Waar heb jij gereden in Duitsland?

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: Waar heb jij gereden in Duitsland?

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 jun 2010, 18:06

Chris schreef:Alleen rond Köln / Bonn is er nog wat meer wat ik niet gehad heb. Maar dat komt wel
En de A445 ten noorden van Kreuz Werl. :P Maar dat ligt net niet meer echt in het Ruhrgebied.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 01 nov 2010, 15:28

Een nieuwe update van mijn zelf bereden A en B-wegen in Duitsland. De blauwe stipjes zijn de genomen op en afritten en de rode stipjes zijn de Raststätten waar ik gestopt ben.

Afbeelding
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » ma 01 nov 2010, 22:14

Hünxe? Daar stopten mijn ouders vroeger ook altijd. Tegenwoordig is het parkeerterreintje bij Rees bijna een verplicht nummer. :)
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 01 nov 2010, 22:45

Ik zou pas na het Roergebied pas een stop wagen. Daar zijn de parkings naar mijn weten ook een stuk mooier, want daar is het heuvelachtiger.

Dat is idem bij Belgie. Na de Vlaamse ruit, dus na Brussel is het parkeren ook een stuk mooier, dan op de E19 bij Loenhout. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 nov 2010, 23:08

Snelwegenkenner schreef:Ik zou pas na het Roergebied pas een stop wagen.
Dat hangt er natuurlijk maar net vanaf waar je vandaan komt. Als je vanuit de Kop van Noord-Holland of Groningen of Friesland komt heb je er bij Hünxe al meer dan twee uur op zitten.
Daar zijn de parkings naar mijn weten ook een stuk mooier, want daar is het heuvelachtiger.
Beter een goede parkeerplaats in een vlak landschap, dan een slechte parkeerplaats in de heuvels.
Dat is idem bij Belgie. Na de Vlaamse ruit, dus na Brussel is het parkeren ook een stuk mooier, dan op de E19 bij Loenhout. ;)
Veel mensen die richting Frankrijk rijden zullen via de E17 richting Lille rijden. Maar nogmaals, ook dan geldt waar je vandaan komt. Vanuit Noord-Nederland zit je na twee uur bij Hazeldonk, of nog niet eens (toen ik met mijn ouders vanuit Assen richting Frankrijk reed was onze eerste stop 's ochtends bij de AC bij Oosterhout). De eerste stop daarna zal in Noord-Frankrijk zijn (of op de E411 als je die neemt).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 02 nov 2010, 0:26

Coen Tunnel schreef:Dat hangt er natuurlijk maar net vanaf waar je vandaan komt.
Én uiteraard waar je naartoe gaat. Hünxe is voor mij ongeveer de helft van de rit. Eigenlijk vanuit Nederland gezien al iets over de helft. Bij Hünxe heb ik dan mooi de tijd om even te eten en naar het toilet te gaan. Overigens stop ik richting Nederland nauwelijks bij Hünxe, omdat ik dan liever gewoon doorrij en ik er vaak niet met etenstijd hier langs kom.
Waar moet ik dan stoppen? Langs de A2 is er niks bijzonders (kan ik veel leuke bij Hünxe pauzeren) en het Rasthof op de A44 vlak voor Kreuz Werl is al veel te dicht bij mijn eindbestemming. Dan rij ik uiteraard door...
JeroenF1 schreef:Tegenwoordig is het parkeerterreintje bij Rees bijna een verplicht nummer.
Qua parkeerterreintje vind ik Hohe Heide de mooiste richting Oberhausen. Zit je midden in het Montferland. 8-)

Overigens kan je bij Rees nog wel mooi direct Nederland in kijken. :) Zo ongeveer tot en met afrit 4 loopt de Nederlandse grens vlakbij of direct naast de snelweg.

Qua rijden is de A3 ook een fijne weg, alhoewel de A57 nog lekkerder is, vanwege de totale rust. De A2 door het Ruhrgebied is een weg waarop je lekker kan opschieten, maar er wel helaas veel idioten op de weg zijn. Rechtsinhalen, bumperkleven bij snelheden boven de 140 km/h, knipperen, toeteren, met opzet hard remmen etc. Flauwe geintjes die levensgevaarlijk kunnen zijn... Overigens kom ik dit soort fratsen ook wel tegen op de A44 bij Unna. De A46 richting Brilon is daarin tegen weer een heel veel gemoedelijke weg. De mensen rijden er wel snel, maar sociaal. Geen bumperkleven etc.

