[IS] IJsland - Iceland - Ísland
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland
https://www.ruv.is/english/2025-05-12-d ... ore-443490
Update van de kilometerheffing. Het is gepland om dit nog dit voorjaar door het parlement te loodsen. Mogelijk wordt het al per 1 juli ingevoerd.
Het plan is om een kilometertarief van 6,7 ISK per kilometer (€ 0,046) in te voeren, waarna de brandstofaccijns wordt afgeschaft, en de benzineprijs met 90 ISK per liter zal dalen, en dan vanaf 196 ISK zou uitkomen (€ 1,34 per liter).
Het bezwaar dat nu wordt gemaakt is dat dit duurder is voor bestuurders van zuinige benzineauto's.
De IJslandse kilometerheffing is makkelijker in te voeren omdat IJslandse auto's maar zeer zelden buiten IJsland zullen rijden en er qua brandstofprijzen geen invloed van buurlanden is. In Nederland zou dit model resulteren dat half België en Duitsland in Nederland zou gaan tanken indien de accijns wordt geschrapt. En dat je als Nederlandse bestuurder in Nederland een kilometerheffing moet betalen voor kilometers die in het buitenland worden gereden.
Update van de kilometerheffing. Het is gepland om dit nog dit voorjaar door het parlement te loodsen. Mogelijk wordt het al per 1 juli ingevoerd.
Het plan is om een kilometertarief van 6,7 ISK per kilometer (€ 0,046) in te voeren, waarna de brandstofaccijns wordt afgeschaft, en de benzineprijs met 90 ISK per liter zal dalen, en dan vanaf 196 ISK zou uitkomen (€ 1,34 per liter).
Het bezwaar dat nu wordt gemaakt is dat dit duurder is voor bestuurders van zuinige benzineauto's.
De IJslandse kilometerheffing is makkelijker in te voeren omdat IJslandse auto's maar zeer zelden buiten IJsland zullen rijden en er qua brandstofprijzen geen invloed van buurlanden is. In Nederland zou dit model resulteren dat half België en Duitsland in Nederland zou gaan tanken indien de accijns wordt geschrapt. En dat je als Nederlandse bestuurder in Nederland een kilometerheffing moet betalen voor kilometers die in het buitenland worden gereden.
-
Ger81
- autoweg
Ik weet niet of elektrisch rijden voet aan de grond heeft gekregen in IJsland (de laadpaaldichtheid zal buiten Reykjavik niet hoog zijn), maar met een stekkerbak ben je helemaal de sigaar met zo'n maatregel...Chris schreef: ma 12 mei 2025, 22:12 Het bezwaar dat nu wordt gemaakt is dat dit duurder is voor bestuurders van zuinige benzineauto's.
Laatst gewijzigd door Ger81 op di 13 mei 2025, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ubi volentia est, via est
-
Autostrada
- autoweg
-
Ger81
- autoweg
Ah, dat wist ik niet.
Maar dat zal dan des te meer weerstand tegen de kilometerheffing oproepen, lijkt me.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Ijsland is het enige Europese land waar ik ooit last van range anxiety had met een brandstofauto. De brandstofpompen zijn buiten Reykjavik niet heel dik bezaaid en meestal zijn ze zo klein dat je ze makkelijk over het hoofd ziet.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
WA: https://maps.app.goo.gl/4U1xTsH3BHf4cZjy7
NT: https://maps.app.goo.gl/8uAtAxDBY917Spuv8
(moet er wel bij zeggen dat ik in andere Outback States minder vind)
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
In Canada doen ze het zo:

In de VS staan verwijzingen "NEXT GAS .... MILES", zoals hier bijvoorbeeld op het kruispunt van US-6 en NV-375 bij Warm Springs: https://maps.app.goo.gl/i5jrgZ6CW5zJQ3p26?g_st=ac

