[R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg

Re: [R000] Ring Brussel wordt uitgebreid

Bericht door Tommy »

Alfa schreef: za 10 aug 2024, 23:53 Zoals verwacht houden veel vrachtwagens zich niet aan enkel maar een bordje: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/08 ... sen-toege/
Veel vrachtwagens negeren weekendverbod op viaduct van Vilvoorde: "Fysieke maatregelen zoals barrières niet uitgesloten"

Op de binnenring rond Brussel mogen dit weekend voor het eerst geen voertuigen van méér dan 3,5 ton rijden over het viaduct van Vilvoorde richting Zaventem. Het gaat dan natuurlijk vooral over vrachtwagens en bussen, maar toch telde VRT NWS er vandaag nog tot 4 vrachtwagens per minuut. Het verbod komt er door een nieuwe fase in de renovatie van het viaduct die al een tijd bezig is en geldt elk weekend tot het voorjaar van 2026.
Jup! Gezien. Een Litouwse trekker en een Duitse trekker... Tientallen borden los negeren. De Duitse trekker heeft zelfs het viaduct zelf op de tweede rijstrook genomen. Ik kan daar niet bij. Dat zijn dan professionele chauffeurs. Een miljoenenproject, ook ten voordele van hen, en een beetje moeite doen in de weekends voor delicate laswerken... Neen, het kan er niet vanaf!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Het gaat zover komen dat er manuele controle komt.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Enige wat zulke chauffeurs gaan bereiken met dat wangedrag is dat men voor een volgend project de rijbaan gewoon compleet afsluit bij dit soort werkzaamheden. En dat dus iedereen gedupeerd wordt.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Foto van het AWV. Ook gepubliceerd door VRT.

De boodschap is dus "fysieke barrières niet uitgesloten". En daar wordt dus inderdaad iedereen door afgestraft.

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Liever dat dan (een voor zover mogelijke) ineenstorting door de vrachtwagens rijdend tijdens de laswerken.

Communicatie tussen de (buitenlandse) federaties/organisaties en hun transportbedrijven mocht dan toch wel veel beter gedaan worden.
Laatst gewijzigd door Joshua op zo 11 aug 2024, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Voila, en alle gekheid op een stokje, het lijkt mij echt wel de beste manier om dit aan te pakken. Er is hier veel sprake over de aanleg van een tijdelijk viaduct en brugdek, maar we spreken op deze locatie over zo'n grote schaal. Da's niet zo evident te bewerkstelligen met 150.000 voertuigen per dag. In Antwerpen gaat dat nog in de context van het viaduct van Merksem, maar hier is dat next level.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Handhaving met camera's is uiteraard ook mogelijk. Dat zal al meer vrachtwagens weren dan als er geen camera's zijn zoals nu. Met 'fysieke barrières' weet ik niet of ze een volledige afsluitingen bedoelen. Ik veronderstel eerder poortjes zodat vrachtwagens er fysiek niet doorkunnen. Zoals ze vroeger bij de werken op de Antwerpse ring ook gedaan hebben.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ En in Duitsland, zoals bij de oude Leverkusener Brücke.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En die slagbomen leidden daar niet tot onaanvaardbare files.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wimpie25 schreef: zo 11 aug 2024, 23:02 Foto van het AWV. Ook gepubliceerd door VRT.

De boodschap is dus "fysieke barrières niet uitgesloten". En daar wordt dus inderdaad iedereen door afgestraft.

Afbeelding
Deze foto is minstens een half jaar oud (gezien de kale bomen).

Je ziet hier de stellage waarmee ze onder de brug aan lassen. Dus tijdens een groot deel van de eerste fases van de werkzaamheden (het lassen) zie je vanaf de R0 zelf weinig van de werken. Dat gebeurt dus onder de brug.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Wimpie25 schreef: zo 11 aug 2024, 23:15 ^^
Voila, en alle gekheid op een stokje, het lijkt mij echt wel de beste manier om dit aan te pakken. Er is hier veel sprake over de aanleg van een tijdelijk viaduct en brugdek, maar we spreken op deze locatie over zo'n grote schaal. Da's niet zo evident te bewerkstelligen met 150.000 voertuigen per dag. In Antwerpen gaat dat nog in de context van het viaduct van Merksem, maar hier is dat next level.
In mijn voorstel wordt naast de brug, de nieuwe overspanningen op noodpijlers gebouwd. Dit soort pijlers kunnen minder sterk uitgevoerd, omdat het brugdek bij de bouwfase nog geen zware asfaltverharding heeft en geen verkeer over de dit deel rijdt. Later is het een kwestie van inschuiven.