Het ergste wat ik tot nu toe meegemaakt heb is wel de A443 laatste weekend. Toen reed er een auto rustig achter mij, maar toen de autoweg ten einde was en we op een t-splitsing kwamen met de B233 kwam de auto naast mij staan, opende de bijrijder het raam van zijn auto, stak beide middelvingers op en schold mij helemaal uit. Ik keek droog door m'n zonnebril heen en deed net alsof ik gek was. Ook het beste wat je kan doen. Tot op de dag van vandaag weet ik nog steeds niet wat ik fout had gedaan. Of wel? Toch wel, volgens mijn collega: Op het einde van de A443 mag je nog maar 60 km/h, terwijl de weg nog lekker breed genoeg is voor wel ruim 100 km/h. Echter daar wordt heel veel gecontroleerd. Toen ik er was was er geen controle, maar ik deed wel voorzichtig aan met 80 km/h en dan langzaam teruglopend naar zo'n 60 km/h. Waarschijnlijk vonden de kerels dat achter mij veel te langzaam... Ik heb ze overigens niet verder zien bumperkleven, dus de reactie verbaasde mij ook totaal.

Volgens vele Duitsers die ik heb gesproken bestaat de Duitse autosnelweg uit oorlog. Mensen die elkaar opfokken en willen winnen. Vandaar dat ik regelmatig hoor dat Duitsers graag in Nederland komen, omdat het hier zo allemaal rustig en ontspannend is. Bekijk het maar eens vanuit de andere kant. Ook niet slecht...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 03 nov 2010, 17:51

Coen Tunnel schreef:
Dat hangt er natuurlijk maar net vanaf waar je vandaan komt. Als je vanuit de Kop van Noord-Holland of Groningen of Friesland komt heb je er bij Hünxe al meer dan twee uur op zitten.
Daar zijn de parkings naar mijn weten ook een stuk mooier, want daar is het heuvelachtiger.
Beter een goede parkeerplaats in een vlak landschap, dan een slechte parkeerplaats in de heuvels.
Veel mensen die richting Frankrijk rijden zullen via de E17 richting Lille rijden. Maar nogmaals, ook dan geldt waar je vandaan komt. Vanuit Noord-Nederland zit je na twee uur bij Hazeldonk, of nog niet eens (toen ik met mijn ouders vanuit Assen richting Frankrijk reed was onze eerste stop 's ochtends bij de AC bij Oosterhout). De eerste stop daarna zal in Noord-Frankrijk zijn (of op de E411 als je die neemt).
Je hebt gelijk. Vanuit Den Haag naar Hunxe is lang zat. Vanuit Zwolle is Oosterhout inderdaad een goede optie, als je naar West-Frankrijk/Spanje wilt. :)

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » wo 03 nov 2010, 18:05

SnarfFlevoland schreef:
Qua rijden is de A3 ook een fijne weg, alhoewel de A57 nog lekkerder is, vanwege de totale rust. De A2 door het Ruhrgebied is een weg waarop je lekker kan opschieten, maar er wel helaas veel idioten op de weg zijn. Rechtsinhalen, bumperkleven bij snelheden boven de 140 km/h, knipperen, toeteren, met opzet hard remmen etc. Flauwe geintjes die levensgevaarlijk kunnen zijn... Overigens kom ik dit soort fratsen ook wel tegen op de A44 bij Unna. De A46 richting Brilon is daarin tegen weer een heel veel gemoedelijke weg. De mensen rijden er wel snel, maar sociaal. Geen bumperkleven etc.
Misschien moet je toch even kijken naar je eigen rijstijl :nahzeg: Want de Duitser die ik ken op de snelweg is zeer hoffelijk en gooit hem niet, zoals Nederlanders, ervoor als je met een hogere snelheid aankomt. Op 3 strooks wegen zijn het wel enorme middenstrook plakkers.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 03 nov 2010, 22:01

