Het water is weer terug in Breda

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Het water is weer terug in Breda

Bericht door mavas » di 14 aug 2007, 12:18

Enkelen weten dit waarschijnlijk wel, maar de meesten niet denk ik.
Waar eerst een lelijke parkeerplaats was, is nu een mooie omgeving geworden waar je prima kunt flaneren.

Zo ziet het er tegenwoordig uit:
Afbeelding

Afbeelding

Ik weet alleen niet wat er precies gaat gebeuren verderop richting de Markendaalseweg. Misschien dat JB81 dit weet?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Mark
Forumbeheerder

Re: Het water is weer terug in Breda

Bericht door Mark » di 14 aug 2007, 12:20

Ziet er netjes uit, zijn er ook foto's van hoe het vroeger was?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 14 aug 2007, 12:25

Ziet er heel goed uit, wat mij betreft een voorbeeld voor andere steden. :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 14 aug 2007, 12:31

Hebben ze eerst een parkeergarage gegraven, of is dit weer zo'n gevalletje 'opsieren zonder alternatief voor de weggebruiker' ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 14 aug 2007, 12:58

Ik meen me te herinneren dat hier juist een parkeergarage lág ???
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 14 aug 2007, 13:00

Mark schreef:Ziet er netjes uit, zijn er ook foto's van hoe het vroeger was?
Was ff zoeken, maar dit geeft ongeveer een beeld ervan zoals het eerst was:
http://www.nieuwemark.com/archief/00019-DSCN2529.jpg
http://www.nieuwemark.com/archief/00021-DSCN2536.jpg
http://www.nieuwemark.com/archief/00026 ... _Haven.jpg
En hier vind je panoramafoto's die een beeld van de verandering geven: http://www.nieuwemark.com/rubriek/Panorama

@rené: Er is minimale hinder voor het autoverkeer geweest. En bovendien zijn en worden er nieuwe parkeergarages gebouwd die het tekort van de Havengarage opvangen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 14 aug 2007, 13:02

Palance schreef:Ik meen me te herinneren dat hier juist een parkeergarage lág ???
Klopt. Van 1965 ofzo tot 2004 lag hier een parkeergarage. Toen lag er een 2x2 weg en diverse bovengrondse parkeerplaatsen, wat dus het beeld gaf zoals hierboven te zien is op de links. Lelijk mijns inziens.
Wat ze nu hebben gemaakt is prachtig.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 14 aug 2007, 14:59

Wow, dat ziet er netjes uit! Ik weet nog wel dat het daar een behoorlijke chaos was tijdens de werkzaamheden. Ik ben daar regelmatig langs gefietst. Zo te zien is er ook nog voldoende ruimte vrijgehouden voor het verkeer.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » di 14 aug 2007, 17:57

In Utrecht hebben ze een paar jaar geleden de Stadsbuitengracht bij de Nieuwekade en Weerdsingel-Westzijde ook weer opnieuw opengemaakt. Deze singel was in de jaren '70 gedempt toen een groot deel van de Utrechtse binnenstad op de schop ging. De Stadsbuitengracht loopt over een paar jaar ook weer over de plaats waar nu de Catharijnebaan ligt. Gelukkig worden hierdoor enkele van Utrecht's grootste missers uit de jaren '70 weer in ere hersteld.
Jaren tachtig, prachtig!

Santaarnpaal
verkeersader

Bericht door Santaarnpaal » di 14 aug 2007, 21:16

Missers wil ik het niet noemen. Men dacht toen gewoon anders over zulke zaken dan nu. Vroeger waren grachten gewoon vieze open riolen en hadden ze hun functie verloren, het vervoer ging gewoon over de weg. Dus dempen die handel. Nu denken we weer anders over. Door al dat over vloedige water willen de dat kunnen opvangen en dus gaan sommige grachten weer open. Het heeft dus niet alleen maar een nostagische reden maar ook een functionele.
Even niks

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 14 aug 2007, 21:21

waar nu de Catharijnebaan ligt.
Zelfs op het hoogtepunt van de ochtendspits om 09:00 am rijdt daar geen kip zo kon ik een aantal weken geleden waarnemen toen ik een zakelijke afspraak had. Kortom de weggebruiker zal geen last ondervinden van het feit dat de gracht hergraven wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 14 aug 2007, 21:25

Dat heb ik ook ooit opgemerkt toen ik in Utrecht door Hoog Catharijne liep. Er reed werkelijk geen kip en het zou ook echt niets uitmaken of daar weer water komt. Ziet er stukken beter uit dan dat hele verpauperde stationsgebied van Utrecht.

Een uitnodigender smoel kan Utrecht wel gebruiken, want het gebied áchter al die lelijkheid is wel prachtig. :)

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » wo 15 aug 2007, 9:52

Santaarnpaal schreef:Missers wil ik het niet noemen. Men dacht toen gewoon anders over zulke zaken dan nu. Vroeger waren grachten gewoon vieze open riolen en hadden ze hun functie verloren, het vervoer ging gewoon over de weg. Dus dempen die handel. Nu denken we weer anders over. Door al dat over vloedige water willen de dat kunnen opvangen en dus gaan sommige grachten weer open. Het heeft dus niet alleen maar een nostagische reden maar ook een functionele.
De Catharijnesingel (dus het stuk ter hoogte van de Catharijnebaan) was vroeger een mooi stukje Utrecht oude huizen, onderdeel van de Stationswijk. Een bijzonder pand in dit gebied was het gebouw van verzekeringsmaatschappij De Utrecht (stond aan het huidige Smakkelaarsveld). Ook het oude stationsgebouw van Utrecht was zeer de moeite waard....

