Wuivende mannetjes
Moderator: Moderatoren
-
- woonerf
Wuivende mannetjes
Het ís een vorm van signalisatie...
Toen ik het voor het eerst zag, kon ik mijn ogen niet geloven. Daarna reed ik bijna de berm in van het lachen (en verbazing). Die wuivende mannetjes bij wegwerkzaamheden, die je eraan herinneren dat je je snelheid moet verlagen. Alleen... het zijn geen echte mensen, maar poppen! Met zo'n oranje veiligheidspak aan, een vlag in de 'hand' en zelfs een masker! Een motortje zorgt ervoor dat de arm met vlag 'wuift'.
Waarom is dit? Het komt volgens mij alleen in België voor. Heeft het een bewezen meerwaarde boven bebording of zoiets als een tekstwagen? Het scheelt natuurlijk wel loonkosten, en het is veiliger dan er een wegwerker neerzetten... Maar toch.
Toen ik het voor het eerst zag, kon ik mijn ogen niet geloven. Daarna reed ik bijna de berm in van het lachen (en verbazing). Die wuivende mannetjes bij wegwerkzaamheden, die je eraan herinneren dat je je snelheid moet verlagen. Alleen... het zijn geen echte mensen, maar poppen! Met zo'n oranje veiligheidspak aan, een vlag in de 'hand' en zelfs een masker! Een motortje zorgt ervoor dat de arm met vlag 'wuift'.
Waarom is dit? Het komt volgens mij alleen in België voor. Heeft het een bewezen meerwaarde boven bebording of zoiets als een tekstwagen? Het scheelt natuurlijk wel loonkosten, en het is veiliger dan er een wegwerker neerzetten... Maar toch.
360° panorama's van Nederland
360° | De oude Waalbrug bij Zaltbommel in 2003
360° | De oude Lekbrug bij Vianen in 2007 1 | 2
-
- 4x5 autosnelweg
In Nederland heb ik het nog nooit gezien (ook niet in België trouwens). Ik ken die mannetjes zelf alleen vanuit Oostenrijk waar ik ze vrij vaak gezien bij bij werkzaamheden (of filewaarschuwingen).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
-
- woonerf
Hier een fotootje wat ik op een Belgisch flitsforum vond... zoiets is het dus.
360° panorama's van Nederland
-
- Moderator
-
- 2x2 autosnelweg
-
- Hoofdmoderator
-
- stadsweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- expressweg
Re: Wuivende mannetjes
Ik heb er weer een opgemerkt naar jarenlang ze niet meer gezien te hebben... OP de A1/E19 Bru > Ant, ter hoogte van Zemst bij de werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe spoorlijn Mechelen - Bru Airport
-
- autoweg
Re:
Dat is heel iets anders:Wouter N14 schreef:Ik ken alleen smilies uit Oostenrijk.

In Zwitserland staan die er ook...

Overigens heb ik die 'mannetjes' pas twee keer gezien, alleen in België. Vraag me af of dat beter helpt dan een tekstkar. Op een tekstkar kun je beter een bepaalde boodschap kwijt...De 'mannetjes' vertellen alleen maar dat je moet opletten...