kukel360 schreef:Want de Duitser die ik ken op de snelweg is zeer hoffelijk en gooit hem niet, zoals Nederlanders, ervoor als je met een hogere snelheid aankomt.
Dan ken jij (wellicht gelukkig) Duitsers niet goed genoeg. Maar rondom het Ruhrgebied wordt er toch behoorlijk idioot gereden. En jazeker, genoeg Duitsers gooien de auto ervoor als je met een hoge snelheid eraan komt. Een veel voorkomend scenario: Een auto rijdt op de linkerrijstrook achter een vrachtwagen 80 km/h en op de linkerrijstrook rijdt het andere verkeer 120 a 130 km/h. Zodra er maar ook één klein gaatje ruimte is, gaat de auto die achter de vrachtwagen rijdt ineens naar de linkerrijstrook en kan iedereen volop op de rem.

Ik moet zeggen dat ik zelf nooit ervoor gooi. Als ik een vrachtwagen aan zie komen ga ik alleen optijd naar links. En dat moet je ook zeker doen op de drukkere snelwegen, anders kan je je normale plaatsje op de linkerrijstrook vergeten. Daarom zeggen Duitsers ook veel voor NL: "Nur Links". Maar ja, daar zijn ze zelf ook koning in. Iedereen doet dat, omdat iedereen weet dat als je te lang rechts blijft rijden je een plaatsje op de linkerrijstrook kan vergeten bij enige drukte.

Ik zou zeggen, ga zelf maar eens flink in het Ruhrgebied rijden en vooral rondom spits tijden op werkdagen. De Duitse automobilist is zeker niet socialer dan de Nederlandse automobilist. Ik denk dat veel Nederlanders onterecht denken dat het gras bij onze oosterburen groener is. Persoonlijk ben ik van mening dat het juist andersom is: Nederland is veel rustiger op de snelwegen. Niet voor niks vinden Duitsers de Nederlandse snelweg zo heerlijk rustig en relaxed rijden. En dat is eigenlijk ook zo.
kukel360 schreef:Misschien moet je toch even kijken naar je eigen rijstijl
Een rijstijl kan altijd beter en/of verbeterd worden! :idea: Maar de genoemde situaties die ik genoeg heb gezien op de Duitse snelweg zijn van alledag en komen bij iedere automobilist (vroeg of laat) in Duitsland voor. Er zijn gewoon heel veel idioten op de weg, die zich niks aantrekken van de verkeersveiligheid en verkeersregels. Natuurlijk zijn er mensen die onnodig links blijven hangen, een te lage snelheid hebben en onnodig zich ervoor gooien (heb ik ook een grote hekel aan), maar dat rechtvaardigt nog niet bumperkleven, knipperen, toeteren, afsnijden, expres remmen en rechtsinhalen! En verder zijn er ook genoeg mensen (= de meerderheid) die netjes en sociaal rijden, wat natuurlijk de gemiddelde snelheidsduivel alleen maar heilig boontjes gedrag vindt. Mij zou je niet kunnen betrappen op onnodig langzaam rijden, ervoor gooien met trage snelheid, maar wel op 120 km/h rijden op plekken waar je maar 120 km/h mag, terwijl iedereen achter me veel harder wil. En ik heb geen zin in een bon. Jammer van het geld.

Desondanks de meerderheid die normaal rijdt zijn er genoeg rare mensen op de weg die asociaal rijden en die kom ik dagelijks tegen op mijn woon - werk traject. Ik ben ervan overtuigd dat dat grotendeels komt door de onbegrensde snelheidslimiet. Dat eist overduidelijk zo z'n tol!

En ook belangrijk is je gewoon nergens wat van aantrekken. En bij bumperklevers laat ik m'n remlichten eventjes zien en dan zijn ze meteen een heel eind achter je.

