Dat denken/zien ze al jaren... en wat is het resultaat?" Ik denk dat de tram veel mensen uit de auto kan krijgen, ik zie het aantal ov-reizigers met 50 tot 100 procent toenemen."
[LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [LOKAAL OV] Dure nutteloze prestigeprojecten
-
- Moderator
** stofstof **
En een van de reacties met een betere oplossing:[url=http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php?datum=20100301&item=540]www.htmfoto.net[/url] (HAAGS EN OV-NIEUWS) (1-3-2010) schreef: GroenLinks: De tram terug in Nijmegen
Snel, schoon, veilig en comfortabel: dat is de tram. De kans dat dit fantastische vervoermiddel terugkeert in het Nijmeegse straatbeeld is groot. De Stadsregio heeft de tram omarmd en er wordt flink gelobbyd voor geld bij het rijk. De plannen gaan uit van het tracé Heijendaal - Centraal Station - Plein 1944 - Burchtstraat - Oosterhout- Bemmel. Drijvende kracht achter de tram is GroenLinks-wethouder Jan van der Meer. "Nijmegen heeft de tram echt nodig. Kijk maar eens naar buslijn 10 van het station naar de universiteit. Mensen zitten als ingeblikte sardientjes in die verlengde bussen. Dat wordt alleen beter als we overstappen op de tram, want dan kun je in één keer tot wel tweehonderd passagiers vervoeren."
Minder files
"Ook voor het centrum biedt de tram een uitkomst. Vanwege de rails hebben trams namelijk minder ruimte nodig dan bussen. Dat betekent meer ruimte voor winkelpubliek en terrassen. De tram zorgt bovendien voor minder files op de Waalbrug. Met een tram kun je snel, comfortabel en frequent veel mensen de Waal over helpen. Forensen en bezoekers van de binnenstad parkeren straks hun auto bij het transferium bij Ressen en stappen over op de tram."
Beter imago
"De tram trekt veel meer passagiers dan de bus", vertelt Van der Meer. "Dat komt omdat de tram een veel beter imago heeft. In sommige Franse steden waar de tram weer is ingevoerd, is de groei soms honderd procent of meer. GroenLinks gaat ervoor! Maar dan moeten andere overheden wel met geld over de brug komen. Daar blijven we ons de komende tijd stevig voor inzetten", aldus de vastberaden wethouder.
coos schreef:Buslijn 10 is een studentenlijn, een ringlijn van het Centraal Station naar het Universiteitsterrein Heyendaal en terug. Er rijden gelede bussen op met een interval van 4 minuten op de drukke uren. Hij kan dan het vervoer niet aan. De druk kan een heel eind van de ketel als de treinen uit de richting Arnhem zouden doorrijden tot station Heyendaal. Even de bovenleiding doortrekken, en een uitloopspoor aanleggen. Dat zou al meer dan de halve oplossing zijn. Maar ja, deze 2 km spoorbaan is weggegeven aan Arriva.................Dan maar een tram door de binnenstad en over de Waalbrug? ik zie er niks van komen. Even over de foto: de GTN-trams waren gewoon egaal gebroken wit, niet geel, met twee stroomafnemers vanwege de steile hellingen (Stikke Hezelstraat en in Berg en Dal). Ze dateren uit 1910.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg
Aardig alternatief, maar de vraag is alleen:
- wat is de gewenste frequentie van de tram?
- wat is de gewenste frequentie van de tram?
-
- 4x3 autosnelweg
De gedachte van een tram als alternatief voor een buslijn met (blijkbaar) onvoldoende capaciteit vind ik niet zo heel gek. Weet niet of hij in de Nijmeegse context ook praktisch haalbaar is en of een betere treinverbinding naar Heyendaal wellicht een betere oplossing is, maar die tram als alternatief voor bus 4 zie ik nou niet direct als duur nutteloos lokaal prestigeproject.
Alleen jammer dat zo'n wethouder dan meteen doorslaat met een verbinding over de Waalbrug naar het Transferium bij Ressen. Over welke vervoersvraag heb je het daar? Waarschijnlijk bovenal een gehoopte vervoersvraag, omdat men mensen van buiten het liefste op een transferium stalt. En over welke Waalbrug heeft de wethouder het hier? Naar ik aanneem de bestaande, niet de nieuwe. Kortom, dat moet wel eindigen in een beperking van de capaciteit die daar thans voor het autoverkeer beschikbaar is.
Alleen jammer dat zo'n wethouder dan meteen doorslaat met een verbinding over de Waalbrug naar het Transferium bij Ressen. Over welke vervoersvraag heb je het daar? Waarschijnlijk bovenal een gehoopte vervoersvraag, omdat men mensen van buiten het liefste op een transferium stalt. En over welke Waalbrug heeft de wethouder het hier? Naar ik aanneem de bestaande, niet de nieuwe. Kortom, dat moet wel eindigen in een beperking van de capaciteit die daar thans voor het autoverkeer beschikbaar is.
-
- autoweg
Elektrificeren van het spoor tot Nijmegen Heyendaal wordt serieus onderzocht. Overigens is Nijmegen Heyendaal vanuit Arnhem met een goede overstap (vijf minuten, zelfde perron) bereikbaar. Het probleem is meer dat het station zon 800 tot 1500 meter van de campus vandaan ligt (afhankelijk waar je precies moet zijn), terwijl de bus bij de faculteiten voor de deur stopt en natuurlijk met een veel hogere frequentie rijdt.
-
- 4x5 autosnelweg