La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
-
- woonerf
Re:
De eerste keer dat ik er 1 tegenkwam - jaren geleden bij het verwijderen van kruispunten in de N49 - was laat op de avond in de stromende regen. Ik kan je vertellen dat ik toen toch redelijk schrok, ineens zo'n zwaaiende arm vlak naast mijn raam.Jeroen schreef:Ik kan ze me nog wel vaag herinneren van vakanties in Belgie, vroeger. Lijkt me dat je er wel meer van kunt schrikken als bij mobiele tekstkarren/borden/etc.
Daarna wen je eraan, en nu doet het me weinig meer. Ik zou liever een tekstkar zien, want die zie je tenminste vanaf vele honderden meters al staan, en die poppen zie je alleen in de laatste tientallen meters pas (want ze zijn niet verlicht, en de jas reflecteert ook niet zo goed).
De laatste keer dat ik ze zag was tijdens het opnieuw leggen van beton op de E34 bij Beveren/Melsele.
-
- expressweg
Die zwaaiende poppen heb ik inderdaad vaker gezien in België, en volgens mij een keer in Frankrijk als ik me niet vergis.
Die smilies bij werkzaamheden heb ik ook in Duitsland gezien bij de werkzaamheden op de A1 t.h.v. AD Nonnweiler.
Die smilies bij werkzaamheden heb ik ook in Duitsland gezien bij de werkzaamheden op de A1 t.h.v. AD Nonnweiler.
-
- polderweggetje
Die zwaaiende poppen komen steeds minder vaak voor. Vroeger -- eind jaren '80 en midden jaren '90 -- zag je ze nog wel eens staan.
Doel hiervan? Puur om bestuurders erop attend te maken dat er wegwerkzaamheden bezig zijn enkele tientalle meters verderop. Toen ik ze voor het eerst al rijdend tegen kwam schrok ik er ook wel van.
Recent maakt ook de politie gebruik van poppen om de bestuurders te doen schrikken voor neppe snelheidscontroles. Deze staan rechts in de berm. Zo kwam ik 2-3 maanden geleden eentje tegen op de E313 Luik-Antwerpen tussen Diepenbeek en Hasselt-Zuid.
Doel hiervan? Puur om bestuurders erop attend te maken dat er wegwerkzaamheden bezig zijn enkele tientalle meters verderop. Toen ik ze voor het eerst al rijdend tegen kwam schrok ik er ook wel van.
Recent maakt ook de politie gebruik van poppen om de bestuurders te doen schrikken voor neppe snelheidscontroles. Deze staan rechts in de berm. Zo kwam ik 2-3 maanden geleden eentje tegen op de E313 Luik-Antwerpen tussen Diepenbeek en Hasselt-Zuid.
Duffy
* Kermisreportages.be - Jouw thuis voor Belgische, Nederlandse en Duitse kermissen!
* Deca-Dance.be - Homebase van de Déca Dance!
* Kermisreportages.be - Jouw thuis voor Belgische, Nederlandse en Duitse kermissen!
-
- Moderator
Ik zag een foto in de krant van bewegende poppen die een nep snelheidscontrole hielden op een snelweg in Minsk. Scheen wel goed te werken, maar na 3 dagen heb je ook wel door dat het nep is.
-
- 4x5 autosnelweg
Dan moet je ze ook weer op een andere plek neerzetten 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- polderweggetje
Per toeval vandaag zo'n 'wuivend mannetje' gezien op de E40 Brussel-Leuven, zo'n 8.8km voor de splitsing E40-E314 in Leuven. Alleend wuifde dat mannetje niet.
Blijkbaar wordt het nog steeds gebruikt, maar dan in zeldzame gevallen en kleine werkzaamheden.

Duffy
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zag er vrijdag een staan bij een wasstraat in een zijstraat van de Zwolse Oldeneenallee.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Ja, de Bas autowasPalance schreef:Ik zag er vrijdag een staan bij een wasstraat in een zijstraat van de Zwolse Oldeneelallee.

-
- autoweg
ja de wuivende mannetjes wuifden wel vandaag op de E40 Brussel - Leuven en Leuven - brussel.
uh2: zo zijn er weer enkele werklozen minder.

-
- expressweg
-
- dorpsstraat
Re: Re:
Die heb ik ook zien staan op de Brenner Autobahn!
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt
- Charles Kuralt
-
- 2x3 autosnelweg
Ik ben ze eens t.h.v. de pyramide van Austerlitz tegengekomen om het verkeer erop te attenderen dat daar toen veel kinderen, die een uitje hadden, de weg overstaken.
Die smilies in Oostenrijk heb ik nog nooit gezien: grappig!
Die smilies in Oostenrijk heb ik nog nooit gezien: grappig!

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
*** een hele dikke laag stof afblazen ***
Deze week heeft vlaams minister Ben Weydts beslist dat de signalisatiepop met vlagje op pensioen gestuurd word. Het zou niet bewezen zijn dat er een meerwaarde is voor deze pop.
Ook heeft hij beslist dat het bord die werkzaamheden aankondigd op 3000m verdwijnt, hij wil dat het op 1500m komt te staan. Maar volgens mij staan er reeds borden op 1500m voor de werkzaamheden
Deze week heeft vlaams minister Ben Weydts beslist dat de signalisatiepop met vlagje op pensioen gestuurd word. Het zou niet bewezen zijn dat er een meerwaarde is voor deze pop.
Ook heeft hij beslist dat het bord die werkzaamheden aankondigd op 3000m verdwijnt, hij wil dat het op 1500m komt te staan. Maar volgens mij staan er reeds borden op 1500m voor de werkzaamheden

belgie is zo slecht nog niet
-
- Penningmeester
Lijkt me met beiden niet veel mis. Die wuivende mannetjes vond ik altijd maar raar. Bedoeling is goed, maar de keren dat ik ze zag, riepen ze om mij heen vooral een schrikreactie op. Iets wat me niet bevorderlijk lijkt voor de veiligheid. Een aankondiging op 3 kilometer lijkt me ook niet echt zinvol, 1500 meter is meer dan voldoende om de snelheid aan te passen. Wat ik wel nuttig zou vinden, is als werkzaamheden worden aangekondigd vóór de voorgaande afrit. Dan kunnen mensen er eenvoudiger voor kiezen om het onderliggend wegennet op te duiken.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- stadsweg

Er stond dit:

12000 m
Compleet onnodig.
-
- autoweg

laatst bekend dienstorder van AWV in verband met signalisatie bij werken op snelwegen
belgie is zo slecht nog niet