Begin jaren tachtig werd op deze wijze de spoorbruggen bij Culemborg en Nijmegen gedeeltelijk vernieuwd en daar lag het treinverkeer hooguit enkele weekenden plat.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Alfa schreef: za 10 aug 2024, 23:52 Het viaduct van Vilvoorde is zo hoog om over de voormalige fabriek van Renault Vilvoorde te gaan. Mocht men een nieuw viaduct bouwen zou het zo hoog niet moeten zijn (want de fabriek is weg).
De doorvaarthoogte van het Zeekanaal Brussel-Schelde is 31,70 meter; waardoor een vaste brug minimaal 32 meter hoog moet zijn:
https://www.visuris.be/default.aspx?pat ... BRGA100079
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Er wordt hier gesuggereerd dat het wegens gebrek aan handhaving is maar ik denk dat het ook gewoon voor veel chauffeurs niet duidelijk is.
Borden zoals, enkel in het Nederlands zijn nogal complex. Er is dan wel een informatiecampagne geweest op parkings, daar bereik je niet iedereen mee.
AfbeeldingIMG20240812114944 by bMundial, on Flickr (foto vanuit de lijnbus met mijn GSM, vandaar de mindere kwaliteit)

Het is ook lastiger dat het enkel in het weekend is, anders kon je de signalisatie aanpassen en er een duidelijk verbod voor vrachtwagens voor de noordelijke ring opzetten.
Zoals hierTours gesignaleerd wordt.

Ik weet ook niet of het in Antwerpen en Gent al aangegeven staat? Daar kan je ook al heel wat verkeer afleiden via de E17/E313 en de E19.

Fysieke barrières lijken me uiteindelijk de beste oplossing.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De werken aan het viaduct van Vilvoorde en de gewichtsbeperking van 3,5 ton tijdens de weekenden stond zelfs aangegeven op het vulpistool van de Total in Barchon (bij de afrit van de E40). Niet dat een trucker daar ooit zou tanken, maar het wordt dus wel breed gecommuniceerd.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Er is (terecht mijn inziens) veel om te doen:

Link VRT: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... 5b-424f-b/
Maar ook deze van Het Nieuwsblad: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240906_95539844

En ik had ergens gelezen dat er ondertussen zekerheid is dat er fysieke barrières zullen komen. Welke dat worden weet ik niet...
Vraag me dan wel af wat er zal gebeuren als de vrachtwagen effectief tot aan de barrière zal rijden? Rijstrook versperd? Pff!
www.vanityplates.be
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Het worden dus hoogtebegrenzers van 3m!

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/09 ... n-3-5-ton/
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik weet niet of dat hier al ergens gezegd is, maar de afbraakwerken van het knooppunt Zaventem zijn gestart. Er is al 1 viaduct van de A201 afgebroken!
Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman »

Welk stuk is al afgebroken? Want voor zover ik weet zijn er nog geen nieuwe aansluitingen gebouwd.

Renovaties van de betonnen pilaren heb ik wel al zien plaats vinden.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Mundial schreef: di 13 aug 2024, 0:04 Borden zoals, enkel in het Nederlands zijn nogal complex.
Ik hoorde net op VRT nieuws ook iemand van de transportsector zeggen, vanwege de taalwetgeving zijn de borden alleen in het Nederlands.
De taalwetgeving... blijkbaar belangrijker dan dat buitenlandse chauffeurs cruciale informatie meekrijgen :roll:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... -295ad303/

De bebording is op zich duidelijk. Het probleem is dat chauffeurs bewust de regels overtreden. 'dat bord geldt niet voor mij'.