300 meter en je staat op het Geert Grooteplein. Werkelijk loopafstand.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Volgens mij is er niet voor niets een paar jaar geleden een nieuwe busbaan pal naast het spoor aangelegd. Daarnaast: is er nog wel ruimte om het 3de spoor bij Heyendaal (opnieuw) aan te leggen?
-
- 4x5 autosnelweg

Tuurlijk kun je dat 3e spoor opnieuw aanleggen.
Gewoon die busbaan weer opdoeken.
-
- 2x5 autosnelweg
Die luie studenten kunnen natuurlijk vanuit het station Heyendaal ook fietsen...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator
Tja, wat dat betreft is die OV-kaart ook niet zo geweldig. Een boel tramlijnen zijn nodig vanwege die reden (overvolle bussen door studenten). Het kost een boel geld en de voornaamste gebruikers betalen niet eens. Die tram in Groningen is min of meer hetzelfde.mavas schreef:Die luie studenten kunnen natuurlijk vanuit het station Heyendaal ook fietsen...
-
- Voorzitter
Die studenten leveren de samenleving later wat op. Bovendien betalen studenten wel degelijk voor het openbaar vervoer. Bij de invoering van de ov-studentenkaart is dat ten koste gegaan van de studiefinanciering, die toen omlaag ging. Nog steeds krijgen ov-bedrijven vergoedingen; ik meen in totaal 91 euro per maand per student.Chris schreef:Het kost een boel geld en de voornaamste gebruikers betalen niet eens.
Overigens is het percentage studenten in het ov zeker niet zo hoog dat je het de voornaamste gebruikers kunt noemen.
-
- 4x3 autosnelweg
De OV-studentenkaart was natuurlijk een bezuiningsoperatie van de eerste orde, en vervolgens is er ook nog eens verder bezuinigd met het onderscheid tussen week- en weekendkaart. Het zou erg lullig zijn om de slachtoffers van die bezuiniging vervolgens ook nog eens te verwijten dat zij gebruik maken van datgene wat zij in ruil voor harde cash hebben gekregen. Ook al heb je het over afstanden waarop prima gefietst kan worden.
-
- 4x5 autosnelweg
Iets gratis verstrekken leidt per definitie tot overconsumptie (economische wetmatigheid). Je kunt veel beter 91 euro tegoed op een OV chipkaart zetten en de op = op regel introducerenCoen Tunnel schreef:Die studenten leveren de samenleving later wat op. Bovendien betalen studenten wel degelijk voor het openbaar vervoer. Bij de invoering van de ov-studentenkaart is dat ten koste gegaan van de studiefinanciering, die toen omlaag ging. Nog steeds krijgen ov-bedrijven vergoedingen; ik meen in totaal 91 euro per maand per student.Chris schreef:Het kost een boel geld en de voornaamste gebruikers betalen niet eens.
Overigens is het percentage studenten in het ov zeker niet zo hoog dat je het de voornaamste gebruikers kunt noemen.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- stadsweg
En al die studenten op de fiets laten komen levert ook veel problemen op. In Delft is het OV naar de TU wijk niet bepaald goed. De meeste studenten die van buitenaf komen hebben dan ook een fiets op het station staan. Hierdoor is er altijd een gebrek aan fietsenstallingen en is de hele omgeving van het station een grote fietsenstalling. Dat brengt ook weer kosten met zich mee. Er wordt namelijk een enorme ondergrondse fiestenstalling gebouwd om het een beetje te kunnen bijbenen. De modellen wijzen er overigens op dat ook dat onvoldoende zal zijn. Met de aanleg van tram 19 zal de fietsenstalling echter wat worden ontlast.
-
- stadsweg
Dan kunnen sommige studenten dus een hoop snoepreisjes maken terwijl de Rotterdammer die in Groningen studeert maar 2x per maand naar zijn ouders kan.Vinny schreef: Iets gratis verstrekken leidt per definitie tot overconsumptie (economische wetmatigheid). Je kunt veel beter 91 euro tegoed op een OV chipkaart zetten en de op = op regel introduceren
-
- 4x3 autosnelweg
