HLN.be 27-07-2007 schreef:Onderzoek naar gevaarlijke bocht Tijsmanstunnel-A12
Het Vlaams Gewest wil achterhalen waarom er zo vaak vooral vrachtwagens uit de bocht gaan tussen de Tijsmanstunnel (R2) en de A12 richting Antwerpen. De bocht van de aansluiting van de R2 (vanuit de Tijsmanstunnel) met de A12 (richting Antwerpen) heeft een kwalijke reputatie. Haast wekelijks gaat er wel een voertuig, meestal een vrachtwagen, letterlijk uit de bocht.
Overdreven snelheid?
"Eerlijk, ook wij zijn op zoek naar de precieze reden van het grote aantal ongevallen in die bocht", zegt Ward Geens van het Agentschap Infrastructuur, Wegen en Verkeer. Zowel Geens als de federale politie halen overdreven snelheid en nat weer aan als voornaamste redenen voor de vele ongevallen.
Stroefheid
"Toch blijft het merkwaardig dat er net in die bocht zoveel ongevallen gebeuren", vervolgt Geens. Daarom gaat de dienst Wegenbouwkunde stroefheidsmetingen uitvoeren. "Een wegdek wordt door slijtage minder stroef. Als blijkt dat de stroefheid van die bocht onder een kritische norm zit, moeten we het aanbrengen van een nieuwe toplaag zo snel mogelijk opnemen in onze planning en budgettering", besluit Geens. (belga/hln)
[R002] Onderzoek gevaarlijke bocht Tijsmanstunnel(R2) - A12
Moderator: Moderatoren
[R002] Onderzoek gevaarlijke bocht Tijsmanstunnel(R2) - A12
-
- 4x5 autosnelweg
Staan er duidelijke waarschuwingsborden? Ik kan het me zelf niet herinneren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- woonerf

Ik zal daar een dezer dagen eens naar kijken. Ik pak altijd de baan naar Bergen op Zoom, dus ik weet niet of ik het goed kan zien. Vanmorgen was het trouwens weer raak, een dubbelgevouwen truck op de verbindingsbaan. Altijd op dezelfde plek.
360° panorama's van Nederland
360° | De oude Waalbrug bij Zaltbommel in 2003
360° | De oude Lekbrug bij Vianen in 2007 1 | 2
-
- woonerf
Even gekeken... Snelheidsbeperking tot 70 km/u en waarschuwing voor een scherpe bocht.
-
- 4x5 autosnelweg
OK, dus de kans is groot dat de fout primair bij te hard rijdende chauffeurs ligt.
(Of de beperking is te hoog en zou terug moeten naar bv. 50)
(Of de beperking is te hoog en zou terug moeten naar bv. 50)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
-
- woonerf
Komt ook nog eens bij dat de bocht naar beneden loopt, en de combinatie scherpe (onoverzichtelijke) bocht + helling + zwaarbeladen vrachtauto kan een vrij lastige zijn. Overigens wordt er in alle richtingen gewaarschuwd voor glad wegdek (bij ijzel, en richting BoZ ook bij regen). Gladheid (ook bij een natte weg) kan dan ook nog een factor zijn.
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Is het een adviessnelheid of een Vmax? Dat maakt nogal wat uit.
Overigens vraag ik me af hoe het juridisch ligt als je te hard door/uit een bocht vliegt waar alleen een adviessnelheid is aangegeven.
Overigens vraag ik me af hoe het juridisch ligt als je te hard door/uit een bocht vliegt waar alleen een adviessnelheid is aangegeven.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- woonerf
Vmax.
Deze bocht kan een vrachtwagen echt niet harder nemen, lijkt me. Misschien is 70 km/u al te snel.
Deze bocht kan een vrachtwagen echt niet harder nemen, lijkt me. Misschien is 70 km/u al te snel.
-
- 2x2 autosnelweg
Je verkijkt je erop hoeveel langzamer een vrachtwagen zo'n bocht moet nemen t.o.v. een personenauto. De maximumsnelheid mag je dan ook nooit opvatten als een snelheid die altijd veilig is. Ik ken een bocht met Vadvies 50 die ik (met de auto) altijd maar met net 40 km/h neem. Het probleem met vrachtwagens zit hem niet in de boogstraal, of de lengte van het voertuig in de bochten. Die is namelijk meestal wel goed in te schatten, en kan de chauffeur volgen in zijn spiegels (bv. of het kopschot niet te dicht bij de auto langs hem komt). Veel venijniger zijn hellingen, negatieve wegverkantingen, slechte weersomstandigheden, kortom: de onvoorspelbaarheid van de lading. Zeker bij bulkgoederen.
-
- Moderator
Het is zeker juridisch een interessante! In Nederland geldt bij een adviessnelheid een maximumsnelheid die 20 km hoger is dan die adviessnelheid. Ik kan mij echter niet voorstellen dat je op grond daarvan een weggebruiker kunt beschuldigen van te hard rijden. Wel kan gezegd worden dat een weggebruiker voldoende duidelijk is gemaakt dat de snelheid aangepast moet worden. In hoeverre moet de weggebruiker dan zelf bepalen aan de hand van de weersomstandigheden, zijn voertuig en zijn lading. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat. Ben eveneens benieuwd wanneer je nu als wegbeheerder een adviessnelheid in moet/kan stellen en wanneer een dwingende snelheidsbeperking.Palance schreef:Is het een adviessnelheid of een Vmax? Dat maakt nogal wat uit.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x3 autosnelweg
-
- verkeersader
Wordt nogal moeilijk ja. Plaats dan gewoon een Vmax-bord met de adviessnelheid+20, nee?In Nederland geldt bij een adviessnelheid een maximumsnelheid die 20 km hoger is dan die adviessnelheid. Ik kan mij echter niet voorstellen dat je op grond daarvan een weggebruiker kunt beschuldigen van te hard rijden.
In België bestaan er trouwens geen borden die een "adviessnelheid" aangeven. Ik vraag me zelfs af of het begrip hier juridisch gezien bestaat.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- woonerf

De ene scherpe bocht is de andere niet. Een Vmax (of, als het moet, een adviessnelheid) kan aangeven hoe 'scherp' de bocht is, en welke snelheidsmaatregelen de bestuurder moet nemen om veilig door die bocht te gaan.
-
- 2x2 autosnelweg
Uiteindelijk is het verkeersinzicht de belangrijkste factor in het bepalen met welke snelheid je doorgaat. Dat bepaal je feitelijk (deels onbewust) bij elke stuurbeweging die je maakt. Halve of hele klaverbladen kunnen de ene keer ook ruimer zijn dan de andere. Toch zie je in Nederland daar slechts zelden Vmax borden staan. Bij extra gevaarlijke bochten kun je er immers altijd nog voor kiezen om waarschuwingen te plaatsen.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Moderator
Re: Onderzoek naar gevaarlijke bocht Tijsmanstunnel(R2) - A12
Dat vind ik wel knap: een vrachtwagen op zijn kant krijgen, oké, kan ik mij voorstellen; maar echt óp zijn dak
hock: Kennelijk over een betonnen rand heen getuimeld of zo.

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge