Nieuwe nummerplaten met de cijfers eerst
Moderator: Moderatoren
-
Ali
- stadsweg
Re: Nieuwe nummerplaten met de cijfers eerst
Naar het schijnt zou één der eisen van de Vlaamse coalitiepartijen betreffende de staatshervormingen aparte nummerplaten per gewest zijn. Ben benieuwd ...
-
Rien
- verkeersader
Ze draven door.Ali schreef:... aparte nummerplaten per gewest ...
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Belgie wordt dan het eerste land in Europa met een kentekensysteem dat per deelstaat verschilt.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Klopt, en dat is maar belachelijk.Ali schreef:Naar het schijnt zou één der eisen van de Vlaamse coalitiepartijen betreffende de staatshervormingen aparte nummerplaten per gewest zijn. Ben benieuwd ...
Ik zie veel liever belastingen en economische thema's geregionaliseerd dan!
OOK wil men volgende dingen regionaliseren:
- Volledige wegcode
- Rijbewijs
- Delen van de NMBS
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Welkom in de Internationale trein van Antwerpen naar Luik. Reizigers zonder zitplaatsreservering worden geacht voor de "taal"grens uit te stappen. Excuses voor de internationale toeslag. Deze is wettelijk bepaalt op 3x het binnenlandse tarief. We verwachten vanaf over drie jaar ook daadwerkelijk INT-waardig materieel te hebben. Houdt u verder uw paspoorten gereed, voor eventuele douanecontroles bij Brussel.- Delen van de NMBS
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Mikhail
- expressweg
Spreken we hier over de NVA? Bart de Wever waarschijnlijk... ik heb men mening al laten uitdrukken, ik ben ook voor een apart syteem van Vlaamse nummerplaten. Ik ben precies niet alleenvynkce schreef:Klopt, en dat is maar belachelijk.Ali schreef:Naar het schijnt zou één der eisen van de Vlaamse coalitiepartijen betreffende de staatshervormingen aparte nummerplaten per gewest zijn. Ben benieuwd ...
Ik zie veel liever belastingen en economische thema's geregionaliseerd dan!
- Volledige wegcode
- Rijbewijs
- Delen van de NMBS
-
Mikhail
- expressweg
Mooi!!! Het opsplisten van de NMBS zit in de lift, er is al een akkoord gesloten dat er zowel in Vlaanderen als Wallonie mag beslist worden zonder beide gewesten om extra treinen in te liggen bij file, en nog meer van die zaken, om zo het file probleem aan te passen. DAt vind ik juist goed. Want Wallonie en Vlaanderen kan je niet vergelijken met elkaar wat betreft de verkeersdrukte.vynkce schreef:Ali schreef:
- Volledige wegcode
- Rijbewijs
- Delen van de NMBS
-
Rien
- verkeersader
En kan je me dan eens zeggen wat daar wel het vóórdeel of het nut van zou moeten zijn?Mikhail schreef:ik ben ook voor een apart syteem van Vlaamse nummerplaten.
Bovendien meen ik dat de Vlaamse onderhandelaars niet zozeer eigen "Vlaamse" nummerplaten willen, ze willen eerder de inschrijving van voertuigen regionaliseren. Maar dan nog: nodeloos gesplits.
Blijft er nog Brussel over natuurlijk. Ik ga even op jouw voorbeeld verder: alles is geregionaliseerd en Brussel wil treinen inleggen om de files naar het centrum af te slanken. Probleem want die files reiken meer dan eens tot in Vlaanderen. Overleg, overleg, overleg, (blokkeringen?, weigeringen?)... => Inefficiënt.Mikhail schreef:Mooi!!! Het opsplisten van de NMBS zit in de lift, er is al een akkoord gesloten dat er zowel in Vlaanderen als Wallonie mag beslist worden zonder beide gewesten om extra treinen in te liggen bij file, en nog meer van die zaken, om zo het file probleem aan te passen. DAt vind ik juist goed. Want Wallonie en Vlaanderen kan je niet vergelijken met elkaar wat betreft de verkeersdrukte.
