Vrienden,
Dit jaar nu eens geen gejakker over de Route Soleil maar cul- en natuur opsnuiven via de Route National.
Ben zeer benieuwd naar ervaringen en expertises van anderen die dit al eens gedaan hebben, en uiteraard de do's en dont's...
We gaan van Mijdrecht naar Sarlat, gaan vroeg weg en vraag me bij deze af hoe ik het beste kan rijden.
Wie kan mij voorzien van een routebeschrijving met bijpassende anekdotes?
Merci beaucoup!
Van Utrecht naar de Dordogne via Route National
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
-
- 4x3 autosnelweg
-
- Moderator
De vroegere N20 is omgebouwd tot tolvrije A20. Voor Vierzon - Brive was dat dus de alternatieve Route Nationale, maar die bestaat niet meer. Een goed alternatief (waarom je die zou willen?) voor de A20 is er niet, alleen bergen lokale D-weggetjes, maar volgens mij heb je zo'n Route Départementale ook wel gezien na 200km.
-
- 4x3 autosnelweg
Als je wilt ontjakkeren, is het denk ik niet zo heel belangrijk of je nou een snelweg, een snelweg-achtige N-weg of wat voor secondaire weg ook te pakken hebt. Dan gaat het er veel meer om dat je van leuke stad naar leuke stad rijdt, en in de tussentijd nog wat aardige natuur meepakt. Dat je niet 1000 km per dag over de snelweg hoeft, maar 's ochtends een kop koffie drinkt in de ene stad, een stukje rijdt om vervolgens te lunchen in de andere, en daarna weer een stukje naar je logeeradres. Rijden over N-wegen om het rijden over de N-wegen lijkt mij dan ook niets.
Op die manier kun je alles doen, wat ook maar je interesse heeft. Doe je het om de wijn, pak dan zeker de Champagne mee. Voor steden en cultuur denk ik aan Reims, Vézelay en Orléans die op je route zouden kunnen liggen. Voor het landschap kun je een stuk Loire meepakken, maar juist ook weer de Puy-de-Dome. Kortom, vul het zelf in, en pak tussendoor gewoon de snelweg als dat zo uitkomt. Van je route naar de Dordogne kun je zoveel maken ...
Over do's en don't van de Route Nationale bestaat overigens een apart topic, maar dat gaat eerder over RNs waar je tempo kunt maken. Even zoeken op het Frankrijk-subforum.
Op die manier kun je alles doen, wat ook maar je interesse heeft. Doe je het om de wijn, pak dan zeker de Champagne mee. Voor steden en cultuur denk ik aan Reims, Vézelay en Orléans die op je route zouden kunnen liggen. Voor het landschap kun je een stuk Loire meepakken, maar juist ook weer de Puy-de-Dome. Kortom, vul het zelf in, en pak tussendoor gewoon de snelweg als dat zo uitkomt. Van je route naar de Dordogne kun je zoveel maken ...
Over do's en don't van de Route Nationale bestaat overigens een apart topic, maar dat gaat eerder over RNs waar je tempo kunt maken. Even zoeken op het Frankrijk-subforum.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- polderweggetje
Een goede b-route is ook de oude RN675 (nu D 6/975), van Contres (iets ten zuiden van Blois) helemaal naar Brantome, vlakbij Perigueux. Goed om te onthaasten en niet erg druk.
Neem er wel de tijd voor, als je een "leuke" RN route van 900 km in één dag wil rijden zorgt dat voor meer ergernis dan rust.
Neem er wel de tijd voor, als je een "leuke" RN route van 900 km in één dag wil rijden zorgt dat voor meer ergernis dan rust.