In de VS staan verwijzingen "NEXT GAS .... MILES", zoals hier bijvoorbeeld op het kruispunt van US-6 en NV-375 bij Warm Springs: https://maps.app.goo.gl/i5jrgZ6CW5zJQ3p26?g_st=ac
-
verfmeer95
- expressweg
In de Outback zijn een behoorlijk aantal van die dorpen gesitueerd bij kruispunten. Als je dan bij het benaderen van het dorp een bord plaatst, moet je daar meerdere afstanden voor meerdere routes gaan plaatsen. Dat maakt het alleen maar ingewikkelder, waardoor de kans dat mensen het verkeerd begrijpen toeneemt. En dat kan in de Outback voor flinke problemen zorgen. De wegen zijn er ook niet zo druk dat de kerende auto's voor onveilige verkeerssituaties zorgen.Pino schreef: di 13 mei 2025, 17:09Zelf nooit in IJsland geweest, maar wel in de Australische Outback. Dat was voor mij zo simpel als "ik weet dat in dit dorp een pomp zit, ik ga het dorp niet verlaten zonder getankt te hebben." Je hebt daar de wat aparte bewegwijzerings-benadering dat er bij het verlaten van een dorp een bordje staat hoe ver de volgende pomp is - waarbij ik me dan afvroeg of ze dat niet moesten doen bij het benaderen. Maar uiteindelijk is het bordje zo simpel als "je hebt nu je gelegenheid gemist, maar je kunt nog omdraaien". Ik weet niet of de IJslandse bewegwijzering op dit punt nog enigszins behulpzaam is?
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Akureyri moet van wegbeheerder Vegagerðin de hartjes-vormige lampen van de verkeerslichten aanpassen.
De lampen voldoen niet aan de eisen voor een verkeerslicht, zijn afleidend en omdat mensen er foto's van willen maken doen ze onvoorspelbare dingen op of naast de weg.

De lampen voldoen niet aan de eisen voor een verkeerslicht, zijn afleidend en omdat mensen er foto's van willen maken doen ze onvoorspelbare dingen op of naast de weg.

-
Chris
- Moderator
Dit jaar en volgend jaar wordt de laatste 7,2 kilometer van de Route 60 over Dynjandisheiði geasfalteerd, inclusief een zijtak naar een waterval.
Route 60 is één van de langste wegen van IJsland, die de regio westfjorden ontsluit. Vanwege het zeer geringe verkeersaanbod waren tot vrij recent nog grote stukken onverhard. Het noordwesten van IJsland is van oudsher één van de moeilijkst bereikbare gebieden van het land. De weg over Dynjandisheiði is oorspronkelijk in 1959 als gravelweg in gebruik genomen. Dit was destijds de eerste verbinding over land naar Ísafjörður.
In de decennia erna zijn allerlei delen omgelegd over kortere tracés, zodat de Route 60 tegenwoordig ongeveer 80 kilometer korter is dan in de jaren '70. Ook zijn inmiddels vrij veel delen verhard.

Route 60 is één van de langste wegen van IJsland, die de regio westfjorden ontsluit. Vanwege het zeer geringe verkeersaanbod waren tot vrij recent nog grote stukken onverhard. Het noordwesten van IJsland is van oudsher één van de moeilijkst bereikbare gebieden van het land. De weg over Dynjandisheiði is oorspronkelijk in 1959 als gravelweg in gebruik genomen. Dit was destijds de eerste verbinding over land naar Ísafjörður.
In de decennia erna zijn allerlei delen omgelegd over kortere tracés, zodat de Route 60 tegenwoordig ongeveer 80 kilometer korter is dan in de jaren '70. Ook zijn inmiddels vrij veel delen verhard.

-
Chris
- Moderator
De verdubbeling van Reykjanesbraut (Route 41) ten zuidwesten van Reykjavík ligt ruim voor op schema. Volgens planning moet het in juni 2026 gereed zijn, maar de verwachting is dat de verdubbeling (quasi autosnelweg) al voor het einde van 2025 gereed zal zijn.
Dit is het laatste nog enkelbaans deel tussen Reykjavík en Keflavík.

Google Earth heeft zeer recente satellietbeelden van 8 juni 2025.