Je ging toch in Groningen studeren om vooral ver weg van je ouders te zitten?
Ik zie het idee van Vinny best wel zitten. Het tegoed zou zeker wat hoger mogen zijn dan 91 euro per maand (de overheid koopt op grote schaal in en moet de betaling in natura wel naar studenten kunnen rechtvaardigen), maar maximeren is helemaal geen gek idee. Het maximumbedrag zou vervolgens gebaseerd moeten zijn op een reële transportbehoefte voor zowel thuiswoners als kamerbewoners. Dat wil zeggen dat thuiswoners 22 keer per maand heen en weer moeten kunnen reizen van hun ouderlijk adres naar de universiteit (transport van pak 'm beet 25 kilometer). Kamerbewoners zouden met een zekere regelmatig een weekend heen en weer moeten kunnen rijden naar hun ouderlijk adres (potentieel van de ene kant van het land naar de andere). Uiteraard neem je je ongebruikte tegoed mee.
Ik zie het idee van Vinny best wel zitten. Het tegoed zou zeker wat hoger mogen zijn dan 91 euro per maand (de overheid koopt op grote schaal in en moet de betaling in natura wel naar studenten kunnen rechtvaardigen), maar maximeren is helemaal geen gek idee. Het maximumbedrag zou vervolgens gebaseerd moeten zijn op een reële transportbehoefte voor zowel thuiswoners als kamerbewoners. Dat wil zeggen dat thuiswoners 22 keer per maand heen en weer moeten kunnen reizen van hun ouderlijk adres naar de universiteit (transport van pak 'm beet 25 kilometer). Kamerbewoners zouden met een zekere regelmatig een weekend heen en weer moeten kunnen rijden naar hun ouderlijk adres (potentieel van de ene kant van het land naar de andere). Uiteraard neem je je ongebruikte tegoed mee.
-
- 2x5 autosnelweg
Wat mij betreft krijgt de:
- uitwonende student een trajectkaart voor het weekend + vrijdagmiddag & maandagochtend en een maandelijks tegoed voor als de student naar stage moet, op excursie moet, etc
- thuiswonende student een trajectkaart voor doordeweeks, met dezelfde overige voorwaarden als hierbvoven.
- uitwonende student een trajectkaart voor het weekend + vrijdagmiddag & maandagochtend en een maandelijks tegoed voor als de student naar stage moet, op excursie moet, etc
- thuiswonende student een trajectkaart voor doordeweeks, met dezelfde overige voorwaarden als hierbvoven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- stadsweg
Op zich is het wel een bezuinigingsmogelijkheid. Ik zie dan meer in een tegoed afhankelijk van je woon, studeer en oudersadres. De OV-studentenkaart heeft echter ook een functie om mensen het OV in te lokken. Doordat studenten in hun studenten overal komen met het OV is het de gedachte dat meer van die studenten ook later van het OV gebruik gaan maken. Dat doe je grotendeels de das om met dergelijke systemen.
-
- 4x3 autosnelweg
Je kunt het niet maken om iedereen 91 euro te korten en dan wel enorm te gaan differentiëren in het OV-budget dat je ervoor terug krijgt.RoelZ1 schreef:Ik zie dan meer in een tegoed afhankelijk van je woon, studeer en oudersadres.
-
- 2x4 autosnelweg
Een eufemisme voor uiterst belabberd. Vermoedelijk het slechtst van alle studentensteden. In de spits heb je nog wel iets aan lijn 69. Daarbuiten moet je het met een uurdienst doen (121 uit Pijnacker of 129 uit Rotterdam) en vaak ook nog eens een stuk lopen. Colleges zijn nu eenmaal niet standaard van 8:30 tot 16:30, dus veel Delftse studenten fietsen inderdaad.RoelZ1 schreef:In Delft is het OV naar de TU wijk niet bepaald goed.
Ik moet ook regelmatig voor mijn werk naar de TU-wijk. Als het even kan met de auto, maar anders met de bus/trein naar het station en daarna buiten de spits met de taxi (of helemaal lopen (ca 2 km) op een mooie dag)
De tram duurt nog minstens 2 jaar. Als die een kwartiersdienst krijgt buiten de spits, wordt het een stuk beter.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- stadsweg