Zoals gezegd: Het ligt er ook puur aan waar en wanneer je in Duitsland rijdt om van dit soort dingen last te hebben.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 03 nov 2010, 22:18

SnarfFlevoland schreef:Dan ken jij (wellicht gelukkig) Duitsers niet goed genoeg.
Frans, wat doe jij dan in Godsnaam in Duitsland? Ik kom meerdere keren in Duitsland. Ik heb nog nooit enigszins asociaal weggedrag meemaakt. Duitsers zijn hoffelijk, denken met je mee (zeker wanneer jij je klem dreigt te raken achter een vrachtwagen oid, geeft de inhalende partij een tandje bij, zodat jij niet af hoeft te remmen) en wanneer je bezig bent remmen ze echt wel af als jij aan het inhalen bent. Die Mercedes, Porsche die mij dan wel op de bumper zat kan ik nog op 1 hand tellen.

En ja, door Bremen en Hamburg heen, bij Dresden langs en al met de vrachtwagen door de Ruhr geweest, dus ik weet waar ik over praat. Het enige wat ze niet kunnen is invoegen, maar dat ligt aan de invoegstrook. Ik ga liever 10x naar Brunsbüttel dan naar Rotterdam.

Dus, kijk eerst naar jezelf :!:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 03 nov 2010, 22:25

Ik ben het met Snarfflevoland eens, want de ene keer dat ik in Duitsland was vond ik hun rijstijl alles behalve... :wc:
Maarja iedereen rijdt weer verschillend, dus ik kan me de reactie van Mhkamp ook wel voorstellen. Hij zou ook waarschijnlijk meer in dat land komen dan ik. ;)

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 03 nov 2010, 22:37

SnarfFlevoland schreef: Ik zou zeggen, ga zelf maar eens flink in het Ruhrgebied rijden en vooral rondom spits tijden op werkdagen. De Duitse automobilist is zeker niet socialer dan de Nederlandse automobilist. Ik denk dat veel Nederlanders onterecht denken dat het gras bij onze oosterburen groener is. Persoonlijk ben ik van mening dat het juist andersom is: Nederland is veel rustiger op de snelwegen. Niet voor niks vinden Duitsers de Nederlandse snelweg zo heerlijk rustig en relaxed rijden. En dat is eigenlijk ook zo.
In Nederland en in NRW is het gewoon beide vaak druk op de weg en veel aso-bestuurders. In andere delen van Duitsland rijden ze veel hoffelijker naar mijn mening.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op wo 03 nov 2010, 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » wo 03 nov 2010, 22:38

Rij meer dan regelmatig in Duitsland, maar in Duitsland durf ik er op te vertrouwen dat mensen mij zien en rekening met mij houden en andersom. Men is echt met het verkeer bezig. Als je dan bij Nieuweschans de grens weer over gaat, en na Winschoten weer echt met de gemiddelde Nederlandse automobilist te maken krijgt :facepalm:

Al is er in Nederland ook veel verschil. A28/A32/A50 heb ik vaak geouwehoer met linksplakkers of mensen die hem vlak voor je neus naar links trappen. A1/A27 na de Stichtse Brug is helemaal hopeloos overdag... Op de A7 en vooral op de A6 heb ik daar veel minder last van...

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 03 nov 2010, 22:45

TOEVOEGING
Snelwegenkenner heeft zijn post verwijderd?
Bla bla bla? Ik heb toch al in redelijk wat landen mogen karren maar NL is in mijn ogen drama. Zelfs in Polen rijden ze beter dan in NL.
Snelwegenkenner schreef:Ik ben het met Snarfflevoland eens, want de ene keer dat ik in Duitsland was vond ik hun rijstijl alles behalve...
Jij kan nooit afgaan op 'die ene keer' je moet wat vaker heen en als bestuurder, niet als passagier op de achterbank.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 03 nov 2010, 22:55

Hier in Zuid-Nederland heb ik niet zo vaak last van aso-bestuurders. Af een toe wel eens een gek die een bocht te snel neemt of zijn auto als racecar gebruikt, maar dat is overal. Ze rijden hier vrij gecontroleerd vind ik.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 03 nov 2010, 23:49