Het doel van de aanleg van de Catharijnebaan was om de Utrechtse binnenstad bereikbaarder te maken. In die tijd werden ook veel wegen, waaronder de Biltstraat, Graadt van Roggenweg, Vleutenseweg en Weg der Verenigde Naties, aangepast zodat ze meer verkeer konden verwerken. Ook zou er een weg komen vanuit de Utrechtse binnenstad die aan zou takken op de A28. Voor dit plan moest een groot deel van Oudwijk en de Sterrenwijk tegen de vlakte. Dit plan is uiteindelijk in de prullenbak verdwenen.
Jaren tachtig, prachtig!

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 15 aug 2007, 11:07

Ja, ben zondag nog in Breda geweest. Ziet er supergoed uit, zeker als je nagaat wat een bende het daar vroeger was. Het is de bedoeling dat de Nieuwe Mark nog verder gaat doorlopen, langs de Zon en de Markendaalseweg. Het tracé is al goed te zien en ligt grotendeels open. Overigens is het een groot succes, want de terrassen zitten vanaf het begin stampvol. Breda wordt steeds mooier.

In Utrecht is het inderdaad vreemd om te zien dat de brede Catharijnebaan vrijwel niet gebruikt wordt. Daarom perfect dat het water hier weer wordt teruggebracht. Ik begrijp uit de plannen echter dat er nu, in tegenstelling tot eerdere ontwerpen, sprake zal zijn van een 100 meter lange overkluizing, hetgeen de opknapbeurt wat mij betreft weer enigszins teniet doet. Maar ook het stationsgebied in Utrecht ondergaat een prachtige metamorfose als je het vergelijkt met de huidige aggenebisboel. :D

NB: hoort dit topic niet bij Verkeer en Stedenbouw thuis?
Rainier

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » wo 15 aug 2007, 11:32

Riva schreef:In Utrecht is het inderdaad vreemd om te zien dat de brede Catharijnebaan vrijwel niet gebruikt wordt. Daarom perfect dat het water hier weer wordt teruggebracht. Ik begrijp uit de plannen echter dat er nu, in tegenstelling tot eerdere ontwerpen, sprake zal zijn van een 100 meter lange overkluizing, hetgeen de opknapbeurt wat mij betreft weer enigszins teniet doet. Maar ook het stationsgebied in Utrecht ondergaat een prachtige metamorfose als je het vergelijkt met de huidige aggenebisboel. :D
Maar de overkluizing van de Leidsche Rijn nabij het Westplein gaat dacht ik weer verdwijnen. Schepen zullen op dit stuk van de Leidsche Rijn toch niet meer kunnen varen omdat het viaduct bij de Van Sijpesteijnkade toch veel te laag is...
Riva schreef:NB: hoort dit topic niet bij Verkeer en Stedenbouw thuis?
Ik denk het ook ja. :rofl2:
Jaren tachtig, prachtig!

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 15 aug 2007, 11:45

Bij dezen verplaatst - VH

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 15 aug 2007, 13:16

Riva schreef:Ja, ben zondag nog in Breda geweest. Ziet er supergoed uit, zeker als je nagaat wat een bende het daar vroeger was. Het is de bedoeling dat de Nieuwe Mark nog verder gaat doorlopen, langs de Zon en de Markendaalseweg. Het tracé is al goed te zien en ligt grotendeels open. Overigens is het een groot succes, want de terrassen zitten vanaf het begin stampvol. Breda wordt steeds mooier.
Bovenaan werd ik ergens om een aanvulling gevraagd, maar Riva heeft het hier al goed verwoord! :)
Ook ik ben van mening dat de stad er héél erg van is opgeknapt. Zelfs al een paar keer op de terrasjes gezeten. Ik moet wel zeggen dat het er harder waait dan op de Grote Markt :P

Als ik het goed heb begrepen, gaat het water uiteindelijk doorlopen tot aan de Seeligkazerne, waar nu een doodlopend stuk te zien is.

De tweede fase, Markendaalseweg, vlot al goed. De damwanden zijn geslagen, er wordt nu een gat gegraven. Er omheen moet nog héél wat gebeuren aan bebouwing, er lijkt een soort van doorsteek vanaf de Brugstraat te komen.
De splinternieuwe appartementencomplexen kijken nu nog uit over een bende beton en rommel, maar zeker is dat zij over een paar jaar een puik uitzicht hebben ;).

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 15 aug 2007, 13:37

Ik ga zeker snel een kijkje nemen. Breda heeft een van de binnensteden waar ik nog niet ben geweest ;)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 15 aug 2007, 14:36

Zonde, want het is één van de mooiere in ons land. Gauw een keer doen!
Rainier