Bovendien is het spoorwegnet indertijd in een Belgisch, nationaal perspectief aangelegd. Wie zou de grensoverschrijdende routes gaan exploiteren? Hoe wordt het verkeer naar Brussel geregeld? Hoe zal het goederenvervoer geregeld worden? (Er zijn nu al zoveel loc-wissels, rangeringen enz.) Een regionalisering zou de organisatie overbodig moeilijk maken. En heb maar geen schrik voor het 'Vlaams' geld; daarvoor wordt nu al een verdeelsleutel voor gebruikt.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Deutsche Bahn bestaat ook uit de individuele regios enerzijds, en DB Fernverkehr anderzijds. De regios liggen vaak verspreid over meerdere deelstaten, onder andere Rhein-Neckar (Rheinland-Pfalz, Hessen, Baden-Württemberg) en Nord (Niedersachsen, Schleswig-Holstein). Die structuur maakt het mogelijk om naar daadwerkelijke verkeersstromen te kijken, ook wanneer die toevallig over de grens van twee deelstaten blijkt te verlopen. Vertaald naar België zou er dus een apart onderdeel van de NMBS zijn dat het regionale verkeer in en rondom Brussel regelt, onafhankelijk van de grenzen tussen de gewesten, en verder aparte regionale organisaties binnen Vlaanderen en Wallonië - misschien eentje per gewest, misschien ook meerdere. De regionale structuur stelt de Duitse deelstaten in staat om hun gelden gericht te investeren. Wanneer Hessen geld op tafel legt voor extra materiaal in het regionale verkeer, kan het er ook zeker van zijn dat dat extra materiaal in Hessen zal worden gebruikt, en niet ergens in Sachsen.
Op federaal niveau staat daar dus DB Fernverkehr boven. Vertaald naar België zou die organisatie de intercities verzorgen. Wanneer een gewest geld op tafel legt voor intercities, weet het wederom waar het geld terecht komt, namelijk bij de grote nationale verbindingen - en niet op een klein lijntje aan de andere kant van het land. Voor goederenverkeer geldt hetzelfde; ook dat is in een aparte organisatie gebracht binnen DB waar je als decentrale overheid dus ook gericht in kunt investeren.
Mogelijk wordt met de door Rien genoemde verdeelsleutel hetzelfde effect bereikt, maar een dergelijke splitsing maakt dingen wel transparanter. En het scheelt je het overleg tussen de gewesten op gebieden waar dat helemaal niet nodig is.
Wat betreft de kentekens: degene die de inschrijving verzorgt, trekt ook de bijbehorende belasting binnen, en het is natuurlijk een leuk zakcentje voor de gewesten om de inschrijving naar zich toe te trekken. Of je dan per gewest verschillende kentekens zou krijgen, valt nog maar te bezien. In veel Europese landen (namelijk in die landen waar je van de kentekens kunt aflezen waar iemand vandaan komt) geschiedt de inschrijving al op decentraal niveau, zonder dat dit tot uiterlijke verschillen in de kentekens leidt. Kortom, decentraliseren leidt nog niet tot nummerplaten met van die Amerikaanse reclameslogans van het slag "Bayern ... Laptop und Lederhose". Hoewel ik die ook in Europa nog best grappig zou vinden, maar dat terzijde.
Op federaal niveau staat daar dus DB Fernverkehr boven. Vertaald naar België zou die organisatie de intercities verzorgen. Wanneer een gewest geld op tafel legt voor intercities, weet het wederom waar het geld terecht komt, namelijk bij de grote nationale verbindingen - en niet op een klein lijntje aan de andere kant van het land. Voor goederenverkeer geldt hetzelfde; ook dat is in een aparte organisatie gebracht binnen DB waar je als decentrale overheid dus ook gericht in kunt investeren.