Snelwegenkenner schreef:In Nederland en in NRW is het gewoon beide vaak druk op de weg en veel aso-bestuurders. In andere delen van Duitsland rijden ze veel hoffelijker naar mijn mening.
Dat ben ik met je eens. Het is juist rondom de grote stedelijke concentraties waar je dit soort fratsen hebt.
DjIdee schreef:Rij meer dan regelmatig in Duitsland, maar in Duitsland durf ik er op te vertrouwen dat mensen mij zien en rekening met mij houden en andersom.
Dit kan ik gelukkig ook zeker beamen. Dat Duitsers hoffelijk rijden en rekening met je houden maak ik ook zeker genoeg mee en andersom doe ik dat juist ook. Neem nou de A3 van Nederland naar Oberhausen, of de A31 van Bottrop naar Gronau of de A46 van Hamm naar Brilon. Allemaal wegen waar ik met veel plezier rij en de bestuurders vaak ook sociaal zijn. Vaak zijn dan op de A3 juist die Nederlanders die het een beetje bond maken.

Echter, de A2 tussen Gelsenkirchen en Dortmund vind ik soms werkelijk een ramp. En de A44 bij Unna is het toppunt van alles. De B1 is door Dortmund heen is dan ook niet veel beter. Hier is het verkeersgedrag werkelijk oorlog, asociaal en deels chaos. Er gebeuren dan ook regelmatig ongelukjes. Alles wat ik eerder beschreven heb is op deze wegen helemaal van op toepassing. En verder zijn de wegen rondom het oosten van het Ruhrgebied niet veel beter... Van de Duitse hoffelijkheid is helemaal geen sprake. Iedereen wil als eerste bij z'n werk of huis zijn en het draait om ikke ikke ikke en de rest kan stikken!

Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat Dortmunders ook vrij irritant zijn op de weg. Kentekens met DO, maar ook met RE, GE of SO vind ik verdacht. En HSK zijn ook echte racers. Vooral juist rondom die grote steden. Daar is het verkeersgedrag werkelijk om van te kotsen. Probeer het zelf maar eens...
DjIdee schreef:Al is er in Nederland ook veel verschil.
Inderdaad, zo heb je dat dus in Duitsland ook.
mhkamp schreef:Ik kom meerdere keren in Duitsland.
So what? Ik woon in Duitsland! Alleen in de weekenden kom ik nog wel eens naar m'n ouderlijk huis.
mhkamp schreef:Duitsers zijn hoffelijk
Buiten het Ruhrgebied: Ja.
mhkamp schreef:zeker wanneer jij je klem dreigt te raken achter een vrachtwagen oid, geeft de inhalende partij een tandje bij, zodat jij niet af hoeft te remmen
En bij Dortmund gebeurd het maar al te vaak dat de auto juist extra gas geeft zodat jij er lekker niet meer tussen kan. Want de auto daar weer achter geeft extra veel gas dat je er alsnog niet tussen kan. Wat jij benoemt heb ik ook meegemaakt dat ze juist rekening houden, maar dan niet in het Ruhrgebied, laat staan rondom Dortmund.
mhkamp schreef:Die Mercedes, Porsche die mij dan wel op de bumper zat kan ik nog op 1 hand tellen.
Bumperkleven bij vrachtwagens komt veel minder voor en heeft ook geen zin.
mhkamp schreef:Het enige wat ze niet kunnen is invoegen, maar dat ligt aan de invoegstrook.
Dat ligt absoluut aan de invoegstrook. Daarom vind ik het ook juist goed dat de hoffelijke Duitser ook voor je naar de linkerrijstrook gaat. Echter ook in en rondom Dortmund kun je dat wel vergeten. Dan kom je zo af en toe eens op de vluchtstrook uit.
mhkamp schreef:Dus, kijk eerst naar jezelf
Doe ik ook en dat zou ook iedereen moeten doen. Enfin, als jij denkt dat ik iets drastisch fout doe: Vertel het maar gerust hoor. Ik sta open... Dank kan ikzelf je (voor)oordeel, wat werkelijk voor mij van toepassing is, ertussenuit pikken en er wat van leren. Echter wat ik beschreven heb, kampen ook genoeg Duitsers zelf mee. Ik kan genoeg verhalen opnoemen van mijn collega's die ook genoeg rare fratsen in het Ruhrgebied hebben meegemaakt. En iedereen zegt zowat tegen mij dat Nederland zo'n prettig land is om te rijden. Dat zeggen ze niet voor niets... Ik zou zeggen: Dat zegt genoeg!