Dit is het laatste nog enkelbaans deel tussen Reykjavík en Keflavík.

Google Earth heeft zeer recente satellietbeelden van 8 juni 2025.

-
Chris
- Moderator
Weer een eruptie in IJsland. Deze is redelijk ver noordelijk (dus weinig impact).
Saillant detail is dat de geologen gisteren in een update de verwachting uitspraken dat de volgende eruptie pas in de herfst zou komen. Geeft toch aan hoe onvoorspelbaar het is.

Saillant detail is dat de geologen gisteren in een update de verwachting uitspraken dat de volgende eruptie pas in de herfst zou komen. Geeft toch aan hoe onvoorspelbaar het is.

-
Ger81
- autoweg
Mooie opname, elke keer weer indrukwekkend om te zien.
-
Chris
- Moderator
Nieuw verkeersbord in IJsland.
Volgens Vegagerðin komen deze borden in bijna heel Europa voor. Nu heb ik ze inderdaad wel eens gezien, maar mijn beeld is dat deze borden nou niet heel veel voorkomen.
Op wegen zoals op de foto (Reykjanesbraut) zou je geen fietsers moeten willen toestaan. Maar daar is een traject waar ook geen lokale wegen zijn. Reykjanesbraut is een quasi autosnelweg.

Volgens Vegagerðin komen deze borden in bijna heel Europa voor. Nu heb ik ze inderdaad wel eens gezien, maar mijn beeld is dat deze borden nou niet heel veel voorkomen.
Op wegen zoals op de foto (Reykjanesbraut) zou je geen fietsers moeten willen toestaan. Maar daar is een traject waar ook geen lokale wegen zijn. Reykjanesbraut is een quasi autosnelweg.

-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
De regel zelf komt Europees gezien regelmatig voor, de borden zijn vrij zeldzaam ja.Chris schreef: di 29 jul 2025, 16:08 Nieuw verkeersbord in IJsland.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik heb het soort borden wel gezien in Spanje, de Pyreneeën in het bijzonder. Een principe dat je fietsers waar mogelijk de ruimte moet geven vind ik logisch; en daarbij bestaat natuurlijk een verband tussen de snelheden die auto’s rijden en de ruimte die je moet laten. Dat dat op wegen waar verkeer 80+ km/h rijdt een 1.5 meter moet zijn is ook logisch. Lijkt me ook een uitwerking van artikel 5 WVW-achtige principes. Maar een kleine herinnering kan op dit gebied geen kwaad, juist ook omdat men bij dit soort wegen (in IJsland en Spanje) weet dat de fietsers er zijn vanwege het gebrek aan alternatieven terwijl de weg er eerder ongeschikt voor zijn.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Ik ga ook ruim rond fietsers, maar ik zie in het buitenland vaak dat ik de enige ben die dat doet, in de spiegels gaan achterliggers vaak veel dichter langs fietsers, vaak nog binnen middenstreep.
Net zoiets als naar links gaan als er iemand op een vluchtstrook dicht op de kantstreep staat. Als het even kan doe ik dat, maar ik ben vaak de enige. Genoeg die met rond 120 km/h zeer dicht langs stilstaande voertuigen scheren. Ook niet echt verbazend dat dit vrij vaak fout gaat.
Net zoiets als naar links gaan als er iemand op een vluchtstrook dicht op de kantstreep staat. Als het even kan doe ik dat, maar ik ben vaak de enige. Genoeg die met rond 120 km/h zeer dicht langs stilstaande voertuigen scheren. Ook niet echt verbazend dat dit vrij vaak fout gaat.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Iets vergelijkbaars wel eens in Zwitserland tegengekomen:

Op deze foto zie je dat fietsers verplicht de afrit moeten nemen, maar de afrit ervoor staat het fietssymbooltje op de bewegwijzering voor rechtdoor. En je ziet de fietsstrook ook aangeduid op het asfalt.
Ik weet niet of de situatie nu nog bestaat.