Mogelijk wordt met de door Rien genoemde verdeelsleutel hetzelfde effect bereikt, maar een dergelijke splitsing maakt dingen wel transparanter. En het scheelt je het overleg tussen de gewesten op gebieden waar dat helemaal niet nodig is.
Wat betreft de kentekens: degene die de inschrijving verzorgt, trekt ook de bijbehorende belasting binnen, en het is natuurlijk een leuk zakcentje voor de gewesten om de inschrijving naar zich toe te trekken. Of je dan per gewest verschillende kentekens zou krijgen, valt nog maar te bezien. In veel Europese landen (namelijk in die landen waar je van de kentekens kunt aflezen waar iemand vandaan komt) geschiedt de inschrijving al op decentraal niveau, zonder dat dit tot uiterlijke verschillen in de kentekens leidt. Kortom, decentraliseren leidt nog niet tot nummerplaten met van die Amerikaanse reclameslogans van het slag "Bayern ... Laptop und Lederhose". Hoewel ik die ook in Europa nog best grappig zou vinden, maar dat terzijde.
-
Mikhail
- expressweg
Heb ik niet gezegd dat het in het akkoord staat wat ze willen he, ik zou het liever graag zo zien. Omdat ik Vlaanderen liever apart zie, maar dat is ieder zijn regering. Ik heb overigens ergens eens gelezen dat Belgie geen ECHT land meer is omdat we zoveel deelregering hebben! Dat buiten de kwestie gelaten.Rien schreef:En kan je me dan eens zeggen wat daar wel het vóórdeel of het nut van zou moeten zijn?Mikhail schreef:ik ben ook voor een apart syteem van Vlaamse nummerplaten.
Bovendien meen ik dat de Vlaamse onderhandelaars niet zozeer eigen "Vlaamse" nummerplaten willen, ze willen eerder de inschrijving van voertuigen regionaliseren. Maar dan nog: nodeloos gesplits.
-
Mikhail
- expressweg
Brussel maakt al een aantal jaren gebruiken van de CR treinen, die Brussel en omgeving verbindt in een straal van 30km, dus hier zal niets verslechteren want ze hebben al een goed opgebouwd treinnet, wat gebruikt kan worden voor die korte afstanden. Wat betreft groot internationaal verkeer zou er een goede samenwerking moeten komen tussen Vlaanderen/Brussel en Wallonie.Rien schreef:Mikhail schreef:Blijft er nog Brussel over natuurlijk. Ik ga even op jouw voorbeeld verder: alles is geregionaliseerd en Brussel wil treinen inleggen om de files naar het centrum af te slanken. Probleem want die files reiken meer dan eens tot in Vlaanderen. Overleg, overleg, overleg, (blokkeringen?, weigeringen?)... => Inefficiënt.Mikhail schreef:Mooi!!! Het opsplisten van de NMBS zit in de lift, er is al een akkoord gesloten dat er zowel in Vlaanderen als Wallonie mag beslist worden zonder beide gewesten om extra treinen in te liggen bij file, en nog meer van die zaken, om zo het file probleem aan te passen. DAt vind ik juist goed. Want Wallonie en Vlaanderen kan je niet vergelijken met elkaar wat betreft de verkeersdrukte.
Bovendien is het spoorwegnet indertijd in een Belgisch, nationaal perspectief aangelegd. Wie zou de grensoverschrijdende routes gaan exploiteren? Hoe wordt het verkeer naar Brussel geregeld? Hoe zal het goederenvervoer geregeld worden? (Er zijn nu al zoveel loc-wissels, rangeringen enz.) Een regionalisering zou de organisatie overbodig moeilijk maken. En heb maar geen schrik voor het 'Vlaams' geld; daarvoor wordt nu al een verdeelsleutel voor gebruikt.
Trouwens, deze CR komen volgend jaar ook in Antwerpen.