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » do 04 nov 2010, 10:32

Snelwegenkenner schreef:Ik ben het met Snarfflevoland eens, want de ene keer dat ik in Duitsland was vond ik hun rijstijl alles behalve... :wc:
En die paar keren dat ik Duitsland doorkruist heb (nou ja, ik..) was het juist weer erg fijn om te rijden, met name ook door de medeweggebruikers. Er zitten wel wat grapjassen tussen, maar die hebben vaak andere kentekens dan Duitse. Vooral caravanners uit ons eigen land en Denemarken denderen flink door, om maar niet te beginnen over sommige Oost-Europese truckers. Maar dat is een paar keer over honderden kilometers. In Nederland zien we vaak twee keer zoveel van dat soort rare dingen gebeuren. Afstand? Niet meer dan 120 kilometer. :facepalm:
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 04 nov 2010, 15:17

^^ Dat ben ik met je eens. Buiten de stedelijke concentraties vind ik het fijn in Duitsland rijden, maar buiten de stedelijke concentraties vind ik het in Nederland ook prettig rijden. Het enige verschil is dat Nederland bijna een stedelijke concentratie is. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 nov 2010, 18:14

Inherent aan een grootstedelijke agglomeratie is het chaotische verkeer. Vergeleken met Parijs of Milaan vind ik het Ruhrgebied nog reuze meevallen, maar misschien heeft Frans niet zoveel ervaring met het rijden in miljoenenagglomeraties.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 04 nov 2010, 21:05

^^ Ik sta altijd versteld van de weinige hoeveelheid files in het Roergebied, als agglomeratie van 10 miljoen. :wow:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 04 nov 2010, 21:12

Chris schreef: Vergeleken met Parijs of Milaan vind ik het Ruhrgebied nog reuze meevallen
In vergelijking daarmee is het Ruhrgebied heel erg netjes. Het enige is dat Duitse automobilisten vrij agressief uit de hoek kunnen komen, met name als je een schoonheidsfoutje maakt (bv. door onwetendheid met de plaatselijke situatie). Die agressie komt voort uit een stuk ongeduld.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 04 nov 2010, 21:28

^^ Precies! Dat heb ik ook opgemerkt, zoals je gelezen hebt in mijn vorige posts. :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 05 nov 2010, 13:36

JeroenF1 schreef:Vooral caravanners uit ons eigen land en Denemarken denderen flink door, om maar niet te beginnen over sommige Oost-Europese truckers.
Erg herkenbaar scenario. Vooral die Nederlandse caravans die met 80 - 100 km/h gaan inhalen. Verschrikkelijk! Maar goed, als het mag, dan is er niks aan te doen. Ik denk maar zo: Je agressief en/of boos maken schiet echt geen één honderdste van een seconde op.
Chris schreef:maar misschien heeft Frans niet zoveel ervaring met het rijden in miljoenenagglomeraties.
Ik ben inderdaad nog niet in Parijs of Milaan geweest. Wel al diverse malen in en rondom Amsterdam en de randstaf. Qua files rij ik dan veel liever in het Ruhrgebied, maar qua weggebruikers vind ik juist de randstad fijner. In Amsterdam kunnen zich chaotische verkeerssituaties zich voordoen, maar ik heb nog nooit pesterijen of iets dergelijks meegemaakt op de weg. In het Ruhrgebied heb ik zeker wel diverse pesterijen gezien en zelf ook 2 meegemaakt.
Snelwegenkenner schreef:Ik sta altijd versteld van de weinige hoeveelheid files in het Roergebied, als agglomeratie van 10 miljoen.
Qua files en ook qua infrastructuur en de mogelijkheden van verschillende snelwegen doet het Ruhrgebied het uitstekend! Het is niet voor te stellen dat je drie belangrijke snelwegen onder elkaar hebt liggen. De A2, A42 en A43. En verder naar het zuiden ook nog eens de A1 en de A46. En nog weer een stukje zuidelijker ook nog eens de A4.
Willem schreef:Het enige is dat Duitse automobilisten vrij agressief uit de hoek kunnen komen, met name als je een schoonheidsfoutje maakt (bv. door onwetendheid met de plaatselijke situatie).
Heel herkenbaar in het Ruhrgebied. Zolang jij de hele verkeerssituatie uit je hoofd kent gaat het in de steden allemaal wel aardig. Maar owee als je per ongeluk niet weet dat een bepaalde rijstrook er vanaf gaat. Dan ben je het haasje...

