Mijn eerste post sinds een tijdje afwezigheid hier. Afgelopen tijd in bizarre drukte verkeerd en even andere prioriteiten. Moet ook nog steeds foto's uitzoeken van mijn trip naar de US en Canada, maar het komt er steeds niet van.
Maar goed, vond dit wel het vermelden waard. Ben tussen Tweede Kerstdag en vandaag even op bezoek geweest bij vrienden in Inzell in het zuidoosten van Duitsland. Op de heenweg had ik wel een leuke route uitgestippeld. Bij Maastricht de grens overgegaan, via Liège richting Verviers gereden om daar de E42 op te draaien. Had via dit forum zulke positieve verhalen vernomen over deze snelweg dat ik die ook weleens wilde proberen. Moet zeggen dat het inderdaad een leuke beleving is: mooie weg in een prachtig gebied, waar ik door het goede weer ook nog eens kon genieten van een fantastisch uitzicht.
Na de A60 volgde de A1, die ik in zuidelijke richting tot Dreieck Nonnweiler heb gevolgd, waar de A62 begint. Deze A62 telt niet overal 2x2 rijstroken, maar stroomt overal wel erg vlot door gezien de lage intensiteiten. Heb deze tot Pirmasens bereden en aldaar de B10 opgegaan. Delen van de B10 zijn hier verbreed tot 2x2 rijstroken, maar volledige verbreding tot de A65 lijkt me lastig gezien de beperkte hoeveelheid ruimte en sterke stijgingen. Via de A65 en B10 kwam ik bij de A5 uit, welke ik tot Dreieck Karlsruhe heb gevolgd.
Via de filemeldingen werd al duidelijk dat de reis wat minder vlot zou verlopen over de A8. Allereerst een ongeval bij Pforzheim en later ook bij de Albaufstieg. Voor, op en na de laatste stond zelfs 15 km file. Ben er daarom maar bij Kircheim afgegaan en daarna binnendoor een berg gepasseerd. Dit was een verassend leuke bergpas en heb hier relatief veel tijd gewonnen t.o.v. de file. Bij Merklingen weer erop gegaan en vlot tot München door kunnen rijden. De vorige keer dat ik hier reed stond ik nog in de file in de tientallen kilometers tellende Baustelle tussen Ulm en Augsburg, maar was positief verrast dat deze was opgeruimd. Prachtig verbreed stuk snelweg dat erg ruim opgezet overkomt. Freie Fahrt in optima forma.
In München zelf voor de tweede keer in korte tijd (was er twee weken geleden ook al) het nieuwste gedeelte van de Mitteler Ring gebruikt om de stad via de zuidkant te passeren. Mooi stukje infra dat de doorstroming aanzienlijk bevordert in München. Gaaf is ook de bewegwijzering met LED-lampjes in de tunnels.
Via de A995 richting de A8 (München - Salzburg) gereden. Op de A8 tot het Dreieck Inntal weer een uur vertraging. Inspannende heenreis, maar wel een leuke route.
Tijdens het verblijf in Inzell uiteraard ook nog meerdere keren gereden in de omgeving èn één keer over de A10 Tauernautobahn richting skigebied Obertauern. En ja, daar was het niet alleen maar groen..
---
Vandaag op de terugweg gezien de verwachte lage verkeersdrukte weer voor de A8 München - Karlsruhe gekozen. Filevrij tot Pforzheim-Süd, maar helaas vond er 1500 meter voor mij een kettingbotsing met 5 voertuigen plaats. Alle rijstroken werden tijdelijk geblokkeerd. Heb een uur lang stilgestaan en wortel geschoten. Daarna probleemloos de reis kunnen voortzetten via de A5 / A6 / A61 (D) / A74 / A73 / A50 / A15 / A2 / A12 (NL).
Ik heb genoten!