-
JayBeeke
- stadsweg
U zegt? Canada: 1 confederale regering, 13 provincies of territories met een eigen regering, voor bv. Montréal nog eens een 'bovenstedelijke raad', en daaronder de afzonderlijke steden. Met als 2 grote verschillen met België dat je in het Canadese confederale systeem een 'confederale kieskring' hebt, waarin politici worden geacht in het belang van de confederatie te handelen en iedereen te vertegenwoordigen, en dat mensen uit elke deelstaat, ongeacht hun moedertaal, premier kunnen worden én ook zijn. Of specifieker: 16 jaar van de laatste 30 was het een Franssprekende (18% vd bevolking). De nationale maatschappij voor vervoer van personen over spoor (VIA rail) is bovendien ook confederaal, en niet provinciaal. Als Vla onafhankelijk wordt komt mijn eenrichtingsticketje richting daar weer wat dichterbijHeb ik niet gezegd dat het in het akkoord staat wat ze willen he, ik zou het liever graag zo zien. Omdat ik Vlaanderen liever apart zie, maar dat is ieder zijn regering. Ik heb overigens ergens eens gelezen dat Belgie geen ECHT land meer is omdat we zoveel deelregering hebben! Dat buiten de kwestie gelaten.
In ons geval zou dat gewoon betekenen dat er - in totaal - alweer meer ambtenaren zich kunnen gaan bezig houden met het inschrijven en uitreiken, en dat je rond Brussel een pak nutteloze switches tussen nummerplaten gaat krijgen bij mensen die de banlieues inruilen voor de stad of omgekeerd.Wat betreft de kentekens: degene die de inschrijving verzorgt, trekt ook de bijbehorende belasting binnen, en het is natuurlijk een leuk zakcentje voor de gewesten om de inschrijving naar zich toe te trekken. Of je dan per gewest verschillende kentekens zou krijgen, valt nog maar te bezien. In veel Europese landen (namelijk in die landen waar je van de kentekens kunt aflezen waar iemand vandaan komt) geschiedt de inschrijving al op decentraal niveau, zonder dat dit tot uiterlijke verschillen in de kentekens leidt.
mvg
JJN
-
Duffy
- polderweggetje
Wanneer gaan we het opnieuw hebben over de kentekens en niet over poliltiek/separatistisch geleuter? 
Duffy
* Kermisreportages.be - Jouw thuis voor Belgische, Nederlandse en Duitse kermissen!
* Deca-Dance.be - Homebase van de Déca Dance!
* Kermisreportages.be - Jouw thuis voor Belgische, Nederlandse en Duitse kermissen!
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
-
pitcher
- woonerf
Even terzijde: Canada is geen confederatie, maar een federatie. Een confederatie is immers een "bond van onafhankelijke staten", en bij mijn weten zijn Québec, Ontario,... nog altijd geen onafhankelijke staten.
Ontopic: wat is er mis met deze nummerplaten?? Ik vind ze best mooi. In ieder geval mooier dan de Europese eenheidsworst.

Ontopic: wat is er mis met deze nummerplaten?? Ik vind ze best mooi. In ieder geval mooier dan de Europese eenheidsworst.

-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
JayBeeke
- stadsweg
Zeker. Maar ze zitten in dezelfde taalkundige situatie als de "Confederatio Helvetica", het federale Zwitserland, waar afzonderlijke kantons dus ook geen landen zijn. Het is dus "Canadian Confederation" en niet een federation. Maar het is inderdaad een federaal landEven terzijde: Canada is geen confederatie, maar een federatie. Een confederatie is immers een "bond van onafhankelijke staten", en bij mijn weten zijn Québec, Ontario,... nog altijd geen onafhankelijke staten.