Het enige andere wat je kan doen is een fysieke breedtesluis, zoals in Duitsland wordt toegepast, maar dat kan alleen permanent en creëert fors meer verkeershinder.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Victor schreef: za 12 okt 2024, 19:27
Mundial schreef: di 13 aug 2024, 0:04 Borden zoals, enkel in het Nederlands zijn nogal complex.
Ik hoorde net op VRT nieuws ook iemand van de transportsector zeggen, vanwege de taalwetgeving zijn de borden alleen in het Nederlands.
De taalwetgeving... blijkbaar belangrijker dan dat buitenlandse chauffeurs cruciale informatie meekrijgen :roll:
Ja welkom in Vlaanderen, nee maar net zoals Chris aangeeft zijn ze duidelijk aangezien dat ze taalloos zijn en nagenoeg in heel Europa/de wereld te zien zijn.
Chris schreef: za 12 okt 2024, 19:34 Het enige andere wat je kan doen is een fysieke breedtesluis, zoals in Duitsland wordt toegepast, maar dat kan alleen permanent en creëert fors meer verkeershinder.
Ik dacht zelf dat men dat zo ging gaan oplossen. Misschien zou een systeem gelijk bij het Oostenrijkse Luegbrücke gebruikt kunnen worden?, namelijk met een gewichtsweegschaal/meter en ze er dan van af sturen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Cartman schreef: za 12 okt 2024, 11:52 Welk stuk is al afgebroken? Want voor zover ik weet zijn er nog geen nieuwe aansluitingen gebouwd.

Renovaties van de betonnen pilaren heb ik wel al zien plaats vinden.
1 van de 2 brughelften van de A201 over de R0. En ook al enkele verbindingsbogen.
Ernie
dorpsstraat

Bericht door Ernie »

Chris schreef: za 12 okt 2024, 19:34 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... -295ad303/

De bebording is op zich duidelijk. Het probleem is dat chauffeurs bewust de regels overtreden. 'dat bord geldt niet voor mij'.

Het enige andere wat je kan doen is een fysieke breedtesluis, zoals in Duitsland wordt toegepast, maar dat kan alleen permanent en creëert fors meer verkeershinder.
Moet deze sluis niet voor de afrit worden geplaatst zodat diegenen die om welke reden dan ook de borden hebben genegeerd er nog af kunnen...
Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/14 ... n-brussel/

Nog een brokkenbrug er bij, deze keer op de R0. Kan best zijn dat het te maken heeft met recente herstellingen aan één of andere voeg, maar puur visueel kon je daarvoren al tot de conclusie komen dat het er allemaal oud en ononderhouden uitziet.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het gaat blijkbaar om een siermuur, dus geen structurele problemen. Niet veel aan de hand dus, enkel wat tijdelijke hinder om de bakstenen weg te nemen.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Ernie schreef: ma 14 okt 2024, 12:22 Moet deze sluis niet voor de afrit worden geplaatst zodat diegenen die om welke reden dan ook de borden hebben genegeerd er nog af kunnen...
Er staan er 2: een voor de afrit die flexibel is en na de afrit een iets stevigere.
uitleg van het Verkeerscentrum

Het gebruik van de barrières wordt als een succes beschouwd, de laswerken kunnen eindelijk starten.
Artikel van HLN
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Nochtans: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... -295ad303/
Ik blijf dit toch straf vinden voor professionele chauffeurs!
www.vanityplates.be
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Dat is een nogal spectaculair filmpje van de minst oplettende chauffeurs. Hier wordt het duidelijker uitgelegd.
Er zijn er wellicht die "eens proberen" om toch door te rijden maar als je die barrière ziet zou je toch richting uitrit moeten gaan. De hoogte van je voertuig is toch wel basiskennis voor professionele chauffeurs.
Geo
polderweggetje

Bericht door Geo »

Tommy schreef: di 15 okt 2024, 12:08 ^^
Nochtans: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... -295ad303/
En als je even naar rechts in het beeld kijkt na ongeveer 30 seconden, zie je een auto die met een gevaarlijk manoeuvre een busje rechts inhaalt, half over de vluchtstrook. :schrikreactie:
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Omdat er op het einde van die afrit twee voorsorteerstroken liggen. Da's niet geheel ongebruikelijk om al wat vlotter "voor te sorteren".

Trouwens ook ontopic, heel die omgeving is daar trouwens mooi vernieuwd. Het complex aan Koningslo is jarenlang een El Dorado geweest. Nu ligt er een mooie brug die aansluit op de Fietsring rond Brussel. Enige probleem is dat op het grondgebied van het BHG, het gebrek aan fietsinfra nu wel steeds meer begint af te steken.

https://www.google.com/maps/@50.9132974 ... FQAw%3D%3D