Bericht
door Chris » wo 08 aug 2018, 16:52
Ik heb in het kader van de Wegenwiki gekeken naar de nummering van de ex-routes nationales.
De routes nationales zijn in twee rondes gedeclasseerd, in 1973 en 2006. Her en der zijn tussendoor ook wel wat wegen gedeclasseerd maar dat zijn incidentele gevallen. De hernummering naar de routes départementales in 1973 en 2006 was min of meer op dezelfde manier.
De ex-routes nationales zijn dus per departement apart genummerd. Het is niet zo dat een ex-RN één D-nummer krijgt door alle departementen, maar het komt vrij vaak voor dat aangrenzende departementen hetzelfde nummer kiezen.
Er zijn globaal 5 systemen te onderscheiden. Ik gebruik het nummer N75 als fictief voorbeeld;
Systeem 1:
* Het nummer wordt gewijzigd tot een 3-cijferig nummer in de D600 t/m D999 serie. De N75 wordt dan de D675, D775, D875 of D975. Dit is met afstand het meest gebruikte systeem. Als je een D-nummer in deze serie ziet is de kans groot dat het een ex-RN betreft. Een D-nummer in een lagere serie kan ook maar komt minder vaak voor (bijv. D375, D475, D575, etc.)
Systeem 2:
* het nummer wordt gewijzigd tot een 4-cijferig nummer in de D1000 of D2000 serie. De N75 wordt dan de D1075 of D2075. Dit gebruiken enkele departementen. Aangezien 4-cijferige D-nummers niet worden gebruikt voor de echte departementale wegen is een wegnummer van deze serie altijd een ex-RN in principe.
Systeem 3:
* een hybride vorm van systeem 1 en 2. Beide systemen worden dan gebruikt in departementen met het systeem 2.
Systeem 4:
* het nummer blijft hetzelfde. De N75 wordt dan de D75. Dit is zeldzaam en ben ik maar in een paar gevallen tegengekomen. Omdat de departementen hun oorspronkelijke RD's al in deze serie hadden genummerd was er geen nummer vrij voor de ex-RN, tenzij een hernummering wordt doorgevoerd. Weinig departementen hebben dat gedaan.
Systeem 5:
* Er wordt een nieuw nummer toegekend dat niet gebaseerd is op die van de N75. Dat kan dus elk willekeurig nummer zijn. Dit komt niet vaak voor. RNs krijgen in verreweg de meeste gevallen een D-nummer dat gebaseerd is op dat van de ex-RN.