mvg
JJN
-
Ali
- stadsweg
Is niet echt iets mis met Belgische nummerplaten, ik vind dat belgië net zoals enkele andere landen in de EU consequent de EU strook moeten integreren in de nummerplaat. België doet dat te weinig, het moet zowel van voor als vanachter. Een andere element is dat dat zoals eerder aangegeven op kan gewezen worden op de keuring. Ook vind ik véél Belgische nummerplaten zovéél maal herbruikt dat deze precies kogelgaten bevatten. Een nummerplaat moet duidelijk zijn alsook keurig, teveel Belgische nummerplaten zijn zo oud dat ze soms ook verkleurd zijn, waardoor de letters minder zichtbaar zijn etcetera ...pitcher schreef:Even terzijde: Canada is geen confederatie, maar een federatie. Een confederatie is immers een "bond van onafhankelijke staten", en bij mijn weten zijn Québec, Ontario,... nog altijd geen onafhankelijke staten.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
De lidstaten van de Europese Unie zijn toch niet verplicht die EU-strook in te voeren? Bij andere lidstaten is het nuttig omdat de meeste landen een wit-zwarte of geel-zwarte kleurencombinatie gebruiken. De Belgische nummerplaten wijken dermate af van het gebruikelijke ontwerp dat die EU-strook niet nodig is.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Dan is het tijd voor België om van hun eigen ideeën af te wijken en gewoon mee te doen. Een beetje op één lijn zitten qua kentekens is nou juist net een van de positieve aspecten van de EU.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Wouter N14
- Moderator
Hangt er van af. Het lijkt mij dat ze bedoelen dat het gewest Vlaanderen kentekens krijgt met een V, Wallonië een W en het Brussels Hoofdstekelijk Gewest een B. En dat bestaat veel meer in Europa, zoals Duitsland, Frankrijk en Italië. Maar een echt eigen systeem zou idd uniek zijn.Willem schreef:Belgie wordt dan het eerste land in Europa met een kentekensysteem dat per deelstaat verschilt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
R4
- expressweg
Goh, dergelijke zaken hebben we allemaal "te danken" aan de EU. Vroeger vond iedereen het normaal dat de nummerplaten per land verschillend waren. Nu moet het allemaal gelijkaardig zijn, omdat de EU nu eenmaal zooooo belangrijk is. Het is juist leuk dat onze nummerplaten wat anders zijn, dan vallen ze des te meer op. België mag wat mij betreft gerust bij zijn eigen ideeën blijven. Eén van de positieve aspecten van de EU zou net moeten zijn dat landen dat nog mogen.Palance schreef:Dan is het tijd voor België om van hun eigen ideeën af te wijken en gewoon mee te doen. Een beetje op één lijn zitten qua kentekens is nou juist net een van de positieve aspecten van de EU.
In verband met de versleten Belgische nummerplaten: dat klopt, zo zie je er wel wat. In principe ben je verplicht om een duplicaat aan te vragen van je nummerplaat wanneer ze versleten is. De laatste jaren wordt je daarop gewezen bij de autokeuring, hoewel je auto er niet voor afgekeurd zal worden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het eerste van Europa, ja. Maar een echt unicum zal het zeker niet zijn. In de V.S. heeft iedere staat zijn eigen nummerplaat.Willem schreef:Belgie wordt dan het eerste land in Europa met een kentekensysteem dat per deelstaat verschilt.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Klopt, we kregen ook een opmerking omdat de nummerplaat niet meer zo goed leesbaar was. Gewoon wat rode verf opheen gesmeten en iedereen was weer tevreden.R4 schreef:
In verband met de versleten Belgische nummerplaten: dat klopt, zo zie je er wel wat. In principe ben je verplicht om een duplicaat aan te vragen van je nummerplaat wanneer ze versleten is. De laatste jaren wordt je daarop gewezen bij de autokeuring, hoewel je auto er niet voor afgekeurd zal worden.
-
R4
- expressweg
Wanneer het je gehomologeerde nummerplaat betreft, dan maak je die nummerplaat in principe ongeldig vanop het moment dat je de letters overschildert. Veel mensen (en zelfs in de autokeuring) weten dat niet, maar de politie kan je er een boete voor geven!