Op deze foto zie je dat fietsers verplicht de afrit moeten nemen, maar de afrit ervoor staat het fietssymbooltje op de bewegwijzering voor rechtdoor. En je ziet de fietsstrook ook aangeduid op het asfalt.
Ik weet niet of de situatie nu nog bestaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
In Nederland wordt ook niet altijd met een ruime boog om fietsers heengegaan. En voor een obstakel op de vluchtstrook hou ik het liefst een rijstrook vrij of ik vertraag aanzienlijk.Chris schreef: wo 30 jul 2025, 19:28 Ik ga ook ruim rond fietsers, maar ik zie in het buitenland vaak dat ik de enige ben die dat doet, in de spiegels gaan achterliggers vaak veel dichter langs fietsers, vaak nog binnen middenstreep.
-
Mundial
- verkeersader
In Frankrijk kom je ze ook vaak tegen op wegen waar langeafstandsfietsroutes over lopen (al krijgen die de laatste jaren steeds vaker een afgescheiden route). Zoals hier in Seine-Maritime waar de Vélomaritime/EuroVélo 4 over deze weg loopt.
In Frankrijk en in Brussel begon men, toen fietsen terug populair werd, vooral veel borden te plaatsen: je laat zien dat je er mee bezig bent, in afwachting van meer of wanneer er door het reliëf niets anders mogelijk is blijft het daarbij.
In Frankrijk en in Brussel begon men, toen fietsen terug populair werd, vooral veel borden te plaatsen: je laat zien dat je er mee bezig bent, in afwachting van meer of wanneer er door het reliëf niets anders mogelijk is blijft het daarbij.
-
Chris
- Moderator
De hangbrug van de Route 1 over de rivier Jökulsá á Fjöllum, op het noordoosten van IJsland.
De brug zou van 1947 dateren. Gezien de sneeuw zullen de foto's wel van het voorjaar zijn.

De brug zou van 1947 dateren. Gezien de sneeuw zullen de foto's wel van het voorjaar zijn.

-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Toeristen nemen een foto, zien een bordje 'gjaldskylda' en denken dat het daar zo heet.
Maar als je Nederlands kent kun je het al raden: gjald is verwant met geld, en skylda met schuld, het betekent dat je geld schuldig bent, bijv. bij betaald parkeren.
https://www.travelbook.de/attraktionen/ ... verwirrung
Als je het in Google Maps zoekt vind je overigens een parkeerterrein, niet heel verrassend.
Maar als je Nederlands kent kun je het al raden: gjald is verwant met geld, en skylda met schuld, het betekent dat je geld schuldig bent, bijv. bij betaald parkeren.
https://www.travelbook.de/attraktionen/ ... verwirrung
Als je het in Google Maps zoekt vind je overigens een parkeerterrein, niet heel verrassend.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Het aantal toeristische bezoekers aan IJsland is de afgelopen tien jaar dan ook explosief gegroeid. Zelfs dusdanig hard, dat IJsland regelmatig opduikt is lijstjes met "overtoerisme". Het is dus niet meer dan logisch dat er op bepaalde toeristische plekken inmiddels betaald parkeren is ingevoerd, waarschijnlijk omdat men langparkeerders (campers!) wil ontmoedigen.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Tsja, ik las op de Faeröer ook dingen over overtoerisme, waardoor ze voor sommige populaire wandelingen een fee hanteren van 100 - 200 DKK per persoon, parkeren is wel overal gratis. Het zijn sowieso dure landen, dus ik denk echt niet dat mensen dat tegen houdt, mij in ieder geval niet. Ik denk wel dat de locals een heel ander idee hebben van wat 'overtoerisme' is. Wat natuurlijk absoluut niet weg neemt dat er groot respect voor de lokale bewoners en de natuur moet zijn.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Hetzelfde verhaal zag je in Albanië, waar je tot 3 jaar geleden vrijwel overal zomaar kon binnenwandelen, je vandaag parking en inkom moet betalen terwijl je alles behalve nog de rust en stilte hebt van een "nieuwe bestemming".