Toch ben ik ook ervan overtuigd dat het eraan ligt in welke auto je rijdt. Als je een BMW bij je hebt, dan krijg je al veel meer respect van medebestuurders, dan dat je in een Ford rijdt. Ik heb zelf aan de lijve ervaren. En dan ook nog eens dat gele kenteken met NL erop. Ik denk dat dat meer uitlokt voor asociaal rijgedrag. Wellicht denken sommige Duitsers wel eens: "Altijd en overal die stomme Nederlanders op de (snel)weg!".

Nog een punt wat me opvalt in Duitsland dat als je asociale bestuurders tegenkomt, ze eigenlijk altijd rijden in een BMW, Audi of Mercedes. En dan vooral die BMW rijders...

Ook nog een leuk voorbeeld van asociaal rijgedrag wat ik dagelijks meemaak is het volgende: De A44 richting Kassel heeft na Kreuz Dortmund/Unna een stukje 3 rijstroken. Echter de meest linkse rijstrook gaat er nog voor Kreuz Unna-Ost vanaf. Toch zijn er genoeg mensen (vaak in dure auto's) die dan nog even flink gas geven en zelfs over het verdrijvingsvlak rijden totdat ze niet verder kunnen, en dan moet een auto die al op de juiste rijstrook rijdt wel inhouden. En met die truc rijden genoeg snelheidsduivels echt tot en met het verdrijvingsvlak.

Misschien worden jullie wel eens benieuwd wat ik eigenlijk bedoel met pesterijen op de Duitse Autobahn. Nou ik beschrijf er is één die ik heb meegemaakt.

Op een zondagavond reed ik over de A2 van Oberhausen richting Dortmund, met eigenlijk een continue snelheid van ca. 140 km/h. Ongeveer tussen Recklinghausen en Dortmund reed ik op de middelste rijstrook. Toen zag ik ineens dat een vrachtwagen op de rechterrijstrook vlak voor mij ging inhalen. Ik keek in m'n linker buitenspiegel en ik zag dat er op de linkerrijstrook er niks aan kwam, deed m'n knipperlicht naar links even aan en ging naar links. Toen ik bezig was met de vrachtwagen (met aanhanger) in te halen kwam er opeens een BMW aangescheurd bij mij van achteren met minstens 200 km/h en ging onmiddellijk bumperkleven. Toen ik de vrachtwagen had ingehaald ging ik netjes weer naar rechts (uiteraard altijd met aankondiging van knipperlicht), maar dat pikte de BMW bestuurder kennelijk niet dat ik überhaupt inhaalde. De BMW haalde mij in en ging voor mijn neus keihard remmen. Toen ging ik onmiddellijk weer naar links. De BMW leek maar slechts 100 km/h of iets dergelijks te blijven rijden dus ik haalde hem weer in, maar hij trok ineens samen met mij op en ging mij weer inhalen (BMW kan natuurlijk sneller optrekken als een Ford) en remde weer keihard voor mij. Ik liet alleen m'n gas los en ging weer naar rechts. Maar opnieuw ging de BMW rijder voor me rijden en weer keihard remmen. Dit liedje herhaalde zich nog wel minstens 5 keer en toen ineens ging de BMW rijder er met een hele hoge snelheid ervandoor...

Vele Duitse collega's kunnen het ook beamen dat er genoeg asociale rijders op de snelwegen zitten. Zowat elke collega heeft het over "Krieg auf der Autobahn". Ik denk toch dat er iets mis moet zijn aldaar en dat het gras in Duitsland toch niet zo groen is als we denken.