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
Duffy
- polderweggetje
Ik mis zelf wel wat uniform in de Belgische kentekens. En niet alleen ik.
Het probleem zit hem in het formaat: van voor een brede plaat en vanachter zo'n klein plaatje waar de karakters krap op elkaar staan. Ik zie liever zowel van voor als achter een smalle of (liefst) een brede plaat.
Bovendien scheelt er inderdaad wat aan de kleur. Het contrast is niet zo sterk als bijvoorbeeld een witte of gele plaat met zwarte opdrukking. Bovendien scheelt er inderdaad heel wat aan de kentekens van Belgische wagens: verkleurd, of het wit is eraf gescheurt, diverse malen doorboord of compleet gedeukt...
Als ik Nederlanders en Duitsers zie met nette kentekenplaten dan wou ik dat ik ook zulke duidelijk en nette platen had. Maarja, wie ben ik...
Het probleem zit hem in het formaat: van voor een brede plaat en vanachter zo'n klein plaatje waar de karakters krap op elkaar staan. Ik zie liever zowel van voor als achter een smalle of (liefst) een brede plaat.
Bovendien scheelt er inderdaad wat aan de kleur. Het contrast is niet zo sterk als bijvoorbeeld een witte of gele plaat met zwarte opdrukking. Bovendien scheelt er inderdaad heel wat aan de kentekens van Belgische wagens: verkleurd, of het wit is eraf gescheurt, diverse malen doorboord of compleet gedeukt...
Als ik Nederlanders en Duitsers zie met nette kentekenplaten dan wou ik dat ik ook zulke duidelijk en nette platen had. Maarja, wie ben ik...
Duffy
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Echt? We moesten het laten controleren bij de politie, en die zegden dat het goed was. Ze kennen blijkbaar hun eigen regels niet.R4 schreef:Wanneer het je gehomologeerde nummerplaat betreft, dan maak je die nummerplaat in principe ongeldig vanop het moment dat je de letters overschildert. Veel mensen (en zelfs in de autokeuring) weten dat niet, maar de politie kan je er een boete voor geven!
-
e40
- polderweggetje
Als je gehomologeerde nummeplaat niet meer leesbaar is kan/ moet je een nieuw aanvragen met dezelfde letter/cijfercombinatie als de oude.
Ik vind de Belgische nummerplaten wel mooi en zo een EU-strook maar nutteloos. Als er een "B" naast de plaat hangt is het volkomen duidelijk dat je van België bent.
Ik vind de Belgische nummerplaten wel mooi en zo een EU-strook maar nutteloos. Als er een "B" naast de plaat hangt is het volkomen duidelijk dat je van België bent.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Probleem is dat heel veel mensen de "B" of wat voor letter dan ook niet meer op hun auto plakken en het dan niet duidelijk is uit welk land een auto komt. Met de B op het nummerbord speelt dat probleem niet meer.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
In NL moet je een nieuwe kentekenplaat zelf bekostigen. Dat is echter niet zo duur. Bij de omschakeling naar EU-kentekenplaten heeft iedereen die paar euro betaald. Als die gratis afgifte in B zou verdwijnen, dan zou misschien de noodzaak om op ijzer te besparen en miniplaatjes te blijven uitdelen ook misschien wat minder groot zijn...
DIe blauwe band met sterren en landcode is uniform. Dat vierkante vlak met B erin niet. Formeel moet het namelijk een ovalen sticker zijn.
Ik begrijp ook niet dat in een land dat zoveel werkgelegenheid aan de EU te danken heeft zo wordt gezeken op die blauwe band met een paar sterretjes op de nummerplaat...
DIe blauwe band met sterren en landcode is uniform. Dat vierkante vlak met B erin niet. Formeel moet het namelijk een ovalen sticker zijn.
Ik begrijp ook niet dat in een land dat zoveel werkgelegenheid aan de EU te danken heeft zo wordt gezeken op die blauwe band met een paar sterretjes op de nummerplaat...