobiliteit. En elke euro voor wegverkeer, of elke cm extra wegcapaciteit, is gewoon taboe voor die mensen. De enige hefboom die ik zie, is de situatie rond het Laarbeekbos. Als ze daar een lange tunnel plannen en het bos uitbreiden, zou dit wel eens de wortel kunnen zijn die de tegenstanders over de streep trekt
-
- dorpsstraat
Is dat niet gewoon een spel van geven, nemen en opbieden? Beetje dwars doen om te scoren bij eigen kiezers (dat moet een politicus nu eenmaal doen in een federaal georganiseerd land), "toegevingen" afdwingen, en dan uiteindelijk tot een compromis komen?
En eerlijk gezegd vind ik massale investeringen in fiets- en OV-infra geen slechte zaak. De totale baten worden er alleen maar groter op. Inpassing van ecoducten en andere landschapelementen kunnen de achteruitgang van flora en fauna alleen maar verhelpen, kan niemand tegen zijn denk ik.
Bedenking: Misschien moet de naam van dit forum veranderen naar mobiliteitsforum, dan kunnen we een meer open discussies voeren. Want zelf op dit forum beseft iedereen dat het een én-én verhaal zal moeten worden, niet? Verschillende modi laten samenwerken, zoals bv NMBS + Bluebike. Of deelwagens + deelsteps. Of zelfs dat idee van de paraplu-verhuur in Brussel-Noord (of was het -Centraal?), dat toont aan dat je weet waar de frictie zit bij de reizigers. Beseffen dat de mobiliteitsnoden in de stad anders zijn dan in het hinterland, maar dat sommigen zich nu eenmaal tussen deze twee verplaatsen.
Zonder multi-modaal denken zal de auto een onflexibel relikwie uit een vervlogen tijd worden. Enkel nog gebruikt "op den buiten", te ver weg van werkegelegenheid en supermarkten.
Maar wat de Ring betreft: ik stem voor parralelbanen + een grote opschaling van infra voor fietsers en OV!
En eerlijk gezegd vind ik massale investeringen in fiets- en OV-infra geen slechte zaak. De totale baten worden er alleen maar groter op. Inpassing van ecoducten en andere landschapelementen kunnen de achteruitgang van flora en fauna alleen maar verhelpen, kan niemand tegen zijn denk ik.
Bedenking: Misschien moet de naam van dit forum veranderen naar mobiliteitsforum, dan kunnen we een meer open discussies voeren. Want zelf op dit forum beseft iedereen dat het een én-én verhaal zal moeten worden, niet? Verschillende modi laten samenwerken, zoals bv NMBS + Bluebike. Of deelwagens + deelsteps. Of zelfs dat idee van de paraplu-verhuur in Brussel-Noord (of was het -Centraal?), dat toont aan dat je weet waar de frictie zit bij de reizigers. Beseffen dat de mobiliteitsnoden in de stad anders zijn dan in het hinterland, maar dat sommigen zich nu eenmaal tussen deze twee verplaatsen.
Zonder multi-modaal denken zal de auto een onflexibel relikwie uit een vervlogen tijd worden. Enkel nog gebruikt "op den buiten", te ver weg van werkegelegenheid en supermarkten.
Maar wat de Ring betreft: ik stem voor parralelbanen + een grote opschaling van infra voor fietsers en OV!
-
- verkeersader
Ik geloof daar eigenlijk helemaal niet zo in, en is vooral wensdenken, en zo populair zijn die deelauto's niet eens, hier in de wijk heeft een auto van greenwheels gestaan, niemand gebruikte het, daarom zijn ze hier in de wijk ook gestopt.
Het openbaar vervoer is trouwens ook echt niet goedkoop te noemen, ik durf zelfs te stellen dat je met een goedkope auto (aygo, picanto) minder kwijt bent dan dat je met het OV gaat reizen voor het volle tarief.
Het openbaar vervoer is trouwens ook echt niet goedkoop te noemen, ik durf zelfs te stellen dat je met een goedkope auto (aygo, picanto) minder kwijt bent dan dat je met het OV gaat reizen voor het volle tarief.
-
- autoweg
Ligt eraan hoeveel je reist. In NL is de belasting op autobezit achterlijk hoog, maar als dat er eenmaal staat kan je relatief goedkoop veel kilometers maken.
-
- Moderator
Autobezit in Nederland hoeft toch maar weinig te kosten. Ja als je een nieuwe D-segmenter op diesel wil rijden is dat erg duur, maar het gros van de mensen bezit een tweedehands auto met een motorrijtuigenbelasting van 20-50 euro per maand.