Euregio
geband

Bericht door Euregio » vr 05 nov 2010, 13:48

Inderdaad, het doet me echt aan het hart als ik deze ervaring hoor.
Wel zo is inderdaad dat ze van Nederlanders, met bijv. een rode citroën AX minder pikken, dan van een land genoot met een audi..
Ik heb zo iets wel is meegemaakt in Nordhorn in de avond, ik reed in een auto van een kennis, opeens kwam er een zwarte mercedes achter me rijden die vond waarschijnlijk dat ik niet hard genoeg optrok. En ging de hele tijd met groot licht seinen, en heel erg bumperkleven. Bij mij moet je dat echt niet doen, en ik ging steeds langzamer rijden hij haalde me in en sneed me af, en reed weer verder.
Maar dit soort dingen heb ik ook in de Randstad meegemaakt, over het algemeen vind ik dan weer dat er in de Randstad meer aggresieviteit in het verkeer zit. Maar in de Randstad rijden ze niet knoeit hard, wat ze dan wel doen in Oost Nederland, en Duitsland.

Het gras is altijd groener aan de overkant, maar ik ben erg blij dat je het met je collega's wel goed kan vinden!!
heel veel succes gewenst, ik duim voor je :top:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 05 nov 2010, 14:25

Het gras is altijd groener aan de overkant
Grappige uitspraak. Als je in Duitsland woont, vind je het vaak beter in Nederland en als je in Nederland woont, vind je het vaak beter in Duitsland. :shutup:

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 05 nov 2010, 21:54

Wat heeft dit nu met het oorspronkelijke onderwerp te maken :hm:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 nov 2010, 21:57

Vanaf nu weer on topic. Off topic posts die volgen worden verwijderd!

Met vriendelijke groet,

NL-moderator Coen Tunnel

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 03 jan 2011, 14:02

Nieuw bijgekomen snelwegen:

A7: AS 67 Seesen/Harz <- Dreieck Kassel-Süd (A44)
A7: AS 69 Northeim-Nord -> Dreieck Kassel-Süd (A44)
A44: Kreuz Werl (A445) <-> Dreieck Kassel-Süd (A7)

De A7 is overigens een heerlijke snelweg en erg mooi! 8-) De A44 overigens ook tussen Paderborn en Kassel. De A44 tussen Werl en Paderborn is behoorlijk saai en vlak.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 03 jan 2011, 14:07

Ik hoop dat ze de hele A7 tussen Göttingen en Hildesheim nog eens naar 2x3 verbreden. De intensiteiten zijn niet extreem hoog (circa 60.000) maar er rijdt veel vrachtverkeer en er zitten veel hellingen in. Geen prettige snelweg om te rijden doordeweeks met al het vrachtverkeer. Het deel ten zuiden van Göttingen is wel adequaat met 2x3 en rijdt veel prettiger.

Een maand of 8 terug reed ik ook nog over de A7, maar dan vanaf Seesen naar het noorden (tot Dreieck Salzgitter en dan de A39 op). De A39 door Salzgitter was veel rustiger dan ik dacht.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 03 jan 2011, 14:48

Chris schreef:Ik hoop dat ze de hele A7 tussen Göttingen en Hildesheim nog eens naar 2x3 verbreden.
Daar zijn ze nu mee bezig. Het gehele stuk tussen Göttingen en Northeim is één grote bouwput. Vanuit Göttingen richting Hannover gaan er in totaal 2 rijstroken vanaf. Dat betekend dat er eerst de linkerrijstrook wegvalt en ongeveer op het einde van de wegwerkzaamheden gaat de rechterrijstrook er ook nog vanaf. Richting het zuiden (van Hannover richting Kassel) blijft het gehele stuk 2 rijstroken behouden. Echter richting het noorden is er inmiddels al een stuk gereed en dat onderbreekt het lange stuk wegwerkzaamheden. Richting het zuiden is er nog niks gereed en duurt dat stuk voor je gevoel verschrikkelijk lang.

Ik had overigens door die wegwerkzaamheden totaal geen last van files en/of opstoppingen. Al het verkeer liep er gesmeerd doorheen.