Lijn 69 rijdt inderdaad alleen in de spits, niet meer over de mekelweg maar over de schoenmakestraat.
Door het Mekelpark is lijn 129 via de Rotterdamseweg gaan rijden. (Nu RET lijn 40). Spits 4x per uur, daar buiten 2x per uur.
Lijn 121 rijdt buiten de spits 2x per uur, in de spits 4x per uur. (niet meer via Stieltjesweg)
Nieuwe buslijn 174 (Delft - Bleiswijk) rijdt de hele dag 2x per uur.
De tram duurt nog even inderdaad, maar gaat overdag de hele dag 6x per uur rijden:)
-
- 4x5 autosnelweg
Het is ook wel te lopen hoor. Ik heb een aantal jaren geleden wel eens een studentenfeestje in Delft Zuid gehad. Delft is een kleine stad: alles is te belopen 

-
- 2x3 autosnelweg
Ik zou niet weten waarom het een probleem is dat het voor studenten duidelijk wordt dat personenvervoer geld kost. En dat het niet normaal is om voor elk onbenullig ritje de bus te nemen of om elk weekend van Groningen terug naar Rotterdam te reizen.RoelZ1 schreef:Op zich is het wel een bezuinigingsmogelijkheid. Ik zie dan meer in een tegoed afhankelijk van je woon, studeer en oudersadres. De OV-studentenkaart heeft echter ook een functie om mensen het OV in te lokken. Doordat studenten in hun studenten overal komen met het OV is het de gedachte dat meer van die studenten ook later van het OV gebruik gaan maken. Dat doe je grotendeels de das om met dergelijke systemen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- Forumbeheerder
Het is met het OV en de verkeerssituatie rondom de TU niet echt optimaal aangezien de gehele Michiel de Ruyterweg nu openligt en af en toe wat files staan. Overigens kun je naast bus 40, 69, 121 en 174 die door de TU wijk rijden ook nog 60, 62 en 80 nemen die oa langs Bouwkunde en Biotechno rijden. Je kan dan alsnog een stukje lopen richting de aulaRoelZ1 schreef:In Delft is het OV naar de TU wijk niet bepaald goed.

-
- 2x4 autosnelweg
De grootst mogelijke afstand binnen de bebouwde kom is iets van 4 a 5 kilometer. Vanuit het centrum naar Tanthof is ongeveer 3 kilometer. In vergelijking met andere steden met ongeveer hetzelfde inwoneraantal is dat weinig. De bevolkingsdichtheid van Delft is door het compacte karakter van de stad een van de hoogste van Nederland.Vinny schreef:Het is ook wel te lopen hoor. Ik heb een aantal jaren geleden wel eens een studentenfeestje in Delft Zuid gehad. Delft is een kleine stad: alles is te belopen
Voor sommige delen van de TU-wijk kan het een optie zijn om al in Delft-Zuid uit de trein te stappen.
-
- 4x5 autosnelweg
Iets met gezelligheid en nachttreinen enzo

-
- stadsweg
Dat ligt er inderdaad aan welke faculteit je moet zijn. Je vergeet bus 81. Dat is eigenlijk de enige bus die ik nu nog weleens neem als het regent. Die komt namelijk ook langs mijn huis. Het wordt kwa OV natuurlijk helemaal een ramp als de Sebastiaansbrug eruit ligt. Ik heb ergens gelezen dat bus 40 niet eens meer naar het station zal rijden maar alleen tussen de TU wijk en Rotterdam. Bus 69, 121 en 174 zullen via Tanthof rijden.Mark schreef: Het is met het OV en de verkeerssituatie rondom de TU niet echt optimaal aangezien de gehele Michiel de Ruyterweg nu openligt en af en toe wat files staan. Overigens kun je naast bus 40, 69, 121 en 174 die door de TU wijk rijden ook nog 60, 62 en 80 nemen die oa langs Bouwkunde en Biotechno rijden. Je kan dan alsnog een stukje lopen richting de aula. Ikzelf neem 62 nog wel eens, die is meestal lekker rustig en brengt me waar ik wezen moet (DCT)
.
-
- Forumbeheerder
Ja daar hoorde ik een paar ook over dat die brug eruit zou gaan. Dat gaat dan heel gezellig worden en dan niet alleen met het OV
. Wellicht dan een optie om een bus(sen) te laten rijden via station Delft-Zuid als ze toch via Tanthof moeten?

-
- stadsweg
Het was inderdaad de bedoeling om de bussen die via Tanthof gaan rijden ook langs station Zuid te laten rijden. Of de halte's "hoog" of "laag" komen wordt nog over gediscussieerd. Ook zou er onderzocht worden of er geen bussen over de Oostpoortbrug kunnen rijden.